CCFL Probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb sinds vandaag een ccfl (blauw) in mijn pc zitten. hij doet het goed, maarrr, zo er harde schijf activiteit is, gaat hij knipperen/haperen. hij doet het perfect, maar als er iets gaat laden gaat het mis.

nu heb ik de ccfl aangesloten via een schakelaar aan de voorkant, waarbij de bedrading door de bay boven de hd loopt. Kan dit er iets mee te maken hebben.

de andere bedradingen heb ik allemaal al gecheckt en de inverter (die zit vlak bij de hd geplaatst) ff een stuk bij de hd vandaan gehouden ,maar het hield niet op.

Wat is het probleem ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderman_303
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:17

Thunderman_303

Watercooled Thunder-Li

Waarschijnlijk is dan je voeding het probleem, het knipperen wat je zie van je CCFL zijn de dipjes in je spanning.

Search--> http://arethusa.tweakers.net/~acm/omega/omega

Kijk ff via de search, want daar staat het al vaak genoeg in. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Thunderman_303 op 18-01-2003 15:29 ]

Mijn nieuwe Thunder-Li Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fleppuhstein
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-09 13:37
wat Thunderman al zegt waarschijnlijk je voeding, wat is je wattage en wt hangt er allemaal aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mijn voeding is 300 watt (merk = codegen). de ccfl gebruikt 4.3 watt. daarnaast zitten er 2 enermaxen en 1 akasa blue fan in mijn kast, 1 hd, 1 cdburner, 1 dvd, 1 gf2, 2 netwerkkaartjes.

Ik heb de 2 enermaxen en de akasa allemaal tegelijk uitgezet om te kijken wat er dan gebeurt bij minder stroomverbruik maar de ccfl blijft knipperen.

ook heb ik met de search gezocht, maar niks gevonden wat mijn probleem op kon lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uzuri
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:15
sluit hem gewoon even aan op een andere voeding, dan weet je in eder geval of het daar aan ligt... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderman_303

Thunderman_303

Watercooled Thunder-Li

Ik heb hetzelfde ook gehad met mijn 300 Watt no-name voeding van Mycom.

Ik heb op de HCC dagen een 550Watt >:) Q-tec voeding gehaald, en weg was het probleem.
Komt nu alleen maar voor als ik zware programma's draai, en dan is het alsnog nauwelijk merkbaar.

Knippert ie alleen de eerste 15 minuten of altijd?
In het beging moet ie namelijk warm worden, is bij mij ook zo.

[ Voor 20% gewijzigd door Thunderman_303 op 18-01-2003 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hij doet het knipperen het eerste half uur actiever dan daarna.

ik heb ondertussen ook al ff de 2 netwerk kaartjes en alle andere fans uitgeschakeld (voor meer stroom naar de ccfl, mocht mijn voeding te weinig leveren) maar het probleem blijft bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is bij mij ook zo, ik heb een 2-kleuren-ccfl en het blauw knippert een beetje :( Maar ik heb ook niet zo'n sterke voeding dus het zal daar wel aan liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
na nog wat testen weer iets vreemd ontdekt. ik heb 1 hd, gedeeld in 2 partities (c: en d:). als ik mijn c: defragmenteer dan knippert de ccfl wel, als ik de d: defragmenteer dan knippert de ccfl niet. nu snap ik er helemaal niks meer van (en dit bewijst denk ik wel dat het geen voeding probleem is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 15:38:
mijn voeding is 300 watt (merk = codegen). de ccfl gebruikt 4.3 watt. daarnaast
Dan is het zeker je voeding die problemen geeft. Ik heb deze voeding ook gehad, en het is niet echt een geweldige voeding. Bij mij hield hij er al mee op toen ik van een duron naar een Athlon XP upgrade.
Je zou een nieuwe voeding kunnen kopen, maar een beetje voeding kost toch gauw 50 euro.
Wat je ook zou kunnen doen, is je CCFL aansluiten via een externe voeding. Je geeft het ding dus een eigen privé voeding :)
Eventueel kun je met een transistor / triac nog zorgen dat je CCFL alleen aangaat als je computer aanstaat (is niet moeilijk als je een beetje verstand hebt van electronica). zo'n CCFL kun je prima voeden met een el-cheapo transformatortje, dus dit hoef helemaal niet duur te zijn, en je problemen zijn er gegarandeerd mee opgelost.

Succes!

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nog even voor de duidelijkheid. wat ik nu 100% zeker weet, het ligt niet aan de voeding. als ik andere stroomverbruikers uit zet, blijft ie knipperen. als ik c: defragmenteer dan knippert ie, als ik d: defragmenteer zo goed als niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Laatst online: 15:38
nog even voor de duidelijkheid. wat ik nu 100% zeker weet, het ligt niet aan de voeding. als ik andere stroomverbruikers uit zet, blijft ie knipperen. als ik c: defragmenteer dan knippert ie, als ik d: defragmenteer zo goed als niet.
Ik denk dat je hier net het bewijs hebt gelevert dat het aan je voeding ligt, maar je HD verbruikt blijkbaar meer stroom als ie op de C: bezig is.
*correct me if i'm wrong*
De c zit dichter bij het midden dan de d partitie, dus moet hij op de c sneller draaien ==> meer stroomverbruik.
*correct me if i'm wrong*
Als je electronicakenner bent (ik veronderstel van wel) kun je eens op de 12 V een weerstandje hangen, die een condensator oplaadt die de CCFL voed.
12V ---\/\/\/--------||------------GND
......................L---ccfl---| Dus de condensator parallel met de CCFL.

[ Voor 4% gewijzigd door naftebakje op 18-01-2003 17:06 . Reden: Puntjes ipv spaties ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 16:49:
Je harde schijf is magnetisch afgeschermd, en de enige manier waarop je harde schijf verbonden is met je CCFL is via de voeding. Als je je CCFL extern voedt heeft de HDD echt geen invloed meer op je CCFL hoor...

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mmm, externe voeding, is dan misschien wel een oplossing, maar niet 1 waar ik warm voor loop. Zijn er geen andere oplossingen te bedenken ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Hetgeen ik net getekend heb. Je ccfl zal wel (iets) minder fel branden maar door de condensator worden alle flikkeringen weggewerkt. 1weerstand aan 0.25 Euro en een condensatortje van een euro of 5.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Naftebakje's oplossing zal inderdaad wel werken, maar het is niet echt een nette oplossing (nofi). Het is meer een cosmetische ingreep :D

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit je ccfl op dezelfde stroomconnector als die van je HD? Als dat zo is, doe hem dan gewoon even op een andere, en kijk of hij dan wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Voor mijn cosmetische ingreep kun je een weerstandje van 2.5 ohm (neem een iets kleinere uit de E12 reeks) nemen van een 5tal Watt. Dan heb je een spanningsval van 1 Volt, dus 11 op de invertor, waardoor hij ook langer meegaat.
De condensator zou ik niet te groot nemen, 100 microfarad of zo, let wel op de polariteit.

Let op: de schakeling zal wel het probleem van de CCFL oplossen, maar je voeding blijft een probleem. Niet dat ik ook geen el cheapo heb die iets te zwak is, maar je kan toch best eens voor een betere kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

ik heb zelfde probleem, ik ga nieuwe voeding kopen :)

maar welke? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Rebels schreef op 18 January 2003 @ 17:51:
ik heb zelfde probleem, ik ga nieuwe voeding kopen :)

maar welke? :/
Daarvoor moet je de search hebben :)

offtopic:
Ik heb ook de QTEC 550 watt voeding die al eerder in dit topic genoemd werd, en ben er erg tevreden over

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thunderman_303

Thunderman_303

Watercooled Thunder-Li

AMD33, wat zijn je spanningen eigenlijk van je voeding? :?

Als je een Asus mobo hebt kun je ff asus-probe proberen, en je spanningen trenden, kun je zien of je rare pieken en dergelijk hebt.

offtopic:
Off-topic: Dawuss-> heb jij je Q-tec ook ondersteboven ingebouwd?

[ Voor 5% gewijzigd door Thunderman_303 op 18-01-2003 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

denk ook dat het aan je voeding ligt, maar voor de zekerheid kun je misschien eens je CCFL aan een andere voeding hangen, of de draden niet langs je HDD laten lopen (of dus je HDD verplaatsen)

En over dat magnetisch afschermen...
Echt magnetisch afschermen is heeeel moeilijk, zo had m'n pa de voeding van z'n amateurbak eens achter z'n pc gelegd, modem deed het toen dus niet. En ik neem aan dat bij een bak van 2000 ballen wel een fatsoenlijk afgeschermde voeding zit.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb ook een problem met mijn CCFL--> hij is overgebroken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 18:38:
ik heb ook een problem met mijn CCFL--> hij is overgebroken 8)7
Het is hier de HK niet hoor! Met dit soort posts help je de topicstarter niet, en het wordt niet gewaardeerd.

AMD33 -> Heb je nog iets geprobeerd?

edit: Nog zo'n bullshitpost :?
Outsync schreef op 18 January 2003 @ 20:22:
Ben je zeker dat het geen sound activated ccfl is ? >:)

[ Voor 25% gewijzigd door dawuss op 18-01-2003 20:51 ]

micheljansen.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outsync
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 31-08-2020

Outsync

Zen 30 GB NX :D

Ben je zeker dat het geen sound activated ccfl is ? >:)

Boshoer! Specs | (bobo1on1) echt jonge die fewture is echt een aap gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beetje stomme vraag mischien, maar heb je niet toevallig twee harde schijven in je computer zitten? een voor de C: partitie, en een voor de D: partitie?

Dan kan het dus zijn dat harde schijf C: (om het even zo te noemen) meer energie nodig heeft als harde schijf D:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T1eA
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-08 17:20

T1eA

Browser

Ik heb er ook CCFL in gehad maar nooit problemen misschien is je ccfl wel gewoon gaar.
Als ik jouw was had ik hem meteen geruild en als dat het niet was had dan je converter vervangen.
Kijk maar is of de "stopcontacten" om het zo maar te zeggen op je converter er wel recht opzitten bij mij zat ie eerst ook scheef ging ie ook knipper dus hoor het wel ;)

ICT G33K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik had ook ff probs met mn sunbeam ccfl nl. hij brandde maar voor 4/5 terwijl ik een 431Watt voeding van enermax heb. Nu heb ik de ccfl eens eruit gehaald, en de twee "meestal" witte draadjes die uit je ccfl komen eens van elkaar gedaan zodat ze overal +- 10 cm van elkaar verwijdert waren.

Resultaat : mn ccfl brand nu helemaal! misschien is het toeval maar toch het proberen waard denk ik...
Toch : nu brand hij in het begin iets feller dan op het eind...
maarja niet geklaagd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perphide
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04-2024
Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 22:01:
ik had ook ff probs met mn sunbeam ccfl nl. hij brandde maar voor 4/5 terwijl ik een 431Watt voeding van enermax heb. Nu heb ik de ccfl eens eruit gehaald, en de twee "meestal" witte draadjes die uit je ccfl komen eens van elkaar gedaan zodat ze overal +- 10 cm van elkaar verwijdert waren.

Resultaat : mn ccfl brand nu helemaal! misschien is het toeval maar toch het proberen waard denk ik...
Toch : nu brand hij in het begin iets feller dan op het eind...
maarja niet geklaagd :)
Je hoort ook de draadjes niet dicht bij elkaar te hebben zitten... anders gaan ze storen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SilentSniper schreef op 18 januari 2003 @ 22:17:
[...]

Je hoort ook de draadjes niet dicht bij elkaar te hebben zitten... anders gaan ze storen
ik had hem zo gekregen van sunbeam.... :O

naja nu werkt ie goed :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
vaag.. ik heb er 4 CCFL's im me bak te zitten, maar ik heb dit nog niet meegemaakt...
ff testen... nope, ik heb net een 590MB file naar me raid-1 array gekopied met alle ccfl's aan... niks aan de hand... ik heb wel een 400Watt voeding, maar wat er aan hangt is ook niet mals... 4 hdd's, cdrw, dvd-rom, en P4 2,4Ghz..

maar ik vermoedt toch dat het je voeding is... die heeft blijkbaar moeite om voldoende stroom te geven op je +12V lijn. :/

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dawuss schreef op 18 January 2003 @ 20:09:
[...]

Het is hier de HK niet hoor! Met dit soort posts help je de topicstarter niet, en het wordt niet gewaardeerd.

AMD33 -> Heb je nog iets geprobeerd?

edit: Nog zo'n bullshitpost :?

[...]
damn, jammer dat mensne hier zo over doorzeuren hoor, maar dit word eigenlijk toch ook wel uitgelokt door de crew van T.net denk ik omdat ze de HK gesloten hebben,

sorry voor deze nuttelozen reply... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb hier trouwesn een ccfl in en oude Pentium 2, 300 Mhz met 40 gb hd, en kan gewoon vanalles doen hoor als de ccfl aanstaan
ik werk met en 230 Volt voeding, dus ik dnek niet dat het daaraan zal liggen,

heb je misschien de ccfl op dezelfde molex zitten als die hd?

dat zou wel het probleem kunnen zijn denk ik, probeer ze ens om te wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
okee, ik heb dus alles doorgemeten, de stroom blijft constant, ook bij volle belasting van de hd. ik weet 100% zeker dat het geen sound activated ccfl is. ik heb de hd der ff uitgehaald (wel aan de bedrading laten hangen) en zo'n 20 cm buiten de kast gehouden, wat aardig hielp, het knipperen was zo goed als weg. dus ik neem aan dat het probleem hier toch in zit.

Nu rest nog 1 vraag, hoe krijg ik de bedrading zo afgeschermd dat ie niet meer gevoelig is voor de (magnetische) activiteit van de hd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon een looie plaat er tussen plaatsen... ;) , Magnetische velden kan je eigenlijk niet tegenhouden,meer omleiden of anders verbuigen,misschien is het beste om het de magnetische veld te geleiden met aluminiumfolie ofzo.... (nietzo mooi voor je aankomende casemod ;) )kan je anders geen andere richting op met je bedrading?.. :? greetz Eddy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou idd ook een andere voeding proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toch storing van HDD dus....
Je kunt het beste de draden van je CCFL helemaal omleiden, zodat ie langs geen apparaat komt. Of je maakt er een hele bos met kabels van en die tape je dan zo vast dat de kabels waardoor de stroom loopt in het midden van de bos zitten, beetje mesh erom heen en het ziet er nog mooi uit ook.. Zo doen ze dat bij hdd toch ook? om de communicatie draad zit een aarde draad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:00
Toch vind ik het vaag

edit:

Dat het een magnetisch probleem = bedoel ik. :/

[ Voor 63% gewijzigd door My-life op 19-01-2003 15:49 . Reden: maby onduidelijk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD33: Zit je ccfl op dezelfde powerconnector als je HD? Zo ja, zet hem dan gewoon even op een andere. Zo nee, dan houd ik mijn mond verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee, hij zit op een andere connector dan die van de hd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou, ik heb de kabels verlegd, en een aluminium plaatje net boven de hd geplaatst (tussen de bedrading en de hd dus). nu is het knipperen zo minimaal geworden, dat als je niet rechtstreeks op de ccfl kijkt (wat sowieso al niet de bedoeling is :) ) niks meer ziet. Ik neem hier dus genoeg mee.

Iedereen bedankt voor de tips en info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siren
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-06 15:59
Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 01:50:
ik heb hier trouwesn een ccfl in en oude Pentium 2, 300 Mhz met 40 gb hd, en kan gewoon vanalles doen hoor als de ccfl aanstaan
ik werk met en 230 Volt voeding, dus ik dnek niet dat het daaraan zal liggen,

heb je misschien de ccfl op dezelfde molex zitten als die hd?

dat zou wel het probleem kunnen zijn denk ik, probeer ze ens om te wisselen.
ik denk dat iedereen hier in europa een 230 volt voeding heeft! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lol, ik heb dat probleem nu ook >:)
als ik mijn muis beweeg of als er hdd activiteit is... knippert mijn ccfl :P
Pagina: 1