Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

AMD XP 1800+ passief gekoeld mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Naar aanleiding van deze topic: http://gathering.tweakers...message/12259461#12259461 bedacht ik me dat het wel eens heel goed mogelijk zou zijn.

Ik zelf heb een XP 1800+ en voel er wel wat voor om 'm passief gekoeld te laten draaien.
Alleen zitten er verschillen tussen de XP 1800+ en heeft dat invloed op de temperatuur? Zoja hoe krijg ik te weten welke ik heb?

Ik heb nu een zalman cooler, op de laagste stand draaien, dit heb ik geregeld met de meegeleverde schakelaar.

Nou zou ik graag nog lager gaan om te kijken wat de temperatuur dan wordt. Ik durf niet direct de fan er af te halen. IS het mogelijk om handmatig de voltage van de fan nog lager te zetten en hoe doen we dit?

En is het zoiezo wel mogelijk een XP 1800+ passief te laten koelen en wie heeft dat nog meer?

Verwijderd

De koeler lager te zetten kan wel
Je pakt de voedingconnector van de fan regelaar. Nou komt het kleine beetje stroom tweakening te pas.
Pak de plus (12 volt dus geeldraadtje) en de min (zwart draadje op de rood draatje) op 5 volt zette
dan krijg je 7 volt op VOL open en dan kan je lager gaan...

Alleen een Xp 1800 heb je volgens mij in verschillende cores. die nieuwste was en stuk beter over te clocken en was een stuk kouder...
moet je ff search gebruiken hierro op got

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 18:02 ]

Verwijderd

Om nog tragere fan speeds te bekomen, kan je altijd eens op 7V ipv. 12V draaien. Hier kan je er onder andere info over vinden: http://www.heatsink-guide.com/psplug.htm
Ook op GOT is het topic al regelmatig gepaseerd, dus doe ff een search en je zal zeker wel wat meer informatie vinden. Voor ik enermax fans had (met regelbare speed) draaide ik al mijn fans op 7V, scheelt enorm in lawaai.

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:12
Haal het voltage wat omlaag, zet er een swiftech mcx462-A op en hij is passief gekoeld :)

BlaBlaBla

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
Ik zou er niet aan beginnen.... lijkt me niet echt fijn ofzo... beetje 40graden passief koelen

Verwijderd

Topicstarter
http://www.zalman.co.kr/english/product/cnps6000Cu.htm Dit is de zalman die ik heb.

Ik lees:
Output Voltage 5 ~ 11 V +-2%

Ik heb 'm op zijn laagst draaien, dus hij moet nu op 5 volt draaien.
Dat van de verschillende core's kan ik nog niet echt vinden.

Stel nou dat ik de cpu passief laat koelen, welk temperatuurtje is dan een lekker temperatuurtje en waar mag ie zeker niet boven uit komen?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog even mijn temperaturen gecheckt:
De CPU heeft een temperatuur van 50 graden celcius.
De temperatuur binnen de kast is 38 graden celcius.

Ik heb dus de eerdergenoemde zalman, verder heb ik voor mijn 7200 RPM hardeschijf een enermax op laagste stand draaien.. Tsjah die hoor ik helemaal niet dus lekker draaien.

Misschien is het passief laten koelen toch niet helemaal een goed idee.
Maar misschien is een tussenoptie beter. Is er een softwarematige oplossing waarbij als de temperatuur onder een bepaalde waarde blijft de fan die boven de CPU hangt uitgeschakeld wordt, zodra deze een vastgestelde temperatuur haalt dat de fan toch aan gaat?

Dat zou echt super zijn als dat mogelijk is.

• pisart
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Met speedfan kan je instellen dat de fan trager gaat draaien en zelfs uitgaat bij een bepaalde temperatuur. Je kan het hier downloaden.

[ Voor 26% gewijzigd door pisart op 19-01-2003 18:38 ]

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 25-11 17:45
Je kunt die zalman fanmate NIET op een lager voltage zetten. Heb ik ook geprobeerd, werk die gewoon niet meer. Hij werkt alleen goed op 12V. Maar het kan echt geen kwaad je fan eraf te halen, mits je je temp maar in de gaten houd. Het gaat je trouwens echt niet lukken om hem passief te krijgen, of je moet het downclocken, en dan het voltage lager zetten. Succes :) en post je resultaten :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb speedfan geprobeerd, wel grappig allemaal maar het belangrijkste doet ie niet en dat is de fan uitzetten of iets lager zetten. Dat schiet niet op

Ik heb de volgende sensorchip: Winbond W83697HF en de volgende moederbord: MSI KT3 Ultra.

Die winbond chip wordt volledig ondersteunt door speedfan, alleen het moederbord niet, waardoor hoogstwaarschijnelijk de fans niet regelbaar zijn.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Er was een tijd geleden op de T.net frontpage een nieuwsbericht over een Heatsink die een AMD XP1800 passief zou kunnen coolen.

het was een plateautje met clips, waarop een grote schuin geplaatste staaf zat gemonteerd.
op die staaf zaten vinnen en er in zou een heat pipe zijn gebouwd.
heb zo de link niet bij de hadn maar daarmee zou et moeten kunnen, (als je die heatsink uberhaupt ergens kan kopen dan)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben tot een conclusie gekomen.

Mijn verwachting was dat je de XP1800+ wel passief kon laten koelen, dat gaat echter niet lukken bij gevallen waar de CPU voortdurend gestressed wordt (volgens berekening en rekening houdend dat in de praktijk de waarde nog iets hoger ligt).
Ook het tijdig uitschakelen van de fan is ook niet mogelijk dit omdat mijn moederbord dat niet ondersteunt. Ik heb het geprobeerd met fanspeed en later met MSI PC Alert.
Wil je ik het doel toch bereiken moet ik de CPU onderklokken maar dat ben ik niet van plan. Want de geluidsvermindering weegt niet op tegen de snelheidsverlies.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:55

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 18:01:
De koeler lager te zetten kan wel
Je pakt de voedingconnector van de fan regelaar. Nou komt het kleine beetje stroom tweakening te pas.
Pak de plus (12 volt dus geeldraadtje) en de min (zwart draadje op de rood draatje) op 5 volt zette
dan krijg je 7 volt op VOL open en dan kan je lager gaan...

Alleen een Xp 1800 heb je volgens mij in verschillende cores. die nieuwste was en stuk beter over te clocken en was een stuk kouder...
moet je ff search gebruiken hierro op got
k snap niet helemaal wat je bedoelt, kan je het ff wat duidelijker zeggen, dan ga ik ook proberen me koeler op 7 volt te laten draaien :)

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
sapphire schreef op 19 January 2003 @ 20:04:
[...]

k snap niet helemaal wat je bedoelt, kan je het ff wat duidelijker zeggen, dan ga ik ook proberen me koeler op 7 volt te laten draaien :)
Hij is inderdaad verwarrend, tenminste er zit een taalfout in zijn uitleg waardoro het niet meer te snappen is maar hij bedoelt dit: http://www.heatsink-guide.com/psplug.htm

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:12
Verwijderd schreef op 19 January 2003 @ 20:04:
Ik ben tot een conclusie gekomen.

Mijn verwachting was dat je de XP1800+ wel passief kon laten koelen, dat gaat echter niet lukken bij gevallen waar de CPU voortdurend gestressed wordt (volgens berekening en rekening houdend dat in de praktijk de waarde nog iets hoger ligt).
Ook het tijdig uitschakelen van de fan is ook niet mogelijk dit omdat mijn moederbord dat niet ondersteunt. Ik heb het geprobeerd met fanspeed en later met MSI PC Alert.
Wil je ik het doel toch bereiken moet ik de CPU onderklokken maar dat ben ik niet van plan. Want de geluidsvermindering weegt niet op tegen de snelheidsverlies.
Ik heb net gezegt waarmee het lukt :?

Koop een Tbred a of b 1800+ zet er een swiftech mcx462-a op en klaar ben je.

BlaBlaBla

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

ja, maar jou oplossing hoeft niet de oplossing te zijn die hij WIL.

ennuh wired bedankt hey !

Gabriël AM5

Verwijderd

vaak kan je je voltages lager instellen terwijl je cpu'tje gewoon stabiel doorstampt. Bijvoorbeeld mijn duron 750, standaard voltage 1.7 volt kon met gemak op 1.45 volt draaien. Hierdoor werd hij niet erg warm.

Verwijderd

Topicstarter
Strider schreef op 19 January 2003 @ 20:07:
[...]

Ik heb net gezegt waarmee het lukt :?

Koop een Tbred a of b 1800+ zet er een swiftech mcx462-a op en klaar ben je.
Oh sorry ;) Ik kan dus nog de voltage omlaag gooien. Wat zijn daar de consequenties van? Dat ie onstabiel wordt?
Je hebt het over een Tbred, hoe weet ik of ie die wel heb en zijn andere types niet geschikt?

Ik heb geen geld om zo'n swiftech te kopen, de zalman lijkt mij wel voldoende of toch niet?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:49
Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 20:20:
[...]

Oh sorry ;) Ik kan dus nog de voltage omlaag gooien. Wat zijn daar de consequenties van? Dat ie onstabiel wordt?
Je hebt het over een Tbred, hoe weet ik of ie die wel heb en zijn andere types niet geschikt?
Een lagere voltage kan inderdaad voor onstabiliteit zorgen. Maar je zou je CPU ook kunnen onderclocken, dan wordt ie minder heet :)
Een XP 1800+ is geloof ik altijd een Thoroughbred (Tbred dus).

The devil is in the details.

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

op alternate vverkopen ze 1800+ palomino's

Gabriël AM5

Verwijderd

Bekijk eens deze koeler:
Afbeeldingslocatie: http://www.teccentral.de/reviews/cooler/calmera_ks07/intro.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.teccentral.de/reviews/cooler/calmera_ks07/test2.gif

http://www.teccentral.de/artikel/artikel_173.html

Daarmee zou je een XP1800+ passief kunnen koelen, maar je moet hem dan deftig in je kast kunnen monteren ;)

het zou kunnen dat hij al op de FP stond.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 20:42 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 January 2003 @ 18:30:
Ik heb nog even mijn temperaturen gecheckt:
De CPU heeft een temperatuur van 50 graden celcius.
De temperatuur binnen de kast is 38 graden celcius.

Ik heb dus de eerdergenoemde zalman, verder heb ik voor mijn 7200 RPM hardeschijf een enermax op laagste stand draaien.. Tsjah die hoor ik helemaal niet dus lekker draaien.

Misschien is het passief laten koelen toch niet helemaal een goed idee.
Maar misschien is een tussenoptie beter. Is er een softwarematige oplossing waarbij als de temperatuur onder een bepaalde waarde blijft de fan die boven de CPU hangt uitgeschakeld wordt, zodra deze een vastgestelde temperatuur haalt dat de fan toch aan gaat?

Dat zou echt super zijn als dat mogelijk is.
In jouw geval lijkt me dit riskant. Je airflow in je kast lijkt me ook niet optimaal gezien de temperaturen die je opgeeft.
Als je CPU temperatuur ongeveer 35gr. zou zijn moet je de ventilator gewoon uit kunnen zetten en passief kunnen koelen lijkt mij. De leverancier waar ik dezelfde Zalman haalde zei dat je met deze Zalman passief kan koelen. 't lijkt me ook verstandig om te kijken wat de opties van je mobo zijn i.v.m. het uitschakelen van de CPU bij oververhiting.
Trouwens de Zalman ventilator is volgens mij alleen luidruchtig door resonaties in de kast.

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

man, zet een progje als MBM5 op je pc, haal je fan eraf. Kijk hoe heet hij word. Hou hem beneden 85 graden, en je zit goed. Officieel kan hij 90 aan. Kijk hoe ver je passie komt.

edit
typo's

[ Voor 5% gewijzigd door Four op 19-01-2003 20:56 ]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 19 January 2003 @ 20:42:
Bekijk eens deze koeler:
[afbeelding]
[afbeelding]

Daarmee zou je een XP1800+ passief kunnen koelen, maar je moet hem dan deftig in je kast kunnen monteren ;)

deze bedoelde ik dus jah. :)

Verwijderd

Topicstarter
DAMN, ik probeerde voor de grap even mijn CPU onder te klokken. Gevolg was alleen dat de computer niet meer wou opstarten.
Bios gereset en al mijn bios instellingen weg. Ik installeer MBM5 en nu laat ie echt vreemde temperaturen zien. Waardes in de min. Dat kan niet zo zijn anders had ik nu bevroren tenen gehad.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

heb je wel de goede sensoren ingesteld?

Verwijderd

Topicstarter
niet meer nodig :X

[ Voor 82% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 22:00 ]

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik heb mijn AMD XP 2000+ op 1500+ of zo staan. FSB van 133 naar 100 MHz gezet en voltage van 1.70 volt naar 1.350 volt. Met een Zalman CNPS 5100 CU en een 80 MM 5 volt fan erop is de CPU 43 graden onder full load. Dat hoor je echt niet meer. Passief koelen zal alleen lukken met goede airflow, dus dan zit je nog vast aan fans.....

Verwijderd

uhmz... het kan vast wel , maar dat zit je met een best wel aso koel blok opgescheept die je zelf moet maken , anders zijn er niet erg veel ander oplossingen voor passieve koeling denk ik, en al zou je die fan van de zalman eraf halen heb je nog steeds zoveel flow in je kast nodig dat het opzich niet meer uitmaakt kwa geluid want dan moeten je fans @ 12 volt voor een sterkere flow

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 20:42:
Bekijk eens deze koeler:
[afbeelding]
[afbeelding]

Die is op zich wel passief, maar je moet wel een voeding erboven hebben hangen die de lucht erdoor heen zuigt. Dan maakt je voeding dus (meer) herrie ipv je cpu-fan.
Het schiet dus imo niks op, aangezien je je cpu passief wil koelen vanwege de stilte neem ik aan. :)

Als je je CPU echt passief wil koelen moet je zorgen dat je je kast als koelelement gaat gebruiken. Dus maak je cpu mbv een heatpipe vast aan je kast. Zorg dat je kast veel oppervlakte en vrije lucht boven zich heeft en het zou kunnen werken. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb de gok genomen.
Allereerst heb ik de voltage lager gezet in het bios, deze kon niet lager dan 1,72. In praktijk draait ie dan 1,74. Dus dat schiet niet echt op, misschien dat het met jumpertjes kan.
Ook heb ik de Front Side Bus van de cpu omlaag gedaan, van 133 naar 100 mhz. Dit zorgde er voor dat de cpu in plaats van op 1533 mhz draaide nu op 1150 mhz draaide.
Full stressed met de CPU fan aan zag ik dat de temperatuur niet hoger kwam dan 38 graden celcius. De hardeschijf was zelfs warmer dan de CPU. Ik deed de cpu fan uit en langzaam begint ie te stijgen, langzamer dan ik verwacht had.
Ik ontdekte dat het de voeding was die het meeste geluid maakte waarbij ik altijd dacht dat het de zalman was.
De temperatuur kwam bij 71 graden celcius en toen ben ik maar gestopt. Soms bleef hij wel schommelen op een temperatuur maar er zat nog wel een stijging in.

Maar ik ben er toch wel wat mee opgeschoten; Met mijn hudige middelen is het niet mogelijk. Maar het hoeft ook niet.
Het probleem ligt bij die chieftec 360 W voeding met zelfs 1 kogellager.

Nu is de vraag of er een voeding die stiller is dan deze chieftec.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://www.netwire.nl/MBM5.jpg

sensor 1 : temperatuur binnen de kast
sensor 2 : temperatuur van de 7200 RPM hardeschijf
sensor 3 : temperatuur van de CPU en die is zoals je ziet ondergeklokt.

Fan 1 : CPU Fan, de zal man in dit geval
Fan 2 : Enermax fan op laagste stand, hij draait wel!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 10:49 ]

Verwijderd

Zalman voeding+waaier koeler. Doe dan de ventilator van de voeding andersom (Die in de kast zit, niet die achterop zit.)

Unlock de CPU en zet hem op 1Ghz.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 20 January 2003 @ 10:49:
Zalman voeding+waaier koeler. Doe dan de ventilator van de voeding andersom (Die in de kast zit, niet die achterop zit.)

Unlock de CPU en zet hem op 1Ghz.
Even voor de duidelijk.
Je plan is de zalman fan uit te schakelen.
Zalman voeding kopen, de fan die in de voeding (onder) zit om draaien waardoor hij Boven de CPU de lucht langs de CPU blaats in plaats van dat hij die lucht naar zich toe zuigt.
CPU unlocken (potloodstreepjes plaatsen?) en terug klokken naar 1 Ghz doormiddel van CPU ratio lager te zetten (peltier)?

Ik zie wel wat in dat plan.

Verwijderd

;) Dat is het idee ja.

Het is helemaal niet van mij, dit is ongeveer wat Intel origineel voor de ATX 1.0 standaard had bedacht.

Helemaal passief is het niet, en ik denk ook dat op dit moment de enige zinnige 600+ Mhz cpu daarvoor de C3 van VIA is of een ondergeklokte P-III.

Misschien dat een van de snelste 2400+ Athlons Tbredcore wel passief kan op 500-800 Mhz, maar ik heb er een hard hoofd in, er zal wat ventilatie of een Hitech koelsysteem nodig blijven vrees ik.

Verwijderd

Topicstarter
DAMN DAMN, ik heb nu iets ontdekt. Op die klote MSI GF4 MX 440 zit een piep klein coolertje en dat k*t ding maakt het meeste lawaai.

Daar ben ik niet blij mee. Dat klein dingetje heeft me voor de gek gehouden.
Probleem is nu waar kan ik de temperatuur vinden van de mx 440?

Ik moet dan ook een Zalman ZM80-HP aanschaffen. Gaat me veel gedl kosten als ik ook nog een zalman voeding wil. Maar opzich maakt die voeding niet veel geluid.

Verwijderd

En notebooks dan? Die hebben meestal toch ook gewoon een enorme heatsink - de onderplaat? Misschien dat je met zo'n enorme heatsink wel kan werken? Dus m.a.w. een groot contactoppervlak bouwen dat de kast raakt o.i.d.?

Athlon XP kan trouwens wel opstarten met een stilstaande koeler, max. temp. = 85 graden.

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Verwijderd schreef op 20 januari 2003 @ 11:38:
DAMN DAMN, ik heb nu iets ontdekt. Op die klote MSI GF4 MX 440 zit een piep klein coolertje en dat k*t ding maakt het meeste lawaai.

Daar ben ik niet blij mee. Dat klein dingetje heeft me voor de gek gehouden.
Probleem is nu waar kan ik de temperatuur vinden van de mx 440?

Ik moet dan ook een Zalman ZM80-HP aanschaffen. Gaat me veel gedl kosten als ik ook nog een zalman voeding wil. Maar opzich maakt die voeding niet veel geluid.
geen Zalman ZM80HP halen man, gewoon een oude SocketA Heatsink ofzow, das genoeg voor een GF4MX.
de temp kan je meestal niet vinden, behalve als et een Asus Deluxe kaart is, die hebben meestal een tempsensor en een eigen tool om de temp te lezen.
Verwijderd schreef op 20 January 2003 @ 11:10:
[...]

Even voor de duidelijk.
Je plan is de zalman fan uit te schakelen.
Zalman voeding kopen, de fan die in de voeding (onder) zit om draaien waardoor hij Boven de CPU de lucht langs de CPU blaats in plaats van dat hij die lucht naar zich toe zuigt.
CPU unlocken (potloodstreepjes plaatsen?) en terug klokken naar 1 Ghz doormiddel van CPU ratio lager te zetten (peltier)?

Ik zie wel wat in dat plan.
CPU Unlocken doe je door potloodstreepjes te zeten tussen de L1 brugjes op de chip (op het paarse stukje keramiek eigenlijk)
en Peltier is een soort van plaatje dat aan een kant ijskoud word en aan de andere kant gloeiend heet.
dat is meer voor gebruik met waterkoeling, en een enorme "waste of energy" (200 watt stroom voor 10 graden verschil is wel erg veel)
de CPU ratio omlaag zetten word gewoon de multiplier mee bedoelt.
die zet je dan van (bijvoorbeeld) 10 naar een lagere waarde zodat je CPU niet zo hard meer werkt en minder hitte produceert.
ook kan je het voltage van de CPU verminderen, wat ook in een verlaagde temperatuur resulteert.
maar dit kan (als je te laag gaat) ook voor een instabiel systeem zorgen (e.g. veel crashen)

[ Voor 45% gewijzigd door McKaamos op 20-01-2003 19:52 ]

Pagina: 1