Toon posts:

Netwerk Traffic/Linux Server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op het moment 4 clients op een Sweex 8 poorts switch zitten, en de uplink port aangesloten op mijn Speedtouch 510i V4 Modem.

Nu werkt alles perfect, maar heb ik een aantal vragen :

Elke client heeft een eigen poort, ze kunnen elkaar netjes op het netwerk en dergelijke zien. Maar ik als administrator heb geen overzicht over het netwerk/internet verkeer van de clients.

Ik zou hier dus een server voor neer moeten zetten? En deze moet dan tussen de switch en de modem staan? Dus de uplink van de speedtouch naar een nic in de server. En dan weer een andere nic naar de switch?

Is dit juist? Zoja brengt het snelheids nadelen met zich mee? Omdat het internet verkeer door 2 netwerk kaarten moet, en daarna via de switch naar de clients? Nu heb ik het één en het ander gelezen over traffic filtering. Ik wil hier dus graag gebruik van maken, ik wil voorkomen dat clients met Peer to peer Programma's 90 % van de brandbreedte gebruiken. En dmv van het toewijzen van de snelheden per client is mogelijk met linux heb ik begrepen.

Leek me een goed plan. Probleem is ik heb totaal geen verstand van linux. Ik ben dus op zoek naar een gebruiksvriendelijke linux installatie, het liefst gratis. Bestaan deze? En daarbij programma's om de brandbreedte toe te wijzen per client en via Remote software het internet verkeer in de gaten te houden.

Zijn er nog bepaalde systeemeisen? Ik heb een Pentuim 3 systeempje tot me beschikking en een Pentuim 1 systeempje (p3 : 450mhz, 128mb ram, 2x 1.5gig disks, p1, 16mb ram 1,5gig disk)

Zijn er nog andere mogelijkheden voor een server? Voordelen, nadelen? Windows 2000 server edition werkt stukken makelijker maar heeft geen "goedkope" traffic filteringen opties heb ik begrepen.

Graag wat hulp. Nogal ingewikkeld alemaal.

edit : Ik heb ook nog een 5poorts hub tot me beschikking, heb ik hier wat aan?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 13:39 ]

• Diaboluzzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Diaboluzzz

Dreikwarter !

om verkeer statistieken te zien gebruik je mrtg.

ik gebruik DR ff http://ownage.xs4all.nl/mrtg/

maar dan moet je dus op elk werkstation perl installeren en mrtg produceren trekt wel behoorlijk wat processor tijd.
maar goed je zou dus mrtg kunnen draaien op elke pc en dan een html pagina creeren waarin je al die png plaatjes onder elkaar zet ofzo met een kleine beschrijving erbij.

edit: dr heeft het dus al zo gedaan.
orgineel ziet het er zo uit: http://195.35.145.98/mrtg/127.0.0.1_2.html

[ Voor 13% gewijzigd door Diaboluzzz op 19-01-2003 13:49 ]

http://www.NUiPhone.nl/

• l.d._
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-08 23:47
tja linux is gratis maar als je het simpel en gemakelijk wil kost het weer geld.

als ik jou was zou ik eens gaan spelen met linux (aantal keer instaleren en grondig naar de klote helpen) daar ben ik ook mee bezig.
zodra je dat een beetje door hebt (langleve putty en winscp) kernel's bakken want de meegeleverde kernel mist meestal de optie's voor QOS.
en natuurlijk is het wat makkelijker met wat leuke tools en scripts.
http://fiaif.fugmann.dhs.org/index.php is er 1 van.
maar zoek eens op traffic shaper en wonder shaper.

als je niks te doen hebt doe het dan niet hier

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

snelheid, hmm, ligt aan je verbinding ;)
hoe snel is je internet aansluiting enzo, als je een 100mbit verbinding hebt bijvoorbeeld is een stevige server wel aan te raden ;)

Gebruiksvriendelijke linux installatie?
allemaal eik wel denk ik zo, zeker als je [rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 13/09][/rml] leest (geld natuurlijk niet alleen voor "desktops" ;)

Verwijderd

Topicstarter
Diaboluzzz schreef op 19 januari 2003 @ 13:47:
om verkeer statistieken te zien gebruik je mrtg.

ik gebruik DR ff http://ownage.xs4all.nl/mrtg/

maar dan moet je dus op elk werkstation perl installeren en mrtg produceren trekt wel behoorlijk wat processor tijd.
maar goed je zou dus mrtg kunnen draaien op elke pc en dan een html pagina creeren waarin je al die png plaatjes onder elkaar zet ofzo met een kleine beschrijving erbij.

edit: dr heeft het dus al zo gedaan.
orgineel ziet het er zo uit: http://195.35.145.98/mrtg/127.0.0.1_2.html
Wat versta jij onder veel procceser tijd? Systemen zijn als volgt :

Client 1 , 2
P4 1,8 @ 2,4
256MB DDRRAM <- Te weinig eigenlijk

Client 3

AMD Tbird 1,33
512MB SDRAM

Client 4 (admin/my pc)
P4 2,66 @ 3,2
512MB DDR

Vrij nieuwe/snelle pc's dus.

mrtg ziet er wel leuk uit, maar zoals ik al zei veel proc gebruik is niet een optie.
l.d._ schreef op 19 januari 2003 @ 13:48:
tja linux is gratis maar als je het simpel en gemakelijk wil kost het weer geld.

als ik jou was zou ik eens gaan spelen met linux (aantal keer instaleren en grondig naar de klote helpen) daar ben ik ook mee bezig.
zodra je dat een beetje door hebt (langleve putty en winscp) kernel's bakken want de meegeleverde kernel mist meestal de optie's voor QOS.
en natuurlijk is het wat makkelijker met wat leuke tools en scripts.
http://fiaif.fugmann.dhs.org/index.php is er 1 van.
maar zoek eens op traffic shaper en wonder shaper.
Ik ben zoiezo van plan om de nodige linux guides te gaan lezen, maar bestaat er niks simpels :)? Weinig zin om in een dos promt achtige besturingssyteem te gaan zitten :).
Erkens schreef op 19 January 2003 @ 13:50:
snelheid, hmm, ligt aan je verbinding ;)
hoe snel is je internet aansluiting enzo, als je een 100mbit verbinding hebt bijvoorbeeld is een stevige server wel aan te raden ;)

Gebruiksvriendelijke linux installatie?
allemaal eik wel denk ik zo, zeker als je [rml]Linux op de Desktop? Distro&zoeken reviews [ 13/09][/rml] leest (geld natuurlijk niet alleen voor "desktops" ;)
Een XS4ALL Fast Verbinding (1536/256)
leffe_blond schreef op 19 januari 2003 @ 14:07:
Een andere mogelijkheid is mischien met een packet sniffer bijhouden wat er allemaal voorloopt op je netwerk, enige probleem is dan wel dat je je switch zal moetten vervangen door een hub.

packetsniffers met stats:
iptraf (linux console)
ethereal (linux X, windows)

Nog een andere mogelijkheid -en dit zal wel de beste zijn- is een manageble switch te gebruiken ipv een gewone, als je het geld ervoor over hebt tenminste. Dergelijke switches laten toe om met behulp van snmp allerlei gegevens op te vragen over je verkeer, de meeste modellen genereren zelfs al mooie html code om hun stats te presenteren..
Hub heb ik eventueel.. maar ik begrijp niet hoe ik dan de hub kan benaderen dmv van software? Managable switch, is niet een oplossing vanwege het geld ;).

Een server plaatsen tussen de modem en de hub/switch? Die vangt dan toch al het verkeer op? Gezamelijk neem ik dan aan.. hmms.. Ik moet eigenlijk per client hebben. En die moet ik via remote op kunnen vragen, zodat ik kan zien waarom de verbinding zo traag is bijvoorbeeld..

Andere mogelijkheden?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 14:12 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Een andere mogelijkheid is mischien met een packet sniffer bijhouden wat er allemaal voorloopt op je netwerk, enige probleem is dan wel dat je je switch zal moetten vervangen door een hub.

packetsniffers met stats:
iptraf (linux console)
ethereal (linux X, windows)

steek idd en pc tussen je netwerk en je modem, met een simpele firewall ben je klaar

Nog een andere mogelijkheid -en dit zal wel de beste zijn- is een manageble switch te gebruiken ipv een gewone, als je het geld ervoor over hebt tenminste. Dergelijke switches laten toe om met behulp van snmp allerlei gegevens op te vragen over je verkeer, de meeste modellen genereren zelfs al mooie html code om hun stats te presenteren. Heel wat van deze switchen zijn ook in staat om poorten te blokeren (vb kazza en dergelijke troep) of je kan prioriteiten instellen voor je verkeer

[ Voor 18% gewijzigd door Yalopa op 19-01-2003 14:12 ]

You don't need eyes to see, you need vision

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 14:05:

Ik ben zoiezo van plan om de nodige linux guides te gaan lezen, maar bestaat er niks simpels :)? Weinig zin om in een dos promt achtige besturingssyteem te gaan zitten :).
Linux is ook prima te configgen in X ;)
maar dat vereist weer meer van je server ;)
Een XS4ALL Fast Verbinding (1536/256)
hmm, dan kan een simpele pentium dat werk ook wel af ;)
Andere mogelijkheden?
searchen :?

er zijn hier nu diverse mogelijkheden gegeven en die zijn niet goed genoeg voor je :?

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

ok simpel, jij kan rustig mrtg draaien. :)
mijn p3 700 met 512 mb en een installatie van 1 jaar oud met 40 gig aan zooi en programma's services enz. trekt het ook ;)

Wat je zal zien is elke 5 of 6 secs een piek in je proc gebruik.
waarschijnlijk bij jou systemen een piek van +- 30 - 50% proc time in gebruik.
niks om je zorgen over te maken dus.

mooi met mrtg gaan prutsen. is een leuk en veel gebruite tool. :)

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:09

ralfbosz

xm create bosz -c

Draai al meer dan twee jaar een linux bakje die meer dan honderd routers uitvraagt met mrtg. In het begin waren de routers minder maar de belasting groter, een tip is om mrtg in het rrd-tool formaat te laten loggen.
Dat bespaart een boel cpu-tijd die je bak anders kwijt is aan het steeds opnieuw maken van statische html-pagina's met bijbehorende graphics.

rm -r *

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 12:15

knopper

Sander Knopper

Ik heb al gezocht met Google naar een Howto voor MRTG, maar ik vroeg mij af of jullie nog een aanrader hebben? Suggesties??

Bij voorbaat dank!

Verwijderd

Topicstarter
knopper schreef op 19 januari 2003 @ 15:46:
Ik heb al gezocht met Google naar een Howto voor MRTG, maar ik vroeg mij af of jullie nog een aanrader hebben? Suggesties??

Bij voorbaat dank!
Ik vind de faq/help ook niet echt voldoende op de site zelf.

offtopic:
Ik heb je toegevoegd bij msn Diabolo, ik kom er niet uit.

Verwijderd

Install overal SNMP, en laat MRTG die uitlezen... Heb ik hier ook en werkt nog ook :P

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 12:15

knopper

Sander Knopper

moet je nog iets instellen bij SNMP???

• Diaboluzzz

Diaboluzzz

Dreikwarter !

Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 16:09:
[...]

Ik vind de faq/help ook niet echt voldoende op de site zelf.

offtopic:
Ik heb je toegevoegd bij msn Diabolo, ik kom er niet uit.
heb nog niks gezien :? :P
anyway, ik heb vanavond tijd dan zal ik hier even de hoofdpunten neer tikken.

Pagina: 1