Toon posts:

Harde schijf wordt herkend in bios maar niet in windows

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 'klein' probleem;

Een 2e HD wordt herkend in bios en ook bij apparaatbeheer wordt aangegeven dat de harde schijf correct werkt, alleen ik kan hem niet vanuit dos of windows verkenner aanspreken.

Wat zou het probleem kunnen zijn, hij maakt geen rare geluiden ofzo.

Geschiedenis;

-het is een harde schijf van een vriend en die had er win 98 en 2000 eropgezet of verschillende partities (resp. fat32 en ntfs)
-In deze configuratie deed de harde schijf het ook totdat de pc opnieuw werd opgestart, na het installeren van audio drivers. Na het opstarten werd er een foutmelding aangegeven en er kon met geen mogelijkheid meer de HD fdisken formatteren of aanspreken.

Nu dus op een andere pc en daarin merk ik al dat mijn win xp er heel lang over doet voordat hij is opgestart en dan kan ik er verder niks meer mee, behalve dat ik in de bios wel zie dat hij is aangesloten en in apparaatbeheer dat er geen conflicten zijn en dat het apparaat correct werkt. Ik weet echt niet wat het probleem kan zijn.

Kan iemand mij helpen of suggesties geven?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Heeft de drive wel gewoon een Drive Letter toegewezen gekregen?
Dat WinXP lang duurt met opstarten betekent waarschijnlijk dat hij het filesystem op de schijf niet kan detecteren. Probeer eens met een partition manager de schijf helemaal te formatteren (evt. nulls writen) en opnieuw te partitioneren.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heel lang over doen om de schijf te vinden kan ook betekenen dat de bekabeling en/of de bejumpering niet helemaal lekker is. Vergewis jezelf ervan dat je weet hoe de kabels aangesloten dienen te worden en hoe de jumpers ingesteld moeten worden. Loop eventueel de handleiding van de mobo en de jumperhandleiding op de site van de HDD fabrikant na :)

Verwijderd

Topicstarter
nee hij heeft ook geen drive letter

hoe kan ik de schijf dan vanuit windows/dos formateren als ik de schijf niet kan aanspreken, ik kan bv niet intypen; format d: want die schijf 'bestaat niet'
welke partition manager kan ik gebruiken (partition magic 7?) en waarom zou deze de schijf wel herkennen als hij niet in windows verkenner te vinden is?

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 19 January 2003 @ 20:24:
Heel lang over doen om de schijf te vinden kan ook betekenen dat de bekabeling en/of de bejumpering niet helemaal lekker is. Vergewis jezelf ervan dat je weet hoe de kabels aangesloten dienen te worden en hoe de jumpers ingesteld moeten worden. Loop eventueel de handleiding van de mobo en de jumperhandleiding op de site van de HDD fabrikant na :)
de harde schijf wordt in de bios en bij apparaatbeheer wel weergegeven dus zou het dan niet al goed zitten met de bedrading en jumpers?

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Je kunt met de windows drive manager een drive letter toewijzen, maar dat heeft niet veel zin nu, want de schijf is niet 'leesbaar'.
Partition magic werkt direct via IDE, en heeft dus geen driveletter nodig, want dat is slechts een windows interne verwijzing, eigenlijk zelfs een soort snelkoppeling / mount-point, naar de drive.
Met een programma als PM7 kun je alle partities op de schijf verwijderen, nieuwe aan maken en die formatteren.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Topicstarter
oke ga ik dat ff proberen

ik vermeld t zo wel ff

Verwijderd

Topicstarter
probleem opgelost
dank u allemaal

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het zou erg fijn zijn als je er ook bij vermeldt hoe. Dat is vooral nuttig wanneer de users via de search op dit topic terechtkomen. Zo ben je ook nog van enig waarde voor de GoT database ;)

• Sjoan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-03 13:12
Verwijderd schreef op 19 January 2003 @ 22:10:
probleem opgelost
dank u allemaal
En wat was het probleem?
Pagina: 1