Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 16:42:
Ik zit met de volgende vraagjes/probleempjes:
1- deurspeakers resoneren teveel, is hier wat aan te doen ? zo ja hoe dan? iets met mdf-ringen ? (kunnen misschien ook de originele pioneer roosters er op)
Monteren op een MDF ring is prima. Daarmee geef je de speakers een betere basis voor montage. De deur dempen is al eerder hierboven aangegeven. Daar zijn speciale matten voor te koop, maar die zijn helaas niet echt goedkoop. Prop er niet zomaar wat in, je deur wordt namelijk waarschijnlijk nat van binnen bij regen. Een spons met water in je deur lijkt mij niet prettig

2- heb nu een goede composet voorin en 6x9's achterin, wil graag achterin alleen basgeluiden hebben (en evt. wat laag wegfilteren uit de deurspeakers, want als er erg veel laag uit moet komen trekt mijn headunit het bij hoog volume niet) , wat voor filter moet ik hier voor gebruiken en waar kan ik dat het beste kopen ?
Met een condensator of een spoel in de plusdraad kan je al een boel sturen. Een condensator alleen filtert laag uit je signaal met een steilheid van 6dB per octaaf en een spoel het hoog met dezelfde flanksteilheid. Dat is niet heel erg steil, maar wel al merkbaar. Daarvoor heb je een bipolaire! condensator nodig. Je hebt ze in verschillende kwaliteitsstadia.
Achter heb je redelijk kleine spoelen nodig om het allerhoogste hoog eruit te halen. Filter vanaf 2500-3000Hz. De waarde van de benodigde spoel weet ik zo niet. Daar kan een goede car hifi winkel je probleemloos bij helpen.
Voorin heb je wel een wat dikkere condensator nodig. Idealiter filter je ergens rond de 80 Hz, maar dat betekent echt behoorlijk dikke condensatoren. Reken op de diameter van een TL-buis of zo. Die zijn niet heel erg goedkoop...
Met die condensator kan je het laag er een beetje uithalen, waardoor je frontspeakers beter belastbaar worden. Ze hoeven immers minder bas te verwerken.
Zelf heb ik dit een tijdje gedaan met een frontset toen ik nog geen versterker met actieve filters had en domweg met een 2 kanaals versterker 4 speakers (voor, achter) aanvuurde. De truuk met de condensators heeft mijn composet waarschijnlijk gered van een wisse dood

3- wat zijn in jullie visie de ideale frequenties voor hoog,mid en laag (ivm aanschaf van frequentie-scheidingsfilter en evt. JBL actieve sub)
Echt laag is tot 80 Hz -> Sub.
Kickbass 80-250 Hz -> moet je voorin houden en achterin juist weg.
Mid 250-3000 Hz -> voorin houden en vanuit achterin rustig aanvullen.
Hoog vanaf 3000 Hz -> voorin houden.
Een actieve sub? Ik zou eerder een fatsoenlijke 4 kanaals versterker kopen, waarbij je een sub op een gebrugd kanalenpaar zet en de overige vier speakers op de andere twee kanalen. Met passieve filtering kan je de opzet van het Hz'en staatje bereiken en daarmee een bas, die niet van achteren komt, maar echt voorin lijkt te zitten

Voor het echte werk kan je ook naar een 5 kanaals amp grijpen..
[
Voor 4% gewijzigd door
Wekkel op 19-01-2003 17:38
]