[RH8] Grrr @ netwerk en internet delen :(

Pagina: 1
Acties:

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Ik ben op wat betreft linux gebied compleet noob, ik ben allang blij dat ik vanavond eindelijk mijn internet aan de praat heb gekregen. ik zit nu echter met een probleem.

Het is de bedoelling dat ik mijn linuxbak ga gebruiken om internet te delen via een switch naar 2 andere computers. Mijn pc, waar Windows XP pro op geinstalleerd staat, en die van me pa die Windows ME geinstalleerd heeft.

Ik ben nu al de hele avond/nacht aan het prutsen maar ik krijg het netwerk niet aan de praat. Ik ben compleet kwijt wat ik nu moet instellen en waar. ik heb heel internet nagezocht maar kon niet vinden wat ik zocht.

Ik gebruik een Compaq NC3120 Fast Ethernet kaart (eth1) voor mijn internet. Deze is dus aangesloten op mijn chello kabelmodem. Ik heb hiervoor DHCP ingesteld en het internet werkt perfect.

De kaart die ik gebruik voor mjn netwerk (die dus van mijn linuxbak naar de switch gaat) is een Realtek RTL-8139 (eth0). hiervoor weet ik dus niet wat ik moet instellen en waar :?.

Ik heb verschillende instellingen al geprobeerd wel in het Netwerk Configuration venster. Ik heb voor eth0 als IP al ingesteld 192.168.0.1 en als subnet 255.255.255.0. Dit werkt dus niet. ik heb ook geprobeerd om automatisch Ip te verkrijgen en via DHCP. Maar niks schijnt te werken. Ik kan de server op de andere 2 pc¨s helemaal; niet in het netwerk vinden. ook het internet doet het op de andere pc¨s niet.

Hopelijk kunnen jullie helpen of tips geven want ik begin er wat gefrustreerd van te raken :|

Signature

Verwijderd

Ok, wat zijn de instellingen op dit moment van de win me en de xp bak?

dan kan ik er even verder over denken... :-)

• MrMartinH
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Instellingen win xp:
IP en DNS adressen automatisch verkrijgen.

Instellingen win ME:
IP = 192.168.0.3
Sub = 255.255.255.0
Gateway = 192.168.0.1 (ip adress van realtek kaartje in linux server dus)
DNS = Host = NS, Domain = chello.nl, DNS adressen zijn 212.142.28.66 en 212.142.28.130 (van chello).

Nog bedankt voor de links ook, zal ik morgen bekijken even en de rest van de reacties ook. ik zal eerst gaan slapen nu.

Signature