ik heb sinds kort een moebieltje met kleurenscherm, nu heeft die maar een resolutie van 101x80, dat kan nog wel eens voor onscherpheid/kartels zorgen in plaatjes met scherpe lijnen.
voor tekst is er cleartype om de subpixels van je lcd aan te sturen. nou wilde ik dat ook met plaatjes doen, maar daar was nog niks over te vinden, dus ben ik zelf maar es wat gaan proberen in photoshop. met behoorlijk resultaat:
eerst het plaatje wat je normaal hebt:

stap1:
begin met 3 x de resolutie (bij mij dus 303x240)
stap2:
flood fill (met een pattern van 1 rode, 1 groene en 1 blauwe pixel naast elkaar), tolerance 255, mode:multiply.
stap3:
filter/pixelate/mosaic: 3 pixels square.
stap4:
filter/other/custom: met alleen een 3 in het midden.
en als laatste stap5:
resize, naar de resolutie die je nodig hebt (bij mij 101x80), nearest neighbour
ik heb al die stappen opgenomen als een "action" zodat het later met 1 druk op de knop kan.
en dit is het resultaat:

en zo ziet het er uiteindelijk op mijn telefoon uit:
zonder "cleartype":

met "cleartype":

zoals je kan zien is dat een behoorlijk verschil
(let vooral op arm, nek, oor, oog, haar.... eigenlijk alles)
voor tekst is er cleartype om de subpixels van je lcd aan te sturen. nou wilde ik dat ook met plaatjes doen, maar daar was nog niks over te vinden, dus ben ik zelf maar es wat gaan proberen in photoshop. met behoorlijk resultaat:
eerst het plaatje wat je normaal hebt:

stap1:
begin met 3 x de resolutie (bij mij dus 303x240)
stap2:
flood fill (met een pattern van 1 rode, 1 groene en 1 blauwe pixel naast elkaar), tolerance 255, mode:multiply.
stap3:
filter/pixelate/mosaic: 3 pixels square.
stap4:
filter/other/custom: met alleen een 3 in het midden.
en als laatste stap5:
resize, naar de resolutie die je nodig hebt (bij mij 101x80), nearest neighbour
ik heb al die stappen opgenomen als een "action" zodat het later met 1 druk op de knop kan.
en dit is het resultaat:

en zo ziet het er uiteindelijk op mijn telefoon uit:
zonder "cleartype":

met "cleartype":

zoals je kan zien is dat een behoorlijk verschil