Hoe werkt een handenwarmer?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:11

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Gister was ik even bij m'n ouders, en die hadden een handenwarmer liggen: een of ander klein plastic zakje met een doorzichtige vloeistof en een stukje metaal erin. Bij het indrukken van dat stukje metaal (doorklikken), verandert de vloeistof langzamer maar zeker in een harde, warme, gekristaliseerde substantie. Blijkbaar heeft de klik die je maakt met dat stukje metaal een kettingreactie in gang gezet, die voor de vorming van die kristallen zorgt.

Wat ik me nog kan herinneren van natuur- en scheikunde @ vwo, is het goed mogelijk dat er bij dit soort reacties energie / warmte kan ontstaan (heette dat niet exotherm?). Is op zich logisch, want als je het geval in een pan met kokend water gooit, dan zijn de kristallen na 5 minuten weer verdwenen.. door warmte op te nemen, wordt de reactie teruggedraaid dus.

Nu kan ik me al het bovenstaande dus wel aardig voorstellen, maar waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe het nou precies werkt. Wat doet dat stukje metaal precies om die reactie in gang te zetten? En wat zijn het voor stoffen die voor- en na de reactie in dat plastic zakje aanwezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

natruim hydroxide word warm als er water bij komt. dus zo iets zal het zijn. [thx vmbo sk]

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4743

De truc is toch dat als je dat dingetje de dag erop weer "klikt" dat ie dan spontaan warm wordt? Of ben ik in de war?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Ja inderdaad. Nadat je dat ding in het hete water hebt gehad en weer is afgekoeld, zorgt een klik in dat stukje metaal ervoor dat dat ding gaat kristaliseren en daarbij gedurende een minuut of 30 een temperatuur van ongeveer 40 graden heeft.
Hierna weer opladen door in heet water te gooien, en je kunt 'm weer opnieuw gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
Oh voor de mensen die geinteresseerd zijn: bij de anwb verkopen ze die dingen.. 2 voor 5 euro geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 72326

en lekker warm dat ze zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alpine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19

Alpine

Twisted animator

Door de trilling van het stukje ijzer (membraam) dat je indrukt komt er dus energie vrij die de kettingreactie activeert (of iets dergelijks :P )

Na het vaak gebruikt te hebben kan die kettingreactie plaats vinden door het zakje alleen al op te pakken of het neer te leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

natruim hydroxide word warm als er water bij komt. dus zo iets zal het zijn. [thx vmbo sk]
Nee, dat is niet de reactie, er komt namelijk geen water bij (het zakje blijft dicht.)
Dit kan je ook niet terugveranderen als je hem in heet water legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 14:39
Daar is een vraag over geweest van natuurkunde op een examen van atheneum of havo... Ik dacht het eerste.
Dus als je wilt weten hoe het precies zit, zoek die vraag en het antwoord en je weet het :D

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suffie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-01-2023
het heeft iets te maken met zuivere moleculen ofzo :S
normaal is deze vloeistof bij kamertemperatuur geen vloeistof maar een vaste stof. Alleen omdat de moleculen zo zuiver zijn ofzo blijft het vloeistof.

door het "klikkertje" om te halen, breek je als het ware een paar van die moleculen. Die worden dan omgezet in de vaste stof, wat de rest ook aanzet om om te zetten in vaste stof. De energie die daarbij vrij komt is de warmte :)

ik heb het ook maar gehoord en heb nix met natuurkunde of whatso-ever dus eigenlijk weet ik het ook niet precies

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it
Trotse mama van Thijs&Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21944

De vloeistof in het zakje is superkritisch. Hij zou bij kamertemp eigenlijk kristallijn moeten zijn maar is dat dus niet.

Dit is alleen te bereiken met zeer zuivere stoffen, omdat het superkritische gebied hier zo groot is. Wat je met dat metaaltje doet kan je ook nabootsen door hem heel hard op de tafel te slaan. Je induceerd dan een schok die de reactie in gang zet.

Deze verschijnselen vallen onder de fasenleer, en daar is veel over te vinden. Zie Toegepaste Fasenleer van Bohn Stafleu van Loghum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WieMie
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Was al soortgelijk topic: Warmy - de slimme handenwarmer
http://www.howstuffworks.com/question290.htm

Wat doet dit topic trouwens in W&L? meer iets voor SG lijkt me...

Ik ga trouwens weer eens een pannetje water opzetten :D heb hier nog zooi dingen liggen. Wellicht tijd voor een IA trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJapie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:34
In die zakjes zit natriumacetaat.
Als je 'klikt' met het stukje metaal (dit klikken veroorzaakt een trilling), dan wordt er een EXOTHERME (er komt dus warmte == energie vrij) reactie in gang gezet. Het water kristalliseert (komt dus terecht in het kristalrooster met natriumacetaat). Dit verklaart dat het hard wordt (gips&beton werken net zo).
Door verhitting voeg je weer energie toe, er vind nu een ENDOTHERME reactie plaats. Het water komt weer vrij uit het kristalrooster en de natriumacetaat wordt weer vloeibaar..

[ Voor 18% gewijzigd door JJapie op 20-01-2003 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32156

Ja, kristallen maken verlaagt de entropie en levert zo Energie op.

Te simpel voor woorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle

Pelle

🚴‍♂️

Topicstarter
WieMie schreef op 19 januari 2003 @ 14:02:
Wat doet dit topic trouwens in W&L? meer iets voor SG lijkt me...

Euhm, gezien het feit dat dit om schei- en natuurkundige reacties gaat wellicht? Met levensbeschouwing heeft het niks te maken, maar met wetenschap des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Ik heb het net trouwens geprobeerd, ding paar keer hard op tafel te laten vallen, maar slaat niet 'aan'. Morgen geen koude handjes meer op het station :D (zul je zien, komt een hittegolf aan)

Dat gedoe over die reacties had ik niet aan gedacht, dan is het hier wel op z'n plaats ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Toevallig hebben we dit vandaag even tussendoor bij scheikunde gehad. Dat metalen klik-ding zorgt voor een trilling door de vloeistof waardoor die kirstalliseerd. Bij het kristalliseren (hardworden) van de vloeistof komt zo warmte vrij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 32156

O ja, en er zit geen natriumhydroxide in maar het veel minder gevaarlijke NatriumAcetaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WieMie
  • Niet online

WieMie

WieMie Actief

Ik heb hier nu 4 zakjes op m'n bureau liggen, heb ik dus week geleden 'opgeladen' en zit nu soort 'ijs'-vlokken in. Zakjes zijn ook bol. Alle 4 de zakjes. Dit heb ik nog nooit eerder gezien (vorig jaar dus), toen ze vaak meer dan 2 weken op m'n bureau lagen.

De zakjes doen het nog wel gewoon, worden nog gewoon warm. Heel vaag...
Pagina: 1