[Voeding] Aanlopende fan?

Pagina: 1
Acties:
  • 371 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

Topicstarter
Sinds kort maakt mijn voeding een enorm irritant geluid. Volgens mij loopt de fan aan oid, maar als ik ernaar kijk zie ik nix waardoor de fan zou kunnen aanlopen. Toch blaast ie bijna niet. Momenteel is dat nog niet echt een probleem (CPU blijft vrij constant op 39 graden), maar de voeding zelf wordt ook enorm warm. Wat zou hier het probleem kunnen zijn, en wat doe ik eraan?

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

Verwijderd

Lagertje / sleepcontact in je fan kunnen dit veroorzaken. Als je nog garantie hebt terugbrengen, en anders de fan vervangen.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
fan versleten. In fans zitten ook lagger die slijten :P

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem op mijn toen nieuwe asus moederboard A7V-133C en had dit dus al binnen enkele maanden. Het bleek meer voor te komen bij deze mobo's en als oplossing heb ik een druppeltje naaimachine olie in het fannetje laten lopen (boven kant van de fan-> sticker verwijderd en druppel in kleine gaatje laten lopen). Hij doet het nu al meer dan 6 maanden achtereen goed. Dus dat kan een boel problemen schelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 12:47 ]

• Korben

Korben

() => {};

Topicstarter
Mja ik denk eerlijk gezegd niet dat de lagers versleten zijn of zo, want het is niet echt een piepend geluid, maar meer een soort van subtiel ratelend geluid.

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• geforce5_guy
  • Niet online
het hoeft niet perse een piepend geluid te zijn, als er speling op komt dan kan hij ook gaan ratelen hoor.

• Korben

Korben

() => {};

Topicstarter
Ah okee, dus ik moet gewoon een nieuwe fan in m'n voeding zetten, of een nieuwe voeding halen.

• geforce5_guy
  • Niet online
Fan is makkelijk te vervangen. En als de voeding nog goed is, waarom zou je een nieuwe voeding kopen :?

Verwijderd

voedings fan is heel simpel te vervangen, koop bij een pc zaak een fan.. zit vaak al een connectertje aan.. dus is het simpel oude er uit halen en nieuwe erin zetten.

voor 10 euro heb je een nieuwe fan+connectertje

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 20:53
Steek ff een kwastje (met de zachte kant) in de voeding. Gaat fan langzamer draaien en bijna gelijk stil. Als die niet ratelt weet je wat je moet doen :)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

heb ik ook, vind je het echt irr ?
ik heb het gewoon laten lopen, kan geen kwaad

Verwijderd

ik had het zelfde ratelende geluid met m'n voedingsfan ( cheepoding)
die is op een moment gewoon stilgevallen en dan is de voedingoverleden aan oververhitting...
eens proberen met een drupje olie???
of onder garantie terugbrengen zoals ik););)
Pagina: 1