Toon posts:

HD op Raid controller is trager :?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag even mijn computer (zie sig) lopen aanpassen. Ik heb nu de harde schijf aan de onboard Promise MB Fastrak133 Lite Raid controller gehangen (IDE3) zodat de DVD brander en DVD rom ieder een eigen kanaal kunnen hebben (IDE1 en IDE2)

Het werkt allemaal, maar ik heb wel het gevoel dat mijn HD nu trager is dan toen die nog aan de IDE1 hing.

Ik was bijvoorbeeld een DVD'tje aan het schrijven op 1x en open daarnaast explorer om wat te internetten, en dat ging ineens helemaal moeizaam. Haperen en stotteren terwijl die hiervoor nooit dat soort problemen had aan IDE1 tijdens het branden.

Ik heb al het een en ander gelezen hier op GOT over je stripesize in Raid configs aanpassen, zodat die sneller werkt met grotere bestanden.

Ik weet verder weinig van RAID en stripesize en of het uberhaupt bij mij van toepassing is omdat ik maar 1 schijf aan die controller heb hangen. Maar in ieder geval geeft die bij het opstarten nu aan dat de HD 1+0 Stripe is wat dat ook mag betekenen. Als ik in het BIOS van die Fasttrak kijk, dan zie ik ook staan stripe block 0.5kb maar ik kan het niet aanpassen. Is Stripe Block hetzelfde als Stripesize?

Ik weet niet of het hier aan ligt, maar aangezien ik overal hier in het forum lees dat je stripesize zo op 128kb moet liggen als je werkt met grote bestanden, denk ik dat het hier aan ligt. Die vobfiles die ik wegbrand zijn wel vrij grote bestanden van 1Gb p/s...

Ligt het idd aan die block size? Zo ja hoe verander ik die stripe block size, en zo nee waar kan het dan aan liggen? :)

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-02 23:24
Met 1 HD doet het er allemaal niet toe.

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:40

Chop2000

Vroem

heb je ook de drivers van je raid controller geinstald?

niks

Verwijderd

Topicstarter
Yep, staan geinstalled

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:31

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Als je 1 harddisk aan je controller hebt, kan je die aanmaken als een single disk raid 1+0 partitie. Van wat ik lees heb je dat ook. Dit werkt in principe goed. Ik heb zelf 2 HD's aan m'n raid controller, als 2 aparte partities. Werkt prima, geen snelheidsverschil tussen de IDE of de RAID aansluitingen.
De stripesize grootte heeft bij jou geen invloed omdat je maar 1 HD hebt. Bij 2 HD's is het wel van belang. Doe eens een speedtest op je HD met ATTO, en nog eens als ie aan de IDE aansluiting hangt. Als daar substantieel verschil in zit weet je iig waar je moet zoeken. Heb je gekozen voor data partitie of voor videobewerking?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

staat je DMA nog wel aan :?
Windows vind dat hier altijd leuk op me CD fikker :| dan moet ik hem weer op DMA zetten en dan gaat het prima :/
en k gebruik alleen maar 80 aderige kabels :X

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor mijn late reactie maar ik was even 3 daagjes de stad uit ;)

Maar het was idd dus de DMA setting! Zojuist even gechecked en Windows 2000 was idd zo aardig geweest mijn DVD drives terug op PIO mode te zetten! Staan nu weer op UDMA en het draait allemaal weer zoals het hoort ;)

Bedankt allemaal ;)
Pagina: 1