Scantak 3c icm. Adaptec 1542C

Pagina: 1
Acties:

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10-08 13:15
Heb een oud scannertje gevonden. (Buren gooien nogal wat weg hier zeg). Het is een Scantak 3c 30 bit kleur resolutie 300 x 600, fabrikant failliet, scsi-1 externe aansluiting.

Nu had ik nog een scsi kaartje liggen (adapatec 1542c). Ik naar de winkel een externe aansluitkabel halen. Na wat winkels af te zijn gegaan eindelijk prijs. Kaart in een isa slot gevrot. Met beleid uiteraard. Kabel erop en scanner aangesloten. Kaart uiteindelijk herkent gekregen in winXP (ISA, WinXp en SCSI bios vonden elkaar aanvankelijk niet lief omdat XP al die resources zelf wil toewijzen)

Originele scsi kaartje wat er ooit bijgeleverd was niet van adapatec en aan de documentatie te zien (worden geen merken genoemt) ook een stuk minder geavanceerd.

Anyways. Het probleem. Voor XP en Win2K bestaat er geen scanneer driver (officieel dan) Ik dus zoeken op het net en hier op tweakers. Uiteindelijk het volgende gevonden.

http://www2.driverguide.com/uploads/uploads9/18231.html

Deze NT driver zou dus ook in XP moeten werken. Ik installeren. Wordt er op een gegeven moment gevraagd op welk adres het scsi bios kan worden aangesproken. De 3 opties. C800 D000 of D800. Nu kan ik mijn adapteckaartje daar mooi op instellen. Maar in geen van de 3 gevallen leid dit tot het bruikbaar zijn van de twain driver. De scanbutton zelf blijft grijs.

Nu vraag ik me een aantal dingen af. Als ik in het scsi bios van de kaart zit en ik loop daar alle ID's af moet je de scanner dan zien? Dat zou nl verklaren dat die button grijs blijft. (Hij herkent geens scanner en dus is de scanner echt kapot. Oplichtende led'je suggereert overigens anders.)

Heeft iemand hier een scanner uit deze serie werkend in XP? ZO ja hoe.

Iemand nog goeie ideeën?

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Ik zou niet weten wat een scanner-driver moet met het adres van de BIOS van een SCSI-controller, in ieder geval is de kans klein dat dat enige zin heeft voor de AHA-1542c.

Je zou inderdaad in de BIOS van de AHA-1542c de scanner moeten zien zitten, zolang je dat stadium niet hebt bereikt hoef je niet eens door te gaan.

Je kunt so-wie-so de BIOS van de AHA-1542c disablen, die heb je na het booten alleen nog nodig voor het eventueel booten van disks, en dat lijkt me niet aan de orde.

Op welk SCSI-id heb je de scanner ingesteld ?
Zie je wel de AHA-1542c zelf, en op welk SCSI-id zit die ?

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Terror
Die 1542c zelf zit op SCSI ID 7 Heb overigens geen idee hoe je scanners een SCSI ID geeft. Toen ik er nog een HD aan had hangen werd dat vanzelf toegewezen volgensmij. Weet niet of dit anders werkt omdat ik nu met een externe aansluiting werkt.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• mvdejong

mvdejong

SCSI-id 7 is de normale instelling voor een controller, dus dat zit goed.

Ook voor een harde schijf moet het SCSI-id ingesteld worden, of direct op de harde schijf, of via de SCA-connector of wat kabeltjes in de computer/behuizing daarvan. Op harde schijven gebeurt dat gewoonlijk een rijtje van 3 jumpertjes.

Bij externe apparaten zit er meestal ergens een draai-schakelaartje of bankje met dip-switches (je hebt er 3 nodig voor een narrow-SCSI device) waarmee je het SCSI-id kunt instellen. In de buurt van de SCSI-connector zelf is de meest logische plaats.

Als je toch aan het zoeken bent op de kast : als er 2 SCSI-aansluitingen op zitten, moet er een terminator op een van de twee worden geplaatst, anders mag je ook nog op zoek naar een schakelaar/dipswitch om de terminering op de scanner te activeren. Als je niets anders aan de bus hebt hangen werkt het vermoedelijk nog wel zonder terminering, maar het is wel storings-gevoelig.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Terror
Dank voor de info over scsi. Gaat een wereld voor me open. Wonderlijk dat die HD die eraan hing ooit gewerkt heeft. Ik heb uitgebreid gezocht op, om en in de computer en scanner, maar...

Op de scanner zit geen mogelijkheid om een scsi ID in te stellen, sterker nog, er zit helemaal geen knop op. De scsi kaart heeft geen mogelijkheid om een scsi ID aan te wijzen aan het externe apparaat. Ik las in de handleiding van adaptec iets over sqam. Soort plug and pray in mijn ogen.

Terminering kan ik met jumpers en in het scsi-bios aan zetten. Iemand enig idee hoe die scsi id wordt meegegeven. als het nl een bepaald voltage over een pin is kan ik het er wel tussen klussen.

heb nog is op wat scsi schijven gekeken hier en daar heb ik wel jumpers gevonden voor ID's en die worden gewoon herkent. Originele probleem is nu dus gestileerd naar. Hoe geef ik die scanner een ID? Zie niet echt een mogelijkheid.

[ Voor 6% gewijzigd door Terror op 19-01-2003 17:31 ]

• mvdejong

mvdejong

SCAM is een methode om dynamische SCSI-id configuratie te doen, maar daar hoef je bij dit ding niet op te rekenen, je kunt dit zeker niet vanaf de controller doen.

Terminering moet bij SCSI gebeuren aan beide einden van de SCSI-bus. In jouw geval zit er niets aan het interne deel van de SCSI-bus, dus moet de bus op de controller zelf en op de scanner worden getermineerd (je termineert ofwel op het apparaat zelf, of op een terminator aan het einde van de kabel. Bij LVD-SCSI is de laatste de enige mogelijkheid, LVD-schijven hebben geen onboard terminator. Op de AHA-1542c zitten 3 plaatsen voor de 3 terminator-weerstand-arrays, en dan zet je de terminering aan in de BIOS, dan is die kant afgedekt.

Het SCSI-id kun je niet even solderen. Als een SCSI-apparaat moet worden aangesproken, wordt er een combinatie van de verschillende handshake-lijnen "aangezet", plus de data-lijn die overeenkomt met dat SCSI-id (daarom heb je bij narrow-SCSI maximaal 8 devices en bij wide-SCSI maximaal 16), en het apparaat moet dan reageren indien zijn ingestelde SCSI-id overeenkomt met de betreffende geactiveerde data-lijn. Hoe dat dan bij dit ding moet blijft vaag. Dat het bij je schijf goed werkte is niet zo verwonderlijk, die was vermoedelijk al ingesteld of SCSI-id 0 of 1 zoals gebruikelijk, en op zich is SCSI zelfs eenvoudiger dan IDE/ATA, kwestie van een keertje de regels leren en toepassen.

Ik heb me op het Internet al wild gezocht naar iets van een beschrijving of handleiding, maar meer dan een hele lading drivers en vage meldingen dat deze scanner een probleem-geval is heb ik nog niet gezien.

• Terror
Zoveel moeite was ook weer niet nodig :) IIG bedankt. Heb zelf nog wel de originele papieren handleiding maar daar wordt je niet vrolijk van. Het hele woord scsi wordt er nergens genoemt. Ze hebben het alleen maar over effe een interface kaart plaatsen, kabels erin en klaar.

Denk dat ik deze scanner maar op geef, hoorde dat mijn opa weer een scanner is tegen gekomen tussen het grofvuil in het flat. Ben benieuwd. Zou de 3e zijn nl.

Pagina: 1