[XP] Opent helemaal geen .exe meer !!

Pagina: 1
Acties:

• flipjevandejam
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-05 17:24
Ik heb sinds ± een week een heel raar probleem met XP (met overigens SP1).

Ongeveer een week terug heb ik namelijk even Norton LiveUpdate gedraait, alles ging goed totdat hij de updates installeerde (van Antivirus als ik heb goed heb).
Toen liep er iets vast, of iig kreeg ik een error, naja kan gebeuren en het boeide me ook niet zoveel.

Ik de computer later opnieuw opgestart en ik wilde via quicklaunch (naast de Start-button!) Trillian openen, krijg ik de melding :
code:
1
Kan het bestand M:\Program Files\Trillian\trillian.exe niet vinden

Dit vond ik al erg vreemd, dus ik andere programma's proberen, maar hierbij kon hij ook ALLE .exe's niet vinden, dus ik naar de betreffende dir's toe, kon hij ze nog steeds "niet vinden". :|

Ik dacht als eerste aan een virus, maar omdat hij NAV niet meer op wilde starten (ook niet via veilige modus overigens) ben ik naar symantec.com gegaan en heb ik daar de online virusscan gedaan, deze kon niets vinden. (Dit is niet supergoed, weet ik wel, maar beter dan niets...) :|

Daarna chkdsk.exe en ntfsdsk.exe via de veilige modus geprobeerd, deze vond ook niets. :|

Hierna in het OS select Menu (ik heb Win XP & 98, daarom) F8:
• "Foutopsporingsmodus" geprobeerd, deze vond ook niets
• "Terugzetten van actieve directory", dit hielp ook niets
• "Recente werkende versie terugzetten", hielp ook niets !

Nu kan ik dus ook niet software "un-installen" omdat hij dan "Rundll32.exe" niet kan vinden in Configuratiescherm, dat heb ik namelijk ook al gechecked. :|

Dan als laatste iets heeel vreemds : Internet Explorer en inbellen werken wel !. Tenminste, de link op het bureaublad, de quicklaunch en de IE.exe in de directory niet !

Dit is dan ook de reden waarom ik aan een virus zit te denken.

Heeft iemand ervaringen/ideën voor een oplossing ?

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
met norton op een andere computer de bootdisks maken, en dan zo scannen, dat zijn ong. 6 floppy's, maar dan heb je wel alle antivirus definities, als je dus je norton update uh ;)

anders die housecall virusscan doen, online ook :)
[google=housecall antivirus online] voor de link, die ken ik niet uit mn hoofd :+

• flipjevandejam
Het kan eigenlijk niet zijn dat ik een virus heb, aangezien ik 1x per week scan en NAV altijd aan het staan (met emailscan), nooit mailtjes open die ook maar een beetje verdacht zijn.

Verder heb ik ook altijd Norton Internet Security aan (firewall) etc. dus de kans is wel geminimaliseerd tot nihil zegmaar, maar de kans is er idd altijd.

Nu je het zegt, van die bootdisks van NAV, kan jij of weet jij of die soms ook online te verkrijgen zijn (met de nieuwste defenities natuurlijk :)) ?

• blackd
  • Niet online
flipjevandejam schreef op 18 januari 2003 @ 15:10:
Het kan eigenlijk niet zijn dat ik een virus heb, aangezien ik 1x per week scan en NAV altijd aan het staan (met emailscan), nooit mailtjes open die ook maar een beetje verdacht zijn.
Mja, als je virusdefinities niet up to date zijn, heb je daar weinig aan.
Nu je het zegt, van die bootdisks van NAV, kan jij of weet jij of die soms ook online te verkrijgen zijn (met de nieuwste defenities natuurlijk :)) ?

Je kan dus, zoals veldmuis zegt, online scannen.

Verwijderd

Ik heb hetzelfde, de winservices enzovoort zijn bij mij niet te vinden. Wel heb ik naar aanleiding van topic
tcpsvs32.exe virus ( emailt zich door)
in mijn registry de exefiles/command waarde gewijzigd. Daar stond bij mij winampw voor....

Dus misschien een ANDER virus? Ik ga zoeken, I'll be back!!

EDIT:
Back! Bij mij heerst het Backdoor Optixpro...daar komt dat winampw vandaan!
http://securityresponse.s...backdoor.optixpro.10.html

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 15:14 ]

• flipjevandejam
Ik ben nu bezig met die scan van Trend Micro (ik vraag me wel af of die (veel) beter is dan die online scan van Symantec, maar we zullen zien).

Daarna check ik nog wel even de linkjes van jou JasonX.

Bij mij draait er geen winampw, wel 4x svchost.exe, maar het kan ook best zijn dat dat normaal is in XP.

Dat vind ik ook het irritante, bij Windows 9x en ME kan je nog raden/zien welke services horen en welke niet, bij XP is dat voor totaal onbekend, dus kan ik ook niet zien of iets er wel of niet hoord !!

[ Voor 5% gewijzigd door flipjevandejam op 18-01-2003 15:21 . Reden: en ME ipv /me :/ ]

Verwijderd

het is waarschijnlijk een fout je registry, dat heb ik ook eens gehad... Er staat in je registry ook zoiets van waar je .exe files "mee moet openen", waarschijnlijk wilde Norton deze waarde veranderen dat ze eerst door de virusscanner werden gehaald... Maar die liep vast.. als je even geduld heb zal ik proberen te zoeken welke regkey dat ook alweer was...

Verwijderd

Even ter informatie bij de uitleg in dit topic:
tcpsvs32.exe virus ( emailt zich door)

Daar staat een uitleg om wat te wijzigen in de registry. Er zit een fout in.

HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Classes/exe/file/shell/open/command IS NIET GOED!

het moet zijn:
HKEY_LOCAL_MACHINE/Software/Classes/exefile/shell/open/command

Verwijderd

@ Tijz, hierboven is de key die je bedoeld.

Je ziet dan een mappenstructuur die eindigt in de geopende map "command".
(Of kies CTRL-F en zoek op de naam "command".
(Controleer vervolgens of je in de bovenstaande mappenstructuur zit!)

Deze selecteer je.
Kies vervolgens in het rechterpaneel de waarde "standaard"
Indien u hier een verwijzing vindt naar het virusbestand (zie "preventie maatregelen : 1") dan heeft het virus deze dus aangepast en dient u onderstaande stappen uit te voeren!

Klik met rechtermuisknop op dit icoon en kies "wijzigen".
Pas vervolgens de waardegegevens aan, type in ["%1" %*].
Kies [ok].
De standaardwaarde in de commandsleutel is nu veranderd in: ""%1" %*"

Start de PC opnieuw op en voer vervolgens met uw ge-update AV-software een volledige systeemscanuit, zet hierbij ook de scan op verborgen bestanden aan. Lees evt. hiervoor de helpfunctie van uw av-pakket.

Verwijderd

je moet in je registry naar "exefile" zoeken (kunnen meerdere entrys zijn, overal hetzelfde doen) en dan in "shell->open->command" de waarde default aanpassen zodat er het volgende staat: "%1" %*

succes

edit: oh :) zie post hierboven :P

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 15:36 ]

• flipjevandejam
Hmm, ik kan Regedit natuurlijk nu ook niet starten, om die reden moet ik dan eerst rebooten en naar de Veilige Modus gaan met DOS zegmaar.
Dat zometeen, eerst even 120000 bestanden scannen :/, dan duurt nog wel een kwartiertje...
Regedit werkt neem ik aan ook in de DOS-omgeving (nooit gebruikt in DOS namelijk).

• blackd
  • Niet online
regedit.exe renamen naar regedit.com, staat ook in de tig virustopics.

• flipjevandejam
Het bleek dus wel veranderd te zijn naar [winampw.exe "%1" %*].

Ik heb dus momenteel dat tcpsvs32.exe virus, naja ik check dat topic nog wel en flikker het er dan hopelijk vanaf :)

In iedergeval bedankt allemaal ! :)
Pagina: 1