voeding te zwak? PC re-boot telkens

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:20
Sinds kort heb ik het vogende probleem...

De laatste tijd zomaar ineens zegt de PC tik en hij reboot zichzelf.
Windows begint daarna te mekkeren dat het systeem herstelt is van een ernstige fout.

Dit gebeurd pas sinds ik een DVD brander erin heb, maar doet het ook wanneer ik niet aan het branden ben of iets verwants daar aan. Soms ook gewoon tijdens het surfen of wat dan ook.

Is mijn voeding wellicht te zwak voor de DVD brander? is dat net te veel?

specs:
  • - AMD Athlon XP 2000+ @ 1,67 GHz - 512 MB - HD WD800JB - NVidia Geforce4 MX 440 - JLMS DVD ROM - Aopen DVD+R brander - LG CD-RW 8080B
de voeding is een hec 300W

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03 10:21

xos

Het zou idd het probleem kunnen zijn, kijk anders eens in de logboeken van windows. Misschien dat er ergens een conflict is met je nieuwe dvd brander en reboot automatisch bij een fout.

• magier76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10-2024
Misschien dat dit wel een conflict is met een ander apparaat of driver .
Zelf heb ik ddit probleem namelijk ook gehad tot 2 x toe en het waren 2 verschillende fouten.

De eertse was inderdaad de voeding neuwe voeding gekocht en gevragen of ik deze mocht komen terug brengen als dit niet het probleem was.
Maar dit was wel het probleem dus probleem was opgelost.

2x was het de driver van mijn videokaart en wat met de drivers aan gerotzooid en toen was het probleem ook opgelost.

Je zou eens kunnen proberen je pci kaartjes te verschuiven misschien dat het werkt.

Gadget Freak

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Haal de DVD fikker en/of DVD drive er eens uit, wat gebeurt er dan?
Die 'tik', komt die van de HDD af (zeg maar het uitgaan geluid van de disk)?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• paQ
Abbadon schreef op 18 januari 2003 @ 13:43:
Haal de DVD fikker en/of DVD drive er eens uit, wat gebeurt er dan?
Die 'tik', komt die van de HDD af (zeg maar het uitgaan geluid van de disk)?
dat heb ik al eens geprobeerd... brander afgekoppeld... door ge-Pee-Ceed niks aan de hand. Maar ik zet mijn PC meestal niet uit. Als ik na een tijdje terugkom, zie ik dat hij ineens weer heeft ge-re-boot... :?

Die tik is moeilijk te omschrijven. Hij is harder dan dat wanneer ik de PC op een normale manier uitschakel. Alles blijft ook lopen voor de rest... fans e.d. gaan niet uit...

Tis gewoon TIK .... zwart scherm.... en gelijk weer een boot.

Verwijderd

paQ schreef op 18 January 2003 @ 13:47:
Tis gewoon TIK .... zwart scherm.... en gelijk weer een boot.
Is je systeem goed geaard? Dat kan dit verschijnsel onder bepaalde omstandigheden namelijk ook veroorzaken.

• magier76
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-10-2024
heb je ook al eens geprobeerd om je pc opnieuw te instaleren ik weet dat dit vrij drastisch is maar wie weet is je probleem dan ook al verholpen.
Je weet maar nooit.
Wat voor OS gebruik je ??

Normaal moet 300 w toch wel voldoende zijn al mag het dan wel ietsje meer zijn maar hij moet het aan kunnen.

Gadget Freak

• You-Suk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-11-2025
zet nou eerst ff dat automatisch opstarten van XP ff uit, dan kan je iig het
blauwe scherm zien.
het kan nl ook nog een driver probleem zijn

oeps. ik ga ervanuit dat je XP draait :|

[ Voor 14% gewijzigd door You-Suk op 18-01-2003 13:54 ]

• paQ
Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 13:51:
[...]

Is je systeem goed geaard? Dat kan dit verschijnsel onder bepaalde omstandigheden namelijk ook veroorzaken.
nee O-)
maar wat voor omstandigheden beoel je dan? en waarom is het zo typisch iets van de laatste anderhalve week?
Daarbij viel me net nog in dat ik het het eerste keer zag bij het decrypten van een DVD. halverwege ineens TIK.
rebooten, decrypten TIK
rebooten, Decrypten TIK

telkens bij het decrypten.... gegarandeerd!

toen las ik ergens iets over de laatste nieuwe ASPI.
Ik alle WNASPI files vervangen door nieuwere (volgens Ahead)
niets meer aan de hand... :?

een paar dagen niet meer gebeurd, en ineens is het er weer....

• paQ
magier76 schreef op 18 January 2003 @ 13:52:
heb je ook al eens geprobeerd om je pc opnieuw te instaleren ik weet dat dit vrij drastisch is maar wie weet is je probleem dan ook al verholpen.
Je weet maar nooit.
Wat voor OS gebruik je ??

Normaal moet 300 w toch wel voldoende zijn al mag het dan wel ietsje meer zijn maar hij moet het aan kunnen.
:)
eerlijk gezegd ben ik nu alles op DVD aan het zetten om de boel leeg te halen en over nieuw te beginnen. Als alles weer werkt snel een image van de HD maken...
Maar ja... als het toch iets hardware-matigs is.... :{
You-Suk schreef op 18 januari 2003 @ 13:53:
zet nou eerst ff dat automatisch opstarten van XP ff uit, dan kan je iig het
blauwe scherm zien.
het kan nl ook nog een driver probleem zijn

oeps. ik ga ervanuit dat je XP draait :|
idd XP (pro)
sorry voor de n00b-ness.... maar waar schakel ik zoiets uit? :?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als je denkt dat het aan de voeding licht, kun je de waardes van de 5, 12 en 3,3 volt uitlezen? Op zich moet 300 watt genoeg zijn, maar het verschilt per voeding...

Asl je de goeie ASPI layer zoekt, moet je even zoeken met google op "ForceASPI 1.7"

specs

• paQ
gladiool schreef op 18 januari 2003 @ 14:02:
Als je denkt dat het aan de voeding licht, kun je de waardes van de 5, 12 en 3,3 volt uitlezen? Op zich moet 300 watt genoeg zijn, maar het verschilt per voeding...

Asl je de goeie ASPI layer zoekt, moet je even zoeken met google op "ForceASPI 1.7"
Afbeeldingslocatie: http://www.webpaq.nl/ikonen/volt.jpg

• You-Suk
[quoteidd XP (pro)
sorry voor de n00b-ness.... maar waar schakel ik zoiets uit? :?[/quote]

deze computer/geavanceerd/opstart en herstelinstellingen ;)

kijk daarna eens wat voor melding je blauwe scherm vertoond, misschien dat
je dan het probleem kan oplossen

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05
Hmm, de spanning waarde's zoals ze daar worden weergegeven zien er prima uit; allemaal binnen de 4~5% grens, wat dat betreft lijkt het probleem niet bij je PSU te liggen (zijn de waarde's hetzelfde als je bak flink staat te stampen, zoals met decrypten?)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Abbadon,
als de spanningen goed zijn heeft de voeding bij overbelasting maar 1 keuze, namelijk de stroombeveiliging inschakelen-> geen spanning en een reboor.

Een NoName 300 Watt voeding is goed voor een TB1000-1200. Codegen is zo'n mooi voorbeeld. Bij die voedingen stort de 5 Volt lijn langzaam in, en bij overbelasting krijg je niet zozeer reboots maar foutmeldingen.

Zou de spanning wat stabieler zijn, krijg je dus wel rebootjes.

Aan de andere kant, het kan altijd een foute driver zijn.... :+

• paQ
:/ het wordt er allemaal niet makkelijker op...

maar goed...
ging weer even decrypten enheb zoals You-Suk schreef de instelling veranderd van het rebooten...

idd... na twee minuten een blauw scherm...

blaat blkaat blaat... de error zit in:
KERNEL_STACK_INPAGE_ERROR

daarna in XP deze melding
Afbeeldingslocatie: http://www.webpaq.nl/ikonen/error.jpg

Verwijderd

Klein tipje voor probleemverduidelijking (als dit al mogelijk is voor xp :| ) Ga naar 'eigenschappen' van systeem, dan naar 'systeemherstel', 'instellingen' en vink dan het vakje uit met : 'pc automatisch opnieuw opstarten'.

Ga dan weer uitvoeren wat die reboot veroorzaakt (cd branden :?) en als het goed is krijg je dan zo'n mooi blauw scherm van win xp met fout melding over het probleem. ;) Hiermee zou je misschien weer even verder kunnen zoeken wat nou echt het probleem is, en wat het eventueel veroorzaakt.

Khoop je hiermee beetje geholpen te hebben :>

Suc-6 :D

• paQ
Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 15:33:
Klein tipje voor probleemverduidelijking (als dit al mogelijk is voor xp :| ) Ga naar 'eigenschappen' van systeem, dan naar 'systeemherstel', 'instellingen' en vink dan het vakje uit met : 'pc automatisch opnieuw opstarten'.

Ga dan weer uitvoeren wat die reboot veroorzaakt (cd branden :?) en als het goed is krijg je dan zo'n mooi blauw scherm van win xp met fout melding over het probleem. ;) Hiermee zou je misschien weer even verder kunnen zoeken wat nou echt het probleem is, en wat het eventueel veroorzaakt.

Khoop je hiermee beetje geholpen te hebben :>

Suc-6 :D
zie twee posts naar boven ;)

Verwijderd

DOH }:O

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Kun je niet voor de zekerheid ff een GOEDE voeding lenen van iemand, zoals een enermax ? Dan kun je die uitsluiten / de schuld geven :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• You-Suk
misschien dat je hier een oplossing kan vinden :)

http://www.google.nl/sear...nl&btnG=Google+zoeken&lr=

Verwijderd

ja ik denk idd dat je voeding te zwak is. en niet zo'n beetje ook

• Dikke Foaf
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:17
Stelt het probleem zich ook bij andere processor intensieve applicaties?
Anders zou het een hitteprobleem bij de processor kunnen zijn.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Hej paQ, kijk even wat er precies op je voeding staat.

Er zijn namelijk heel veel voedingen die als 300 watt verkocht worden, maar dat is enkel het maximum wat ze heeeeel kort kunnen leveren.

Bijvoorbeeld Q-Tec voedingen, goedkoopste 300 watt, levert maximaal 300 watt maar is continu maar 180 watt.

Als jouw voeding dat ook is kan het best zijn dat ie over z'n nek gaat met die brander erbij.

Is makkelijk achter te komen, haal de DVD brander even weer los en laat je pc een uurtje hard werken.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• paQ
dreeke schreef op 18 januari 2003 @ 20:05:
Hej paQ, kijk even wat er precies op je voeding staat.

Er zijn namelijk heel veel voedingen die als 300 watt verkocht worden, maar dat is enkel het maximum wat ze heeeeel kort kunnen leveren.

Bijvoorbeeld Q-Tec voedingen, goedkoopste 300 watt, levert maximaal 300 watt maar is continu maar 180 watt.

Als jouw voeding dat ook is kan het best zijn dat ie over z'n nek gaat met die brander erbij.

Is makkelijk achter te komen, haal de DVD brander even weer los en laat je pc een uurtje hard werken.
combined 180 Watt... :{

maar decrypten kost ongeveer 23% cpu
terwijl de kazaa-cheat bijv. over de 90 nodig heeft...

het gebeurd ook niet bij het branden, maar bij decrypten...
maar zo intensief is dat dus niet...
niet voor de proc iig

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 18-01-2003 20:45 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Ik geef het een goede kans dat de voeding niet genoeg levert om alles draaiende te houden ..

we hebben van de week @ work een Pentium 4 stekker aan een oude 150 watt voeding gesoldeerd, een P4 eraan gehangen, 256 MB DDR, en dan een DVD afspelen met een proggie erbij dat je voedingsspanning afleest.

De 5 volt liep op 2 volt op gegeven moment, DVD speler kapte ermee :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

hoogstwaarschijnlijk inderdaad je voeding, want dit lijkt verdacht veel op mijn probleem van een tijd geleden:
Nieuwe CPU -> Spontane reboots bij 3d
Een nieuwe voeding (Q-TEC 550W) loste de boel op.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

paQ schreef op 18 januari 2003 @ 20:43:
[...]

combined 180 Watt... :{

maar decrypten kost ongeveer 23% cpu
terwijl de kazaa-cheat bijv. over de 90 nodig heeft...

het gebeurd ook niet bij het branden, maar bij decrypten...
maar zo intensief is dat dus niet...
niet voor de proc iig
T' is een klein beetje andersom denk ik, 360 watt combined, en 180 watt voor de 3.3 & 5 volt sectie en 180 Watt voor de 12 volt (en de rest) sectie. Er zijn niet zo veel voedingen die in 1 keer 360 watt zijn. Geen enkele Enermax bijvoorbeeld.

Sirtec heeft geloof ik wel voedingen met een enkele secrtie voor alle spanningen.

• paQ
Verwijderd schreef op 20 January 2003 @ 09:21:
[...]

T' is een klein beetje andersom denk ik, 360 watt combined, en 180 watt voor de 3.3 & 5 volt sectie en 180 Watt voor de 12 volt (en de rest) sectie. Er zijn niet zo veel voedingen die in 1 keer 360 watt zijn. Geen enkele Enermax bijvoorbeeld.

Sirtec heeft geloof ik wel voedingen met een enkele secrtie voor alle spanningen.
staat er echt hoor :{
Combined: 180 Watts

effin.... (wat een woord :P )
Ik ga het straks proberen met een Sweex 350 Watt voeding... :)

• paQ
^^kick^^

Nou :{
heb net de hele PC opgeschoond... format c zeg maar...

kale configuratie
DVD decrypter geïnstalleerd
Titanic in de DVD ROM (die greep ik het eerste :P )
nu reboot de PC niet meer van zelf :) maar loopt ie telkens vast na een procent op 6 :(

dezelfde voeding zit er nog steeds in... heb hier wel een nieuwe (350W) liggen, maar ik denk... eerst effe zo proberen...

ligt het nu toch niet aan de voeding? :?

ik word er niet goed van :|

[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 20-01-2003 22:57 ]

Verwijderd

ik heb het zelfde vergelijkbare probleem gehad ik heb ongeveer het zelfde systeem als jou maar net een beetje beter :P ik had 300 watt en ik had vaak als ik een spel ging spelen of een cd branden dat hij dan ging rebooten nu heb ik een 450 watt dual fan gekocht en ik heb er nooit meer last van gehad....

• paQ
*update:
ook met nieuwe voeding... TAK.... :(

Op aanraden van mijn broer (die zijn nick niet wil verklappen hier :( ) heb ik de bios ge-update... 8)7
tot nu toe werkt alles prima B)

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

300 watt zou toch genoeg moeten kunnen zijn, zeker omdat je al eerder zei dat je het probleem niet eerder hebt gehad.

Zelf denk ik aan 2 mogelijke oorzaken 1 mogelijke oorzaak:

1) Een hardwareconflikt die somehow een soort van kortsluiting veroorzaakt (let op het italic gedrukte gedeelte :P)
2) Toch een voedingsprobleem, zoals ook iemand al eerder zei, de éne 300W is de andere niet. Mijn systeem uit de specs loopt ook op een 300W zonder enige problemen (4 hd's, een cdrom en een brander :P)

Je hebt die 350W daar liggen, wat let je dan om die er gewoon ff in te hangen :?
Schaadt het niet dan baat het niet ;)

edit:

zie bovenstaande post (8>

[ Voor 8% gewijzigd door NoBody op 20-01-2003 23:00 ]

Hoi

• paQ
NoBody schreef op 20 januari 2003 @ 22:58:
300 watt zou toch genoeg moeten kunnen zijn, zeker omdat je al eerder zei dat je het probleem niet eerder hebt gehad.

Zelf denk ik aan 2 mogelijke oorzaken 1 mogelijke oorzaak:

1) Een hardwareconflikt die somehow een soort van kortsluiting veroorzaakt (let op het italic gedrukte gedeelte :P)
2) Toch een voedingsprobleem, zoals ook iemand al eerder zei, de éne 300W is de andere niet. Mijn systeem uit de specs loopt ook op een 300W zonder enige problemen (4 hd's, een cdrom en een brander :P)

Je hebt die 350W daar liggen, wat let je dan om die er gewoon ff in te hangen :?
Schaadt het niet dan baat het niet ;)

edit:

zie bovenstaande post (8>
nouja goed...
heb net de Titanic ge-de-crypt... (de boot geborgen zeg maar ;) )
loopt goed nu met die nieuwe bios. Want vóór de bios flash issie nog 2 keer eruit geklapt... Nu net allemaal zware decrypt en DVD-zaken laten doen, en niets aan het handje... Kan toeval zijn, maar anders gaat deze voeding er denk ik weer uit...

Sweex maakt herrie :(

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

paQ schreef op 20 januari 2003 @ 23:06:
[...]

nouja goed...
heb net de Titanic ge-de-crypt... (de boot geborgen zeg maar ;) )
loopt goed nu met die nieuwe bios. Want vóór de bios flash issie nog 2 keer eruit geklapt... Nu net allemaal zware decrypt en DVD-zaken laten doen, en niets aan het handje... Kan toeval zijn, maar anders gaat deze voeding er denk ik weer uit...

Sweex maakt herrie :(
nou dan is het misschien toch een irq conflikt geweest die door de nieuwe bios anders geaddresseerd is en dus opgelost is :)

Natuurlijk, als dat het probleem was en niet je voeding, denk ik dat ook die 300W geen problemen mag opleveren :)

Hoi

Verwijderd

Gefeleciteerd ;)

Maareh, bij problemen is een BIOS update wel handig ja.. :+

• noltha
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-07-2025

noltha

Hantam!

Cool.

Mijn maat had hetzelfde probleem. En wat denken jullie wat het bij hem was? ?

Shutdown by: temp 75 graadjes!
Ook na een bios update was dat opgelost omdat de temp veels te hoog werd uitgelezen.
Temp werd kritiek en ja hoor!!!!! Tik......UIT!

Was misschien bij jou ook wel het geval? En anders was het een klein bugje in de bios!

Ryzen 5800X3D / RTX3070Ti nvidia / Be quiet Dark base 700

• paQ
Verwijderd schreef op 21 januari 2003 @ 00:40:
Gefeleciteerd ;)

Maareh, bij problemen is een BIOS update wel handig ja.. :+
maar nu ben ik ook niet blij...
met de BIOS flash staat de onboard sound standaard op disabled...
zodra ik hem enable, reboot de PC zich zodra ik een sound afspeel :( :( :(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Brakke onboard sound drivers dus.. Kijk eens of de onboard sound niet de IRQ met iets anders deelt en probeer iig verschillende driver versies :)

Verwijderd

Wat kan is natuurlijk, dat de onboard sound een slot op het mobo deelt, en dat daar nu een kaart in zit, die niet graag een IRQ deelt.

Mogelijke oplossingen :
- die kaart verplaatsen / wisselen.
- een losse geluidskaart gebruiken.
- USB boxen met ingebouwde soundcard gebruiken (Ummhh Flipsen uit Eindhoven heeft ze bijvoorbeeld.. :9 )

Het lijkt een aardig systeem, is het geen echte geluidskaart waard? ;)
Pagina: 1