Toon posts:

[XP] Warning: Back up your data

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Smart falure predicted on primary master

Warning: Immidiately Back up your data and replace your hard disk drive. A Failure may be imminent

Dit is de waarschuwing die ik krijg, en dan kan ik F1 klikken en start de pc gewoon door. Inmiddels alle data gebrand en de pc 2 maanden terug geklokt. Daarna een uitgebreide virusscan (met mcAfee en online) en Win XP opnieuw geinstaleerd.

Ik krijg nog steeds deze boodschap, maar de pc start ook nog steeds door...betekent dat dat het een kwestie van tijd is voor ik echt crash? is er nog iets aan te doen? Kan jij me raad geven in een beginners taaltje (weet nope van hardware) Mijn harde schijf is een Matrox, Asus moederbord ...

Verwijderd

Blijkbaar is je schijf kapot en is het een kwestie van afwachten, meestal, totdat hij helemaal de geest geeft. Al een gedefragged om de eventuele kapotte clusters te omzeilen?

Verwijderd

Topicstarter
nee dat heb ik nog niet gedaan, zal hem meteen eens defragmenteren

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Defraggen om je defecte clusters te omzijlen? Volgens mij kun je beter scandisken.... Overigens komt die melding volgens mij van je BIOS en niet van XP, right?

[ Voor 1% gewijzigd door Battle Bunny op 18-01-2003 12:56 . Reden: typo ]

Verwijderd

Battle_Bunny schreef op 18 januari 2003 @ 12:56:
Defraggen om je defecte clusters te omzijlen? Volgens mij kun je beter scandisken.... Overigens komt die melding volgens mij van je BIOS en niet van XP, right?
als die disk gaar is zal xp zelf met scandisk op de proppen komen. Je hebt wel gelijk, daar niet van.

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Idd, dit is dus een melding van de BIOS (SMART functie) en niet van XP. Je kan met de schijf terug naar de winkel om garantie te claimen, en je kan nog evt. een programma als PowerMaX draaien (mits je een MaXtor HD hebt), bij MaXtor heb je die nodig wil je het RMA formulier invullen (voor het geval dat je het niet via je eigen leverancier regelt maar de HD gewoon stuurt naar MaXtor in Ierland.)

Verwijderd

Topicstarter
mmm...ik heb dus nu net gedefragmenteerd en dit duurde errug lang...maar heeft niks verholpen, hoe kan ik met XP scandisc starten en ja, die melding komt volgens mij van de BIOS daar ik hem krijg bij het opstarten

de disk kan bijna niet gaar zijn, is precies een jaar oud! Dus dan zal ik hem er waarschijnlijk uit moeten halen en terug naar de winkel...pffff....dat zijn nou dus van die karwijtjes.... daar zal ik waarschijnlijk toch iemand voor bij moeten halen

zal nog eens kijken of ik dat programmatje PowerMax kan vinden (ja ik heb eeb Matrox) maar ik breng de disk liever naar mijn eigen leverancier dan naar Ierland....dan zit ik natuurlijk helemaal lang zonder PC...en da's niet zo mooi ....

bedankt voor jullie adviezen

• Laurent
  • Niet online
'Scandisk' in WindowsXP is chkdsk, maar dat zal wel weinig uitmaken bij een brakke HD>
de disk kan bijna niet gaar zijn, is precies een jaar oud! Dus dan zal ik hem er waarschijnlijk uit moeten halen en terug naar de winkel...pffff....dat zijn nou dus van die karwijtjes.... daar zal ik waarschijnlijk toch iemand voor bij moeten halen
Die melding komt niet door niks. Het kan zijn dat je nu nog niks merkt, maar voor je het weet kan je schijf al problemen vertonen. Ik zou een schijf met een SMART-error iig. niet meer vertrouwen.

PowerMaX kan je vinden op de maXtor site (RMA afdeling evt.)

[ Voor 17% gewijzigd door Laurent op 18-01-2003 14:59 ]

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
ARGH

geen extra dingen gaan schrijven/lezen naar die schijf, niet scandisken, niet defraggen oid, maar gelijk backuppen die handel!

daarna ga je powermax (maxtor), seatools (seagate) oid draaien, en kijken wat de error is.
en dan heb je 2 mogelijkheden
• die error print je, en daarmee ga je terug naar de winkel
• je gaat lezen wat er op de site van de fabrikant staat over rma en je stuurt m volgens de regeltjes op de site terug.

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 16:18

Tim Schuhmacher

abasios

Ik heb zo'n melding vorige week ook voor het eerste gekregen en met het programma S.M.A.R.T. Disk Monitor bleek dat de 'Spin retry count' te hoog was. En regelmatig werd de schijf bij het booten niet gevonden.
Ik zal vandag of morgen alles overpompen naar een nieuwe hd.

Hoe lang houdt zo'n hd het dan nog uit?

• Laurent
  • Niet online
Tim Schuhmacher schreef op 18 January 2003 @ 15:12:
Ik heb zo'n melding vorige week ook voor het eerste gekregen en met het programma S.M.A.R.T. Disk Monitor bleek dat de 'Spin retry count' te hoog was. En regelmatig werd de schijf bij het booten niet gevonden.
Ik zal vandag of morgen alles overpompen naar een nieuwe hd.

Hoe lang houdt zo'n hd het dan nog uit?
Dat valt niet te zeggen, dat verschilt namelijk van HD tot HD (en dat hangt ook af van de fout bij de HD). Je zou nooit erop moeten rekenen dat de HD het nog een weekje vol zal houden (zo denk ik altijd (dus zo snel mogelijk backupen en zo snel mogelijk naar je leverancier.))

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 14:48:

zal nog eens kijken of ik dat programmatje PowerMax kan vinden (ja ik heb eeb Matrox) maar ik breng de disk liever naar mijn eigen leverancier dan naar Ierland....dan zit ik natuurlijk helemaal lang zonder PC...en da's niet zo mooi ....

bedankt voor jullie adviezen
Weet je zeker dat je je HD bedoeld? Matrox is namelijk een videokaart. Maxtor een HD.

Het proggie is gewoon hier te vinden:
http://www.maxtor.com/en/index.htm

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

Verwijderd

Ik heb het al meerdere keren meegemaakt.
Die schijf staat op de wip! Backuppen die handel en garantie claimen bij (matrox :? )MaXtor.
Succes er mee!

edit: mmm. wcduck was me net voor...

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 15:58 ]

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:12

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> OM

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-03 16:18

Tim Schuhmacher

abasios

Iedereen zegt steeds dat je de hd terug kan sturen, maar ik neem aan mits dat binnen de garantie periode is. Mijn schijf (maxtor) is namelijk 2 of 3 jaar oud.

[ Voor 3% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 18-01-2003 19:58 ]

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 04:49

MaDLiVe

.-Observer-.

Tim Schuhmacher schreef op 18 januari 2003 @ 19:58:
Iedereen zegt steeds dat je de hd terug kan sturen, maar ik neem aan mits dat binnen de garantie periode is. Mijn schijf (maxtor) is namelijk 2 of 3 jaar oud.
Maxtor leverde 3 jaar garantie op hun schijven. Met het serie nummer en part nummer kan je op de site zien of hij nog onder de garantie valt. Hiermee kan je een RMA aanvragen en hem zodoende opsturen.

S.M.A.R.T. fouten duiden op een mechanisch defect van de schijf. Iets dat je zelf dus niet kan verhelpen.

Als je errug koppig wilt zijn kun je de smart check uitzetten in je bios.

[ Voor 7% gewijzigd door MaDLiVe op 19-01-2003 00:56 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Ik heb exact dezelfde error gehad in Win2k, alleen dan in m'n event viewer. Ik heb m'n schijf ff aan iemand gegeven en die heeft met een mac een lowlevel format gedaan. opnieuw alles erop, en blazen maar. Ik kreeg nog een week lang die error ofzo en daarna wassie pleite :) draai nu alweer 2 a 3 maanden met deze disk (die al 2 jaar oud was) :O

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 01:22 . Reden: maxtor schijfje btw ]

Verwijderd

Topicstarter
Ok ok.....MAXTOR :-) Blond he

Heb hem inderdaad terug gebracht naar de winkel en heb een nieuwe gekregen ( 3 jaar garantie) En ben inmiddels weer helemaal op orde...pfffffffff.....

bedankt voor alle tips
Pagina: 1