Toon posts:

[Raid] betrouwbare config?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet dat het niet de bedoeling is om vragen te stellen wat moet ik kopen, maar dat is ook niet mijn bedoeling.

Ik sta op het punt om 2 stuks Maxtor DiamondMax Plus 9, 80Gb, 7200rpm 8Mb cache te bestellen en die aan een Promise Ultra ATA 133 controller (die ik ook nog moet bestellen)

Is er een rede om dit niet te doen? bv slechte raid prestaties of dat het onbetrouwbare schijven zijn?

Ik vraag dit omdat mijn buurjonge veel preformance problemen had met maxtor schijven en zijn onboard raid controller.

Al vast bedankt.

Verwijderd

ik denk dat je met die shit die jij wilt kopen geen problemen krijgt...

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:48

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Die maxtor van 80 heb ik er ook 1tje van...draait perfect...en ook lekker stil ;) wordt overigens wel flink warm als er een andere schijf meteen onder zit..maja...ander verhaal..

Volgens mij ga jij geen problemen krijgen met die configuratie.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

HHMM ik wil nix zeggen, maar ik ben met 2x 60 gig ibm schijven en een onboard raidcontroller van epox mobo een week geleden 120 gig aan film uhm backups kwijtgeraakt!! @#%%^@#%!!
:(

voor mij geen raid-0 meer....

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-03 08:18
nou, ik ken iemand bij wie deze zelfde setup (alleen dan wel een raid kaart van promise (tyoe weet ik zo niet) en niet die ultra wat dus geen raid kaart is) (als topicstarter) had en bij die gene was er een schijf gecrasht wat tot gevolg had dat die al zijn data kwijt was.
Maar ik denk dat die gene gewoon pech had, verder draaide het wel lekker snel

[ Voor 24% gewijzigd door robbert op 18-01-2003 23:36 ]

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:48

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

[m.b.t. :MR HINEY]

Ok....maar jij hebt het nu dus over ANDERE schijven en eenandere raid controller....dat wil nix zeggen....

[ Voor 10% gewijzigd door Michael Knight op 18-01-2003 20:23 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Verwijderd

Heb 4x80 gb Maxtor 2x160 striped op een highpoint 404 en loopt als een zonnetje en zijn lekker stil....No problems here....

• FireFly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20-11-2024
Het grootste probleem (dat tussen haakjes natuurlijk) is dat als er een schijf stuk is, alles weg is (nou, heb je ook als je maar 1 schijf hebt natuurlijk :) )
Dus ... gaan voor die handel :)

Verwijderd

Gok je in het leven :P
en dan nog niets wat je niet weer kan downloaden of installeren en altijd nog een server voor de belangrijke troep of een backup daarvan regelmatig.

Maar ja, al die bende opnieuw downloaden wordt je niet vrolijk van nee.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 16:23
Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 20:21:
HHMM ik wil nix zeggen, maar ik ben met 2x 60 gig ibm schijven en een onboard raidcontroller van epox mobo een week geleden 120 gig aan film uhm backups kwijtgeraakt!! @#%%^@#%!!
:(

voor mij geen raid-0 meer....
Ik heb met Easy Recovery Pro 6.0 data van een raid-0 schijf af kunnen halen. (en nee niet op mn eigen systeem en de schijf hing ook niet meer aan de raid-controller)
Misschien iets voor jou om te proberen?

[ Voor 5% gewijzigd door Occy74 op 18-01-2003 20:42 ]

Systeem Specs

Verwijderd

Bij RAID 0 met twee schijven is de betrouwbaarheid natuurlijk twee keer zo laag als bij een setup met 1 schijf. Alhoewel HDD's van tegenwoordig erg betrouwbaar zijn.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 20:13:
Ik weet dat het niet de bedoeling is om vragen te stellen wat moet ik kopen, maar dat is ook niet mijn bedoeling.

Ik sta op het punt om 2 stuks Maxtor DiamondMax Plus 9, 80Gb, 7200rpm 8Mb cache te bestellen en die aan een Promise Ultra ATA 133 controller (die ik ook nog moet bestellen)

Is er een rede om dit niet te doen? bv slechte raid prestaties of dat het onbetrouwbare schijven zijn?

Ik vraag dit omdat mijn buurjonge veel preformance problemen had met maxtor schijven en zijn onboard raid controller.

Al vast bedankt.
Adaptec controllers zijn beter maar ook duurder, 'k veronderstel dat Promise wel deftig is...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 20:42:
Bij RAID 0 met twee schijven is de betrouwbaarheid natuurlijk twee keer zo laag als bij een setup met 1 schijf. Alhoewel HDD's van tegenwoordig erg betrouwbaar zijn.
Euhm, huidige schijven zijn zo betrouwbaar en zo onbetrouwbaar zoals ze altijd geweest zijn... Ik werk in een computerzaak en van sommige merken een lange tijd geen probleem... nieuw type en de één na de andere schijf valt uit. Niet betrouwbaar dus, als je echt met waardevolle data werkt, mirror je schijfje dan maar...

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Het valt mij op dat veel mensen grote schijven in RAID 0 hangen. RAID 0 is voornamelijk bedoeld voor performance, en die performance heb je meestal niet nodig voor je data opslag. Hang twee relatief kleine schijven in RAID 0, installeer hier je OS en applicaites op en gebruik je grote schijven voor de opslag van je data.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

inderdaad, en als echt belangrijke back-ups hebt set je ze toch gewoon op cd?
bovendien een extra lose back-up hdd is ook makelijker over te bouwen bij raid onbord krijg je er vaak problemen als het merk verschild.

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-03 15:08

FastBunny

Give it the Works !

Voor je gegevens die je betrouwbaar wil opslaan moet je RAID1 mirroring of meer geld uitgeven aan een RAID5 controller en dan 3 of meer schijven gebruiken, dan heb je zowel snelheidswinst als veiligheid :Y) Alleen een RAID5 controller is een stukje duurder als de standaard RAID 0,1,0+1 controllers :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

ben momenteel bezig met een SCSI RAID 0 gebeure, denk dat ik dan niet zoveel last heb van data verlies, maar RAID 5 draaien word het zaakje dan niet langzamer?

Verwijderd

voor als je het nog niet door had..de ultra is GEEN raid-controller.....

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 22:27:
ben momenteel bezig met een SCSI RAID 0 gebeure, denk dat ik dan niet zoveel last heb van data verlies, maar RAID 5 draaien word het zaakje dan niet langzamer?
hangt er vanaf, heb je een echte scsi raid controller of is het een gewone scsi controller met welk je raid wilt gaan draaien?

raid 0 of raid 1 kan je prima draaien zonder snelheidsverlies op een standaard scsi kaart, echter wil je raid 5, tja dan zou ik toch echt voor een echte scsi raid kaart kaan (kost een paar centjes maar het scheelt wel veel cpu cycles)

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

This natuurlijk een echte SCSI RAID kaart >:)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:29

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

In NOS staat een threadje over software RAID en daar kun je lezen dat software RAID 5 in Linux onder zware belasting maar een paar procent CPU tijd kost op een PIII-733. In de praktijk blijkt wel vaker dat software RAID sneller is dan hardware RAID.

Helaas is softRAID 5 niet mogelijk met WinXP Pro.

• B-BRAIN
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-12-2025
ik heb die zelfde hd's in een raid 0 setup draaien op me kr7a met een hpt 372 controller op het mobo.
lekker snel zijn die schijven.
worden wel warm.
heb in me antec een fan dervoor dus dat zal hiero nog wel meevallen.

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad een risico raid0. Als 1 van je schijven het begeeft ben je alles kwijt maar dat is ook zo met 1 grote schijf.
Maar Raid5 is voor mij geen optie (/me is student :) ).
Maar zijn er mensen die wat cijfertjes hebben over de preformence van deze raid config ? of iets wat er op lijkt met dezelfde schijven....

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 04:49

MaDLiVe

.-Observer-.

De schijven die je wilt gebruiken voldoen er prima voor. Je moet je schijven goed onderhouden. Hiermee neemt de kans op defecten af. Hang er fans onder zodat de schijven niet warm worden. (warmte is oorzaak nummer 1 van defecten.)

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Ik heb een promise tx2 100 pci en 2 40GB 7200rpm/2mb maxtor schijven.
In het begin denk je.. is dit het nou.. is dit nou echt sneller :?

Raid 0 niet echt snel

Maar als je even gewend bent en vervolgens weer terug gaat naar 1 7200rpm schijf dan merk je wel degelijk verschil. Dan is raid-0 een stuk sneller.

Wel moet ik zeggen dat ik nu na 1jr tijd een beetje problemen begin te krijgen. Piepjes bij het opstarten en vervolgens een promise die geen opstelling herkent. Crashes op swapfile etc. Het was een tijdje vrij erg, het is inmiddels wat minder geworden, maar toch vertrouw ik niet meer op deze opstelling, en heb mijn data dan ook al lang en breed gebackupped. (alhoewel ik nog veel moet doen :P ).

iets meer info daarover in dit topic van me, ik had een half jaar geleden hetzelfde topic geopend ook zonder resultaat.

[rml][ IDE Raid-0] Diskcontrol[/rml]

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 01:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het afgelopen tijd een beetje druk gehad en nog niks besteld. Maar zit nog een beetje te twijvelen of ik nou wel of geen raid neem. Dit hangt vooral af wat voor een preformce deze schijven leveren. Mischien dat ik bv beter een ander paar schijven kan nemen. Dus vandaar de vraag:
Zijn er al mensen die deze schijven in raid hebben gebenchmarkt en wat zijn hiervan de score's.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

[rml][ Ervaringen] Post hier je RAID0 scores![/rml]

Linkje staat gewoon in de OM FAQ B)

Verwijderd

Heb zelf 2 maxtors d740x 80gb's in een raid 0 config lopen met promise tx2000 Ata133 (dit is dus wel de ATA133 Raid kaart) loopt als een trein..... kijk maar in post van BalusC daar sta ik ook nog ergens met mijn scores . het is gewoon doen zeg ik.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC.. het gaat mijn specifiek om deze maxtor met 8 mb (ook ivm 36 maanden garantie) en aangezien de laatste post uit het raid topic wat jij geeft uit december is staat daar nog niks over deze schijf. (maar toch bedant :) )

en voor de rest... dat het rete snel is enzo geloof ik ook wel .. en natuurlijk zeker als je van een 5400 toeren schijfje komt om maar wat te noemen. Maar het gaat mij echt om wat getalletjes met deze schijven zodat ik het een beetje kan vergelijken met schijven waar wel wat cijfers van bekend zijn.

Verwijderd

Ik heb mijn promise ultra 100 geflashed naar een tx2000 ata 133 en het werkt perfect. Nu 2x 120 gb wd in raid 0. En het verschil merk ik wel met non raid.
Pagina: 1