Toon posts:

Vreemd Exchange 2000 verschijnsel

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Sbs2000 server sp3
Exchange 2000 sp3
sql 2000 sp2
isa sp1

Een gebruiker heeft een grote mailing verstuurd, gewoon via outlook naar +/- 300 adressen. Dit is al ruim 3 weken geleden gebeurt, nu krijgt hij naast de gebruikelijke niet bestaande mail adres-mailtje ook klachten van de bestaande mail adres klanten.

Ze schijnen de mailing +/- 4 keer ontvangen te hebben in een ruim tijdbestek. Schijnbaar heeft exchange de mail meerdere keren proberen te versturen en heeft daarbij de goed ontvangen mailtjes dubbel verstuurd.

Wat is dit voor’n vaag iets, en is hier wat aan te doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 15:39 ]

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16

Arno

PF5A

Phfff... dit is wel een vaag verhaal. Heb je niet iets meer info (gaat het om internet of externe recepients), heb je errors in je eventvwr etc ?

Dan kunnen we je beter helpen :)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
mmm als je sp3 op je sbs2000 server hebt draaien (het complete pakket is overigens 'sbs2000 sp1', incluus sp3 voor w2k en sp3 voor exchange) dan heb je automatisch sp3 voor exchange op die machine staan..

je hebt dus een losse sp3 gedownload en die op die sbs2000 server geinstalleerd? mischien is het raadzaam om ook sp3 voor exchange op die bak te zetten

kweet niet of het een oplossing is voor je probleem (ik ben nog voor je aan het zoeken :P ) maar tis mischien de moeite waard

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
sorry foutje exchagne = sp3, sql was sp2 |:(

Tja en het verhaal is gewoon vaag, geen rare foutmeldingen, geen verdere klachten nog opmerkelijke zaken. Het betrof een gewone mailing via outlook naar externe mail adressen. Het enige wat ik (postmaster) gemerkt heb is het 2x terugkomen van zo’n 120 mailtjes (in die 3 weken) die niet bezorgbaar waren. Waarbij ik dacht dat het om nog een mailing ging?!

Als misschien iemand een “ deja vu “ ervaart bij het lezen van dit verhaal, plz reageer.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 15:38 ]

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:16

Arno

PF5A

Staat er nu iets in je eventlog :?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Topicstarter
Traag schreef op 19 januari 2003 @ 18:08:
Staat er nu iets in je eventlog :?
Er staat niets in de eventlog wat in verband kan hebben met het herversturen van een mailbericht. Exchange functioneert " goed", op de gebruikelijke meldingen na, maar goed die kan ik zelf wel oplossen.

Maar deze melding vind ik wel vervelend " Timeout (30000 milliseconds) waiting for a transaction response from the service. " maar heeft een andere oorzaak :)

Verwijderd

Heeft die persoon het niet gewoon per ongeluk 4x met Outlook verstuurd? Heb je al ff zijn sent-mailbox bekeken of het mailtje er niet heel toevallig 4x tussenstaat? Het lijkt me verder niet dat Exchange uitzich zelf zoiets 4x opnieuw gaat sturen. Je weet in ieder geval wel dat die mensen niet gewoon 4x in de maillijst stonden, want anders hadden ze 'm nooit in verschillende tijden kunnen krijgen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 20:00:
[...]

Er staat niets in de eventlog wat in verband kan hebben met het herversturen van een mailbericht. Exchange functioneert " goed", op de gebruikelijke meldingen na, maar goed die kan ik zelf wel oplossen.

Maar deze melding vind ik wel vervelend " Timeout (30000 milliseconds) waiting for a transaction response from the service. " maar heeft een andere oorzaak :)
Standaard staat bijna alle logging uit behalve de systeem services die worden wel gelogt.
Je kan dit niet meer achterhalen, maar door het nu wel aan te zetten kan je voor de toekomst wel weer kijken indien dit zich herhaald.

Let op: deze logging aan zetten geeft enige overhead op je server resources

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:48

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Het lijkt wel of al die mensen(smtp adressen) lid zijn van 1 groep. En dat Exchange en retry probeert. (trouwens wat bedoelde je met de gebruikellijke niet bestaande e mail adressen....?)

Verwijderd

Topicstarter
Kabouterplop01 schreef op 21 January 2003 @ 15:42:
Het lijkt wel of al die mensen(smtp adressen) lid zijn van 1 groep. En dat Exchange en retry probeert. (trouwens wat bedoelde je met de gebruikellijke niet bestaande e mail adressen....?)
De adressen zijn verkregen via reacties op de website, sommige kunnen dus fictief zijn maar dat is onbegonnen werk om dat te gaan uitzoeken. En die retry is de meest voor de hand liggende verklaring. Dus wanner (welke situaties) doet exchange dat?

Verwijderd

Topicstarter
kickje

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 22:34:
[...]

die retry is de meest voor de hand liggende verklaring.
Dus wanner (welke situaties) doet exchange dat?
Start de system manager, browse naar smtp protocol, klik properties, kies tabblad 'delivery'

Et voila !

Voor de andere protocols idem dito

Verwijderd

Topicstarter
als 1e BOOOT!

en nu de info:

Het is weer zover de mailing is weer ongewenst verstuurd naar veel mensjes.

Goed nieuws is dat het gebeurde na een reboot, dus iedere server herstart triggert iets in de db die die mailing doet versturen. Erg vaag.

Misschien is een db repair/check een oplossing? Maar hoe dat moet weet ik niet. sowieso ga ik de mailbox opnieuw aanmaken in de hoop zo van het probleem af te komen.

maar wie iets weet over de mogelijkheden van exchange 2000 en repair/check opties svp reageren.

• Zwelgje
Verwijderd schreef op 12 February 2003 @ 16:19:
als 1e BOOOT!

en nu de info:

Het is weer zover de mailing is weer ongewenst verstuurd naar veel mensjes.

Goed nieuws is dat het gebeurde na een reboot, dus iedere server herstart triggert iets in de db die die mailing doet versturen. Erg vaag.

Misschien is een db repair/check een oplossing? Maar hoe dat moet weet ik niet. sowieso ga ik de mailbox opnieuw aanmaken in de hoop zo van het probleem af te komen.

maar wie iets weet over de mogelijkheden van exchange 2000 en repair/check opties svp reageren.
store offline nemen (alle exchange services stoppen) en van de c:\program files\exchsrvr\bin dir 'eseutil' starten, hiermee kan je je store defragmeteren en checken op consistancy fouten

wel even een GOEDE backup maken van je files...

voor meer info (ik ga hier geen handleiding posten van exchange) www.microsoft.com/exchange (books online)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

zwelgje schreef op 12 februari 2003 @ 20:10:
[...]store offline nemen (alle exchange services stoppen) en van de c:\program files\exchsrvr\bin dir 'eseutil' starten, hiermee kan je je store defragmeteren en checken op consistancy fouten
[flame]Sorry hoor, maar vin'k echt een bullshit antwoord. En 't lijkt me tamelijk lullig dat Conar 16 uur moet wachten op ESEUTIL - overwerken dus - omdattie jouw verkeerde adviezen opvolgt. [/flame]

Als de SMTP virtual server na een reboot, mail opnieuw gaat versturen, moet je de SMTP queue directories checken. Kans bestaat dat er op directory niveau iets niet helemaal lekker zit met privileges (everyone group verwijderd?), of dat de files worden gelocked door een virus scanner o.i.d. Waar je SMTP queues staan vind je in de properties van je SMTP virtual server. In ieder geval moet je zorgen dat de SMTP service niet automatisch opstart, zodat je de tijd hebt om te controleren of er nog mail in de queues staat. Die kun je dan apart zetten en later beoordelen of die inderdaad nog verstuurd moet worden.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Verwijderd

Topicstarter
Kijk hier kom ik verder mee :D
Het stoppen van de smtp service zou een goede debug optie zijn bij reboots, maar je praat ook over rechten, hoeze moet every1 daar rechten hebben?

En mijn gedachte gang (dat het een fout is in het mailbox object) hoe denk je daarover?

• Zwelgje
Brahiewahiewa schreef op 13 februari 2003 @ 00:31:
[...]

[flame]Sorry hoor, maar vin'k echt een bullshit antwoord. En 't lijkt me tamelijk lullig dat Conar 16 uur moet wachten op ESEUTIL - overwerken dus - omdattie jouw verkeerde adviezen opvolgt. [/flame]

Als de SMTP virtual server na een reboot, mail opnieuw gaat versturen, moet je de SMTP queue directories checken. Kans bestaat dat er op directory niveau iets niet helemaal lekker zit met privileges (everyone group verwijderd?), of dat de files worden gelocked door een virus scanner o.i.d. Waar je SMTP queues staan vind je in de properties van je SMTP virtual server. In ieder geval moet je zorgen dat de SMTP service niet automatisch opstart, zodat je de tijd hebt om te controleren of er nog mail in de queues staat. Die kun je dan apart zetten en later beoordelen of die inderdaad nog verstuurd moet worden.
:/

meneer wilde simpelweg weten welke repair check optie's er waren in exchange...

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Allemaal liev blijven he, 't is tenslotte bijna valentijn O+

[ Voor 5% gewijzigd door Koffie op 13-02-2003 13:44 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-02 16:45
Hehe en maar kicken die Conar :P

Verwijderd

Topicstarter
LeNNy schreef op 14 februari 2003 @ 00:57:
Hehe en maar kicken die Conar :P
Ja toe maar leNNy, als je het weet mag je het zeggen :P

btw cdrs duurt nog ff

• mister iks
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-02 23:56
Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 20:27:
Sbs2000 server sp3
Exchange 2000 sp3
sql 2000 sp2
isa sp1

Een gebruiker heeft een grote mailing verstuurd, gewoon via outlook naar +/- 300 adressen. Dit is al ruim 3 weken geleden gebeurt, nu krijgt hij naast de gebruikelijke niet bestaande mail adres-mailtje ook klachten van de bestaande mail adres klanten.

Ze schijnen de mailing +/- 4 keer ontvangen te hebben in een ruim tijdbestek. Schijnbaar heeft exchange de mail meerdere keren proberen te versturen en heeft daarbij de goed ontvangen mailtjes dubbel verstuurd.

Wat is dit voor’n vaag iets, en is hier wat aan te doen?
Conar, op dit moment hebben we hier precies hetzelfde probleem. Dit topic ligt al een tijdje stil, heb je een oplossing gevonden voor je probleem?

Verwijderd

Sorry voor de schop.

Maar dit heb ik dus ook gehad, alleen dan met een 2k server (sp4) en exchange (sp3)
Dacht toen dat de gebruiker het fout had gedaan, maar leek me toen al vrij sterk.
ik zie nu dus dat ik niet de enige ben met deze problemen.
Ik kon toen ook niet vinden waar het aan lag,

Ik heb van iemand 3keer die mail terug gehad, en steeds andere tijd/datum erop. heel erg weird, ging ook in dit geval om een mailing van ongeveer 300 mails.
(in de queue ook niks vreemds te vinden in dat opzich)

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Op het moment dat Exchange2000 mails niet goed kan deliveren zal hij het opnieuw proberen. Dit is Buildin by disign. Wat de machine doet is dus recoveren kijken of ze verstuurd zijn , schijnbaar door een fout op jou exchangeserver staan ze niet "marked" als verzonden en spuugt de mailserver ze opnieuw de wereld in.

Inderdaad wat Brahiewahiewa al aangegeven heeft in deze oude thread je queue stoppen en handmatig de mailtjes ff moven en kijken wat je alsnog moet verzenden.

[ Voor 5% gewijzigd door mutsje op 19-09-2003 11:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op 19 September 2003 @ 11:45:
Op het moment dat Exchange2000 mails niet goed kan deliveren zal hij het opnieuw proberen. Dit is Buildin by disign. Wat de machine doet is dus recoveren kijken of ze verstuurd zijn , schijnbaar door een fout op jou exchangeserver staan ze niet "marked" als verzonden en spuugt de mailserver ze opnieuw de wereld in.

Inderdaad wat Brahiewahiewa al aangegeven heeft in deze oude thread je queue stoppen en handmatig de mailtjes ff moven en kijken wat je alsnog moet verzenden.
superBoot

Nou zijn er al mensen die eenoplossing hebben?
Het bovenstaande (wat mutsje schrijft ) klopt niet met de situatie. De server ging alleen een mailing versturen als hij herstart werd.

Inmiddels heb ik het mail account van de oorspronkelijke verzender opnieuw aangemaakt (mail in/export enzo). Nu is het reboot-mass-spamm problem over, maar voor hoelang :? (de volgende mailing !?)

• Matthey
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 16:56
Ik heb het ook wel is gezien bij klanten.
Gebruik je een virus scanner op je exchange server?
Schakel iig de realtime protection uit op je exchange server dirs!

Het verhaal van mutsje is trouwens wel waar ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dat had ik al gedaan ;)

• jwpmzijl
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21-02 17:00
Ik heb het probleem van TS ook eens meegemaakt. In dat geval had de gebruiker een bericht naar 600 adressen gezonden waarbij hij per abuis de adressen in het CC (i.p.v. BCC) had gezet.

Binnen een paar uur ontving hij 10-tallen berichten van ontvangers die zijn E-mail meerdere malen in hun postvak hadden ontvangen.

Ik werd er als sysadmin bijgehaald en mocht alle server instellingen gaan checken. Geen aanwijzing kunnen vinden. Vervolgens met de klagers contact opgenomen en hen het bericht (de header!) laten opsturen. Na analyse bleken alle berichten afkomstig van een derde. Het bleek dat zijn mailserver corrupt was geraakt en alle binnenkomende berichten tot het oneindige aan het doorsturen was naar alle ontvangers van het bericht. Wat een geluk dat dit bedrijf slechts een 128kb. upload had.

Moraal van dit verhaal. Check altijd de header van het bericht waarover men aan het klagen is.

Hans van Zijl

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Dank voor de info, maar ik denk dat de mailing van de topicstarter ondertussen al verlopen zal zijn ;)

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.