Vraag over ATA-controllers

Pagina: 1
Acties:

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb 2 PC's waarvan de schijven mij wat te langzaam gaan. Aangezien er snelle schijven in zitten/komen, wil ik eventueel een ATA-100 of ATA-133 controller-kaart kopen, bij voorkeur van Promise.

De eerste PC is een Pentium 233 MMX. Het moederbord heeft een Intel 430TX chipset. Voor de duidelijkheid: De FSB is slechts 66 Mhz en ik ga niets overklokken. Er zit een 5400 rpm ATA-100 schijf in.

Vraag: Heeft het plaatsen van een ATA-100 kaart zin? En hoe zit het met het plaatsen van een ATA-66 kaart?

De andere PC is een Dual Celeron 500, met een Abit BP6 moederbord, Intel 440BX chipset. Hier komt een Maxtor 30 GB 7200 rpm liquid bearring in. De snelheid van deze schijf wil ik optimaal benutten. Maar ook zit systeem heeft een FSB van slechts 66 Mhz en ik ga niets overklokken.

Op het moederbord zitten IDE-controllers. Daar zit de huidige schijf, een oude Quantum 12 Gig, aan. Deze controller (Intel PIIX) zou nooit maximaal gebruik kunnen maken van een moderne, snelle Maxtor ATA-133 schijf.
Op het moederbord zit echter een ATA-66 controller, een Highpoint HPT366 ATA-66 controller. Op de PC draai ik FreeBSD en Windows 2000. FreeBSD ondersteunt deze controller.

Voor Windows 2000 zijn er drivers te downloaden. Deze drivers zijn echter behoorlijk oud en als OS staat zelfs dat de drivers voor de release-candidate van Windows 2000 zijn! Er zijn geen nieuwere drivers. Zijn er tweakers met ervaring met deze controller onder Windows 2000? Zijn de drivers stabiel en goed, ondanks dat de drivers voor de RC van Windows 2000 zijn?

Heeft het zin om een ATA-100 of zelfs ATA-133 controller te plaatsen in deze PC gezien de specificaties van deze machine?

Verwijderd

Bij beide PC's heb je dat wel nodig omdat de "gewone" IDE poorten allemaal UDMA33 zijn.
Verwacht niet dat je PC sneller wordt want daar zijn de andere componenten te traag voor.

BTW: FSB heeft niets met je HD's te maken.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 17:44 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heeft het zin om een ATA-100 of zelfs ATA-133 controller te plaatsen in deze PC gezien de specificaties van deze machine?
Het verschil tussen ATA 66 en ATA 100 merk je niet altijd heel erg, maar het is idd wel wat sneller.
zelf heb/had ik een BE6 bord met dezelfde controller als de BP6 en dat werkte best goed onder win2k.

Persoonlijk zou ik in deze bak geen extra ATA controller zetten.
Heb een tijd lang gewerkt met een Gigabyte 7IXE4 bordje met ATA66 onboard en een ATA100 controlertje.
Het verschil tussen de schijven (allemaal Seagates CudaIVtjes) was niet merkbaar in gebruik. Met benchmarks zie je altijd wel verschil.
Vraag: Heeft het plaatsen van een ATA-100 kaart zin? En hoe zit het met het plaatsen van een ATA-66 kaart?
Tja, je gaat er natuurlijk altijd op vooruit, maar bedenk wel dat je niet heel erg verschil hebt, maar ATA kaartjes kosten tegenwoordig ook steeds minder, dus als geld geen probleem is gelijk doen

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 17:44:

BTW: FSB heeft niets met je HD's te maken.
Nee, dat begrijp ik, maar is het niet zo dat het geheugen op 66 MHz te traag is om volledige gebruik te kunnen maken van de transfersnelheden die ATA-100 en ATA-133 bieden?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

1e PC: ja, het heeft zin :) De FSB doet er niet toe, de 33MHz snelle 32bits brede PCI bus kan nog altijd 133MB/s transporteren. De snelste IDE schijven halen de ATA66 spec bij lange na nog niet, dus minimaal een ATA66 controller is snel zat.

2e PC: mijn eigen ervaring is dat de oudere HPT366 1.21 drivers icm HPT 1.22 BIOS het beste werken. Maar dat hangt ook van de gebruikte schijven af. In mijn geval hangen er twee Quantum Fireball Plus LM 20GB ATA66 schijven aan de HPT366. Maar ik was een tijdje terug met Software RAID wezen experimenteren. Daartoe had ik een HPT370 ATA100 controller in PCI3 geprikt, vergezeld van twee Fireball Plus AS 20GB ATA100 schijven. Voor deze HPT370 had ik 1.0.3b drivers gebruikt. De oude HPT366 1.21 drivers werkten niet prettig met de nieuwe HPT370 drivers, maar na enig experimenteren kwam ik erachter dat het boeltje icm HPT366 1.25.0 drivers het beste werkt :)

Het komt er eigenlijk op neer dat de beste driver/BIOS/HDD combinatie voornamelijk uitzoeken, testen en tweaken is. Overigens kun je ook diverse HPT366 drivers van mijn site downloaden (Files - Moederborden - BP6) ;)

Verwijderd

Nee, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Zelfs het traagste geheugen is altijd nog sneller dan de HD.
De snelheid van het geheugen speelt wel een hele grote rol bij de communicatie tussen de CPU en het geheugen.
Pagina: 1