Hoe werken die dividers nou ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 03:10
Hallo ik heb een vraag,
Ik wil nu wel eens weten hoe die dividers werken en hoe je die moet uitrekenen enz.
Ik zit nu met een kt3 bordje dat dat allemaal zelf regelt, gaat bij 166 FSB gewoon naar 1/5 dividers ofzoiets, k`zit nu op 202 FSB trouwens :P
Maar hoe werken die dividers nou, hoe moet je die uitrekenen ?
Plzz help me ik ga een nforce 2 bordje kopen dus ik moet wel even weten hoe die ram dividers en fsb dividers of what ever moet uitreken.

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Bij een nForce2 kan je je agp/pci snelheid vast zetten, waardoor je niet meer met dividers te maken hebt volgens mij, voor die dingen
En je ram zal als je een 266 fsb gebruikt op 2666/333/400 kunnen en bij een 333 fsb op 333/400 volgens mij :) (en bij 200 op 400 denk ik :))
En chekc ook t nForce2 topic, daar wordt erg veel gesproken over de pci/agp lock.. :)
Der is niet echt sprake van uitrekenen of lastige dingen doen, hoor, maar je ram kan niet lager draaien dan je bus ieg (volgens mij :))

[ Voor 31% gewijzigd door Okyah op 19-01-2003 00:04 ]

Alone at last
Just nostalgia and I
We were sure to have a blast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:55
Als je weet hoe snel de verschillende bussen en verbindingen moeten draaien (althans, volgens spec) kun je heel snel zelf de deviders bepalen. De AGP poort behoort op 66MHz te draaien en de PCI bus standaard op 33MHz (even PCI-X etc. buiten beschouwing gelaten, dat tref je toch niet aan op een overclockable desktopbord). Daarnaast kunnen diverse chipsets het geheugen op een andere snelheid laten draaien dan de FSB, nog een devider dus. Als je de FSB als basis neemt en je gaat van 133MHz uit dan zal de PCI bus dus vier maal zo langzaam moeten draaien (1/4), AGP poort de helft (1/2) en het geheugen in het geval van PC2100 (=133MHz) 1/1. Wijzig wat in het sommetje, zwengel calc.exe aan en je bent er :+

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Abbadon schreef op 19 January 2003 @ 00:11:
Als je de FSB als basis neemt en je gaat van 133MHz uit dan zal de PCI bus dus vier maal zo langzaam moeten draaien (1/4), AGP poort de helft (1/2)
Dit geldt niet voor de nForce2, toch :)
Nja, der werd heel veel aan getwijfeld, maar ik dacht dat dit voor alle borden met die chipset gold.. :)

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Okyah schreef op 19 januari 2003 @ 00:13:
[...]

Dit geldt niet voor de nForce2, toch :)
Nja, der werd heel veel aan getwijfeld, maar ik dacht dat dit voor alle borden met die chipset gold.. :)

Oh zo bedoel ik dat niet, het ging me om de theoretische verhoudingen en dat je ze zo makkelijk kunt uitrekenen indien je met deviders te maken krijgt :) De nForce2 heeft een fixed PCI bus (althans, wel een aantal borden iig) zodat je je daar in die gevallen idd niet om hoeft te bekommeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Abbadon schreef op 19 January 2003 @ 00:40:

[...]

Oh zo bedoel ik dat niet, het ging me om de theoretische verhoudingen en dat je ze zo makkelijk kunt uitrekenen indien je met deviders te maken krijgt :) De nForce2 heeft een fixed PCI bus (althans, wel een aantal borden iig) zodat je je daar in die gevallen idd niet om hoeft te bekommeren :)
mkae :)
Das toch wel handig, zo heb je niet je kaarten die je tegenhouden en zal je met je bus een stuk hogen kunnen eindigen :)
natuurlijk brengt t oc-en van je videokaart ook snelheid met zich mee, maar meestal is et een van je pcikaarten of je videokaart die je tegenhoudt bij t omhooggooien van de bus...
Btw, hoe zit t eigenlijk met je ide? :)
In t algemeen dan, he? Ook afhankelijk van je bus? :)
En hoe zit dat bij de nForce2? (leuk he, dit soort vragen naar je hoofd krijgen op dit tijdstip? ;))

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 08:57

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Okyah schreef op 19 januari 2003 @ 00:44:
[...]

mkae :)
Das toch wel handig, zo heb je niet je kaarten die je tegenhouden en zal je met je bus een stuk hogen kunnen eindigen :)
natuurlijk brengt t oc-en van je videokaart ook snelheid met zich mee, maar meestal is et een van je pcikaarten of je videokaart die je tegenhoudt bij t omhooggooien van de bus...
Btw, hoe zit t eigenlijk met je ide? :)
In t algemeen dan, he? Ook afhankelijk van je bus? :)
En hoe zit dat bij de nForce2? (leuk he, dit soort vragen naar je hoofd krijgen op dit tijdstip? ;))
De IDE-controller is een PCI-apparaat, net zoals onboard geluids- en netwerkkaarten (de PCI-bus is meer dan de sloten alleen :))
Bij de nForce2 is deze hele zooi onafhankelijk, dus kan je de FSB lekker hoog opkrikken. Overigens komt er op de nForce2 mobo's soms wel HDD-corruptie voor bij hoge FSB's, maar dat is waarschijnlijk te wijten aan fouten tijdens het schrijven van het RAM naar de HDD.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okyah
  • Niet online

Okyah

wespachterrrrrfilm..

Demoniac schreef op 19 January 2003 @ 01:17:
[...]
De IDE-controller is een PCI-apparaat, net zoals onboard geluids- en
Mkae, dank, kwist t niet zeker :)
Kvermoedde t wel, omdat ik merkte dat branden niet echt goed ging als ik m'n bus erg ver zette, terwijl m'n systeem verder stabiel bleef :)

Alone at last
Just nostalgia and I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Misschien wel erg low-level, maar het is allemaal tot een crystal op de mobo die op 14.3MHz trilt terug te voeren. De output van die crystal wordt in de PLL (phase locked loop) chip gevoerd. Deze chip zet dat door bepaalde delen van de sinus te pakken (complex verhaal) om in de snelheden die je op de mobo gaat krijgen (in beginsel alle snelheden muv de interne CPU speed, dus ISA, PCI, FSB en evt nog aparte mem bus of hub interconnect clocks). Precies hoe deze clocks van elkaar afhangen wordt door de PLL bepaald (daarom dat soms de PCI afhankelijk is van de FSB, maar bij anderen het op 33MHz vast kan draaien)

Goed, dus de PLL regelt de clocks, maar hoe zit het met de data :?

Dat gaat via buffers in de controller chips. Voorbeeld: er moet van het geheugen via DMA naar de harddisk geschreven worden op een P3-700 systeem met i815 chipset. Hier draait het geheugen synchroon met de FSB (dus er wordt geen aparte clock voor gegenereerd) en hangt de southbridge gewoon aan de PCI bus. Wat gebeurt er?

De data moet dus zo gaan:

Geheugen<-800MB/s, 100MHz->Northbridge<-266MB/s, 133MHz->Southbridge<-66MB/s, ?MHz->HDD

Hoe werkt dat :? Nou, er wordt een blok data uit het geheugen gelezen op 800MB/s, zeg voor het gemak van 1600B (dat duurt dus 1 50-miljoenste seconde (latencies buiten beschouwing gelaten))- het blok wordt in een buffer in de northbridge geladen. Vervolgens wordt het op 266MB/s zo snel mogelijk richting de southbridge verstuurd. Pas als het laatse beetje eruit is, wordt de volgende blok uit het geheugen geladen. In de southbridge gaat het weer net zo- die blok van 800MB/s komt over 3 50-miljoenste van een seconde gespreid aan en gaat weer in een buffer zitten. Die wordt zo snel als de ATA-66 controller het kan weer leeggepompt richting HDD. Pas als de buffer leeg is wordt de volgende blok vanuit de northbridge gehaald. Het duurt hier weer 12 50-miljoenste seconden voordat dat blok weg is in dit voorbeeld.
In realiteit gaat het natuurlijk niet in blokken van 1600B, de buffergrootte is zelfs van chip tot chip verre van standaard, maar dat daargelaten gaat het algemene principe op

Zo zie je hoe voorkomen wordt dat een veel bredere verbinding maar door blijft pompen, maar ook hoe de zwakste schakel, je bottleneck, de boel ophoudt. In de tijd die de ATA-66 interface nodig had om 1600B door te pompen had de geheugeninterface er 19200B af kunnen leveren.

Dus dat is hoe data ondanks de dividers nog steeds vloeiend kan stromen zonder overflows... :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
Het IDE gebeuren hangt direct aan de southbridge en als deze chip te snel draait draait het IDE gebeuren ook te snel. Bij bepaalde nForce2 borden kan de PCI snelheid gelocked worden maar of dat voor de gehele southbridge (MCP) geldt? De PCI lock wordt hier volgens Anandtech door Asus bevestigd :
The A7N8X BIOS definitely does contain an AGP bus lock at 66MHz. However, what about the PCI bus lock at 33MHz? For this question we headed over to ASUS and asked them what was going on. ASUS's response was simply that they have a PCI bus lock set at 33MHz and that you have nothing to worry about as far as running your devices out of specification while performing FSB overclocking.
Als het wel voor de gehele southbridge geldt, wat me technisch net zo haalbaar lijkt als alleen de PCI bus te speedlocken (woord bestaat vast niet, bij deze wel :+ , dus speedlocken&#169 ) zullen de IDE poorten ook netjes op 33MHz draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspergt
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-04 03:10
Dus je kan gewoon intellen of je je agp bus op 86 mhz wilt laten lopen of 66, en de pci bus ook, thanks iedereen en vooral abbadon, ik weet nu hoe ik die dingen moet uitrekenen :P

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

Pagina: 1