Probleempje met 60gig HD op Via epia

Pagina: 1
Acties:

• ExcaliburDexter
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-06-2025
Hoi :)

Ik heb vandaag van IBM een 60GIG 180GXP retour gekregen (na defecte 30gig 75GXP). In eerste instantie was ik natuurlijk blij met deze extra aanwinst van 30GIG echter ik krijg er geen O/S op geinstalleerd, deze schijf moet de primire schijf voor mn VIA epia server worden..

Wat heb ik geprobeerd:

HD geinstallerd op zowel een Via Epia 800Mhz en een ABIT BE6-II, Ik heb alle controllers uitgeprobeerd ook de ata-66 controller van de BE6-II. Ik heb de hardeschijf zowel op primair als ook op secondair ingesteld gehad.
Beide moederborden moeten in staat zijn om een HD van 60 GIG goed te herkennen. Beide moederborden hebben de laatste bios.

Wat gebeurt er nu

Iedere keer als ik een O/S wil installeren, kan de computer nadat de bestanden die nodig zijn voor de setup zijn gecopieerd naar de schijf, niet starten van de hardeschijf.
De computer geeft gewoon de error dat hij niks vindt waarvan hij kan booten.
Ik heb zowel Windows XP geinstalleerd als ook Windows 2000 en Windows 2000Advance Server. Het probleem ligt dus duidelijk bij de HD. Bios instellingen staan natuurlijk goed ingesteld zodat het MoBo kan booten van HD 0 of ata-66 (3*)

Partities

Ik heb alle partities tijdens de setup van het O/S aangemaakt. Ik deze partities zowel een aantal maal snel geformateerd als ook langzaam. Windows XP heb ook nog op een 20GIG Fat32 partitie proberen te installeren dit ging na de kopieerfase ook mis. Ik weet zeker dat er geen rare partities op de HD aanwezig zijn, dit heb ik namelijk met het partitie programma van Free BSD 4.x nagekeken.
De schijf werkt wel als ik gewoon een 60 GIG NTFS partitie aanmaak, en deze alleen gebruik voor opslag, dus niet om van te booten.

Weet iemand wat hier aan de hand is?

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-03 22:43

ThaHandy

Discovery Channel

is de partie wel geactiveerd?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat wou ik net ook opperen ;)

Dat kun je met FDISK / PMagic doen :)

• ExcaliburDexter
ThaHandy schreef op 18 januari 2003 @ 20:03:
is de partie wel geactiveerd?
Ja, zou wel erg makkelijk zijn :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

doe eens fdisk /mbr op je schijf, misschien is de de bootsector brak/stuk en kan je hem daarom niet booten :?

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• ExcaliburDexter
Ik zal morgen nog maar eens kijken of die echt actief is, kan bijna niet anders.
Ik zal dan ook eens het Master Boot Record checken, is nu allemaal een beetje laat. :)
Bedankt alvast..

HET PROBLEEM IS OPGELOST.

BEIDDE MOBO'S STONDEN IN DE BIOS INGESTELD DAT ZE DE HD AUTOMATISCH MOESTEN HERKENNEN. DE HD ZETTE ZICHZELF IN CHS MODUS DIT GAF DUS DE FOUTMELDING. OM HET PROBLEEM TE VERHELPEN MOET DE HD OP LBA MODUS GEZET WORDEN.

VOOR DE SEARCH:

FOUT TIJDENS LADEN BUSTURINGSSYSTEEM
ERROR LOADING OPPERATING SYSTEM

[ Voor 56% gewijzigd door ExcaliburDexter op 23-01-2003 09:16 ]

Pagina: 1