Toon posts:

Bekabeling voor 1000Mbits netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op internet spreekt het ene verhaal het andere tegen, en door de letters zie je het verhaal niet meer, maar nu wil ik een 1000Mbits netwerk aanleggen, wat voorn CAT bekabeling heb ik nodig, de 2 pc's moeten in 2 combinaties opgesteld worden:
normaal dwz er zit 20 meter kabel tussen
lan-party/etc dwz de twee pc's staan naast elkaar (3 meter kabel)

dat worden dus 2 kabels, 20 meter en 3 meter.
Ik heb al ergens gelezen dat CAT 5 zou moeten kunnen op korte afstand, CAT5e zou helemaal moeten kunnen en CAT6 is de officiele standaard? Wat kan ik nu het best gebruiken? maakt het veel uit? CAT5e kan ik vrij makkelijk aankomen bij de locale boer, heb geen zin om speciaal zoveel euro te gaan betalen voor een CAT6 (zendkosten via internet). Graag jullie ervaring/mening

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:17

Super_ik

haklust!

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• insanity-
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2025

insanity-

Elite

Dit kun je via google zo vinden. :)

http://www.knudde.be/printer.php?page_name=utp_kabel

CAT1 - Snelheden tot 1 Mbit/s - Wordt voornamelijk gebruikt voor analoge telefonie en eventueel ISDN.
CAT2 - Snelheden tot 4 Mbit/s - Wordt Voornamelijk gebruikt in oude Token Ring netwerken. (4 Mbit/s)
CAT3 - Snelheden tot 16 Mbit/s - Wordt gebruikt voor 10BaseT Ethernet en Token Ring. (Voor Token Ring 16/4 Mbit/s)
CAT4 - Snelheden tot 20 Mbit/s - Wordt voornamelijk gebruikt voor 16 Mbit/s Token Ring. Komt voor de rest niet veel voor.
CAT5 - Snelheden tot 100 Mbit/s - Tegenwoordig de meest voorkomende smaak kabel. Geschikt voor 100BaseTX Ethernet.
CAT5E - Snelheden tot 1000 Mbit/s - In principe het "luxe" broertje van CAT5, ook geschikt voor Gigabit. Is dus minder gevoelig voor interferentie dan de normale CAT5. (niet over 100m)
CAT6 - Snelheden tot 1000 Mbit/s - De standaard Gigabit kabel. (was er ook eerder dan CAT5E)
CAT7 - Snelheden tot 1000 Mbit/s - Standaard staat nog niet helemaal vast. Is de bedoeling om gebruikt te worden voor Gigabit, maar dan voor langere afstanden dan CAT6.

[ Voor 72% gewijzigd door insanity- op 19-01-2003 20:37 ]

Cycling champions are heroes pedalling in another world - Edward C.

Verwijderd

Topicstarter
MMM dus in princiepe kan CAT5e makkelijk bij de 3 meter én de 20 meter en hoef ik dus niet naar CAT 6 te zoekn!??..

• insanity-
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08-08-2025

insanity-

Elite

Dat staat er idd. ;)

Cycling champions are heroes pedalling in another world - Edward C.

Verwijderd

Topicstarter
ja maar is er nog een merkbaar verschil in snelheid,

Wat is eigelijk uberhaupt het verschil tussen CAT5 CAT5e en CAT6

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:17

Super_ik

haklust!

Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 20:50:
ja maar is er nog een merkbaar verschil in snelheid,

Wat is eigelijk uberhaupt het verschil tussen CAT5 CAT5e en CAT6
neej jij hebt de draad geleze :P

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet me gaan schamen!!! dank u allen!! Ik weet genoeg

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De huidige versie van 1000 Mbps Ethernet-over-koper maakt gebruikt van alle 4 paren in de kabel, net zoals 100Base-T4 dat doet over 4 paren CAT-3 kabel.
CAT-7 is bedoeld voor de 1000 Mbps Ethernet-over-koper waarbij net zoals bij 100Base-TX maar 2 paar worden gebruikt.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

mvdejong schreef op 19 January 2003 @ 21:05:
De huidige versie van 1000 Mbps Ethernet-over-koper maakt gebruikt van alle 4 paren in de kabel, net zoals 100Base-T4 dat doet over 4 paren CAT-3 kabel.
CAT-7 is bedoeld voor de 1000 Mbps Ethernet-over-koper waarbij net zoals bij 100Base-TX maar 2 paar worden gebruikt.
:? 1000 base-t maakt gebruik van 2 paren hoor !!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:05
Niet waar ;) 1000BaseTX gaat over 2 paren werken (bestaat nog niet), 1000BaseT is over 4 paren.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Het Gigabit Ethernet 1000Base-T Whitepaper van de Gigabit Ethernet Alliance zou het toch redelijk definitief moeten zijn B).

1000Base-T is een tussen-/nood-oplossing totdat de 1000Base-TX standaard uitontwikkeld is.

Ik heb me onlangs aardig vergaloppeerd over een Ethernet-bekabelings-discussie, dus ik denk toch wel eventjes na voor mijn posts 8)7.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Pagina: 1