Toon posts:

[debian] bootup errors

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb gisteren debian woody bf24 geinstalleerd vanaf cd1. daarna heb ik in mijn sources.list nederlandse mirrors toegevoegd en deze op testing gezet. vervolgens apt-get dist-upgrade etc. zodat het ding up to date is. tot zo ver lukte het nog wel ;)

ik vandaag heb de source van de 2.4.20 kernel gedownload, uitgepakt en heb make menuconfig gedaan. vervolgens heb ik make dep etc. gedaan en er een .deb file van gemaakt. deze geinstalleerd, /sbin/lilo gedaan en gereboot. tot mijn grote vreugde startte het ding nog op. ik zag bij de bootup een aantal errors voorbij vliegen en heb net in de /var/log/system.log een aantal fouten gevonden waar ik geen oplossing/verklaring voor heb.

* error 1 :)
mtrr: your CPUs had inconsistent fixed MTRR settings
mtrr: probably your bios does not setup all CPUs
ik heb een Tyan Tiger MPX (S2466N-M) met daarop 2 Athlon XP 2400+ procs met de L5 brug verbonden. ik heb zonder L5 mod getest, dan krijg ik in de bios al een error dat het geen SMP procs zijn. met L5 mod geeft de bios geen errors meer over verkeerde/geen SMP procs en vindt de bios alles prima. hij herkend beide processoren als amd athlon 2000mhz SMP's. wat zou het probleem kunnen zijn ? en kan dit kwaad ? (later in de startup van het systeem herkent de kernel wel CPU0 en CPU1 als amd athlons van 2000mhz)

*error 2
hm, page 000f7000 reserved twice
hm, page 000f8000 reserved twice
hm, page 0009f000 reserved twice
hm, page 000a0000 reserved twice
ik heb geen idee wat dit betekent, maar geloof dat er toch iets niet helemaal lekker zit :P

*error 3 ?
weet niet zeker of dit verkeerd is;
1151mb HIGHMEM available
896mb LOWMEM available
in het systeem zitten 2 pc266 ecc reg. rammetjes van 1 gb. hoe werkt de verdeling van highmem/lowmem eigelijk ?

verder zie ik nog de melding "no module symbols loaded" waarvan ik denk dat ik die ben vergeten te selecteren voor het compilen van de kernel en hetzelfde geldt voor "char_major_10_135".

_/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 16:00 . Reden: typo ]

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Heb je wel high memory support en SMP enabled in die kernel van je ?
En wat is het nut van een .dep package te maken ? Gewoon maken, make modules_install voor de modules en arch/i386/boot/bzImage naar boot kopieren en lilo aanpassen. Een dep file kan handig zijn als je 100 pc's een nieuwe kernel wil geven, maar het lijkt me overbodig werkt om het voor 1 pc te doen.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb multi processor support aangevinkt bij menuconfig en bij high memory support heb ik 4GB ingevuld (keuze uit no support, 4gb en 64gb).
ik heb er een .deb van gemaakt omdat ik dan minder hoef te typen, ben niet alleen noob, ook lui ;)

trouwens, is het niet zo dat hij maar 1 processor herkent als ik geen smp support in de kernel bak? als dat zo is dan is het iig zeker dat smp support in de kernel zit.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 16:05 . Reden: aanvulling ]

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-05 17:10

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 15:57:
vervolgens heb ik make dep etc. gedaan en er een .deb file van gemaakt.
Als je make-kpkg gebruikt hoef je geen make dep te doen :)
mtrr: your CPUs had inconsistent fixed MTRR settings
mtrr: probably your bios does not setup all CPUs
MTRRs zijn speciale registers op Pentium II en nieuwere CPU's die bepaalde geheugen transfers kunnen combineren e.d. om zo snelheidswinst te boeken. Ik weet dat XFree er gebruik van maakt, en dat mplayer flink minder CPU gebruikt als je van MTRRs gebruik kunt maken.

Ik vind de melding alleen niet echt duidelijk... "had inconsistent settings". Is het dan gefixt of niet? Kijk eens in je XFree log, die zegt waarschijnlijk XFree van de MTRRs gebruik kon maken of niet.
ik heb een Tyan Tiger MPX (S2466N-M) met daarop 2 Athlon XP 2400+ procs met de L5 brug verbonden.
Je zou eens kunnen googlen op die melding, evt in combinatie met je mobo naam en/of type. Levert misschien interessante informatie van lkml op ofzo.
en kan dit kwaad ?
Behalve performanceverlies niet.
hm, page 000f7000 reserved twice
hm, page 000f8000 reserved twice
hm, page 0009f000 reserved twice
hm, page 000a0000 reserved twice
Als ik http://www.cs.helsinki.fi...-kernel/2001-26/0412.html mag geloven dan kan het geen kwaad. Veel meer boeiends kwam ik niet tegen.
1151mb HIGHMEM available
896mb LOWMEM available
in het systeem zitten 2 pc266 ecc reg. rammetjes van 1 gb. hoe werkt de verdeling van highmem/lowmem eigelijk ?
i386 CPU's hebben een address space van 4 GB (2^32 bytes). Het klassieke (en nog steeds standaard) geheugenmodel van de Linux kernel verdeelt het geheugen in een 1:3 verhouding. In 1 GB probeert de kernel zoveel mogelijk fysiek geheugen (tot 896 MB) permanent te mappen (eventueel extra geheugen wordt niet gebruikt), en 3 GB om de address space van het huidige process te mappen. Dat betekent dat je maximaal 896 MB RAM kunt gebruiken, en dat elk process een adress space van ongeveer 3 GB heeft.

Het volgende model doet afaik hetzelfde, alleen nu is het geheugen in die 1 GB niet permanent gemapped. De kernel mapped dan de stukken RAM die nodig zijn in die 1 GB address space. Het gemapte RAM heet lowmem, het niet-gemapte ram highmem. Dit werkt tot 4 GB RAM (1 GB gemapped oftewel lowmem, 3 GB highmem), wat de fysieke limiet is voor i386 CPUs zonder level 3 paging.

Het 64 GB model is afaik identiek aan het 1-4 GB model, alleen dan wordt level 3 paging op intel CPUs (via PAE) gebruikt, waardoor tot 64 GB fysiek RAM aangesproken kan worden, waarvan 1 GB gemapped kan zijn.

Helaas vallen bij i386 het fysiek gemapped RAM en process address space in hetzelfde gebied. Dus als je 2 GB RAM permanent gemapped wil hebben, dan blijft er maar 2 GB over als address space voor processes (een verdeling die de Linux kernel niet biedt btw), enz.
Afaik kan sparc wel 4 GB fysiek RAM gemapt hebben én een 4 GB address space hebben voor processes.

Naja, je moet iig het "tot 4 GB RAM" model hebben. Als "free -m" dan zegt dat je rond de 2000 MB RAM hebt zal het wel goed zijn ;)
verder zie ik nog de melding "no module symbols loaded" waarvan ik denk dat ik die ben vergeten te selecteren voor het compilen van de kernel en hetzelfde geldt voor "char_major_10_135".
Modules symbols weet ik zo snel niet, maar char_major_10_135 is rtc (real time clock), ergens onder "character devices" in de kernelconfig. Niet bepaald een essentieel onderdeel btw.

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reply deadinspace. ik heb na wat zoeken toch iets gevonden over die mtrr error. in de kernel.org mailinglist FAQ staat;
What do I do about "inconsistent MTRRs"?
(REG) Sometimes you may get:
mtrr: your CPUs had inconsistent ... MTRR settings
mtrr: probably your BIOS does not setup all CPUs
In English, using "had" as past or past perfect tense commonly implies that the condition no longer exists. While it isn't absolutely proper, it is very common. The MTRRs were inconsistent, but they aren't anymore. The kernel fixed them up. Everything is fine now.
dus dat probleem is geen probleem :)

je uitleg over het HIGHMEM/LOWMEM systeem was zeer verhelderend. ik heb nu de real time clock meegecompileerd en ik ben idd van die char_major_10_135 error af.

voor de error "no module symbols loaded" moet ik nog ff verder zoeken, de volledige log ervan is;
code:
1
2
3
4
5
Jan 20 00:57:34 bosco kernel: klogd 1.4.1#10, log source = /proc/kmsg started.
Jan 20 00:57:34 bosco kernel: Inspecting /boot/System.map-2.4.20
Jan 20 00:57:34 bosco kernel: Loaded 16863 symbols from /boot/System.map-2.4.20.
Jan 20 00:57:34 bosco kernel: Symbols match kernel version 2.4.20.
Jan 20 00:57:34 bosco kernel: No module symbols loaded.

ik probeer of ik nog iets meer kan vinden over die reserved pages en die andere error, dat post ik nog wel. heeft misschien iemand anders nog iets aan dit topic :)

Verwijderd

Topicstarter
de error "No module symbols loaded" kan verholpen worden met een recompile van de kernel voorafgegaan aan make mrproper heb ik net gelezen. ik zal het morgen uitproberen en post hier nog wel ff het resultaat. niet dat iemand het boeit, maarja ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 14:42 ]

Pagina: 1