Toon posts:

SPDIF werkt niet

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik eerder problemen heb gehad met een Live kaartje (twee stuks opgeblazen die via SPDIF waren aangesloten, ik denk vanwege stoorspanningen) heb ik een omzetter van SPDIF elektrisch naar optisch gekocht. Dat werkt prima met het Live kaartje en de optische ingang van mijn versterker. Mijn versterker is dan galvanisch gescheiden van mijn computer.
Maar nu heb ik een Asus A7N8X Deluxe moederboard gekocht, ook met SPDIF elektrisch uit. Dat werkt wèl op de elektrische SPDIF in van mijn versterker, maar gek genoeg niet via het omzettertje :?. Iemand een idee?

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 05-08 11:19

PanMan

Spun!

misschien (en, let wel, ik weet hier niet zo veel vanaf :)), levert de nieuwe SPDIF niet genoeg stroom om het omzetertje te voeden?

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Verwijderd

Topicstarter
Logische vraag, maar ik ben vergeten te vertellen dat het omzettertje een eigen voeding heeft... Maar misschien zit je wel in de juiste richting. Ik heb het omzettertje opengeschroefd en zie over de ingang een weerstand van 75 ohm (als ik de kleurcodes nog goed weet, is lang geleden). Misschien is dat een te grote belasting? Toch raar.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Gebruik je de originele bracket of enkel de pinnetjes op het moederbord?
Misschien dat er op de bracket nog iets van een scheidingsfilter zit waardoor het toch een iets ander signaal is.

Die 75 Ohm hoort er in principe te zitten want dat is de afsluitweerstand (zoals je vroegr ook met COAX netwerk kabels had).

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Standaard SPDIF in/uitgang blaas je niet zomaar op.
Dan hoort er namelijk een in/uitgangstrafo gebruikt te worden voor galvanische scheiding
Signaalnivo hoort dan iets van 1Vtt te zijn in 75 Ohm

Echter de meeste SPDIF inputs op moederbord , en uitgangen op PC-CD-ROM zijn gewoon direct TTL nivo. circa 3Vtt bij hoogohmige belasting. Omdat je direct aan de ingang/uitgang van een chip hangt is aansluiting eenvoudig op te blazen.

Verwijderd

Topicstarter
Het moederboard heeft er een aparte tulp-uitgang voor, die het dus ook doet, maar dan rechtstreeks aan de versterker en dus galvanisch gekoppeld. Als er ergens in huis iets elektrisch wordt geschakeld, dan valt het signaal even uit. Ik wil dus graag mijn optische verbinding terug.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 22:49:
Standaard SPDIF in/uitgang blaas je niet zomaar op.
Dan hoort er namelijk een in/uitgangstrafo gebruikt te worden voor galvanische scheiding
Signaalnivo hoort dan iets van 1Vtt te zijn in 75 Ohm

Echter de meeste SPDIF inputs op moederbord , en uitgangen op PC-CD-ROM zijn gewoon direct TTL nivo. circa 3Vtt bij hoogohmige belasting. Omdat je direct aan de ingang/uitgang van een chip hangt is aansluiting eenvoudig op te blazen.
Misschien offtopic maar ik wou het effe melden.

Ik heb een tijdje pc's gefixed en heb vaak pc's gezien die door klanten zelf gemaakt waren en daar zat het 12volt plugje uit de voeding op de spdif uitgang van de cdromspeler!!!! |:(

spdif gegarandeerd naar de hemel denk ik. De cdrom zelf deed het nog wel.

Ik neem aan dat 12v dodelijk is voor een spdif :?

* Fairy gebruikt overigens enkel optisch (Terratec SoundSystem DMX6fire 24/96)

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Vraagje... Is je pc wel geaard???

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
Nou nee, dus. Reden: geaard stopcontact te ver weg. De versterker staat 8 m verderop op een ander stopcontact. Ik heb ook al gedacht om een aardkabel te trekken tussen mijn versterker en mijn PC, maar het kabelgootje over de plint zit al propvol...

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-07 17:52
Daar zou ik dan toch snel iets aan doen want een geaarde pc zal over het algemeen een stuk stabieler lopen en je zal minder snel vage problemen krijgen dan een niet geaarde pc.

Systeem Specs

• Banzi
Lees de volgende site eens goed door:
http://home.hccnet.nl/e.van.der.weele/pc_aarden/aarding.html

Ook zeker het onderste stukje... Ik weet niet op welk moment jouw live kaartjes kapot gingen, maar ik heb wel een sterk vermoeden...

Probeer het eerst nog een keer door een stel (geaarde!) verlengsnoeren te gebruiken, en op deze manier je pc op een geaard stopkontakt aan te sluiten... Waarschijnlijk zijn je problemen dan weg...

• Banzi
Occy74 schreef op 19 januari 2003 @ 00:22:
Daar zou ik dan toch snel iets aan doen want een geaarde pc zal over het algemeen een stuk stabieler lopen en je zal minder snel vage problemen krijgen dan een niet geaarde pc.
idd... Bij vrijwel elk probleem met een apparaat met randaarde word je pas verder geholpen als het probleem ook blijft bestaan als het apparaat aangesloten is op randaarde...

Als dat niet het geval is, dan wordt je gewoon terug gestuurd met de opdracht alles wel op randaarde aan te sluiten... Deze apparaten zijn erop ontworpen... Niet op aarde aansluiten geeft heel vaak hele vage problemen...

• Roughy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-05 20:24
Dit probleem klinkt mij heel erg bekend in de oren. Ik heb namelijk ook vier Soundblaster Live's opgeblazen(SPDIF). Eerst "gestotter" en dan twee dagen na het begin van het gestotter hield de SPDIF er helemaal mee op. Elke keer op garantie een nieuwe gekregen(gelukkig).
Mijn oplossing is toen geweest: Uit het raam gooien van alle Creative spullen en een Terratec Aureon Fun kopen en optisch aangesloten op mn Denon :*) versterkertje. Nu alweer anderhalve maand geen enkel probleem en het geluid is ook nog eens beter ook.
Ik ben in ieder geval weer blij. Creative komt er bij mij nooit meer in, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Verwijderd

en iemand ervaring met audigy 2 platium? zitten ook 2 SPDIF. kheb trouwens geen problemen gehad. roughy misschien is dat wel zo met live kaartjes.. meteen oordelen dat alle kaarten van creative niks is????

Verwijderd

Topicstarter
Nou, alle Creative niks is misschien overdreven, maar ik zal ook nog wel twee keer nadenken voor ik weer wat van die club aanschaf. Ook omdat ik eindeloos gedonder met de drivers van de Live onder Windows XP heb gehad. Bovendien vind ik dat ze de kluit belazerden met de SPDIF uit, want geen woord over het feit dat ze analoog mixen en dat signaal dan weer omzetten naar SPDIF. Analoog mixen in een PC, dat geeft een waardeloze signaal-ruisverhouding. En ik maar denken dat dat kwam door stoorspanningen! En dat het over zou zijn bij galvanische scheiding... Niet dus!

Ondertussen heb ik mijn computer, het vele goede advies volgend, geaard. Nou, inderdaad is er wat veranderd: er komt nu een dikke brom uit mijn boxen. Dus moet ik de kast van de versterker ook aarden, maar dat wil ik eigenlijk helemaal niet: ik wil dat het omzettertje naar Toslink werkt op de SPDIF van mijn A7N8X....

• Darkvater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 26-08-2024

Darkvater

oh really?

Live is gewoon kut, maar ik heb een simpele Live 1024 Player waarvan de spdif uitgang via een coax-optisch omvormer op me versterker zit. En al sinds juni doet ie het perfect :)

Ik heb wel dat als ik een lamp aan/uit doe in mijn kamer, het signaal fftjes wegvalt :(

Windows Vista? *NEVER* Het waarom - Opera forever!!!
I've seen chickens that were more menacing. Chickens in a coma. On ice. In my fridge

Pagina: 1