Toon posts:

Airflow

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de FAQ gelezen over airflow!
Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~frouwkje/airflow.jpg

Ik wil graag weten welke nu het beste zou zijn voor koeling.
Plaatje 1: Een extra fan in me casewindow zodat die op me procesor fan blaast.
Plaatje 2: Tussen me casewindow en de fan een Fanduct.

En ik heb een "probleem" op de voorkant van me case wil ik een ventilator maar het opervlakte is niet vlak maar er zit een soort golf.

Nu wil ik graag 2 fans aan de allebei de voorzijkanten die tegen elkaar blazen en zo dus koele lucht in de case blazen, heb dit echt nut? of zou ik op de 2 dan mischien zoiets moeten zetten:
Afbeeldingslocatie: http://www.xxlcases.nl/shop/assets/big/zalman5700b.jpg
offtopic:
Plaatjes heb ik trouwens zelfgemaakt en deed er bijna 2 uur over! newbie at work :P

Edit: Me voeding is een dubbel fan die zuigt lucht uit me case door de voeding naar buiten. Maar zit heel dicht bij me procesor en haalt daar dus ook lekker de koude lucht vandaan.
Achterop me computer zou ook nog een Fan kunnen om nog meer lucht weg te halen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 00:10 ]

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-02 12:23

Shuriken

Life is all about priorities

In plaatje 1 verbeter je de circulatie in de hele kast. Met 2 help je alleen het koelen van je processor.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-02 22:12

Smarron

The bend

Volgens mij werkt het minder goed als die 2 intake fans tegen elkaar lucht blazen dan dat je ze bijv. aan de voorkant boven elkaar hangt en dan een mooie stroming vormen. Anders aan de zijkant, maar ik denk dat tegenover elkaar minder goed werkt (lees: werkt dus wel, maar het kan beter)

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

in beide situaties heb je geen fans die lucht naar buiten blazen.
zo zorg je dus voor een overdruk situatie.

zorg er voor dat er altijd meer lucht naar buiten wordt geblazen dan dat er lucht naar binnen wordt geblazen.

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Ik zou doen -> een fan voor onder die je kast inblaast (recht naar achteren dus, niet zoals jij aangeeft), een fan zoals je in t 2e plaatje hebt, met duct, naar je proc, een fan achter je proc die zuigt :)
"een" mag overigens ook door twee vervangen worden in t 1e en 3e geval, maar reken op herrie :)

[ Voor 24% gewijzigd door Okyah op 19-01-2003 00:07 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Idd de ideaalste opstelling is:
Fan die voorin de kast lucht naar binnen plaats.
De outtake wordt verzorgt door de voeding (met fan aan onderkant)
en fan aan achterkant van je kast (achter de cpu)
Op AMD is wel zo'n sheet te vinden..

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
tweakduke schreef op 19 januari 2003 @ 00:08:
Idd de ideaalste opstelling is:
Fan die voorin de kast lucht naar binnen plaats.
De outtake wordt verzorgt door de voeding (met fan aan onderkant)
en fan aan achterkant van je kast (achter de cpu)
Op AMD is wel zo'n sheet te vinden..
Die fan voorin kan dus niet (voorkant is niet vlak en kan echt geen fan op), maar ik denk nu zelf dat 2 fans aan de zijkant met zo'n bocht erin ook wel goed is.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
nope is niet goed je hebt dan overdruk
en wordt die alleen maar warmer :)
je kunt altijd nog aan het dremele dat moet je nu toch
JE MOET gewoon outtake hebbe anders is je airflow prut.

Tweakers Discord

Verwijderd

Topicstarter
tweakduke schreef op 19 January 2003 @ 00:15:
nope is niet goed je hebt dan overdruk
en wordt die alleen maar warmer :)
je kunt altijd nog aan het dremele dat moet je nu toch
JE MOET gewoon outtake hebbe anders is je airflow prut.
Dan moet er achter dicht bij de proc ook maar een fan :P

Idee nu:
1. Aan de 2 zijkanten 2 fans met een bocht erop. (Intake, 80x80mm fans)
2. In me window een fan die op me procesor fan staat gericht. (Intake, 80mm)
3. Dicht bij de proc achter een extra fan (Outtake, mischien een 120x120mm fan)
4. Me Voeding zuigt lucht weg. (Outtake)
Dan heb ik 2 outake en 3 intake fans.

Ik denk dat dit zo wel goed is. Als iemand nog tips heef graag :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 00:21 ]

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Definitely de fanduct....die twee intake fans onderin kan je ook naast elkaar zetten.

I reject your reality, and substitute my own.

Verwijderd

Airduct is helemaal niet verkeerd. Ik heb van karton en plakband iets inelkaargeprutst :P dat de lucht die mijn cpu-fan uitblaast (de cpu fan zuigt de lucht vanaf de koeler naar buiten dus) afvangt en rechtstreeks naar een outtakefan brengt. Ik heb beide fans (zelfde vermogen) aan de zelfde regelaar hangen (werkt met een ntc, dus temperatuur gevoelig)

Dat dat inderdaad werkt is duidelijk te zien. De case temp en de psu temp blijven veel lager. De psu wordt helemaal niet warm meer. Daar zit ook een zelfregelende fan in en die draait nu nooit meer harder dan 1250 rpm. Vrijwel het minimum dus.

Waar je ook aan moet denken is de airflow rondom de pc kast. Ik heb het apparaat in een kast staan (vanwege het geluid) en ik ben minstens een maand aan het klooien geweest om de airflow goed te krijgen. Je staat er versteld van hoe snel je de airflow benadeelt door obstakels. En wat ook snel gebeurt is dat warme lucht weer in de kast terug komt. Dat wil je natuurlijk ook niet.
Dat lijkt me een nadeel van die outlet fan recht boven de cpu!
Als je aan die kant van de kast een wand van een bureau of kast hebt ofzo dan kaatst die lucht zó de kast weer in via de fan-intake boven de videokaart.
Daarom is het denk ik meestal het beste om uitvoer allemaal aan de achterkant te hebben.

Ik heb van karton nu een achterwandje in de kast gemaakt waardoor de achterkant van de pc heensteekt. De onderste 20 cm is helemaal open. Dat is de lucht invoer. Om te voorkomen dat warme lucht weer terug in de kast komt heb ik op die hoogte een horizontaal schotje gemaakt. En dat werkt!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Een airducht is flauwekul, ik heb er eentje gemaakt van 10cm doorsnede afzuigkap-slang (dat flexibele), dat ding over mijn koelert geschoven, en het andere uiteinde aan een 80mm intake verbonden.

Het scheelde helemaal geen enkele graad, dus ik heb dat maar gauw weer ongedaan gemaakt.

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Plaatje 2 met een fanduct heb ik ook gebouwd en dat scheelde bij mij ongeveer 4 graden op de cpu.

Beide manieren hebben hetzelfde effect, maar bij de fanduct heb je maar 1 fan nodig en dat scheelt in de herrie. (Ook omdat de fan middenin de kast zit en niet in je window.)

Over de intakefan: Zit er geen plaat voor je moederbord in de weg bij de achterste fan? Het lijkt me ook een beetje overkill om er 2 voorin te zetten. De fanduct werkt ook al als intakefan, dus nog 1 erbij voor de rest van de kast is genoeg.

Misschien kun je iets modden om de intake voorin op je harddisk te laten blazen, daar kunnen de meeste kasten ook wel wat extra koeling gebruiken.
Pagina: 1