Branden op 1X ?

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Noctilux
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-07-2025
Onder elk brand programma kan je kiezen met welke snelheid je wilt branden. Deze gaan echter niet helemaal omlaag tot 1x. Bij mij stopt hij bij 4x (Nero). Is branden op 1x speed bij de tegenwoordig snelle cd spelers toch nog mogelijk?

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:32

Klippy

Still Game

Ik kan ook niet lager dan 4x.

Volgens mij is het met de huidige branders CD's en PC's ook compleet nutteloos om trager te branden. Wie gaat nou een uur op een CD wachten als je in 5 minuten dezelfde kwalitiet hebt... (Of een kwartier iig.)

[ Voor 8% gewijzigd door Klippy op 19-01-2003 01:55 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12-2025

SmartDoDo

Woeptiedoe

Andere vraag, waarom zou je dat willen? :?

Voor zover ik om me heen zie kunnen ze dat wel ja maar nogmaals, waarom als je een snelle brander hebt op 1x laten branden?

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Ik weet niet hoor, maar ik kan niet eens lager dan 12x selecteren in Nero? (k heb een Lite-On). Maar alleen bij geluids-cd's pak ik dan die 12x, maar volgens mij kunnen die branders tegenwoordig wel op een aardige kwaliteit snel branden!

|Specs|

• Sport_Life
  • Laatst online: 21:43

Sport_Life

Solvitur ambulando

Brandertje kopen :? :+

Nee, maar misschien kun je, als je het echt nodig hebt (kan me niet voorstellen, maar oke :X) even op een veiling site kijken ofzo :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Noctilux
Dit is waarom:

Om een of andere reden krijg ik bij het branden van audio CD's een foutmelding bij het afspelen op mijn marantz speler (niet op de pc!) als ik naar een andere track spring. (Nu is mijn marantz wel erg gevoelig. Hij keurt CD's veel eerder af dan m'n oude cd speler.)

Dit gebeurt alleen bij CD-R's en niet CD-RW's. De CD-RW's kunnen met 2x speed opgenomen worden (mijn CD-RW's zijn nog oud), en de CD-R's moeten met minimaal 4x. Nu staat in de FAQ van Ahead Nero dat deze fout opgelost kan worden door op 1x of 2x speed te branden. Vandaar deze vreemde vraag. btw het gaat om een Liteon 48125s.

Ik heb al vanalles geprobeerd; Zonder tekst, DAO, TAO...

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Een vreemde tik van je Marantz eigenlijk. Of het ding spoort niet, of hij geeft al snel de brui aan een gefikt cd'tje omdat de nodige foutcorrectie te hoog is of zoiets..

Ik heb een 8X max (plextor SCSI) en die wil nog wel 1x branden. Ik zou niet weten waar de ondergrens van 4x vandaan komt. Ik kan me overigens niet echt voorstellen waarom 4x zo desastreus zou zijn voor je Marantz om dienst te weigeren. Heb je wel verschillende CD-R merken geprobeerd? (vermijdt de goudkleurige lagen eens ;) ).

Verwijderd

Ga 's cdrwin 3.9c downloaden van deze site
Als je die in demo mode gebruikt gaat ie op 1x

• Fludizz
  • Niet online
Noctilix schreef op 19 January 2003 @ 02:07:
[..]
(Nu is mijn marantz wel erg gevoelig. Hij keurt CD's veel eerder af dan m'n oude cd speler.)
[..]
volgende vraagje, ondersteunt die Marantz gefikte CD's wel?
De compaq deskpro 8x CDROM pakt gefikte CD's ook maar nauwlijks omdat ie ze gewoon niet onderstuent... net als met me vorige CDspeler...

Als ie wel CDR's onder steunt staat er het CD logotje met eronder 'recordables'
en bij rewriteables moet er 'rewrite' of iets dergelijks onder staan... dunno uit me hoofd...

[ Voor 6% gewijzigd door Fludizz op 19-01-2003 02:17 ]

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Je drive zal lowspeed branden wel niet meer ondersteunen helaas...

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 02:14:
CDRWIN ondersteunt een hoop nieuwere branders niet...als jouw brander echt vanuit de firmware niet op 1x kan branden, zal ook een programma als CDRWIN 'm echt niet op 1x laten branden. Brandprogramma's geven ook alleen maar de modes aan die de drive rapporteert.

Je zult er gewoon aan moeten wennen. Mijn HP cd-writer16i geeft ook alleen 16x, 12x, 10x, 8x, 6x en 4x. M'n oude Matsushita CW-7502B geeft wel 4x, 2x en 1x.

Maar inderdaad: waarom zou je dat willen? Je kunt beter een andere CD-speler kopen dan als hij snelgebrande CD's niet leest, want dat hoort namelijk wel zo te zijn (ik ben altijd een fel tegenstander geweest van zogenaamde 'audiofielen' die claimen verschil te horen tussen een op 16x gebrande en een op 1x gebrande CD, iets wat dus onmogelijk is en ik ben zelf ook behoorlijk audiofiel).

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

Verwijderd schreef op 19 January 2003 @ 02:31:
(ik ben altijd een fel tegenstander geweest van zogenaamde 'audiofielen' die claimen verschil te horen tussen een op 16x gebrande en een op 1x gebrande CD, iets wat dus onmogelijk is en ik ben zelf ook behoorlijk audiofiel).
Dat is dus de vraag.

Brandt 16x nauwkeurig genoeg voor de average audio cd-speler om niet aan correctie te doen?

Verwijderd

DVDbrandertje komt tot 2x speed

Verwijderd

Wekkel schreef op 19 januari 2003 @ 02:35:
[...]

Dat is dus de vraag.

Brandt 16x nauwkeurig genoeg voor de average audio cd-speler om niet aan correctie te doen?
Mja, daar valt over te twisten :)

Ik zelf denk dat het inderdaad nauwkeurig genoeg geschreven wordt. Een gewone audio-CD-speler bevat sowieso niet echt veel foutcorrectie: je ziet al vrij snel dat krassen leiden tot tikken in de muziek. Een redbook-audio CD bevat immers van zichzelf geen foutcorrectie-informatie, iets wat de PCCDROMs wel hebben. Als 16x (of 32 of zelfs 48x) zo abominabel slecht zou branden, zou het in een gewone El Cheapo-CD speler onleesbaar zijn, en zo erg is het denk ik niet.

• Wekkel

Wekkel

De downloadkoning

CDRW audio werkt wel, CDR niet

Meneertje is wel een beetje met 2 overlappende topics bezig ;)

Ik denk overigens dat het inderdaad wel meevalt met die foutlezingen van audio cd's. Ik brand derhalve echt nooit op 1x, maar altijd op max (8x).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Verwijderd schreef op 19 January 2003 @ 02:36:
DVDbrandertje komt tot 2x speed
Goh, je hebt zeker alleen maar de topictitel gelezen :? :z

• Noctilux
Even wat reacties terug:
  • Ik ben niet van plan een nieuwe cd speler te kopen. Deze marantz cd 6000 ose le is net nieuw en ik ben er veel te blij mee!
  • Misschien de kop i.d.d. eens schoonmaken.
  • En zelf gebrande CD's ondersteunt hij zeker. Daar heb ik er al een berg van liggen. Trouwens, CD-RW's heeft hij ook geen probleem mee.
  • i.d.d. ook op een ander topic. Ik was hier alleen nieuwsgierig naar de mogelijkheid om 1x te branden, en mijn probleem wilde ik er van gescheiden houden. Nu dus niet meer gelukt. Zal van de andere aflbijven hoor ;)
  • Heb drie verschillende types cd-R's gebruikt. TDK, Philips en die bij de Liteon zat.
Ik zal eens een CD-RW op max speed branden. kijken wat er dan gebeurt. Of misschien houdt die marantz wel niet van Underworld >:) Zal ook eens andere CD's proberen. En zal ook nog ander brand programma proberen. Al dat proberen kost alleen veel CD's :( .

En wat het verschil in kwaliteit is bij lager snelheden, geen flauw idee. Een gedeelte van mijn zelf gebrande CD's komen van MP3 bestanden, dus daar hoef ik al helemaal niet langzaam voor te branden. Een beetje audiofiel ben ik wel. En het verschil tussen MP3 en orgineel hoor ik/je zeker wel. Maar er zijn grenzen.

Verwijderd

Het is heel simpel met die kwaliteit.....

CD-Audio is zo'n beetje het eerste CD formaat dat is vastgelegd (Orange book geloof ik heette dat). In dit formaat zijn geen afspraken gemaakt over foutcorrectie zoals later bij de meeste andere formaten wel is gebeurd.

Zo heeft CD-Rom (data) een foutcorrectie in de blokken zitten en bij VideoCD wordt er bij het beschrijven een foutcorrectie in de bestanden zelf weggeschreven. Reden waarom je zo'n 700 mb op een 80min. CD-Rom kunt schrijven en zo'n 800mb op diezelfde CD als je een VideoCD maakt.

CD-Audio heeft zoals gezegd geen enkele errorcorrectie. Daarom kun je een kras die op een CD zit horen. Bij het beschrijven van een CD maakt de schrijven af en toe een foutje, een 0 wordt een 1 en omgekeerd. Bij de meeste formaten volgt bij het afspelen dus een correctie, bij CD-Audio niet dus ook dit is "hoorbaar". Hoe hoger de snelheid, hoe groter de kans op een schrijffout dus hoe lager de kwaliteit.

Niet iedereen heeft hetzelfde gehoor maar een audio CD zal ik zelf altijd op 1x of 2x branden. Bij 4x hoor ik het geluid teruglopen en dat het schrijfproces minder nauwkeurig is (onder andere ook door hogere rotatiesnelheden) valt ook op te merken doordat de CD in minder apparatuur wil werken, hoewel dit ook door andere factoren wordt veroorzaakt.

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 02:14:
Ook als je hem volledig hebt kun je nog wel 1x sellecteren

fotoblog

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:22
In Nero kan je je snelheden zelf toevoegen :), maar ik weet niet zeker of je brander dat dan ook pikt :).

• garage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Noctilix schreef op 19 January 2003 @ 11:15:
Even wat reacties terug:
  • Ik ben niet van plan een nieuwe cd speler te kopen. Deze marantz cd 6000 ose le is net nieuw en ik ben er veel te blij mee!
  • Misschien de kop i.d.d. eens schoonmaken.
Ik heb dezelfde speler staan, en zonder problemen speelt deze alle gebrande CDR's en CDRW's af met elke snelheid gebrand, met en zonder text op de cd. De brander is een Lite-On. (Op hogere snelheid afspelen geeft hoorbaar kwaliteitsverlies!)

Ik ben tot nu toe geen CDR's tegengekomen die niet gelezen worden. Nu brand ik niet heel veel audioceedee's, maar genoeg verschillende merken gehad.

Ik denk dat een schoonmaakbeurt van je Marantz of van je brander meer helpt dan op enkelvoudige snelheid te branden.

Mijn 6000 OSE LE is nu ongeveer 1.5 jaar oud. Misschien dat dat een gegeven voor je is. Roken in de buurt van apparatuur is sowieso slecht voor lenzen ed. Rook slaat echt enorm aan op dit soort oppervlakten, en andere stofdeeltjes blijven weer aan de rookaanslag zitten, kortom --> Schoonmaken moet resultaat geven.

[ Voor 8% gewijzigd door garage op 19-01-2003 11:44 . Reden: kwaliteitsverlies ]

Koop een taart en ga het vieren!

• Noctilux
Nog even terugkomend op de opmerking dat de kwaliteit beinvloed wordt bij sneller branden. Ik vond toevallig een artikel dat hier over gaat. Het geeft in ieder geval wat achtergrond info.

http://www.emedialive.com/EM2000/starrett5.html

Verwijderd

raar :? k kan minimaal 8x fikken of ik moet er een antieke CDRW in proppen die max 2 support B)
maar k fik data en audio gewoon op 40X en geen enkele cd speler die ze niet lezen kan :)
ja ook een oude double speed cdrom speler leest ze prima :)

mischien een ander merk CD-R proberen :?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 14:03 ]

• Angels2
  • Laatst online: 15-03-2025
* Als je brander geen 1x kan, mag je nog zoveel proberen met CDRwin of snelheden bijvoegen in Nero, dat helpt allemaal geen zier. Nero gaat bij het opstaren aan de drive vragen wat ie kan, en die snelheden laat Nero zien. Als 4x het laagste is, dan kan je niet lager gaan. Elke drive heeft een (beperkt) aantal snelheden waarmee hij kan branden. Voor elke snelheid moet je de zaak in de drive (in de firmware) optimeren, dus daarom is dit enigszins beperkt.
* Uiteraard is dit voor elke drive anders.
* DVD 2x: dikke bullshit. Dat is ongeveer 18x op CD, en al een CDspeler gezien die DVDs kan lezen ?? (--> zo kan ik ook veel posts halen).
* Als ik voor mijn schoonmoeder een audio-CDtje moet opnemen, dan brand ik dan in mijn oude Philips CDD3610 (2x2x6), ander kan haar brakke Grundig van de jaren stilletjes het ook niet aan. Ik mag het ook niet presteren goedkope CDtjes te nemen. Enkel Taiyo Yudens en Mitsubishis lukken. (dat ding is waarschijnlijk ook vuil, maar ik mag em niet opendraaien)
* zoals al gezegd: het ligt waarschijnlijk aan je marantz (proper maken kan wel helpen).

Verwijderd

Angels2 schreef op 19 January 2003 @ 22:01:
* DVD 2x: dikke bullshit. Dat is ongeveer 18x op CD, en al een CDspeler gezien die DVDs kan lezen ?? (--> zo kan ik ook veel posts halen).
Nog niet gehoord, dat je in DVD brander ook gewone CD's kunt branden en dat de Ricoh clones(Philips, HP, A-open) tot 2x kunnen zakken?
Wie verkoopt er nou bull-shit?????????

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

(jarig!)
Verwijderd schreef op 20 januari 2003 @ 04:02:
Wie verkoopt er nou bull-shit?????????
Post dan ook een constructieve, uitgebreide en informatieve posting.. Alleen maar "DVDbrandertje komt tot 2x speed" neerplempen voldoet daar zeer zeker niet aan.

Zie verder ook de FAQ Forumgedrag.

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 20-01-2003 07:36 ]

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-03 23:26
Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 11:31:
Het is heel simpel met die kwaliteit.....

[..]
OK, weer iemand die roept dat audioCD's geen error-correctie hebben.
Dat is dus niet waar. Er zit op een audioCD wel degelijk een vrij vernuftige errorcorrectie. 't is wel zo dat de errorcorrectie op een CDrom een stuk krachtiger is dan die op een audioCD, omdat een bit-fout in een file een stuk vervelender is dan een enkele sample die verkeerd wordt afgespeeld.
De iets ouderen onder de bezoekers hier (25+) zullen zich wel herinneren wat met name een van de revolutionaire ontwikkelingen ontwikkeling was aan de CD tov andere media zoals de LP. Dat was namelijk het tot op zekere hoogte bestand zijn tegen krassen. De enige manier waarop dat kan is als er errorcorrectie op zit.

De reden dat je Marantz moeite heeft met alle door jou geprobeerde recordables, op een oude 2x RW na, zou kunnen zijn dat die RW 74 mins lang is en de recordables 80 minuten.
Het zou eigenlijk niet meer mogen, dat er tegenwoordig nog spelers verkocht worden die niet goed met de smallere sporen van een 80 minuten CDr overweg kunnen.
Kijk dus ook eens of het spoelen van nummer naar nummer moeilijk gaat met geperste CDs van >74 mins.
Qua brand-instellingen moet je echt kiezen voor DAO (Disc At Once) bij het branden van een audioCD. Anders krijg je dat de recorder even stop tussen de tracks. Buiten een stilte tussen de tracks kan het dus zijn, dat de CDspeler daar moeite mee heeft.
Probeer ook eens een originele CD letterlijk te kopieren met bijvoorbeeld cloneCD of CDrwin (mits de recorder ondersteund wordt). Op die manier sluit je uit dat bijvoorbeeld Nero iets niet helemaal volgens de standaard doet en een track bijvoorbeeld niet netjes laat eindigen op 1/75e sec. of iets verkeerds doet in de subchannels. (bijv. met de tijd-weergave)

[ Voor 1% gewijzigd door TD-er op 20-01-2003 08:19 . Reden: 1 typo ]

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Angels2
Bull-shit:
ik zeg toch dat iedere brander andere schrijfsnelheden heeft. Sommige gaan tot 1x, andere 2x, andere 4x, en nog andere 8x als laagste snelheid en ga zo maar verder.

Als Barb bedoelt dat zijn dvdbrander 2x op cd kan schrijven. Ok, klopt, zo zullen er nog zijn. Je kan altijd reageren met "de mijne kan dat wel" (en liefst voor de rest geen uitleg, onderbouwing,... of zo). Maar daar zijn we niet mee geholpen.

Als Barb bedoelt: mijn dvdbrander schrijft 2x op DVD (dan is het een -RW en geen +RW), dan is dit offtopic want het gaat over CD en niet DVD.

PS.: heb zelf een Philips DVDRW228 brander.

• Noctilux
Ik heb CDRWin geinstalleerd. Deze neemt automatisch de langzaamst BESCHIKBARE brandsnelheid. Dit is dus in mijn geval weer 4x. Ondertussen heb ik zo'n schoonmaak cd gekocht (cd'tje met klein borsteltje). Helaas maakt dit ook niets uit. MIsschein moet ik er eens wat vloiestof op doen (spiritus?)

Vooral omdat 'Garage' van de post hierboven exact de zelfde combinatie van cd speler en brander heeft vraag ik mij toch af of er geen probleem met mijn marantz is. Ik kan natuurlijk met de cd's langs de winkel gaan en kijken of ze daar wel afspelen en dan het apparaat maar aanbeiden voor een onderhoudsbeurt.

En bedankt voor je tips TD-er, deze zal ik ook eens uitproberen. Het trouwens 74 min cd's maar een ander brandprogramma is ook nog een mogelijkheid!

[ Voor 14% gewijzigd door Noctilux op 20-01-2003 15:24 . Reden: reactie op tip ]

• Angels2
Pas wel op met lenscleaners en branders. Die hebben dikwijls een plastieken lens die niet echt tegen het cleanen op die manier kan. Als je geen garantie meer hebt, dan kan je beter je drive open schroeven en heel voorzichtig de lens proper maken met iets zachts. geen alcohol of andere chemie gebruiken. Ik heb goede ervaringen met een hama lenspen (om lenzen van fotocamera's proper te maken).

• garage
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-04-2023
Noctilix schreef op 20 januari 2003 @ 15:20:
Vooral omdat 'Garage' van de post hierboven exact de zelfde combinatie van cd speler en brander heeft vraag ik mij toch af of er geen probleem met mijn marantz is. Ik kan natuurlijk met de cd's langs de winkel gaan en kijken of ze daar wel afspelen en dan het apparaat maar aanbeiden voor een onderhoudsbeurt.
Eventueel kunnen we wat afspreken, zodat je het e.e.a. kunt testen bij mij voordat je met schuurpapier je lenzen gaat schoonmaken. ;)

Mail me voor eventuele details.

Koop een taart en ga het vieren!

• Noctilux
Dank voor je aanbod. Ik ben een week op wintersport geweest en daarom niet direct gereageerd. Maar dit weekje was toch nog ergens goed voor. Ik probeerde bij thuiskomst direct nogmaals de CD, en jawel, nu werkte het wel. :*) :*) :*)

Ik vermoed dat de speler wat te warm wordt en dan kritischer wordt?! Misschien tijd voor een wat ruimer opgezet audiomeubel, en niet cd CD speler op de versterker plaatsen. In ieder geval een appart fenomeen

p.s. toch nog even via het forum gereageerd, wellicht heeft iemand hier nog wat aan.

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wekkel schreef op 19 January 2003 @ 02:35:
Noctilix schreef op 19 January 2003 @ 13:17:
Nog even terugkomend op de opmerking dat de kwaliteit beinvloed wordt bij sneller branden. Ik vond toevallig een artikel dat hier over gaat. Het geeft in ieder geval wat achtergrond info.
http://www.emedialive.com/EM2000/starrett5.html
Dat was jaren terug zo. 12x Branders gaven op 12x geoptimaliseerd media vaak een betere brandkwaliteit dan op single speed (alhoewel het verschil negeerbaar was). Er zijn toen verschillende testen uitgevoerd waaronder de zeer bekende test van eMedia Live The Speed of Sound: How Safe is High-Speed CD-Audio Recording? waarnaar je reeds verwees.

Echter, de ontwikkeling van cd-branders gaat sneller dan de fabrikanten van cd-recordable media kunnen volgen. Bij huidige writers is er tot 16x - 20x nauwelijks een verslechtering merkbaar wanneer degelijk media wordt gebruikt. Daarboven neemt de brandkwaliteit sterk af. Bij sommige goedkopere schijfjes zelfs tot ver beneden de door Red Book toegelaten fouttoleranties.

Een schijfje met een hoge error rate zal veel meer moeite vereisen om correct uit te lezen. De kwaliteit van de optiek speelt een grote rol, alsmede het ontwerp van de CIRC-decoder die de foutafhandeling verzorgt. Zo kan het zijn dat zulk een schijfje schijnbaar probleemloos afspeelt op de ene cd-speler terwijl de andere nauwelijks meer dan wat getik en gekraak kan produceren.

Data-cd's aan de andere kant zijn minder gevoelig voor fouten dan audio-cd's omdat ze een extra ECC-foutcorrectiesysteem hebben. Daarom lijken kwalitatief lage cd's vaak goed te werken voor datakopiëen, tot men aan audio begint en de rotzooi zich begint te tonen...

Oplossing? Verlagen van de brandsnelheid en overstappen op hoogwaardiger media. Maar zelfs dat is niet altijd een optie. Ik heb zelf ook een Marantz cd-speler. Geperste cd's speelt ie perfect, maar cd-recordable media lust de speler echt niet. Sommige schijfjes speelt hij wel, maar extreem foutgevoelig. Dit terwijl een veel goedkopere speler geen enkel probleem heeft met de schijfjes. Marantz verhaalt zich natuurlijk op het feit dat cd-recordable geen onderdeel uitmaakt van de Red Book cd-standaard. Cd-recordable media heeft namelijk een lagere reflectiviteit dan een geperste cd. Maar in het geval van de vraagsteller gaat dit niet op want Cd-rewritable media speelt wel en dit heeft nog een veel slechtere reflectiviteit. Nu is het zo dat wanneer met een moderne writer op 4x geschreven schijfjes weigeren te werken, ze op 1x ook niet zullen werken. Het verschil in brandkwaliteit is zo miniem dat het negeerbaar is.

Om de situatie wat te verduidelijken ga ik even kort schetsen hoe een cd-speler intern fouten corrigeert. De audiodata die de cd-speler leest worden verwerkt door de interne CIRC-decoder (Cross Interleaved Reed-Solomon Code). De CIRC-decoder bestaat uit 2 Reed-Solomon-decoders (C1 en C2) en enkele de-interleaving-stadia. Dit zit natuurlijk allemaal in één chip. De C1-decoder is de eerste decoder die de kleine random-fouten afhandelt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de foutvlaggen E11, E21 en E31. E31 betekent dat er 3 of meer symboolfouten optraden aan de ingang van de C1-decoder. Dit kan de C1-decoder niet meer verbeteren en zal de foute symbolen aanduiden met een vlag en aanbieden aan de C2-decoder na de- interleaving. De C2-decoder is vrijwel identiek van opbouw, maar kan dankzij de voorgaande de-interleavingstap grotere fouten corrigeren. En middels de vlaggen van de C1-decoder kunnen nog meer fouten verbeterd worden. De C2-decoder hanteert net als de C1-decoder vlaggen, E12, E22 en E32. E32 is de enige foutvlag van de CIRC-decoder die aanduidt dat een fout oncorrigeerbaar is. Deze vlag wordt dan ook doorgaans gebruikt om het foutverhulling-circuit aan te sturen. Dit kan bestaan uit interpolatie- of muting-circuits. Natuurlijk enkel bij audio, bij data wordt de volgende foutcorrectielaag gebruikt, de ECC foutcorrectiecode.

Hieronder de output van de E-signalen van een cd-speler in 2 gevallen. Een cd-r gebrand op 16-voudige snelheid en eenzelfde merk cd-r gebrand op 40-voudige snelheid. Ik ben niet in de positie om merken te vernoemen, maar de afbeeldigen en getallen spreken boekdelen.

BLER van cd-r gebrand op 16x:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/satcp/misc/images/bler16x.gif

Totalen (over de hele cd gemeten):
- E11: 2222
- E31: 124
- E12: 769
- E22: 0
- E32: 0
- BLER: 2455
- BERL: 0

BLER van cd-r gebrand op 40x:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/satcp/misc/images/bler40x.gif

Totalen (over de hele cd gemeten):
- E11: 80536
- E21: 924
- E31: 377
- E12: 2468
- E22: 70
- E32: 0
- BLER: 81837
- BERL: 1

Zoals je kan zien heeft de op 40x gebrande cd duidelijk een slechtere kwaliteit. De block error rate is maar liefst 30 keer hoger! Hoewel de BLER nergens de door Red Book toegelaten 220 foute blocks per seconde overschrijdt is het toch wel duidelijk dat de hoge schrijfsnelheid een erg negatieve impact heeft. De BLER van de op 16x gebrande cd is op z'n minst uitmuntend te noemen (er zijn veel geperste cds recht uit de winkel die minder goede grafieken tonen). Geen E22- of E32-fouten.

De op 40x gebrande cd daarentegen heeft voor een cd veel E22-fouten wat erop wijst dat uncorrectables niet ver weg zijn. Nu valt de kwaliteit overall gezien nog wel mee. Er traden geen uncorrectables op, maar het feit dat er toch een burst error length fout (BERL) optrad is een erg veeg teken! En paar vingerafdrukken, krasjes en het is zover. Het moge dus wel duidelijk zijn dat de levensduur van de op 40x gebrande cd veel minder lang zal zijn!

Tot 16x - 20x verschilt de kwaliteit van een cd gebrand op een kwalitatief degelijk media weinig. Daarboven neemt de kwaliteit sterk af tot dramatisch slecht voor de mindere cd-r merken.

Overigens is het inderdaad zo dat veel moderne writers niet langer single speed kunnen branden. Daar kun je niets aan verhelpen.

Nota: de verschillende zones die je kan zien in de block error rate van de op 40x gebrande cd zijn de oorzaak van het Z-CLV proces.

[ Voor 2% gewijzigd door satcp op 02-08-2006 14:35 . Reden: aanpassing ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-03 15:08

FastBunny

Give it the Works !

Lite-on branders kunnen niet lager dan 4x branden :) Staat ook in de handleiding btw.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Ronnie_T
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 23:08

Ronnie_T

Shangri-La

_/-\o_ coole info, thnx

[ Voor 96% gewijzigd door Ronnie_T op 02-02-2003 23:57 ]

Intel Forever. Specs. DKJJPQKU

Pagina: 1