Hallo allemaal
Ik heb search gedaan op deze fan en kwam niet tot een antwoord op mijn vraag.
Deze fan wordt niet meer gemaakt, wordt ook niet op Papst website vermeld.
De fan heeft 3 wire output : +red -black sensor:yellow
Als ik alle draden aansluit op de fan connector van mijn ASUS P4PE moederbord, krijg ik een RPM reading in mijn BIOS. Het begint op 1500RPM en na een tijdje daalt dat naar 750RPM.
Hoe kan dit nou ? De sensor draad wordt thermisch gestuurd en het is geen tachometer draad. Met andere woorden het zou geen RPM reading moeten geven.
Wie weet iets meer van ?
Hier vond ik nog een topic over temperatuur gestuurde fans maar er wordt niets verteld over RPM readings.
Fan controller: hardware-matig+temp. controlled
hier nog enkel spec. van Papst Multifan 4314S
Air flow 100.1CFM
Nominal Voltage 24V
Voltage range 12..28V
Noise 45 dBA
Nominal speed 2800 rpm
Temperature range -20..+75 C
Service Life L10 at 40C 62500/27500hours
De bewuste sensor (Papst LZ370, wordt niet bij de fan geleverd ) heeft als kenmerken:
R25 = 100K Ohm ~5%
B-Value = 4190 ~ 2%
Pmax = 0,25 W
btw hoe sluit ik deze NTC aan ? tussen de sensor draad en grond, op de rotation pin van de MB, 12V lijn ?
Ik heb search gedaan op deze fan en kwam niet tot een antwoord op mijn vraag.
Deze fan wordt niet meer gemaakt, wordt ook niet op Papst website vermeld.
De fan heeft 3 wire output : +red -black sensor:yellow
Als ik alle draden aansluit op de fan connector van mijn ASUS P4PE moederbord, krijg ik een RPM reading in mijn BIOS. Het begint op 1500RPM en na een tijdje daalt dat naar 750RPM.
Hoe kan dit nou ? De sensor draad wordt thermisch gestuurd en het is geen tachometer draad. Met andere woorden het zou geen RPM reading moeten geven.
Wie weet iets meer van ?
Hier vond ik nog een topic over temperatuur gestuurde fans maar er wordt niets verteld over RPM readings.
Fan controller: hardware-matig+temp. controlled
hier nog enkel spec. van Papst Multifan 4314S
Air flow 100.1CFM
Nominal Voltage 24V
Voltage range 12..28V
Noise 45 dBA
Nominal speed 2800 rpm
Temperature range -20..+75 C
Service Life L10 at 40C 62500/27500hours
De bewuste sensor (Papst LZ370, wordt niet bij de fan geleverd ) heeft als kenmerken:
R25 = 100K Ohm ~5%
B-Value = 4190 ~ 2%
Pmax = 0,25 W
btw hoe sluit ik deze NTC aan ? tussen de sensor draad en grond, op de rotation pin van de MB, 12V lijn ?