[w2k] HDD naar DMA, disablen PIO?

Pagina: 1
Acties:

• Fludizz
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb nu langzaam genoeg van het gedoe dat ik telkens krijg: Windows gooit na een paar dagen op DMA me HDD weer naar PIO terug :(
Ik begin genoeg te krijgen van telkens overnieuw de IDE drivers te moeten installeren om hem weer op DMA te krijgen...

is het mogelijk om in windows2000 PIO volledig te disabled op de IDE bus? of is er iets van een progje wat me hdd op DMA geforceerd houd?

me (relevante) specs:
- windows 2000 pro met SP3
- Maxtor 40GB ATA133 7200RPM
- Asus A7V333

edit:
vergeten te vermelden: searchen geeft geen resultaten

[ Voor 7% gewijzigd door Fludizz op 19-01-2003 18:05 ]

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Misschien dat ik nu poep praat, maar PIO kan je volgens mij wel in het BIOS instellen.. ga daar eens kijken... zet em uit als dat kan en DMA weer aan B)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

• Fludizz
  • Niet online
DeMoN schreef op 19 January 2003 @ 17:52:
Misschien dat ik nu poep praat, maar PIO kan je volgens mij wel in het BIOS instellen.. ga daar eens kijken... zet em uit als dat kan en DMA weer aan B)
ik kan in de BIOS de PIO mode niet uitzetten, wel selecteren welke PIO mode die moet gebruiken als ie geen DMA gebruikt...

Verwijderd

heb je al een andere kabel geprobeerd? Windows wil vanzelf wel eens de snelheid naar beneden gooien als er te veel storingen gemeten worden....

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:36

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 21:01:
heb je al een andere kabel geprobeerd? Windows wil vanzelf wel eens de snelheid naar beneden gooien als er te veel storingen gemeten worden....
inderdaad,vervang de kabel zorg dat er geen breuken in kunnen komen,tja,ik heb ook win2k en heb er nog nooit last van gehad.
ow en probeer hem ook gewoon eens van primair naar sec. te veranderen,hou iig niet dezelfde config aan en kijk wat er dan gebeurd (wissel bv cdrom en hdd ofzo)

[ Voor 18% gewijzigd door mrsar op 19-01-2003 22:30 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Fludizz
  • Niet online
de HDD hangt als enige aan een 80pins IDE kabel... de rest aan 40... en de rest blijft WEL op DMA staan... (rest = CDROM's)

edit:
en JA, ik weet zeker dat die kabel van de hdd 80pinns is

[ Voor 33% gewijzigd door Fludizz op 19-01-2003 23:37 ]

• Fludizz
  • Niet online
*kick* iemand?

• Luxx
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 17:13

Luxx

Hijs nu het zeil gezwind...

In wink2k kun je instellen "dma if availeble" Kortom, als dat ingesteld staat, maar windows toch besluit om niet in DMA te praten, dan gaat er iets fout bij het DMA-praten waardoor windows denkt dat het beter uit kan staan.
Aangezien je HD makkelijk DMA zou moeten kunnen (test eens in een ander systeem), moet het probleem bij je kabels of IDE controller liggen. JE kabels kan je ook zo testen (misschien een onzichtbare kabelbreuk?) in een ander systeem. Je DMA controller is meestal wel oke. Wel kan deze problemen gaan geven als je je FSB omhoog gooit. (dat doet ie op mijn mobo ook, BX-chipset.)

ALs je er dan nog niet achter bent dan weet ik het ook niet meer, misschien een gaar moederbord? Een probleem met je voeding zou ook nog kunnen?

[ Voor 9% gewijzigd door Luxx op 21-01-2003 15:10 ]

HYEHEHEHEEHHEEHee, hier had iets zinnigs kunnen staan, maar dat is niet.

Pagina: 1