Direct Connect onder Linux werkt als root, minder als user

Pagina: 1
Acties:

• Hark
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik gebruik al enige tijd de Direct Connect client DCGui (dc.ketelhot.de) onder Linux. Het probleem is dat heel veel hubs het niet doen als ik als normale user onder Linux zit te werken. De mensen in de hub komen vaak heel traag in het scherm te staan en als ik dan iets wil downloaden krijg ik de melding 'hub offline' en dan download ie dus niet, terwijl ik echt wel in de hub zit. Vandaag probeerde ik DCGui eens als root op te starten, en tot mijn verbazing werkte het toen wel perfect. Alles ging razendsnel en ik kon vanalles zomaar zonder problemen downloaden. Maar Direct Connect als root draaien vind ik toch niet echt een heel veilig idee dus ik vraag me af hoe ik het voor elke user zo goed kan laten werken.

Ik heb zelf al op het forum van DCGui (http://dcgui.berlios.de/forum/index.php) gekeken en daar kom ik het probleem ook tegen, maar het word mij niet echt duidelijk waar het door komt. Ik heb wel een idee en dat is dit: ik heb poort 9176 opgegeven in DCGui, maar veel hubs werken met een andere poort (vaak 411 of 412 geloof ik). Op het DCGui forum heb ik gelezen dat deze poorten, omdat ze tussen 1 en 1024 liggen, alleen door de root mogen worden gebruikt. Misschien is dat het probleem? Wat denken jullie? En vooral, hoe los ik dit op?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:30

deadinspace

The what goes where now?

Het klinkt aannemelijk dat dat het probleem is ja, en voorzover ik weet is er geen mogelijkheid om programma's die als user draaien op poorten onder de 1024 te laten luisteren.

Misschien dat je met je firewall 411 kunt forwarden naar 9176, maar ik vrees dat dat niet werkt, omdat de DC client aan de hub(s) vertelt op welke poort ze moeten connecten (I could be wrong).

• Hark
Ik heb mijn hardware-router nu zo ingesteld dat alles op poort 411 en 412 naar poort 9176 op mijn computer gaat, maar dit maakt helaas weinig verschil.

• rvtk
  • Laatst online: 03-02 20:19
Kan je met Direct Connect client DCGui ook connecten via een socks5 server (ik ken het zelf niet, ben alleen bekend met windows varianten) ? Als dat mogelijk is zou je via de socks5 server (die je lokaal draait) kunnen connecten en heb je niet het probleem van de lage poorten.

• Hark
rvtk schreef op 18 January 2003 @ 20:45:
Kan je met Direct Connect client DCGui ook connecten via een socks5 server (ik ken het zelf niet, ben alleen bekend met windows varianten) ? Als dat mogelijk is zou je via de socks5 server (die je lokaal draait) kunnen connecten en heb je niet het probleem van de lage poorten.
Ehm ik heb geen idee. Ik weet niet eens wat socks5 is, en ik weet dus helemaal niet of DCGui daar mee kan werken.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hark schreef op 18 January 2003 @ 21:13:
Ehm ik heb geen idee. Ik weet niet eens wat socks5 is, en ik weet dus helemaal niet of DCGui daar mee kan werken.
Een (redelijk veelgebruikt) type proxy. Als DCGui instellingen heeft voor "proxy" met "port" en "password" enzo, dan ondersteunt hij een socks5 proxy gok ik.

• Hark
Nee DCGui heeft geen proxy instellingen. Het is ook pas versie 0.2.1.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hmm, lastig probleem.
Als het prog open source is zou je nog ergens in de source, nadat hij de poort heeft geopend, iets erin kunnen zetten dat het uid verandert naar een of andere user.

Dan kun je hem als root starten, hij gaat op die poort luisteren en dan verandert hij het userid van de draaiende DCGui, waarbij hij dus alle root-privileges dropt. Dat is dus alleen nogal omslachtig, en het werkt niet als hij af en toe de poort dicht gooit en wil heropenen oid.

• Hark
deadinspace schreef op 19 January 2003 @ 02:55:
Hmm, lastig probleem.
Als het prog open source is zou je nog ergens in de source, nadat hij de poort heeft geopend, iets erin kunnen zetten dat het uid verandert naar een of andere user.

Dan kun je hem als root starten, hij gaat op die poort luisteren en dan verandert hij het userid van de draaiende DCGui, waarbij hij dus alle root-privileges dropt. Dat is dus alleen nogal omslachtig, en het werkt niet als hij af en toe de poort dicht gooit en wil heropenen oid.
Ehm ja het is vooral lastig. Dat gaat me nooit lukken. Is het echt niet mogelijk om een gewone user toegang te geven tot de poorten 411 en 412?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Hark schreef op 19 januari 2003 @ 11:05:
Ehm ja het is vooral lastig. Dat gaat me nooit lukken.
Mja, het meeste werk is het vinden van de juiste plaats in de code. Maar misschien dat de schrijver(s) van het programma wat nuttigs hiervoor weet, of zelf naar een structurele oplossing zoekt? Als bijna alle hubs op de poorten 411 en 412 luisteren dan zullen er vast meer mensen zijn met dit probleem...
Is het echt niet mogelijk om een gewone user toegang te geven tot de poorten 411 en 412?
Bij mijn weten niet met de vanilla kernels. Ik las op
http://linuxfr.org/2001/12/23/6455.html (in het frans) iets over een pseudo-ACL patch hiervoor, maar ik kan maar weinig van die patch vinden.
Pagina: 1