[S/PDIF aansluiting] 5.1 kanaals directe aansturing?

Pagina: 1
Acties:

• NaliXL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-07 19:19
Ik zit met het volgende probleempje. Ik heb onlangs, voor een superprijsje, een nieuwe ProLogic/Digital/DTS decoder + versterker met speakerset gekocht, en deze natuurlijk gelijk via de S/PDIF aansluiting op m'n PC's geluidskaart aangesloten.

Nou heb ik een prima geluid via dat setje. Dolby Digital, DTS etc, het word allemaal prima opgepikt (word ook met ledje aangegeven), en ook m'n MP3's worden keurig (zij het veelal kunstmatig natuurlijk) over 5.1 kanalen verdeeld.

Helaas mis ik het volgende : directe aansturing van de speakers door mijn PC werkt alleen voor de stereo-kanalen. Dus als ik een test uitvoer voor de achter of midden speakers, dan hoor ik niets. Nou is het voor veel spellen natuurlijk wel een voordeel als er directe aansturing mogelijk is lijkt mij.

Wie weet of dit op te lossen is, en hoe? Is live encoden in Dolby Digital een optie/realistisch? Of ligt dit probleem bij mijn geluidskaart en moet ik een of andere patch o.i.d. hebben?

Mijn geluidskaart is een Mediaforte Theatre Xtreme, en mijn decoder is een Yamaha TSS-1 (zo heet de set van decoder/versterker + speakers dan, het beestje zelf lijkt geen naam te hebben).

En oh ja, helaas is de analoge output van een van de achterkanalen kapot, dus dat is geen optie.

Genoeg is meer dan veel, en tart den overvloed

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Als de computer spellen DD 5.1 uitgeven dan zou het wel moeten werken lijkt me. Die test doet dat blijkbaar niet. Misschien als je geluidskaart gewone analoge uitgangen heeft en je versterker een 5.1 analoge ingang heeft dan kan je dat doen. Maar als dat test programma niet rechtsreeks via de digital out die aansturing doet via DD of DTS dan werkt dat niet.

• NaliXL
Hmm, die versterker heeft 2 analoge ingangen, goed voor 4 kanaals dus, wat evt wel kunstmatig naar 5.1 kan worden opgekrikt, maar zoals ik al zei : de analoge aansluiting voor de achter-uitgang werkt niet goed. DVD-tjes afspelen gaat wel in DD of DTS, maar dan moet ik expliciet instellen dat het DD/DTS signaal direct over de S/PDIF uitgang moet. En eigenlijk is dat een optie die ik nog nooit in een spel ben tegengekomen helaas :| . Sowieso al het genereren van een DD/DTS signaal is iets wat ik nog nooit in spellen heb gezien (of had UT2k3 dat nou?), hooguit Dolby Surround...

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
nieuws: UT 2003 ontvangt Dolby Digital 5.1 certificering
blijkbaar wel ;)
Maar EAX en of A3D zijn niet zomaar digitaal te verzenden bij mijn weten kan geen enkele geluidskaart dat, behalve die van de Nforce2 als je die met xxx-T chipie hebt :)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• NaliXL
ernst schreef op 19 januari 2003 @ 21:42:
nieuws: UT 2003 ontvangt Dolby Digital 5.1 certificering
blijkbaar wel ;)
Maar EAX en of A3D zijn niet zomaar digitaal te verzenden bij mijn weten kan geen enkele geluidskaart dat, behalve die van de Nforce2 als je die met xxx-T chipie hebt :)
Hmm, dat is ook niet wat ik bedoel (geloof ik). Veel spellen die hun audio via DirectX naar de output sturen, maken gebruik van geluids-positionering. Zeker weten doe ik het niet, maar volgens mij stuurt DirectX het eindresultaat direct in 5.1 kanalen in PCM formaat naar de geluidskaart, mits die aangeeft dat aan te kunnen natuurlijk. Nou kan mijn geluidskaart dat aan, en als ik dan ook de analoge uitgangen zou gebruiken, dan zou ik keurig 5.1 kanaals geluid krijgen (hoewel dat in de praktijk voor mij geen optie is, vanwege die kapotte uitgang). Maar zodra je gebruik maakt van de S/PDIF uitgang degradeer je de geluidskaart tot simpele aansluiting, en doet de externe decoder het werk.

Nou lijkt het erop, dat in Raw PCM-formaat mijn decoder maar tot 2 kanalen aankan.

Dus nu is mijn uiteindelijke vraag : weet iemand of het mogelijk is om de DirectX output live in Dolby Digital/DTS te coderen?

PS : EAX is alleen een manier om geluiden de verschillende effecten van omgevingen mee te geven. A3D is bij mijn weten alleen geschikt voor een paar specifieke geluidskaarten.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:19
ja, je kan normaal gesproken maar 2 kanalen versturen via S/PDIF, alleen de Nforce bied uitkomst, of je moet je geluidskaart analoog aansluiten op een analog 5.1 input, als je dat niet hebt, heb je pech

je kan je live dan nog wel instellen op surround uit en dan dolby prologic aanzetten, dat zou dan alles zijn wat je eruit haalt
Pagina: 1