Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Uitlezen smbus/i2c bus met microcontroller

Pagina: 1
Acties:

• bammetje81
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-11 13:03
Is het al eens iemand hier gelukt om de smbus uit te lezen met een microcontroller. (Liefst een atmel)
Mijn digitale baybus is inmiddels vrij ver gevorderd (display, tiptoetsen, fan en led controls allemaal digitaal aangestuurd met een atmel 8515. De hd44780 display kan ook serieel worden aangestuurd met een MO commandoset. Maar dit laatste is nog software afhankelijk over de seriele poort. De temperatuur info e.d. wil ik laten uitlezen uit de smbus op het moederbord.
Heeft iemand goede informatie hoe dit het beste te doen is. Er zijn helaas maar weinig sites over de interactie smbus<->microcontroller. Ik wil de smbus poort op mijn abit mobo gaan gebruiken. In de handleiding staat echter niet hoe deze connector zit aangesloten. +5 ground sca sck. Zijn er ook nog pullup weerstanden nodig om de communicatie goed te laten verlopen? Kortom, veel vragen.
Alleen zinvolle bijdragen aub.

Alvast bedankt...

p.s. Ja ik zal nog eens proberen een filmpje te maken van de baybus maar daar heb ik nu geen middelen voor.

Een dagje niet gelachen is een dagje niet geleefd

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

de SM bus is compatibel met de I2C bus, en daar is erg veel van bekend..

alleen om info van je moederbord sensoren op te kunnen halen zul je echt met software op je pc aan de gang moeten.. De SMbus en de I2Cbus zijn allemaal single master. en dat is je moederbord dus al..

IP Rocks

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-11 17:32

Shuriken

Life is all about priorities

I2C is niet single master hoor. Smbus wel. Maar er zijn wel truukjes om daar omheen te komen.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

I2C (en SMBus) an sich zijn WEL geschikt voor meerdere masters, niet alle masters hoeven echter ander masters op de bus te ondersteunen. Wellicht biedt de datasheet van de door jouw gebruikte chipset meer informatie over de implementatie van de I2C controller.

Voor software moet je het volgende maar eens aan onze vriend Google voeren:
'i2c bitbanging multimaster controller'

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

In dat geval, gaan met die banaan ! I2C is goed ondersteund in een atmel dus uitlezen maar die hap....

Vervelende is wel dat je hardware niet erg vriendelijk is wat nabouwen betreft.. elk moederbord heeft toch weer andere hardware aan SMBUS sensoren enzo..

IP Rocks

• bammetje81
.

[ Voor 100% gewijzigd door bammetje81 op 18-01-2003 20:21 ]

• bammetje81
redguy schreef op 18 januari 2003 @ 19:18:
I2C is goed ondersteund in een atmel dus
Ook door een 90s8515? Die heeft volgens mij geen ingebouwde i2c functies zoals de atmega's. Kan ik die zaak dan simpelweg aan 2 io poorten aansluiten?

Het abit mobo ondersteunt trouwens multi master bussen dus dat moet iig geen probleem zijn.

Verwijderd

Bammetje schreef op 18 januari 2003 @ 20:21:
[...]

Ook door een 90s8515? Die heeft volgens mij geen ingebouwde i2c functies zoals de atmega's. Kan ik die zaak dan simpelweg aan 2 io poorten aansluiten?
Nee, de 90SXXXX's hebben geen ingebouwde TWI (I2C) functies. Je kan dit wel op softwareniveau realiseren. Code staat op de site van Atmel. Alleen ondersteund die geen multimaster systemen. :(

• bammetje81
Zijn er dan misschien atmega's die pin compatible zijn met de 8515? Ik ga namelijk niet de hele troep opnieuw bouwen... :(

Verwijderd

Ja, ATmega8515L :)

Verwijderd

't moet ook wel mogelijk zijn om die software om te bouwen voor multi master lijkt mij?

http://www.sbs-forum.org/ is een site die jij dan waarscheinlijk wel wil bezoeken ;)

• bammetje81
Alvast bedankt voor alle bijdragen.
Ik vraag me nu alleen nog af, moet je per-se master zijn als je de temperatuur van de sensors uit wilt lezen of kun je gewoon 'meekijken' met de master? Als je de bus niet hoeft te claimen voor de info zou het leven een stuk gemakkelijker worden...

[ Voor 3% gewijzigd door bammetje81 op 19-01-2003 01:43 ]

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Las de topicstart, moest ff denken aan [rml][ EL] Smbus, hoe aan te sluiten?[/rml]

• Henk B
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-04-2023

Henk B

te obl

Bammetje schreef op 19 januari 2003 @ 01:43:
Alvast bedankt voor alle bijdragen.
Ik vraag me nu alleen nog af, moet je per-se master zijn als je de temperatuur van de sensors uit wilt lezen of kun je gewoon 'meekijken' met de master? Als je de bus niet hoeft te claimen voor de info zou het leven een stuk gemakkelijker worden...
Natuurlijk kan dat, in dat geval heb je een gemodificeerde slave nodig op hetzelfde adres als de temperatuursensor. Het verschil is dan dat je nooit antwoord geeft en bij een leesactie de data de langskomt inleest.
Nadeel is natuurlijk dat wanneer de host crasht, de temperatuur miet meer gepolled wordt...

Via Epia in de auto; www.carpc.nl - 7" VGA Touchmonitor - GPS - Destin/\tor 2 - DC/DC - WLAN

Pagina: 1