Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Tempgestuurde fan modden

Pagina: 1
Acties:

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Sinds kort heb ik onderstaande tempgestuurde coolermaster fan. Het is helaas een beetje een compromis-geval: bij 1000-1500 rpm hoor je bijna niks, maar hij voert dan ook weinig uit ;)
Op 2500 rpm draait ie nooit, want waar ik de temp sensor ook plaats, het is er nooit warmer dan 30-35 graden = 1500 rpm.

Afbeeldingslocatie: http://www.dansdata.com/images/2fans/cmkit440.jpg
DAF-b82 op cooler master site

Ik ben dus van plan om de fan niet meer tempafhankelijk te laten draaien, maar gewoon de rpm te regelen met HW monitor (aopen utility). Dat gaat dus mooi niet door, de fan houdt zich altijd aan de temp meter, op welke aansluiting de fan ook zit (mb plug en 12v molex) Heeft iemand enig idee hoe de temp meting te omzeilen? Ik weet niet of het molesteren van de temp sensor enig effect heeft :*) ?

Of weet iemand een hittebron (minimaal 45 graden)? In de heatsink van mn proc en die van mn Geforce 2 heb ik al geprobeerd > niet het gewenste effect :(

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Verwijderd

Als je de 2 draadjes van je temperatuursensor losknipt en met elkaar verbind dan draait ie op volle toeren, aangezien er dan geen weerstand meer tussen zit.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 16:08 . Reden: stukje vergeten :S ]

Verwijderd

Als je de tempsensor (een 10K NTC, uit 't hoofd) eraf knipt/soldeert, en vervolgens de draden doorverbindt, gaat de fan op volle toeren draaien.

Je schrijft dat je je fan via 't mobo wil aansturen: Hou je wel rekening met de hoeveelheid stroom die de fanheaders maximaal kunnen leveren. Als de fan namelijk meer trekt dan de headers kunnen leveren, kan je ze (na verloop van tijd) gedag zeggen.

Alternatief is 't vervangen van de NTC door een potmetertje van 10K, dan kan je handmatig de snelheid instellen. (Meet voor de zekerheid de waarde van de NTC even door.)

• Tweeke
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 January 2003 @ 16:09:
Als je de tempsensor (een 10K NTC, uit 't hoofd) eraf knipt/soldeert, en vervolgens de draden doorverbindt, gaat de fan op volle toeren draaien.

Je schrijft dat je je fan via 't mobo wil aansturen: Hou je wel rekening met de hoeveelheid stroom die de fanheaders maximaal kunnen leveren. Als de fan namelijk meer trekt dan de headers kunnen leveren, kan je ze (na verloop van tijd) gedag zeggen.

Alternatief is 't vervangen van de NTC door een potmetertje van 10K, dan kan je handmatig de snelheid instellen. (Meet voor de zekerheid de waarde van de NTC even door.)
Max. hoeveelheid stroom is ong. 1,6 watt, dus dat moet niet zo'n probleem zijn, toch?
En een potmetertje is idd een goed idee...stom dat ik daar nog niet aan had gedacht |:(

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

Verwijderd

Tweeke schreef op 19 January 2003 @ 16:17:
[...]

Max. hoeveelheid stroom is ong. 1,6 watt, dus dat moet niet zo'n probleem zijn, toch?
En een potmetertje is idd een goed idee...stom dat ik daar nog niet aan had gedacht |:(
Opgenomen vermogen: 1,6Watt, dan kom je op I≈0,13A. Ja dat kan makkelijk

Ik zelf hou voor fanheaders een max van ong. 0,35A (=4,2Watt) aan. Wel rekening houdend met de hogere stroom die een fan trekt bij opspinnen.

• Tweeke
  • Niet online
Operatie voltooid :)
Geen potmeterje gebruikt, ik regel de rpm's nu softwarematig met een schuifbalkje :P
Op 2650 rpm is ie nu zelfs luidruchtig! Hiervoor had ik 'm nog nooit gehoord

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Die NTC (de tempopnemer) is waarschijnlijk gewoon een 10KOhm model. Wat je zou kunnen doen is een potmetertje (bijv. 25K) parallel over die NTC zetten. Daarmee kun je dan de weerstand een beetje verminderen, waardoor de regeling denkt dat het warmer en dus harder gaat draaien. Grote voordeel is dat je nog steeds temperatuurregeling hebt en bij evt. hogere temperatuur de fan nog steeds harder kan draaien.

• Tweeke
  • Niet online
AcouSE schreef op 19 January 2003 @ 17:08:
Die NTC (de tempopnemer) is waarschijnlijk gewoon een 10KOhm model. Wat je zou kunnen doen is een potmetertje (bijv. 25K) parallel over die NTC zetten. Daarmee kun je dan de weerstand een beetje verminderen, waardoor de regeling denkt dat het warmer en dus harder gaat draaien. Grote voordeel is dat je nog steeds temperatuurregeling hebt en bij evt. hogere temperatuur de fan nog steeds harder kan draaien.
Dat is ook een optie. Maar eigenlijk ben ik wel tevreden over de huidige regeling.

De fan is nu aangesloten op de cpu fan connector (sysfan connectoren zitten te ver weg). Zodoende kan ik de fan met die aopen utility alsnog temp gestuurd laten draaien > meer rpm bij een hogere cpu temp...werkt goed.

En als ik s'nachts niets wil horen kan ik 'm ook nog 'handmatig' langzamer laten draaien.

Pagina: 1