Athlon XP + Asus A7V333 + Kingston 512 mb PC2700: geheugen p

Pagina: 1
Acties:

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55
Sinds enige tijd heb ik problemen met de volgende hardware (zie ook signature):

AMD Athlon XP 1900+
Asus A7V333
Kingston 512 mb PC2700 DDR – 1 reepje
Hercules 3D prophet 8500 LE 64mb
Maxtor DiamondMax+ D740X 80 gb 7200rpm ATA133
Chieftec behuizing met 340 watt voeding

Probleemomschrijving:
Het zijn eigenlijk meerdere problemen:

Win 98SE geeft af en toe na het opstarten en na het heel even vertonen van het windows opstartscherm een melding, dat het register beschadigd is geraakt en dat een oude versie wordt teruggezet. Ik heb daarna alleen de mogelijkheid om de pc opnieuw te starten. 1x is het zelfs zoveer gekomen dat hij deze melding bleef geven een een format de oplossing was. In meeste gevallen start windows wel goed op.
Ander voorkomend probleem is een melding in windows zelf na het starten, dat het register beschadigd is en dat windows het zal herstellen. De pc wordt dan ook opnieuw gestart en vaak blijft het dan hierbij, soms de hiervoor genoemde melding erachteraan.

Beide problemen komen soms wel, dan weer niet voor zonder duidelijke oorzaak.

Andere problemen zijn: random vastlopen van IE6 (incl sp1) met de melding dat er een foutrapport verzonden kan worden naar microsoft.

Verder ook problemen gehad met Kazaa (en Kazaa lite) - ongeldige bewerking uitgevoerd.

Ik heb al de afsluitfix voor win98 geinstalleerd -> geen verbetering
Verder de nieuwste drivers voor de videokaart en Via 4in1 -> geen verbetering
BIOS op default instellingen -> geen verbetering

Ook problemen bij install van winXP pro -> ofwel een DRIVER_NOT_LESS_OR_EQUAL BSOD ofwel het niet meer kunnen opstarten van winXP ivm het ontbreken van enkele bestanden (precieze foutmelding weet ik niet meer).

Nu begrijp ik uit diverse topics op GoT dat het probleem veroorzaakt zou kunnen worden door slecht geheugen.

Ik heb Memtest86 gedownload en de standaard test (= tests 1 t/m 7, 11 keer achter elkaar) uitgevoerd.
Resultaten:
Fouten alleen te vinden in test 5 bij pass 1,2,5,6,10 en 11, op steeds een ander adres maar wel met dezelfde good/bad/errorbits reeksen. De adressen beginnen allemaal met 000 en eindigen allemaal op 0a0. Dus 000#####0a0.

Nu las ik in de readme dat alleen fouten in test 5 voor kunnen komen bij athlon systemen, waarbij het geheugen soms conflicten heeft met het mobo:
Quote readme memtest86: “There have been numerous reports of errors in only tests 5 and 8 on Athlon systems. Often the memory works in a different system or the vendor insists
that it is good. In these cases the memory is not necessarily bad but is
not able to operate reliably at Athlon speeds. Sometimes more conservative
memory timings on the motherboard will correct these errors. In other
cases the only option is to replace the memory with better quality, higher
speed memory. Don't buy cheap memory and expect it to work with an Athlon!”

Ik heb kingston geheugen, dit is volgens mij toch een goed merk geheugen dus dit begrijp ik niet helemaal.

De vraag is nu: hoe kan ik met zekerheid achterhalen wat het probleem is, zonder dat ik met andere merken geheugen ga proberen? Aangezien ik slechts 1 reepje memory heb kan ik niet switchen.

Andere tips zijn ook welkom.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Download een programma om je RAM te testen:
http://www.google.nl/sear...=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nl&lr=

Dit gaat meestal met een diskette vanuit DOS (opstarten vanaf de floppy)
Als ik zo lees dan lijkt het er sterk op dat je geheugen niet goed werkt.

En ja ook Kingston geheugen kan stuk hoor :)

Op hoeveel werkelijke MHz loopt je processor overigens? Toch niet op 1900 MHz hoop ik? Want dan ligt het daar aan :)

edit: post beter gelezen |:(
Je geheugen is wellicht niet goed, of je hebt bepaalde instellingen nodig om het te kunnen laten werken ... wat nog wel eens een oplossing wil bieden, is om het type moederbord en type geheugen in de zoekbalk in te typen bij www.google.nl

Dan zie je al of er meer mensen zijn met het probleem

[ Voor 45% gewijzigd door dreeke op 18-01-2003 20:16 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Wally2002
Proc loopt op 1600 Mhz

Ik zal eens zoeken met google (stom niet eerder aan gedacht)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Elke fout dat Memtest86 tegenkomt is reden zat om je geheugen in te ruilen :)

Terugsturen en garantie claimen dus. Merkgeheugen of niet, dat kan gebeuren..

Overigens, draai je het boeltje met standaardinstellingen in de BIOS? wanneer je de geheugentimings handmatig strakker hebt ingesteld, dan kunnen zulke problemen zich ook voordoen. Maar het lijkt me niet dat je zulke acties in de BIOS had uitgevoerd, aangezien je dan echt wel moet weten waarmee je bezig bent en ook omdat je daarvan nergens een mededeling in je openingspost heb gemaakt ;) :X

[ Voor 61% gewijzigd door BalusC op 18-01-2003 20:30 ]

• Wally2002
OK, dat is duidelijk dus.

Ik heb het bij informatique gekocht (dit is een zelfbouw PC), ik zal contact met ze opnemen.

• Wally2002
BalusC schreef op 18 januari 2003 @ 20:17:
Overigens, draai je het boeltje met standaardinstellingen in de BIOS? Wanneer je de geheugentimings handmatig strakker hebt ingesteld, dan kunnen zulke problemen zich ook voordoen. Maar het lijkt me niet dat je zulke acties in de BIOS had uitgevoerd, aangezien je dan echt wel moet weten waarmee je bezig bent en ook omdat je daarvan nergens een mededeling in je openingspost heb gemaakt ;)
Als je m'n (ja ik weet het vrij lange) startpost heb gelezen had je kunnen lezen dat ik BIOS op default heb staan (en dus geen CAS etc heb ingesteld op aggresieve waardes ;))

• Wally2002
OK, een update:

Ik heb inmiddels full test gedraaid: er werden uitsluitend fouten bij test 5 & 8 gevonden.
Toen L2 cache uitgezet (disabled in BIOS) => memtest vindt geen fouten meer.

Ook nog geheugen verplaatst van voetje 1 (dichts bij cpu) naar 2: ook fouten bij test 5&8.
Ook hier weer L2 cache uitgezet: memtest vindt geen fouten meer.

Wie o wie kan mij vertellen waar ik het probleem moet zoeken? Is m'n mobo misschien kaput?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

L2 cache zit op de CPU, mogelijkerwijs is de CPU dus brakjes..

• htol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-04-2024
Even over die "DRIVER_NOT_LESS_OR_EQUAL BSOD" melding. Dat kan ook je HD zijn, met hardware matige badsectors, dan moet je hem ruilen of opsturen, of software matige badsectors, dan moet je hem leeg maken 1 partitie maken en schijfcontrole uitvoeren. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door htol op 21-01-2003 20:51 . Reden: Typo ]

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Geheugen lekker terugsturen, die melding die jij noemt is alleen van toepassing als de module bv wel zonder fouten wordt getest in een ander systeem. Probeer dat dus eens. Anders eens mee teruggaan denk ik zo. Verder misschien een stomme vraag maar waarom 98SE op zo'n systeem? 98 gaat niet zo goed om met je geheugen als bv XP of 2000. En die systemen zijn meer op de laatste snufjes gebouwd dan 98, maar dat even terzijde :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

Verwijderd

dat asus mobo gaf toch problemen met kingston geheugen. Vandaar dat ik dat mobo destijds ook nie gekocht heb, dit had ik gelezen op iig tomshardware en een aantal topics op tweakers. Je moet dus maar even searchen, ikz al ook even kijken of ik nog wat voor je kan vinden.

• Wally2002
@FastBunny:
WinXP: doet het dus niet, bij gebrek aan beter moet ik me met 98 behelpen...

@DuckIT:
Ik weet dat er op Tweakers in ieder geval 1 persoon is die ook dit geheugen en mobo heeft en nergens last van heeft (wie weet ik niet meer, kwam ik in een ander draadje tegen)

@htol:
Bad sectors: scandisk gaf geen problemen aan (bij full test), duzzz... of dit echt het probleem is weet ik niet.
Pagina: 1