[Bootable CD] Geen boot?

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Topicstarter
Hi,

Ik heb een bijzonder vaag probleem met een Dell Dimension XPS500.
Een oudere bak met een no-name BX bord erin, 256Mb geheugen, 20GB HDD, PIII 500 en een kapotte PS2 poort?
Nou heb ik dat opgelost door de seriele poort te gebruiken.
Ik heb deze PC gekregen en dacht: da's een mooie vervanger voor mijn P133 servertje.

Dus ik aan de slag, FreeBSD erop, booten, geen prob, BSD installed, alles werkt naar behoren.
Nu dacht ik echter laatst: let's go NT4, ik wou er dus ff NT4 op gooien.
Boot ie niet van cd? Huh dacht ik? Nahja, misschien geen bootable cd?
Mijn Win2k Advanced Server cd gepakt: ook geen boot..

Toen dacht ik: ok het ligt miscchien aan de DVD speler: andere cdrom speler ook geen boot van CD.

Toen begon ik er helemaal niets meer van te snappen.
Ik heb al mijn bootable OS cd's gepakt (althans van de ossen die ik erop wou hebben) en ze booten allemaal op mijn andere PC's.
De CD's zijn dus bootable. Toen heb ik maar besloten om de CDrom uit een van de PC's te halen waarin de NT4 cd enzo wel konden booten.
Maar ook dan boot hij niet van CD.
Kortom: het enige wat ik van cd kan laten booten is FreeBSD..... al mijn andere cd's die wel bootable zijn, doen het niet?
Hoe kan dit nou? Ik heb me gek gezocht naar antwoorden, maar kan ze niet vinden.
In de BIOS staat als first boot device mijn CDROM, dan mijn HDD. Bij geen enkele cdrom werkt die volgorde behalve bij mijn gefikte FreeBSD cdrom. (mijn originele nt4 cd's doen het niet eens :()

Heeft iemand een idee? Want ik kom er echt absoluut niet meer uit.

P.s. misschien ook nog een belangrijk detail: ik gebruik een 40-polige IDE kabel, maar 80 of 40 maakt geen verschil?

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

• SH007
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Windows Operated Systems -> Processors, Mobo's & Geheugen

Het lijkt me dat dit niet aan windows ligt ;)

Verwijderd

eh gewoon opstart diskette pakken van win98 en opstarten met cd rom ondersteuning kiezen en klaar ben je

• DirkT
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

DirkT

toet

Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 23:02:
eh gewoon opstart diskette pakken van win98 en opstarten met cd rom ondersteuning kiezen en klaar ben je
knap als jij dat kan met een nt 4 cd-rom die moet zelf boten net als 2000 en xp

heb je misschien 2 cd-spelers? wordt je cd speler herkend? kun je dit niet in je bios instelle welke van de 2 en welke bios heb je...? award of die andere blauwe troep

iRacing profiel - FanaLEDs voor je racesimulatie displays en meer!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

De ps/2 poort is stuk, is dat misschien niet het enige dat stuk is 8)7

Maar zoekt hij wel naar bootable? Of gaat ie gewoon keihard je CD speler voorbij

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

8) yo de manne,

kheb ook eens voor gehad dat de cd in de ene pc boot en in de andere niet. |:(

Het kwam er op neer dat de cd wel degelijk draaide bij het opstarten maar
dus niet begon te booten.

Ik heb dit opgelost door je cd sleuf pas dicht te doen als je pc bij het opstarten bijna aan "bootable divice" komt en zo boote hij wel. :)

raar maar waar...

groetjes tweakers,
couscous (8>

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
SantjeS schreef op 18 January 2003 @ 23:08:
[...]

knap als jij dat kan met een nt 4 cd-rom die moet zelf boten net als 2000 en xp

heb je misschien 2 cd-spelers? wordt je cd speler herkend? kun je dit niet in je bios instelle welke van de 2 en welke bios heb je...? award of die andere blauwe troep
NP Bijv. Win2K: Ga in DOS naar Cd-ROM. De de map i386 en dan bestand winnt openen. (Maby eerst ff smartdrv actieveren).

Maar is je Cd-ROM speler niet gaar? Die van mijn zus las wel gebrande Cd's, maar orgi. kon je vergeten.

edit:

En als je 2 spelers hebt boot hij volgens mij van degeen die master staat.

[ Voor 8% gewijzigd door My-life op 19-01-2003 16:17 . Reden: toevoeging ]

• Liam

Liam

Topicstarter
Ik heb 1 DVD speler en 1 CDspeler geprobeerd, allebei had het geen resultaat.

Qua BIOS heb ik een Phoenix bios, maar daar is alles goed ingesteld.
Om de een of andere reden start hij gewoon niet, behalve mijn FreeBSD cd?
Ik heb ook nog geprobeerd om met een kopie te booten zoals jij voorstelde My-Life, maar ook dat gaat niet...
De enige conclusie die ik kan trekken is dat het gewoon niet werkt... maar waarom het dan niet werkt is mij echt een raadsel.
dreeke schreef op 18 januari 2003 @ 23:10:
De ps/2 poort is stuk, is dat misschien niet het enige dat stuk is 8)7

Maar zoekt hij wel naar bootable? Of gaat ie gewoon keihard je CD speler voorbij
Ja, dat zou kunnen natuurlijk, maar dan zou hij niets meer moeten booten... en hij boot wel degelijk mijn FreeBSD cd...

[ Voor 30% gewijzigd door Liam op 19-01-2003 18:26 ]

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:15
Was er niet in je bios een bepaalde optie OS2/other operating systems? Kan me indenken dat dat het verschil uitmaakt tussen linux wel en NT niet booten :?

Anders geef ik het ook op ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• johu
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22-01-2024
Heb je de cd-speler wel op de primaire of de secundaire ide aansluiting en niet "per-ongeluk" op een raid/ata100/ata133 controller ?

• B-lennium
  • Laatst online: 27-07 10:37

B-lennium

Volvo 164 1975!

oudere mobo's kunnen toch niet booten van cdrom ?? of is dit een heeeeeele rare reactie ?

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

FragFrog schreef op 19 January 2003 @ 20:09:
Was er niet in je bios een bepaalde optie OS2/other operating systems? Kan me indenken dat dat het verschil uitmaakt tussen linux wel en NT niet booten :?

Anders geef ik het ook op ;)
Helaas, dat is het ook niet- dat heeft met de obscure mem management van OS/2 1.0 en 1.1 te maken (naar ik meen moet je bij 2.0 juist NIET OS/2 kiezen en Warp wil (kan ik uit eigen ervaring melden) zeker non-OS/2 hebben)

Maar goed, ontopic:

Hij wil niet booten vanaf CD- heb je het vanaf een bootflop geprobeerd. Vrijwel alle OSsen kunnen met bootflop geinstalleerd worden (van de week nog Win2K gedaan, idd met WINNT.EXE in de i386 dir), dus zie ik het probleem niet zo...

Oslik blyat! Oslik!

• Liam

Liam

Topicstarter
johu schreef op 19 januari 2003 @ 20:17:
Heb je de cd-speler wel op de primaire of de secundaire ide aansluiting en niet "per-ongeluk" op een raid/ata100/ata133 controller ?
Ik heb zowel het primairy channel als de secondairy geprobeerd, het maakt allemaal niets uit...
dion_b schreef op 19 januari 2003 @ 20:58:
Helaas, dat is het ook niet- dat heeft met de obscure mem management van OS/2 1.0 en 1.1 te maken (naar ik meen moet je bij 2.0 juist NIET OS/2 kiezen en Warp wil (kan ik uit eigen ervaring melden) zeker non-OS/2 hebben)

Maar goed, ontopic:

Hij wil niet booten vanaf CD- heb je het vanaf een bootflop geprobeerd. Vrijwel alle OSsen kunnen met bootflop geinstalleerd worden (van de week nog Win2K gedaan, idd met WINNT.EXE in de i386 dir), dus zie ik het probleem niet zo...
Juist, het enige probleem is: er zit geen floppy drive in, en ik was ook niet van plan die ergens anders uit te slopen om deze bak aan de praat te krijgen. Het zou moeten werken met bootable cd's, althans dat lijkt me. Voorlopig is FreeBSD 4.4 het enige wat ik werkend heb gekregen op deze PC, het is ook de enige cd die wil booten...

Verder: zo'n oud mobo is het niet, het is er eentje met een Intel i440BX erop geplakt, dus daarvan mag je wel verwachten dat ie van CD kan booten...

• Aetje
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Sommige oude PCs verwachten floppydisk emulation van een CD boot. NT4/Win2K ondersteunen dit niet. Oplossing? Boot ffies van een '98 CD "opstarten van CD met CD ondersteuning". Dan alle bestanden van /i386 dir van NT kopieren naar de harddisk, en vanuit daar setup starten (winnt.exe)

Forget your fears...
...and want to know more...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Liam_xi schreef op 20 januari 2003 @ 02:24:
[...]

Ik heb zowel het primairy channel als de secondairy geprobeerd, het maakt allemaal niets uit...

[...]

Juist, het enige probleem is: er zit geen floppy drive in, en ik was ook niet van plan die ergens anders uit te slopen om deze bak aan de praat te krijgen. Het zou moeten werken met bootable cd's, althans dat lijkt me. Voorlopig is FreeBSD 4.4 het enige wat ik werkend heb gekregen op deze PC, het is ook de enige cd die wil booten...
Zie post van Aetje voor vermoedelijke oorzaak dat FreeBSD het wel doet en de anderen niet, en een oplossing als je geen flop er tijdelijk in wilt hangen.
Verder: zo'n oud mobo is het niet, het is er eentje met een Intel i440BX erop geplakt, dus daarvan mag je wel verwachten dat ie van CD kan booten...
Tja, booten van CD is een BIOS eigenschap en heeft strict genomen niets met de chipset te maken. Dit is een erg oude BX plank en dan nog een vage OEM geval (ik betwijfel overigens sterk of het echt no-name is, Dell gebruikt meestal Intel borden, maar in dit geval doet de preciese identificatie er niet zo toe), dus echt vreemd dat het niet wil booten is het niet- dat was anno 1998/1999 voorbehouden aan de luxere retail plankjes.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Je kunt proberen tijdens het opspinnen van je cd-rom in de boot fase.

om de pause/break toets in te drukken en dan wachten tot de cdrom helemaal opgespint is en dan een toets indrukken(niet de spatie)

wil weleens helpen ;)
succes ermee

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Beetje late reactie, niet? B)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.