Toon posts:

Hoe een image automatisch resizen?

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met volgend probleem. Ik heb een HTML en daar moet in een bepaalde cel van een tabel een image inkomen. Wat ik echter niet op voorhand weet is hoe groot die image gaat zijn. Ik weet wel zijn identificatie.

<td width="120" align="center" valign="center">[img]"plaatje.gif"></td[/img]

Als dat plaatje nu breder zou zijn dan die 120 pixels, dan valt er een stuk van het plaatje uit de tabel en kan ik dat niet zien.

Dus ik dacht van nou netjes dan zet ik toch gewoon :

<td width="120" align="center" valign="center">[img]"plaatje.gif"[/img]</td>

maar als het plaatje dan kleiner is dan 120 pixels dan wordt het natuurlijk veel te hard gestretcht. Hetzelfde geldt voor de hoogte. Is er geen manier waarop ik een check zou kunnen doen -> Als het plaatje kleiner of gelijk is aan 120 pixels niets doen, als het groter is resizen ???

Ik dacht aan javascript maar ik heb geen flauw benul hoe. (Heb al zitten zoeken op google maar staat niet echt iets tussen.

P.S. Er mag wel geen ASP, JSP of PHP gebruikt worden want het moet standalone werken op CDROM.

Verwijderd

d'r is een max-width property gedefinieert in css, alleen is dit nog niet in alle browsers geimplementeerd (hoewel wel css2). Wel heb ik laatst een module langs zien komen die dit probleem verhelpt alleen weet ik niet meer waar. Weet iemand dat nog? was gewoon een js file die je eraan hing en je document checkt op max-width ofzow

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 17:50 ]

Verwijderd

Als het toch 'fixed' media is, waarom zou je dan al die plaatjes die op de cdrom komen niet alvast even resizen naar 120px? Dan weet je tenminste zeker dat je altijd het beste resultaat krijgt, PhotoShop resized wel iets beter dan MSIE kan scalen namelijk ;)

edit:
mophor, ik weet welke je bedoelt, ff kijken of ik em nog kan vinden :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 17:51 ]

• bRight
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-11-2024

bRight

digitaal

ff snel geript van fokforum..

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
var resized_images_width = new Array();
var resized_images_height = new Array();

function resize(image){
        if(!image){
            var image = window.event.srcElement;
        }

width = image.width;
        height = image.height;
        var url = image.src;

if(width>120){
            resized_images_width[url] = width;
            resized_images_height[url] = height;
            image.width = 120;
            image.height = Math.floor(height/(width/120));
        }
    }

function check_images(){
        count = document.images.length;
        i = 0;

while(count>i){
            document.images[i].onload = resize;
            i++;
        }
    }

en dan na het laden ff die functie aanroepen..

HTML:
1
<body onload="check_images()">

[ Voor 8% gewijzigd door bRight op 19-01-2003 18:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 17:50:
Als het toch 'fixed' media is, waarom zou je dan al die plaatjes die op de cdrom komen niet alvast even resizen naar 120px? Dan weet je tenminste zeker dat je altijd het beste resultaat krijgt, PhotoShop resized wel iets beter dan MSIE kan scalen namelijk ;)

edit:
mophor, ik weet welke je bedoelt, ff kijken of ik em nog kan vinden :)
Mjah kleine kanttekening, dat te resizen veld is bedoeld voor het logo van een klant. Een secretaresse zou dan gewoon het logo kunnen saven onder een bepaalde bestandsnaam vb. klantlogo.gif en ze moet dan niet in HTML knoeien.

Ik ga voor de javascript gaan die CSS setting die werkt voor text maar bij images gaat ze de pictures niet resizen. We zullen zien hoe dat afloopt. Resizen zou ook moeten zonder dat je zo gekartelde randjes hebt enzo. Dus best dat ik dan die resizing langs een logische deler laat gaan. Vb. 75,50,25,20 of 10 % ...

Allemaal thx voor de reactie

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 January 2003 @ 19:17:
[...]

Mjah kleine kanttekening, dat te resizen veld is bedoeld voor het logo van een klant. Een secretaresse zou dan gewoon het logo kunnen saven onder een bepaalde bestandsnaam vb. klantlogo.gif en ze moet dan niet in HTML knoeien.

Ik ga voor de javascript gaan die CSS setting die werkt voor text maar bij images gaat ze de pictures niet resizen. We zullen zien hoe dat afloopt. Resizen zou ook moeten zonder dat je zo gekartelde randjes hebt enzo. Dus best dat ik dan die resizing langs een logische deler laat gaan. Vb. 75,50,25,20 of 10 % ...

Allemaal thx voor de reactie
da's IMO een ranzige oplossing, stuur dan in een mapje 'hires huisstijl' de afbeeldingen als bronbestanden (bmp, 300 dpi, fullcolor) mee ipv dat ze vanaf een webpage moeten gaan saven... en maak desnoods voor die standaard word-docjes templates aan.
Pagina: 1