[Linux]Errors op 3Com 3c905b interface)

Pagina: 1
Acties:

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Ik zat vanmiddag met mijn server op een lanparty. Het probleem dat daar optrad heb ik nu ik thuis ben niet kunnen reproduceren.

Als volgt. Het was een lanparty met 14 pc's. Verbonden met 2 switches op de server. De server heeft een 10 mbit intel kaart en een 100 mbit 3com kaart. Logische reactie is dat ik het netwerk op de 100 mbit 3com zet. Het probleem dat toen optrad was dat het netwerk verschrikkelijk traag was... zelfs met 2 pc's en de rest afgekoppeld.

In het log van linux staat niets maar als ik ifconfig deed, zag ik dat minstens 2/3 van de packets error aangaf. Soms wou pingen niet eens.

Kernel was 2.4.20 en deze is geupgraded naar 2.4.21-pre3-ac4. Bijde losten het probleem niet op. Dezelfde switch doet hier nu ook dienst dus de switch is het niet. Na lang zoeken heb ik uit pure wanhoop geprobeerd de kabel eens op de 10 mbit intel te doen. 3 maal raden... toen was er niets aan de hand. Geen errors, geen traag netwerk. Perfect!

Nu hier thuis wou ik er nog even naar kijken en nu is er niets aan de hand. Geen loss, geen sloom netwerk. Ook perfect!

Ik weet het nu echt niet meer. Ik heb daar 5 kabels tussen de switch en de server gehad, en allen hadden hetzelfde probleem :( Kan iemand me vertellen wat ik nog had kunnen doen? Ik was ten einde raad. Ander slot, bios reset heeft allemaal niets geholpen.

Please help. Het zal de volgende keer een hoop ellende besparen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Op school ook wel last gehad met Cisco switches en 3COM kaarten: forceren in een bepaalde modus verhielp het probleem.
* _JGC_ is blij dat de servers die ie onderhoudt op een 3COM superstack zitten :)

• LollieStick
Het is een SVEC switch een een Sweex (ofzo). De laatste heb ik hier niet staan. De SVEC is volgens mij met een Realtek chippie.

Overigens. Naar mijn weten is er niets veranderd. In november werkte het ook goed met dezelfde apparatuur.

[ Voor 31% gewijzigd door LollieStick op 19-01-2003 00:23 ]

• LollieStick
Iemand nog?

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 06:45

Lancer

What the......

_JGC_ heeft gelijk. Vooral 3com kaarten zijn brak. Ik heb inmiddels al vaak meegemaakt dat ze blijven autonegotiaten. Heeft een ontzettend traag netwerk tot gevolg. De kaart locken op 100mb FD verhelpt de problemen bijna altijd. Het verschijnsel is niet consistent en lijkt afhankelijk van de omgeving (2 bakken naast elkaar, zelfde config, de ene heeft het probleem niet, de andere wel en de dag daarna omgedraaid)

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• LollieStick
met mii-tool zag ik idd dat hij 100mbit full duplex koos door auto-negotiation.

[cut]
stomme vraag
[/cut]

Ik heb het opstartscript nu aangepast zodat hij geen auto-negotiation meer doet. Hopelijk lost dit het probleem op.

Wel wil ik graag weten of dit een driver-bug is of een hardware-bug.

[ Voor 62% gewijzigd door LollieStick op 19-01-2003 15:00 ]

• Lancer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-05 06:45

Lancer

What the......

Hardware probleem. Veel merken hebben hier last van. Een van de kaartjes die er het minste last van hebben zijn, banaal genoeg, de goedkope RealTek 8139 dingen.

Je kunt niet in een systeem meten zonder het systeem te beinvloeden.... (gevolg van de Heisenberg onzekerheidsrelatie)

• LollieStick
LOL daar heb ik ook nog 1 van over. :D

Heb hem vervangen om hogere doorvoersnelheden te krijgen en om de proc minder te belasten. Hopelijk lost dit het nu op...

Thanks!

Verwijderd

Lancer schreef op 19 januari 2003 @ 13:21:
_JGC_ heeft gelijk. Vooral 3com kaarten zijn brak. Ik heb inmiddels al vaak meegemaakt dat ze blijven autonegotiaten. Heeft een ontzettend traag netwerk tot gevolg. De kaart locken op 100mb FD verhelpt de problemen bijna altijd. Het verschijnsel is niet consistent en lijkt afhankelijk van de omgeving (2 bakken naast elkaar, zelfde config, de ene heeft het probleem niet, de andere wel en de dag daarna omgedraaid)
Volgens mij hebben 905c's hier geen last van.
Over Linux ethernet kaartjes: http://www.fefe.de/linuxeth/

PS: ik heb toevallig eregisteren een RTL8139 door een 3C905B vervangen en de load gaat daar behoorlijk van _omlaag_ ook is er meer throughput. RTL8139 zijn werkelijk bagger kaartjes. Dat staat ook in die URL hierboven en is eik algemeen bekend. Wil je kwaliteit, neem je 3COM/Intel.

PPS: kan het probleem niet hiermee te maken hebben:

"[2] According to Don Becker, the 3com EtherLink III family has really bad multicast support. You can set a bit and then you get all multicast traffic, or you don't get any multicast traffic at all. This is basically only usable in environments with smart switches or for multicast routers. However, the driver initializes a multicast hash table but does not use it afterwards, so this may be a driver issue after all, or maybe only current hardware versions support it."

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 16:46 ]

Pagina: 1