Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Werking LED-display

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• One_Gandalf
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-11 01:40
Ik heb een LED-display gesloopt uit een oude computer. Nu ben ik benieuwd hoe ik dit ding aan de praat kan krijgen. Volgens mij werkt hij op 5 Volt. Er zijn twee aansluitingen van 3 pootjes (gemarkeerd met H-P-L respectievelijk S-G-5V). Ik heb geprobeerd drie batterijen van 1,5 Volt aan te sluiten op de aansluiting S-G-5V maar dat leidde niet tot het oplichten van de LED-display. Bij deze enkele plaatjes gemaakt met mijn webcam.

Totaalbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.hacom.nl/~detempel/Computer/LED-display/Totaalbeeld.jpg

Weerstand:

Afbeeldingslocatie: http://www.hacom.nl/~detempel/Computer/LED-display/Weerstand.jpg

H P L-aansluiting:

Afbeeldingslocatie: http://www.hacom.nl/~detempel/Computer/LED-display/HPL-aansluiting.jpg

S G 5V-aansluiting:

Afbeeldingslocatie: http://www.hacom.nl/~detempel/Computer/LED-display/SG5V-aansluiting.jpg

LED-display:

Afbeeldingslocatie: http://www.hacom.nl/~detempel/Computer/LED-display/Voorkant_LED.jpg

Verwijderd

Ik heb een vijsje uit mijn videorecorder gehaald, kan ik een vliegtuig maken? nee serieus, sommige dingen kan je echt niet op een colmputer aansluiten, ik denk niet da de recente moederborden zo'n controller hebben, en waarvoor zou je het gebruiken?

Verwijderd

Het zijn 2 "7-segment" display!

Dus 7 ledjes per nummer , en 1 gemeenschappelijke klem

Het kan ook zijn dat er een "punt" (komma ) is die kan oplichten!!

Met een multmeter kan je dat uitmeten (op ohm zetten)

Verwijderd

Die displays worden door speciale ICtjes aangestuurd.

• apollovenlo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-11 10:35
ja ik ken die dingen wel maar die zijn alleen maar vast in te stellen op een bepaalde waarde met de jumpers die er op zitten !! :P
en die hpl aansluiting kun je mee wisselen tussen 2 waarden :P
maar anders kun je er niet veel mee nee.

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:49

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

hallow, zitten hier mensen van de oude garde ? Kennelijk niet dus! :P

Dat display wat jij hebt, is een mHz aanduider!

Door er 5v op te zetten waar dat moet komt er op 't display een getal te staan, iig de kloksnelheid van de pc, deze waarde is doormiddel van die jumpertjes in te stellen naar een andere waarde, de andere connector is simpel! Die geeft aan of het mobo op turbo staat of niet... staat het mobo op turbo dan zal het display een andere waarde aangeven!

oid! Zoals in de post hierboven al aangegeven staat dus... (deed wat lang over mijn reply...

[ Voor 10% gewijzigd door zwahiel op 18-01-2003 19:03 ]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• One_Gandalf
Bedankt voor de reacties. Met name de reacties waar ik iets aan had. ;)

Nog een paar vraagjes:
- Klopt het dat de display niet oplicht als er 4,5 volt (3 batterijen achter elkaar) aansluit op de pinnen S en 5V ? Moet dit persé 5 volt zijn? Of moet er een jumper over de pinnen H-P-L? :?
- Is de weerstand 42 Ohm zoals ik meen waar te nemen. De kleur volgorde is volgens mij geel - bruin - zwart - goud. Met name de kleur bruin lijkt ook wel op rood. Is niet echt belangrijk voor de werking maar vind ik leuk om te weten. :)

Nu nog een leuke mod bedenken. :+

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 18:46:
Die displays worden door speciale ICtjes aangestuurd.
Deze niet, Hier worden twee vaste getallen met behulp van jumpers ingesteld

en als het goed is is er dus 1 massa en 2 aansluitingen om 2 verschillende gatallen weer te geven.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 19:27 ]

• Xtremer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-11 21:28
S = Signal M = Massa +5 = 5 volt lijn.
Zelf niet kunnen bedenken :| ???

H = High P = (soort Massa) L = LOW

Verbind de H en de P met elkaar door middel van een jumper en alles werkt.

ZIJN WE HIER NU TWEAKERS???
Tjeesus.
Laag IQ hierow :|

[ Voor 55% gewijzigd door Xtremer op 18-01-2003 19:41 ]

• omeaart
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09-2024
Ik heb ook zo'n display, weet iemand misschien welk speciale IC je nodig hebt?

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-11 10:39
[rml][ CM] 486 LCD[/rml]
Mhz meter voor tempratuur!! :D
Post hier je LCD jumper configs...

Misschien dat daar nog wat in staat? Zijn wel oude topics..

• Xtremer
  • Laatst online: 22-11 21:28
ome aart schreef op 18 January 2003 @ 20:01:
Ik heb ook zo'n display, weet iemand misschien welk speciale IC je nodig hebt?
Wat Blaat je nu ???

Hier heb je geen ic voor nodig.

Je stelt hem in door de jumpers goed te zetten :|

Verwijderd

Dit is een heel simpel displaytje wat vroeger gebruikt werd om de snelheid in Mhz aan te geven, de 3e pin is voor aan de turbo. Die displays kunnen 2 verschillende getallen aangeven, eentje voor als de turbo erop staat en eentje voor als de turbo niet erop staat.

Je hebt dus geen IC nodig, je kan ook alleen maar 1 vast getal aangeven (via die jumpers) dus je kunt er niet iets variables opzetten.

• JER00N
  • Niet online
Speedy-power-II schreef op 18 January 2003 @ 19:40:
S = Signal M = Massa +5 = 5 volt lijn.
Zelf niet kunnen bedenken :| ???

H = High P = (soort Massa) L = LOW

Verbind de H en de P met elkaar door middel van een jumper en alles werkt.

ZIJN WE HIER NU TWEAKERS???
Tjeesus.
Laag IQ hierow :|
niet iedereen is zo slim als jou nee :{
domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel, zo blijkt maar weer.

iig om ontopic te komen, ik heb ook zo'n ding, met 2 digits, uit een p133-bak.
Op dat ding zit een turbo knop die in verbinding staat met het moederbord en met dat chipje. Met al die jumpertjes kan je die segmenten instellen. Als je bijvoorbeeld een jumpertje over pin x en y zet, gaat segment z branden.

Er zijn 2 van die series pinnetjes. Met de bovenste rij stel je de segmenten in als hij op 'Low' staat, en met de onderste rij stel je de segmenten in als hij op 'High' staat (Turbo dus). Het kan ook andersom zijn, dat moet je maar even uitproberen.

Ik denk dat er op dat HPL-aansluitinkje een draad naar de Turbo-knop liep. Als je dus een van die pinnen verbind oid zou je kunnen switchen, of hij de bovenste of de onderste instellingen gebruikt.

Ik denk dat je wel 5v nodig hebt ipv 4.5

[ Voor 5% gewijzigd door JER00N op 18-01-2003 20:47 ]

Verwijderd

edit:

edit: had even in een ander topic de spanningen van een molex opgezocht, maar iemand had de gele en rode omgedraaid, dus ik ook.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 20:55 ]

• JER00N
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 20:47:
Ik had ook nog ergens zo'n display liggen, nou sluit ik m net aan op de 5V lijn van mn voeding.
het powerledje wat erop zit begint fijn te branden dus schuif ik maar even een jumpertje erop, en er gaat een ledje branden maar spontaan begint ie ook heel warm te worden en te knetteren.
staat er te veel spanning op, of zie ik iets over het hoofd
Misschien is er ergens kortsluiting of zitten er 2 pinnetjes verkeerd verbonden :)

• omeaart
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-09-2024
Speedy-power-II schreef op 18 January 2003 @ 20:08:
[...]

Wat Blaat je nu ???

Hier heb je geen ic voor nodig.

Je stelt hem in door de jumpers goed te zetten :|
Exter zei net dat je er een speciaal IC voor nodig hebt. Bij mij zit hij trouwens ook niet op een printplaatje gesoldeerd.

Verwijderd

Je hebt niet een IC nodig om er een willekeurig getal op zichtbaar te maken, dan is het alleen zaak om de afzonderlijke segmentjes van spanning te voorzien. Dat zul je dan wel moeten doen met die jumpertjes.
Als je de 7-segmentsdisplays wil aansturen tbv een klokje of een pulsteller oid, dan heb je wel ICtjes nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 21:33 ]

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-11 22:25
4.5 of 5volt maakt totaal niets uit, ze lichten alleen iets minder op, dat merk je niet
verbind h eens met p en 5v met 5v (goh) en g met 0v (ground), alst goed is moet je iets zien krijgen.
Je hebt hier geen vaag ictje ofzow voor nodig, gewoon jumpertjes...

Verwijderd

Da zijn id 2 x 7-segment displays.

Je kunt ze aansturen met een BCD/7-segment decoder: 74LS47 is zo eentje. Aan die IC leg je een binaire code dus aan, en die wordt weergegeven door het display.

(of je maakt zo'n decoder zelf met NANDS).

Dus wil je temp/frequentie/etc aangeven: zoek een schema die bv. spanningswaarde/frequntie omzet in BCD

• One_Gandalf
Ik heb beeld !!! _/-\o_

Ik had nog een adapter liggen die omzet naar 6 V. Ik heb de polen van de aansluitplug van de adapter aangesloten op twee draadjes die via een jumper over de pootjes '5V' en 'G' (Ground) gaan. Het pootje gemarkeerd 'S' (Signal) gebruik ik dus niet.

Vervolgens een jumper over 'P' en 'L' (Low). Na wat husselen met de jumpers krijg ik het getal '10' op de display. :+

Afbeeldingslocatie: http://www.hacom.nl/~detempel/Computer/LED-display/Werkende_LED.jpg

Als ik de jumper in plaats van over 'P' en 'L' over 'P' en 'H' schuif dan verschijnt er niets, ook niet als ik de jumpers voor de LEDs verplaats. Als ik geen jumper over 'P' en 'L' of 'H' plaats dan wordt het getal '10' ook getoond.

Het lijkt dus alsof er maar een van de twee instellingen mogelijk is.

Verwijderd

Normaal gesproken wordt er met een IC verbinding tussen bepaalde aansluitingen gemaakt, deze zorgt er dan voor dat je bepaalde getallen kan weergeven aan de hand van de input die dit display binnenkijgt (serieel of via sensors of microcontroller)

Ik denk dus dat je toch met een microcontroller o.i.d. aan de gang zult moeten om hier een beetje logische output op te krijgen...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 23:05:
Normaal gesproken wordt er met een IC verbinding tussen bepaalde aansluitingen gemaakt, deze zorgt er dan voor dat je bepaalde getallen kan weergeven aan de hand van de input die dit display binnenkijgt (serieel of via sensors of microcontroller)

Ik denk dus dat je toch met een microcontroller o.i.d. aan de gang zult moeten om hier een beetje logische output op te krijgen...
b*ull.....

een microcontroller is helemaal overkill :)
je zou hooguit die segmenten eraf kunnen halen en een BCD-7SEG omzetter kunnen gebruiken, maar dat is alleen nodig als de getallen op het display moeten veranderen (bijvoorbeeld een thermometer oid).
Als je de getallen vast wilt later staan kun je gewoon de jumpers gebruiken....

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/s.osman01/case/S3500059.JPG

Met wat knutselen
was me cpu zogenaamd ineens 1 grade :P
jammer genoeg is deze display iets te klein dus ik kan geen min doen ( -33 ofzo)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 19:53 ]

• JER00N
  • Niet online
Verwijderd schreef op 19 January 2003 @ 19:52:
[afbeelding]

Met wat knutselen
was me cpu zogenaamd ineens 1 grade :P
jammer genoeg is deze display iets te klein dus ik kan geen min doen ( -33 ofzo)
das ook niet zo vreemd voor een 486 :+ 8)7

ik heb er ook 1, met 2 digits en als hij normaal staat staat er 'L3' en als ik hem op turbo zet staat er '37', l337 dus :P

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• frim
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
One_Gandalf schreef op 18 januari 2003 @ 23:02:
Ik heb beeld !!! _/-\o_

Ik had nog een adapter liggen die omzet naar 6 V. Ik heb de polen van de aansluitplug van de adapter aangesloten op twee draadjes die via een jumper over de pootjes '5V' en 'G' (Ground) gaan. Het pootje gemarkeerd 'S' (Signal) gebruik ik dus niet.

Vervolgens een jumper over 'P' en 'L' (Low). Na wat husselen met de jumpers krijg ik het getal '10' op de display. :+

[afbeelding]

Als ik de jumper in plaats van over 'P' en 'L' over 'P' en 'H' schuif dan verschijnt er niets, ook niet als ik de jumpers voor de LEDs verplaats. Als ik geen jumper over 'P' en 'L' of 'H' plaats dan wordt het getal '10' ook getoond.

Het lijkt dus alsof er maar een van de twee instellingen mogelijk is.
verschijnt er helemaal niks als je hem over P - H verschuift? Want normaal kun je die jumpertjes op twee manieren instellen - horizontaal en verticaal op mijn oude 486 - en daardoor kun je hem op de H stand een andere waarde geven dan op de L stand (werd vroeger gebruikt voor de zgn. "turbo-mode")

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-11 12:28

dawuss

gadgeteer

Het is uiteraard mogelijk om in plaats van jumpers te verzetten, de pinnetjes te verbinden aan de hand van een paralelle poort interface...

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Een aantal van die jumpers op die displays werken als volgt:
In een T-vorm de jumpers plaatsen. dus:
code:
1
2
3
4
5
         o       o-high b-o-low b-o   --->>
         |                |
        aan a            aan b
         |                |
o-high a-o-low a-o        o   --->>

De "o"-tekens zijn dus de jumper pinnen.
De -high- is een jumper om een sigment aan te zetten bij keuze "HIGH" met de turbo switch.
Se -low- is een jumper om een sigment aan te zetten bij de keuze "LOW" met de turbo switch.
De -aan- is een jumper om een sigment altijd aan te laten.
high a, low a en aan a zijn voor sigment a van digit 1.
high b, low b en aan b zijn voor sigment b van digit 1.

etc. etc...

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uit kunnen leggen... :)

• One_Gandalf
Ik heb de jumpers verticaal geplaatst. Dus altijd aan maar als ik dan een jumper over H-P zet gaan de leds uit.

Als ik een jumper voor een segment horizontaal zet voor de turbo stand dan gaat het segment ook niet branden als ik een jumper over H-P zet.

Het lijkt dus of de turbo-mode op het printplaatje is uitgeschakeld. Of er zou nog iets gedaan moeten worden met de nu ongebruikte S-pin (Signal?) in de serie pinnen S-G-5V. Ik heb nu een jumper over G-5V waardoor er spanning komt te staan op de LED's. Maar het is me niet duidelijke waar de S-pin dan voor dient.
Pagina: 1