Beeld op TV vind ik mooier bij films etc. Ik wil dat op PC!

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Dus. :)

Zoals bekend is een film met een resolutie van 300x200 op een monitor niet om aan te zien, maar merk je daar op een TV niets van. Er lijkt een soort blur/waas over het scherm te liggen, waardoor het geheel er lekker uitgesmeerd en erg prettig uitziet. Een monitor geeft teveel detail weer en daarom is het soms pixels tellen geblazen. Ook vind ik dat de kleuren op mijn TV veel mooier weergegeven worden.

Ik heb een ATi Radeon 8500, een 19" monitor en een 55cm TV.

Ik vroeg me ook altijd af waarom Playstation screenshots van Need for Speed 6 zoveel mooier waren dan de PC versie, tot ik het spel ging spelen via mijn TV-out.

Ik wist niet wat ik zag, echt super :9~

En nee, ik ga geen Pleestation kopen, en ook ga ik niet al mijn films op DVD kopen.

Vraag; is er softwarematig of anderszins een waas aan te brengen op een PC monitor wat het mooie blurry effect op een TV probeert te benaderen? Ideeën?

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-02 23:58

Klippy

Still Game

Interessant topic :P
Wel een beetje hoog 8)7 gehalte maar toch ook wel weer erg slim :)

Uuhm sjah is natuurlijk ook zo met films etc en spellen ook nog, die draaien ook nog eens veel sneller op een lage resolutie natuurlijk.

Maar GoT op je TV is niet te lezen, denk ook dat dat beetje het probleem is, als je zoiets wazigs voor je neus hebt staan wordt je gek.
Kan iig niet lang dicht bij de Tv zitten, ook geen 100Hz geval.

Maarja verder weet ik niet eigenlijk.

Kleuren vind ik trouwens op 'mn monitor stukken beter dan op TV hoor. Dus volgens mij ligt dat gewoon aan jou ;)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Verwijderd

Als je ace codec pack dl, zit er ffdshow in daar kun je aardig wat instellen.
Maar net wat me voorganger zegt, als je beeld mooier is op tv is er toch echt iets verkeerd aan je instellingen.
Je monitor behoord het beeld toch wel 50% beter weer te geven dan een grafische kaart met max 1024*768(tv-out).
Maar zeker is dat het wel goed te kijken is maar zou toch ff wat aan je monitor instellingen (of Grafische kaart) doen;-).

• ViolatoR
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
De kleuren zijn op TV idd veel "warmer" zeg maar, en zoals je zei lijkt het net of er een soort FSAA word gebruikt.

Maar waarom zou je al je films op dvd willen kopen als je ze ook gewoon via TV out kan bekijken? Dan ben je gelijk van het hele probleem af lijkt mij

fotoblog

• Jonez
  • Laatst online: 21-01 13:20

Jonez

2+2=5

Van philips heb je monitors die light frame techniek hebben.
Die geven een soort extra licht op het video gedeelte waardoor er beter naar is te kijken.

http://www.dedigitalerevo...gina=hardware/monitor.htm
nieuws: 17" Monitoren met Diamontron M² beeldbuis review

Het gaat dus volgens mij om de hederheid van het beeld, en juist niet om het meer blurry te maken :p

[ Voor 24% gewijzigd door Jonez op 19-01-2003 01:48 ]

• MaxxMark
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:29

MaxxMark

HT is Tof!

Maar waarom zou je al je films op dvd willen kopen als je ze ook gewoon via TV out kan bekijken? Dan ben je gelijk van het hele probleem af lijkt mij
Ik vind een (goede) stand alone DVD speler nog altijd een beeld leveren wat vele malen beter is dan het beeld wat via een doorsnee PC met TV out en een interne DVD speler levert.
In eerste instantie omdat (stand alone) DVD spelers bv RGB output en Anamorphic output ondersteunen wat de beeldkwaliteit zeer ten goede komt. Nu weet ik dat je met dingen als TVTool Anamorphic output kan gebruiken en dat je met de wat nieuwere tvkaarteen (of een gesoldeerde oude) ook RGB output kan gebruiken. Maar dat is niet iets wat iedereen zomaar even doet.
Bovendien is een stand alone speler veel makkelijker dan een pc met tv out (geeft altijd meer werk)

Sowiso is een stand alone DVD speler er op gericht (en gebouwd(!)) om goed of perfect beeld te leveren voor je tv! Een interne DVD speler en een PC zijn dat niet!
Met stand alone dvd spelers doel ik dan op de wat duurdere merken en niet op de el chipo's zoals koda,cyberhome en al die andere "veredelde" IDE-dvdspelers-in-een-jasje :)

T: @mark_prins - Kick ass developers: www.omniscale.nl - HT: Where it all went wrong...

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:47

Sport_Life

Solvitur ambulando

Er bestaat ook een TV die je gelijk als monitor kan gebruiken. K weet niet hoe die heet of het type nr. Wel weet ik dat ze best duur zijn (~1000 Euro)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:45
Ik heb hier een Eizo (T965) monitor met 'movie' functie; het beeld wordt dan een stuk lichter/helderder en ook enigszins geblurred, gewoon met een druk op de knop, ideaal voor films :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-02 20:54
Jonez schreef op 19 January 2003 @ 01:44:
Van philips heb je monitors die light frame techniek hebben.
Die geven een soort extra licht op het video gedeelte waardoor er beter naar is te kijken.

http://www.dedigitalerevo...gina=hardware/monitor.htm
nieuws: 17" Monitoren met Diamontron M² beeldbuis review

Het gaat dus volgens mij om de hederheid van het beeld, en juist niet om het meer blurry te maken :p
Die lightframe techniek is bij films idd wel handig, de lichtopbrengst van de monitor wordt groter waardoor het beeld helderder wordt.

Het grote voordeel van een tv om dvd's op te kijken is dat de resolutie van een tv flink wat lager ligt als die van de gemiddelde monitor. Daardoor worden beeldfoutjes zoals beeldruis en compressiefoutjes minder snel zichtbaar, terwijl dit op een gewone monitor heel goed te zien is.

• Audi_S2
  • Laatst online: 23-12-2025

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Het heeft ook met de kijkafstand te maken. Je zit veel verder van een tv af. Dus lijkt het ook weer mooier.

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

• tbusquet
  • Laatst online: 23-12-2025
Zoek maar eens het verschil op tussen progressive en interlaced.

"What are you doing ?" "Filming this dead bird." "Why ?" "Because it's beautiful." Gratis mij quoten is verleden tijd, iedere quote van mij kost vanaf nu €1,79 excl. 19% btw ©

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10-2025
tbusquet schreef op 19 January 2003 @ 11:28:
Zoek maar eens het verschil op tussen progressive en interlaced.
Is dat dat verschijnsel dat PAL iedere 1/25e van een seconde maar de helft van de beeldlijnen ververst en de volgende 1/25e de andere helft?
Terwijl op een monitor alle beeldlijnen op de dan geldende freq. allemaal ververst worden? Toch? Of niet? B)

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Volgens mij komt dat 'heldere' van een TV doordat hij de kleuren een beetje 'overdrijft'. Meer zoiets als de 'Auto adjust levels' functie in Photoshop.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• waslijn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 16:11
Als ik FSAA aanzet dan zien de spelletjes er op mijn monitor toch echt beter uit dan op de TV. Het is natuurlijk ook zo dat de TV-out een lagere resolutie heeft, zodat de framerate vaak omhoog gaat en het spel speelbaarder wordt. Daarnaast is het zo dat doordat de resolutie lager is en de techniek van een TV anders is, er inderdaad een soort van AA plaatsvind. Dit is inherrent aan de techniek van een TV, daarom is een TV zeer slecht als monitor te gebruiken. Maar ik kan niet zeggen dat een DVD op mijn monitor er zoveel slechter uitziet dan via de tv-out op mijn TV.

[ Voor 87% gewijzigd door waslijn op 19-01-2003 13:10 ]

Verwijderd

De TV is niet zo scherp. Een beeld wat heel scherp is is daardoor op de TV slechter van kwaliteit. Een beeld wat op zichzelf al niet scherp is, ziet er daardoor op TV juist mooier uit dan op een monitor.

Een monitor geeft namelijk heel scherp alle niet scherpheden weer (volgen we het nog? :) ).
Een tv daarentegen smeert het een beetje in elkaar over, werkt smooth. Als een soort jpeg. Daardoor zie je op een tv de niet-scherpheden niet zo erg meer.
Toch?

Dus nu ook een soort smooth filter voor over je film op je monitor. Bestaat dat? Een soort filter die het beeld op je monitor een beetje jpegd als het ware, in elkaar laat overlopen.

• TweakerNummer
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DiamondTron M² beeldschermen is wat je zoekt dan:
Het grote probleem bij eerdere technieken is dat niet elk onderdeel (bijvoorbeeld tekst of een foto) dat op het scherm staat even goed met extra brightness omgaat. Als bijvoorbeeld een DVD wordt afgespeeld geeft extra brightness meer kijkplezier (vergelijk het met een normale TV die standaard een veel hogere helderheid heeft dan een CRT monitor), maar de ondertiteling wordt er minder goed zichtbaar door. De techniek M² is zo slim en past de brightness aan op dat wat op het scherm staat. Zo wordt de film van DVD bijvoorbeeld met een brightness van 300 cd/m² weergegeven, terwijl de tekst slechts met 125 tot 150 cd/m² wordt verlicht.
Source: http://www.hardware.info/reviews.php?id=212

BTW je krijgt met het aanpassen van je overlay instellingen ook een veel mooier beeld....

• ViolatoR
  • Laatst online: 25-11-2025
MaxxMark schreef op 19 January 2003 @ 01:47:
[...]

Ik vind een (goede) stand alone DVD speler nog altijd een beeld leveren wat vele malen beter is dan het beeld wat via een doorsnee PC met TV out en een interne DVD speler levert.
In eerste instantie omdat (stand alone) DVD spelers bv RGB output en Anamorphic output ondersteunen wat de beeldkwaliteit zeer ten goede komt. Nu weet ik dat je met dingen als TVTool Anamorphic output kan gebruiken en dat je met de wat nieuwere tvkaarteen (of een gesoldeerde oude) ook RGB output kan gebruiken. Maar dat is niet iets wat iedereen zomaar even doet.
Bovendien is een stand alone speler veel makkelijker dan een pc met tv out (geeft altijd meer werk)

Sowiso is een stand alone DVD speler er op gericht (en gebouwd(!)) om goed of perfect beeld te leveren voor je tv! Een interne DVD speler en een PC zijn dat niet!
Met stand alone dvd spelers doel ik dan op de wat duurdere merken en niet op de el chipo's zoals koda,cyberhome en al die andere "veredelde" IDE-dvdspelers-in-een-jasje :)
Tuurlijk is dat veel mooier! Maar daar gaat het niet om, want hij zegt "Ik ga echt niet al mijn films op DVD kopen" dus ga ik ervan uit dat hij ze inv divx of svcd formaat heeft en ze dus gewoon op zijn monitor kijkt. Vandaar dat ik dat zei. Snapje?

fotoblog

• Captain Pervert
Dank u dank u voor alle reacties.

Ik ben in principe tevreden met de situatie zoals hij nu is (games op monitor en films via TV-out) maar vroeg me dit gewoon af, ik wilde er verder niet zoveel mee :)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• Rival24
  • Laatst online: 13:28

Rival24

I'll Be Back

Op mijn monitor (Iiyama VMP 451) kan ik met H-convergentie en V-convergentie het beeld ook flink "vern**ken, dan krijg je ook een heel erg wazig effect. Ik weet niet of er iets soortgelijks op jouw monitor zit.. maar probeer het eens uit.

• 23m3
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-02 14:32

23m3

Time to change batteries!

Een TV geeft kleuren gewoon heel anders weer dan een monitor en daarnaast is de helderheid ook hoger.

In de PAL en NTSC standaarden is niet alleen opgenomen hoe het beeld opgebouwd wordt (interlacing, frequentie etc) maar ook hoe de kleuren weergegeven worden. Eingelijk is het zo dat een monitor kleuren veel correcter weer kan geven dan een TV, films worden echter zo gekleurd dat deze op een TV goed uit de verf komen en dat merk je op een monitor: die geeft heel correct de niet zo correcte kleuren van de film weer.

Dit komt omdat de televisiestandaarden al heel lang geleden zijn vastgelegd en men kan nou eenmaal niet zomaar televisies gaan produceren die kleuren wel correct (iig correcter dan vroeger) weergeven, dan krijgen mensen met een TV van de oude standaard opeens slechte kleuren te zien!

Nou, ik hoop dat het een beetje te volgen was maar dit waren mijn twee centen :)

• Captain Pervert
Ik wilde eerst een nieuw topic maken maar ik kan het hier ook wel in mikken:

een beamer, geeft die monitor-achtig beeld, of TV-achtig beeld? En daarmee bedoel ik precies wat 23m3 hierboven perfect uitlegt. Dus krijg ik met een DivX op een beamer pixels van 10x10 cm, of wordt het lekker geblurred?

• Baklap
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

tis wel een beetje appels met peren vergelijken dit topic zeg... Ik zou geen Photoshop op mijn TV willen gebruiken maar er gaat niets boven een DVD (stand alone RGB aangesloten) op een TV ... Al was het maar omdat die krengen gemaakt zijn in de PAL/NTSC standaard en niets te maken hebben met het Progresive gedoe van PC weergave. Die dingen hebben gewoon teveel pixels 8)7

Op naar HD dan maar :)

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Dotpitch is de naam voor je antwoord.
Een TV heeft een vrij hoge dotpitch (.39 geloof ik) waardoor pixels niet zo duidelijk wordt weergegeven, de overgang van de ene pixel naar de andere wat uit de videokaart komt verwaterd in de grote pixels die een normale beeldbuis wilt weergeven.
Monitoren daartegen zitten nu op .26 of lager waardoor de pixel veel scherper wordt weergegeven.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

Staat je monitor wel op de eerste plaats?

Bij GeForce kun je kiezen wat je op de eerste plaats wilt, en dus ook wat het beste beeld geeft.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:36

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
bij mijn tv is het idd ook veel mooier (minder pixelig, vellere kleuren) maar nu heb ik ontdekt dat er zo'n leuke functie zit in mn GeForce 3 drivers. Het heet Digital Vibrance en daarmee kun je de kleursterkte vele malen groter maken, ik heb hem nu op middel staan (je hebt 4 standen 1: off, 2: laag, 3: Middel, 4: Hoog) en dat wordt echt veel mooier, alleen als ik hem op tv-out (composiet geen S-VHS :( ) doe op mn Philips TV, geeft die veelste veel felle kleuren. dus dan moet die DV (digital vibrance) op off. ik heb namelijk geen Twinview :(:(.
en ik heb trouwens n iiyama HM704UTC met M² techniek. das dus die extra brightness enzo :P is echt super mooi :P:P. vooral voor games en films... Hij is 17" maar kan tot n resolutie van 2048x1536 !!!!!! echt nie normaal gewoon.:P:P
mn TV heeft trouwens geen 100Hz (50 Hz heeft die dus) en hij heeft n 100% vlakke beeldbuis, en n ruisonderdrukking (werkt als FSAA) die dus ook pixels wegfilterd :P:P.

Home Assistant Configuratie V&A

• dawuss
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik heb ontdekt dat je ook vrij leuke effecten kunt bereiken door met je overlay settings te spelen, dwz saturation, brightness en contrast.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

tv's hebben in principe grote pixels, ga maar eens 1cm van een tv afzitten, wordt je helemaal gek. wat je kunt doen is een monitor kopen met een dotpitch van 2 of meer :)

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Scheelt ook als je eerst je monitor op 800x600 instelt en dan pas op 'FullScreen' drukt..

Simuleer je iets meer het tv scherm ;)

Wees consequent, maar niet altijd

Pagina: 1