[Micro-ATX] welke chipset moet ik nemen?

Pagina: 1
Acties:

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:14

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Hallo!

Ik ben eruit. Nu wil ik een Micro-ATX bakje gaan bouwen. Ik heb een aantal moederborden op het oog, maar zie door de bomen het bos niet meer. Ik kies voor een Gigabyte OF een Asus (waarom weet ik niet, maar anders is het helemaal niet meer te doen)... Als processor ga ik uit van een Celeron 1700 (dus ik heb in principe geen 533fsb nodig, DDRAM is wel nuttig?)

Als ik bij Gigabyte kijk hebben ze meer dan 15 verschillende Micro-ATX bordjes. Alle specs zijn VRIJWEL identiek. Vaak verschilt alleen de chipset. Weet iemand wat de verschillen hiertussen zijn, en welke ik het beste kan nemen (voor divx/mp3 pc'tje)

Weer om de keuze beperkt te houden richt ik mij alleen op Intel chipsets.

Je hebt dan bij Gigabyte:
845PE
845GE
845E
845G
845GL (zoweel 400mhz fsb, als 533)
845GV
845 (valt af, want alleen SDRAM, ik wil wel met DDRAM)
850 (valt af, ik wil geen RDRAM)

Bij Asus heb je (gelukkig) minder keus:
P4B533-M (845E)
P4B533-VM (845G <<-- meest voorkomend in pricewatch)
P4BGL-MX (845GL)

Nadeel is dat sommige kaartjes onboard vga hebben, zoals de Asus P4B533-VM, want ik wil sowieso tv-out, dus komt er een Matrox vga-kaartje in.

Kan iemand mij alstublieft helpen kiezen, ik weet echt niet wat de verschillen zijn in de chipsets (en vooral omdat het een Celeron gaat betreffen).

Thnx!!

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

de Asus P4B533-VM zal geen probleem worden (want er zit wel een AGP poortje op)..

kijk maar:
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.com/products/mb/socket478/p4b533-vm/p4b533-vm_l.jpg

verschillen chipset:

845PE = (DDR chipset tot aan DDR333 PC2700 officieel / 400 & 533 FSB)
845GE = (Idem als 845PE maar dan onboard video & agp!!)
845E = (DDR chipset tot aan DDR266 PC2100 officieel / 400 & 533)
845G = (Idem als 845G maar dan onboard video & kan agp poort hebben)
845GL = sorry
845GV = 845GL

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Ah, thnx. Dat verklaart al een hoop! Die 845GL = sorry is wat vreemd, maar goed. :)
Ik begrijp dus goed dat die Asus nog geen slechte (maar ook geen goedkope) keus is voor een Celeron 1700. DDRam en een Celeron samen gaat wel lukken neem ik aan? Dan bestel ik deze zooi gewoon... :)

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

Deze reply is misschien niet waar je op zit te wachten, maar voor een DivX/Mp3 pc'tje is een P4 celly nou niet echt lekker. Sterker nog, de P4 celly is baggertraag. Hij zal zal DivX heus nog wel doen, maar als DivX en Mp3 het enige is waarvoor die machine gebruikt gaat worden (iig geen games of dat soort zware dingen) dan is een Celly Tualatin (So370) waarschijnlijk veel geschikter (of een Duron, maar ik weet niet veel over de warmteproductie daarvan). Een Celly 1200 is al ongeveer net zo snel als een Celly 1700.

En het voordeel van die Celly Tualatin is dan verder dat ie naar alle waarschijnlijkheid toch wel wat koeler is dan die P4 celly. Ondergeklokt (aangezien een Celly 1400@933 nog steeds snel zat is voor DivX) moeten ze ook behoorlijk passief te koelen zijn (wel met een errug groot koelblok en airflow door de kast).

Ok, er valt dan niet veel meer te upgraden aan de cpu, maar aangezien je voor je P4 mobo ook al geen 533Mhz FSB als eis had neergezet is dat toch niet erg belangrijk denk ik...

Leuke bordjes hiervoor :

MSI 6368 (Via)
MSI 6315 (Intel)

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op 19 January 2003 @ 05:23:
[...]

Deze reply is misschien niet waar je op zit te wachten, maar voor een DivX/Mp3 pc'tje is een P4 celly nou niet echt lekker. Sterker nog, de P4 celly is baggertraag. Hij zal zal DivX heus nog wel doen, maar als DivX en Mp3 het enige is waarvoor die machine gebruikt gaat worden (iig geen games of dat soort zware dingen) dan is een Celly Tualatin (So370) waarschijnlijk veel geschikter (of een Duron, maar ik weet niet veel over de warmteproductie daarvan). Een Celly 1200 is al ongeveer net zo snel als een Celly 1700.

En het voordeel van die Celly Tualatin is dan verder dat ie naar alle waarschijnlijkheid toch wel wat koeler is dan die P4 celly. Ondergeklokt (aangezien een Celly 1400@933 nog steeds snel zat is voor DivX) moeten ze ook behoorlijk passief te koelen zijn (wel met een errug groot koelblok en airflow door de kast).

Ok, er valt dan niet veel meer te upgraden aan de cpu, maar aangezien je voor je P4 mobo ook al geen 533Mhz FSB als eis had neergezet is dat toch niet erg belangrijk denk ik...

Leuke bordjes hiervoor :

MSI 6368 (Via)
MSI 6315 (Intel)
Damn. Dit is zeker wel een reply waar ik op zit te wachten!! Ik ging er gewoon blindelings vanuit dat een P4 Celeron 1700 perfect was. Maar qua snelheid moet die P4 Celly toch ook wel genoeg zijn, of twijfel je zelfs daar aan? (stel dat er over een jaar een nieuwe -nog processorintensievere- video codec uitkomt, moet hij dat nog steeds makkelijk trekken)

Passief koelen hoeft voor mij niet perse, maar is inderdaad erg leuke optie.

Upgraden is inderdaad niet aan de orde. Een "echte" P4 zou ik 't mooiste vinden, maar niet echt betaalbaar. Zijn er hier mensen met een divx-boxje met zo'n Tualatin (evt. passief gekoeld)?

In elk geval, W3ird_N3rd: thnx, erg nuttige tip!

• Gert
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-12-2025
Celeron 1,7 wordt met een standaard koeler maar 35C dus die warmte valt wel mee. Aangezien die Intel koelers zo'n mega fan hebben zijn ze nog stil ook, mn voeding maakt meer lawaai dan de processorkoeler.

Een probleem is wel dat de 1,7 en 1,8GHz celeron zo goed als uitgestorven zijn, dus suc7 met 't zoeken. :p

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Als je onboard TV-out wilt hebben moet je eens kijken naar de chipsets van ATI. A3 (amd) en A4 (intel) zit gewoon een radeon core in en tv-out is van zeer goede kwaliteit.

ik heb sinds kort een fic at31 (amd) met alles onboard (tv-out/vga/lan/snd) voor mijn divx/pvr/mp3 box en ben er zeer tevreden mee.

meer info
http://www.sapphiretech.com/mainboard/mainboards.asp

[ Voor 10% gewijzigd door cosmoOo op 19-01-2003 10:27 ]

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-08 16:03

Mentalist

[avdD]

spaceboy schreef op 19 January 2003 @ 09:28:
[...]

Damn. Dit is zeker wel een reply waar ik op zit te wachten!! Ik ging er gewoon blindelings vanuit dat een P4 Celeron 1700 perfect was. Maar qua snelheid moet die P4 Celly toch ook wel genoeg zijn, of twijfel je zelfs daar aan? (stel dat er over een jaar een nieuwe -nog processorintensievere- video codec uitkomt, moet hij dat nog steeds makkelijk trekken)

Passief koelen hoeft voor mij niet perse, maar is inderdaad erg leuke optie.

Upgraden is inderdaad niet aan de orde. Een "echte" P4 zou ik 't mooiste vinden, maar niet echt betaalbaar. Zijn er hier mensen met een divx-boxje met zo'n Tualatin (evt. passief gekoeld)?

In elk geval, W3ird_N3rd: thnx, erg nuttige tip!
Als er een nieuwe codec/uitgebreide MPEG4 komt ga ik wel twijfelen aan die P4 celly... Een celly 1400 kan afhankelijk van de toepassing wel rondjes huppelen rond een P4 celly 2GHz >:)

Alleen geheugen is de bottleneck voor de Tualatin Celly's : SD-ram. Voor zover ik weet maakt dat voor videocodecs niet erg veel uit, videocodecs steunen puur en alleen op rauwe Floating Point Unit berekeningen (cpu dus).

Een celly 1400 @ standaard snelheid lijkt me wel te koelen met een flinke heatsink en veel airflow (of een grote fan @ 5V).

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Verwijderd

Belangrijk voor zo'n divx/mp3 bak is de stilte zoals al eerder gezegd. Het is dus een must om je cpu fan op 5 volt te laten draaien en de voeding op 7 volt. Of je kunt het natuurlijk doen zoals ik: een onhoorbare voeding (300 w) van zalman kopen :P . Overigens is een celly 1700 idd vette overkill, gewoon zonde van je geld. Probeer gewoon aan een langzamere cpu te komen (evt. 2e hands) en stop die centen in een grotere hd. Welke hd ben je eigenlijk van plan te nemen?

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 13:03:
Belangrijk voor zo'n divx/mp3 bak is de stilte zoals al eerder gezegd. Het is dus een must om je cpu fan op 5 volt te laten draaien en de voeding op 7 volt. Of je kunt het natuurlijk doen zoals ik: een onhoorbare voeding (300 w) van zalman kopen :P . Overigens is een celly 1700 idd vette overkill, gewoon zonde van je geld. Probeer gewoon aan een langzamere cpu te komen (evt. 2e hands) en stop die centen in een grotere hd. Welke hd ben je eigenlijk van plan te nemen?
2ehands processoren ben ik nooit zo'n voorstander van en geld is niet heel belangrijk (elke euro is natuurlijk wel meegenomen) :).

Harddisk: ik heb in m'n eigen pc 2x een 5400 toeren harddisk zitten, eentje van 40gb en eentje van 120. Ik denk dat ik de 120gb in de divx/mp3 bak ga zetten. Ik ben selectief met mp3's en heb "slechts" 25gb ofzo.

CPU: Maar als ik nu een Celeron 1800 neem (wel een P4 ding dus, mocht ik toch later willen upgraden vind ik zo'n socket 370 toch minder prettig) en die terugklok naar 1200 moet dat toch best met een stil fannetje zijn op te lossen?

[oh ja]
Wat raden jullie aan als vga-kaartje voor zo'n divx-box? Ik dacht aan een Matrox G550 DH. Snelheid is niet relevant, beeldkwaliteit wel.
[/oh ja]

[ Voor 9% gewijzigd door spaceboy op 19-01-2003 13:26 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:38

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

spaceboy schreef op 19 januari 2003 @ 13:09:
[...]

2ehands processoren ben ik nooit zo'n voorstander van en geld is niet heel belangrijk (elke euro is natuurlijk wel meegenomen) :).
Neem dan een nieuwe Celly Tualatin 1400 (of als je echt rijk bent een P3-S Tualatin 1400 (met 133MHz FSB en 512KB L2 cache)
Harddisk: ik heb in m'n eigen pc 2x een 5400 toeren harddisk zitten, eentje van 40gb en eentje van 120. Ik denk dat ik de 120gb in de divx/mp3 bak ga zetten. Ik ben selectief met mp3's en heb "slechts" 25gb ofzo.
Dan is 120GB prima. Ik draai hier in de woonkamer op een 40GB Maxtor (7200rpm, maar in stille modus- je hoort vrijwel niets) en dat is zat zolang ik nieuwe aanwinsten maar snel genoeg op CD zet (ook in 3 minuten gedaan met een 48x CDRW)
CPU: Maar als ik nu een Celeron 1800 neem (wel een P4 ding dus, mocht ik toch later willen upgraden vind ik zo'n socket 370 toch minder prettig) en die terugklok naar 1200 moet dat toch best met een stil fannetje zijn op te lossen?
Voor een potentiele upgrade is een So478 uiteraard beter dan een So370 FC-PGA2. Maar de vraag is of dat ooit nodig zal zijn. Een DiVX bak hoeft in eerste instantie alleen DiVX te draaien. Dat kan op een P2-400 al redelijk en de meerwaarde van een snellere CPU daarboven is alleen het beter kunnen multitasken. Hoogstwaarschijnlijk zullen MPEG codecs in de toekomst zwaarder worden, maar je hebt met een 1400MHz CPU al zonder OCen meer dan een factor 3 marge.
Voeg daaraan toe dat je een Tualatin Celly zonder al teveel problemen passief kunt koelen (wat bij een Willamette (0.18u) Celly lastiger is, zelfs op gelijke clock), dan zou ik zeggen de Tualatin nemen en in eerste instantie underclocken (dit kan bij de P3 nog beter- de Celly wordt heel erg geknepen als je het naar 66MHz FSB afknijpt, terwijl de stap van 133 naar 100 een stuk minder drastisch is)

Zodra je dan meer power nodig hebt kun je de underclock ongedaan maken en er evt gewoon een stock koelertje opzetten. Voila, gratis 33% extra performance :z
[oh ja]
Wat raden jullie aan als vga-kaartje voor zo'n divx-box? Ik dacht aan een Matrox G550 DH. Snelheid is niet relevant, beeldkwaliteit wel.[/oh ja]
De G550 is overkill, een G450 single head is al zat. Maar idd zou ik Matrox pakken. Een ATi/nVidia-based kaart met vergelijkbare kwaliteit gaat je klauwen meer kosten.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

cosmoOo schreef op 19 januari 2003 @ 10:23:

ik heb sinds kort een fic at31 (amd) met alles onboard (tv-out/vga/lan/snd) voor mijn divx/pvr/mp3 box en ben er zeer tevreden mee.
Waar heb je die fic at31 vandaan weten te halen??? Ik ben daar namelijk al een tijdje naar op zoek, alleen kan ik hem alleen op US-sites vinden voor zo'n honderd dollar... :(

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Waarom niet makkelijk doen en zo'n shuttle barebone kopen. Heb je ook direct TV-out en firewire en the looks

• spaceboy

spaceboy

Op grote hoogte

Topicstarter
Goodielover schreef op 20 januari 2003 @ 14:54:
Waarom niet makkelijk doen en zo'n shuttle barebone kopen. Heb je ook direct TV-out en firewire en the looks
Nee helaas. Ik wil absoluut een desktop-model. Shuttle dingetjes zijn allemaal towers, vind ik nix.

• Goodielover
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-08 11:34

Goodielover

Only The Best is Good Enough.

Je kan die moederborden ook los kopen dacht ik. Ik weet dat die goed uit de tests komen.
De intel 845G heeft slechte grafics, dus daar zou ik niet voor gaan, maar met een AGP kaart erin kan je dat compenseren.

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 21:44

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

Verwijderd schreef op 20 January 2003 @ 13:45:
[...]

Waar heb je die fic at31 vandaan weten te halen??? Ik ben daar namelijk al een tijdje naar op zoek, alleen kan ik hem alleen op US-sites vinden voor zo'n honderd dollar... :(
ik heb hem maar in de vs besteld. www.outpost.com

dacht iets van $79,- alleen verzendkosten en btw maken het wat duurder. maar ik wilde hem gewoon hebben omdat het echt een perfect bordje is.
ik had ook een engelse zaak gevonden die dat saphire mobo verkoopt maar alleen die zonder lan. verzendkosten waren ongeveer gelijk

verzendkosten waren trouwens $25,- en daarna nog btw eroverheen. plus 10,- euro voor het voorschieten van de btw :( (moest aan de deur btw afrekenen)

[ Voor 3% gewijzigd door cosmoOo op 20-01-2003 20:13 ]

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

spaceboy schreef op 20 January 2003 @ 17:43:
[...]

Nee helaas. Ik wil absoluut een desktop-model. Shuttle dingetjes zijn allemaal towers, vind ik nix.
Je kan natuurlijk ook zelf een kast in elkaar zetten :+
Pagina: 1