The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Verwijderd
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 16:08 . Reden: stukje vergeten :S ]
Verwijderd
Je schrijft dat je je fan via 't mobo wil aansturen: Hou je wel rekening met de hoeveelheid stroom die de fanheaders maximaal kunnen leveren. Als de fan namelijk meer trekt dan de headers kunnen leveren, kan je ze (na verloop van tijd) gedag zeggen.
Alternatief is 't vervangen van de NTC door een potmetertje van 10K, dan kan je handmatig de snelheid instellen. (Meet voor de zekerheid de waarde van de NTC even door.)
Max. hoeveelheid stroom is ong. 1,6 watt, dus dat moet niet zo'n probleem zijn, toch?Verwijderd schreef op 19 January 2003 @ 16:09:
Als je de tempsensor (een 10K NTC, uit 't hoofd) eraf knipt/soldeert, en vervolgens de draden doorverbindt, gaat de fan op volle toeren draaien.
Je schrijft dat je je fan via 't mobo wil aansturen: Hou je wel rekening met de hoeveelheid stroom die de fanheaders maximaal kunnen leveren. Als de fan namelijk meer trekt dan de headers kunnen leveren, kan je ze (na verloop van tijd) gedag zeggen.
Alternatief is 't vervangen van de NTC door een potmetertje van 10K, dan kan je handmatig de snelheid instellen. (Meet voor de zekerheid de waarde van de NTC even door.)
En een potmetertje is idd een goed idee...stom dat ik daar nog niet aan had gedacht
The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw
Verwijderd
Opgenomen vermogen: 1,6Watt, dan kom je op I≈0,13A. Ja dat kan makkelijkTweeke schreef op 19 January 2003 @ 16:17:
[...]
Max. hoeveelheid stroom is ong. 1,6 watt, dus dat moet niet zo'n probleem zijn, toch?
En een potmetertje is idd een goed idee...stom dat ik daar nog niet aan had gedacht
Ik zelf hou voor fanheaders een max van ong. 0,35A (=4,2Watt) aan. Wel rekening houdend met de hogere stroom die een fan trekt bij opspinnen.
Geen potmeterje gebruikt, ik regel de rpm's nu softwarematig met een schuifbalkje
Op 2650 rpm is ie nu zelfs luidruchtig! Hiervoor had ik 'm nog nooit gehoord
Dat is ook een optie. Maar eigenlijk ben ik wel tevreden over de huidige regeling.AcouSE schreef op 19 January 2003 @ 17:08:
Die NTC (de tempopnemer) is waarschijnlijk gewoon een 10KOhm model. Wat je zou kunnen doen is een potmetertje (bijv. 25K) parallel over die NTC zetten. Daarmee kun je dan de weerstand een beetje verminderen, waardoor de regeling denkt dat het warmer en dus harder gaat draaien. Grote voordeel is dat je nog steeds temperatuurregeling hebt en bij evt. hogere temperatuur de fan nog steeds harder kan draaien.
De fan is nu aangesloten op de cpu fan connector (sysfan connectoren zitten te ver weg). Zodoende kan ik de fan met die aopen utility alsnog temp gestuurd laten draaien > meer rpm bij een hogere cpu temp...werkt goed.
En als ik s'nachts niets wil horen kan ik 'm ook nog 'handmatig' langzamer laten draaien.