Toon posts:

[ASP/DreamWeaver] hoe werken die session variables nou?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer een pagina te maken waarbij een gebruiker na inloggen de eigen gegevens te zien krijgt. Hiervoor gebruik ik asp pagina's gemaakt met dreamweaver.

Volgens mij zou het als volgt moeten werken: De gebruiker krijgt automatisch een session variable voor de "username" bij het inloggen. Bij de uiteindelijke pagina krijgt hij die record te zien waarbij de username overeenkomt met de username uit de session variable.

Bij het testen van de recordset in dreamweaver lijkt het principe te werken (even handmatig een session variable invoeren). Helaas komt er in de praktijk geen waarde terug. Het lijkt alsof de inlogpagina een andere (naam voor de) session variable maakt dan wat je zou verwachten. Ik ben geen held in de code, maar het lijkt me dat hier de variable wordt aangemaakt:

Session("MM_Username") = MM_valUsername (op de loginpagia)

Het juiste record moet dan op de volgende manier worden gevonden:

in dreamweaver menu,

Als filter:
username = session variable username

Als SQL code:
SELECT *
FROM gegevens
WHERE username = 'MMColParam'

bij de variables:

MMColParam, 1, Session("username")

Waarom krijg ik gene gegevens terug? moet ik de session variable op een andere manier aanroepen of aanmaken of zo?

alvast bedankt, ik heb het idee dat ik op iets heel stoms vastloop.

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Jammer dat Dreamweaver altijd van die niet te begrijpen code en veriabelen gebruikt.

Anyway:
login.asp
ASP:
1
2
strUsername = "iets"
Session( "username" ) = strUsername

anderepagina
ASP:
1
2
strUsername = Session( "username" )
strSql = "SELECT blaat FROM grr WHERE username = '" & strUsername & "';"

Zo werkt dat. Natuurlijk zijn er ook een flink aantal tutorials te vinden op dit gebied. :)

• robjanssen
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

Het beste kun je op de loginpagina de UserID in een Sessie variabele zetten en die in de andere pagina gebruiken om de gegevens op te halen.

Loginpagina
ASP.NET Visual Basic:
1
Session("UserID") = UserID

Gegevenspagina
ASP.NET Visual Basic:
1
2
3
strSQL = "SELECT * " _
            & "FROM gegevens " _
            & "WHERE UserID = " & Session("UserID")

Verwijderd

Topicstarter
errug veel dank, kon de tutorials niet echt vinden. Met deze drie opties gaat het zeker werken, wat mij betreft einde topic. Ga het nu in werking zetten.

Verwijderd

Topicstarter
oeps, probeerde een kleine aanpassing. Dreamweaver had de session variable "MM_Username" aangemaakt. Hiervan even simpel "username" gemaakt. Waar een beetje code lezen al niet goed voor kan zijn. Toch maar weer de open deur intrappen dat verdiepen in de code geen enkel kwaad kan.

De reden om de userID te gebruiken is zeker dat je er rekening mee houdt dat er twee users dezelfde naam kunnen kiezen? In dat geval krijg je met deze code natuurlijk twee profielen te zien. Dat is weinig elegant dan.

bedankt, probleem opgelost