BorderManager op de kabel?

Pagina: 1
Acties:
  • 276 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hai,

Op dit moment hangt mijn WinNT TSE direct op de kabel om zo o.a. het internet te proxyen richting de andere clients.
Eigenlijk wil ik mijn Novell server direct op de kabel om deze functie te laten servicen.
Echter geen idee hoe.

Het is dus een 4.11 server en ik wil daar BM 3.5EP op draaien.
Heb al het e.e.a. zitten rommelen (en kwam tot de conclusie dat ik NIAS 4.2 eerst moet installeren).
Echter deze gaat helemaal over z'n nek (kan public symbols niet vinden bla die bla).
Overigens issie wel uptodate met SP8a, maar ik zal Novell weer opnieuw installen.
Maar goed, nu de vraag wie heeft er ervaringen met het opzetten van BorderManager op een kabel internet aansluiting.
Met NIAS 4.0 kan ik alleen maar modems/ISDN aanwijzen als het apparaat wat inet doorgeeft. Echter moet dat dus een NIC worden en ook nog eens DHCP.

Iemand ideen/ervaringen??

ThX
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>wie heeft er ervaringen met het opzetten van BorderManager op een kabel internet aansluiting.[/quote]<font color="#df040f">* Onno</font>

Maar NIAS heb je niet nodig hoor. Het is immers een doodgewone NIC die je hebt voor je kabelinternet... het enige probleem is DHCP. Volgens mij is NetWare 5 de eerste versie waarvoor DHCP ondersteuning voor LAN verbindingen is, met dhcpclnt.nlm. Misschien dat die ook wel onder 4.11 werkt, kun je uitproberen.
Maar hoe dynamisch is je IP? @Home gebruikt standaard bijvoorbeeld wel DHCP maar je IP verandert nooit, en dus kun je die gewoon als vast IP invullen...

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Nu kan ik je niet helemaal volgen
Als ik BM installeer , mekkert 'ie dat ik eerst NIAS moet installen. Of bedoel je dat je NIAS gewoon niet gebruikt ??
Indien je idd. met 5.1 een DHCP client aan een NIC kunt hangen is het een kwestie van die NIC gewoon een IP laten ontvangen, BM installen (hij vindt dan dus vanzelf een INET toegang via 1 v/d NICs) en vervolgens je clients via de BM laten verlopen.
Een vooroplopende vraag; kun je onder 5.1 met je DHCPClient hetzelfde als elke Windows DHCPClient? (renewen, en releasen??).

En de DHCPServer daar is vrij dynamisch. Mijn servertjes zijn zo stabiel dat een redelijke uptime heb, en dus bijna altijd hetzelfde IP, echter wil *HUN* DHPC server wel eens eruit klappen, waardoor ik vaak een nieuw IP krijg.

ThX so far!

* Koffie had al stilletjes gehoopt dat Onno zou replyen :)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Onno
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nu kan ik je niet helemaal volgen
Als ik BM installeer , mekkert 'ie dat ik eerst NIAS moet installen.[/quote]Hmm, wazig... naja, dan zal dat wel moeten... misschien heeft 4.11 NIAS wel nodig voor NAT ofzo, kweenie. :)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>(hij vindt dan dus vanzelf een INET toegang via 1 v/d NICs)[/quote]Nee, dat niet. Je stelt bij de setup zelf in welke interfaces public en welke private zijn. :)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Een vooroplopende vraag; kun je onder 5.1 met je DHCPClient hetzelfde als elke Windows DHCPClient? (renewen, en releasen??).[/quote]Ja. Er is alleen een klein puntje: het renewen gebebeurt dacht ik niet automatisch. Dus je moet dat ding + een reinitialize system zelf in je crontab zetten.

<pre>VESTA:dhcpclnt -help

Loading module DHCPCLNT.NLM
NetWare DHCP Client
Version 5.05 31 August 2000
Copyright 1995-1999 Novell, Inc. All rights reserved.

Syntax for DHCPCLNT.NLM

DHCPCLNT -HELP --- Display this help screen

DHCPCLNT NAME=<logical board name> [options] [-|/][flags]
Options:
HOST=<Host Name> Update SYS:ETCHOSTS file for <Host Name>
LEASE=seconds Minimum lease in seconds
RS=<Address> Release the Assigned DHCP Secondary Address
TIMEOUT=seconds DHCP wait for reply timeout in seconds

Flags [-|/]
-HELP Display this help Screen
-INETCFG Update Inetcfg
-RELEASE Release the Primary DHCP Address
This will also release all secondary addresses
-SECONDARY Get a secondary IP Address for this board
-INFO Display DHCP address, gateway, subnet mask
lease length, lease expiration time, etc.</pre><BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En de DHCPServer daar is vrij dynamisch. Mijn servertjes zijn zo stabiel dat een redelijke uptime heb, en dus bijna altijd hetzelfde IP, echter wil *HUN* DHPC server wel eens eruit klappen, waardoor ik vaak een nieuw IP krijg.[/quote]*auw*

Lekkere provider zeg. :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Hmm, wazig... naja, dan zal dat wel moeten... misschien heeft 4.11 NIAS wel nodig voor NAT ofzo, kweenie.[/quote]Dus: NIAS is niet echt nodig, eigenlijk onder 4 om ff door de install heen te komen?<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Nee, dat niet. Je stelt bij de setup zelf in welke interfaces public en welke private zijn. [/quote]Ik wil de net gaan replyen dat ik je niet snap ivm met alleen modem/ISDN .. echter begrijp ik goed dat je bij de install dus de vraag krijgt welke NIC pub. en priv. zijn ?
Als dat zo is kom ik daar wel uit. Weet wel hoe het e.e.a. zit met de 2 NICs onder BM.
Was alleen in de stellige veronderstelling dat je dat moest configgen NA de insdtallatie van BM.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Ja. Er is alleen een klein puntje: het renewen gebebeurt dacht ik niet automatisch. Dus je moet dat ding + een reinitialize system zelf in je crontab zetten.[/quote]Begrijp ik goed dattie dus niet conform de DHCP regels na xx% tijd om een verlenging van de IP vraagt?

* Koffie is gebonden aan Sonera :(

p.s. ;
Wat is RADIUS eigenlijk ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Op 13 november 2000 12:22 schreef Koffie het volgende:
p.s. ;
Wat is RADIUS eigenlijk ?[/quote]zie en huiver:
http://www.kpn.net/ids/netwerk/main.phtml

Is wel dial-up maar het gaat om het idee.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
:( :(

Gaat niet al te lekker.
Die BM setup is dus zo brak alsikweetnie wat. Meteen bij install stoptie met een error "Nias must be installed first" en dan ESCAPE to continue (vrij normaal).
Maar als ik ESC doe 'piep' en hetzelfe (eindeloos).
Enfin .. down gooien en up brengen.
NIAS netjes geinstalleerd.
Zo goed en zo kwaad NIAS laten configgen (of je nu wilt of niet, het moet).
Hmm.. LOAD BRDSRV ziet er goed uit.. totdattie bij CSS.NLM komt.
Hij gaat dan elke regel vullen met punjtes (.................) and again and agian (same probs als gister).
Met moeite server weer down en up.
Enfin, BM snapins in de NWADMIN geknald en daar 's configgen.
Die weet mij doodleuk te vermelden dat ik geen BM geinstalled heb :(
Van dat NIAS snap ik geen ruk. Die wel de hele tijd alleen maar async spul installen (dus of modem/ISDN of AIOCOMXen).
Grmbl...

Ben nu maar ff NW531 erover heen aan het knallen (wel clean, want de oude bagger van BM hoef ik dus niet).

Onno: how the f*ck heb jij BM geinstalled?

GRtZ
Koffie

:( Grrrr.. 96 Mb voor een server?!?!? , dat was vroeger wel anders (8>

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Onno
  • Niet online
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Hmm.. LOAD BRDSRV ziet er goed uit.. totdattie bij CSS.NLM komt[/quote]css.nlm? Hmm... die ken ik niet...

Zo laadt brdsrv bij mij...

<pre>Loading module BRDSRV.NLM
Novell Border Server Service NLM BM35_39.ETF
Version 3.10 6 October 2000
Copyright (C) 1996-2000 Novell, Inc. All Rights Reserved
Loading module NBMALERT.NLM
Novell Border Manager Alert Utility BM35_G.01
Version 1.05a 19 May 1999
Copyright (c) 1998 Novell, Inc. All rights reserved.
Auto-loading module NTREND.NLM
NetWare 5.x Trending MIB
Version 5.00 23 June 1998
Copyright 1995-1998 Novell, Inc. All rights reserved.
Auto-loading module MWISE.NLM
ManageWise License Check
Version 2.01a 29 April 1998
Copyright 1998 Novell, Inc. All rights reserved.
Auto-loading module NWTRAP.NLM
NetWare 5 Server Trap Agent
Version 3.01 20 July 1998
Copyright 1993-1998, Novell, Inc. All rights reserved.
Reading configuration file 'SYS:\SYSTEM\NMA\NWTRAP.CFG'
Loading module IPXF.NLM
IPX Fragmentation Layer
Version 3.10a 19 May 1998
Copyright 1996-1998 Novell, Inc. All rights reserved.
Loading module PROXY.NLM
Novell Internet Proxy Server NLM BM35_40.ETF With Debug Symbols
Version 3.09f 12 October 2000
Auto-loading module ACLCHECK.NLM
Novell ACL check NLM BM35_38.ETF
Version 3.56f 24 September 2000
Copyright (C) 1991-2000 Novell, Inc. All Rights Reserved
Auto-loading module PROXYCFG.NLM
Novell Proxy Configuration NLM BM36_INT.2
Version 3.09a 3 October 2000
Copyright (C) 1991-2000 Novell, Inc. All Rights Reserved
Auto-loading module AUTHCHK.NLM
Novell Background Authentication NLM BM35_39.ETF
Version 2.07c 6 October 2000
Portions (C) Copyright 1986-1990 RSA Data Security, Inc.
Auto-loading module ADM.NLM
Novell Authentication Device Manager
Version 2.05 20 December 1999
Copyright (c) 1999 Novell, Inc.
Portions (c) Copyright 1986-1995 RSA Data Security, Inc.

9-11-2000 0:44:17 : ACLCHECK-3.56-9
ACLCHECK.NLM is reading rules from NDS...

9-11-2000 0:44:17 : ACLCHECK-3.56-1
ACLCHECK.NLM read 0 rules from NDS.

Loading module NADMSNAP.NLM
Novell ADM Authentication Provider
Version 1.10 31 May 1999
Loading module IPXIPGW.NLM
Novell IP Gateway G02
Version 5.08 28 May 1999
Copyright (C) 1994-1999 Novell, Inc. All rights reserved.
Loading module RADCLNT.NLM
Novell Radius Client ADM Authentication Provider
Version 1.00 31 May 1999
Loading module AUTHGW.NLM
NetWare VPN Authentication Gateway BM35_34.ETF
Version 4.60d 28 July 2000
Copyright 1997-2000 Novell, Inc. All Rights Reserved.
Portions Copyright 1986-1995, RSA Data Security, Inc.
Loading module ACSNAP.NLM
ActivCard ADM Authentication Provider
Version 1.00 31 May 1999
Copyright (c) 1999 ActivCard, Inc. / ActivCard S.A.
Loading module BRDMON.NLM
Border Service SNMP/NCP Monitor BM35_28.ETF
Version 3.06 30 June 2000
(c) Copyright 1996-1999 Novell, Inc. All Rights Reserved.</pre><BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Die weet mij doodleuk te vermelden dat ik geen BM geinstalled heb [/quote]Om BM te configgen moet ie up zijn.<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Van dat NIAS snap ik geen ruk. Die wel de hele tijd alleen maar async spul installen (dus of modem/ISDN of AIOCOMXen).[/quote]Ja, daar is NIAS ook voor: dial-in en dial-out verbindingen. Daarom was ik ook wat verbaasd dat BM35 onder NW4.11 NIAS nodig heeft.
Inmiddels heb ik trouwens gezien dat NIAS idd nodig is vanwege NAT, die zit standaard niet in 4.11, en wel in 5. Voor de rest hoef je er niks mee te doen. :)<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>Onno: how the f*ck heb jij BM geinstalled?[/quote]Hmm weet je? Ik ga toevallig morgen ergens BM3.5 installeren, ik zal eens goed opletten. :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hmmzz still on-line ??
Zou je mij misschien een mailtje willen sturen naar koffie@dds.nl ??

ThX
Koffie

* Koffie is nu (again) bezig met NW5 install

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hmmz.. update

Hier een snelle update met results (thx to Onno).
Heb het zooitje nu bijna draaien ,BM loopt moeitlijk te doen over de licenties en NDS , maar daar kom ik wel uit.
Volgens mij doet die DHCP client wel leasen enzo, want als ik in m'n DHCPClient status kijk weetie tot op de seconde te vertellen wanneer de lease verloopt.
Zal vanavond 'ns opletten of hij de lease verlengt heeft.
Andere vraag: Los van het feit of je het wilt of niet ... hoe zet ik met BM mijn proxy wagenwijd open ???
Ik neem aan door gewoon IPFilters te maken en alles laten doorrulen (op zowel private als public).

GrtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Onno
  • Niet online
hoe zet ik met BM mijn proxy wagenwijd open ???
Ik neem aan door gewoon IPFilters te maken en alles laten doorrulen (op zowel private als public).
In inetcfg -> protocols -> TCP/IP packet filtering en NAT implicit filtering uitzetten. En in NWAdmin 'Enforce Access Rules' uitvinken.

Dan staat echt alles wagenwijd open. Ook van buitenaf. :P

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hmmz.. dus in tegen stelling tot wat ik dacht, alle pporten een filter geven waarbij de filter alls openzet, moet ik dus juist geen filters instellen ??

GRtZ
Koffie
p.s.: Onno, gister nog in de RAI geweest ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Onno
  • Niet online
Naja, je kunt natuurlijk ook wel een filter maken waarmee je alles openzet, maar het hele packet filtering uitzetten heeft dan hetzelfde effect, en is weer net ietsje sneller. Toch? :)

(niet dat het me een goed idee lijkt om alles open te zetten trouwens ;))
gister nog in de RAI geweest ?
Nee...

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hmmz.. OK dan
Waarom ik alles open wil? Simpel; ik wil testen of het uberhaupt mogelijk is om een andere server te benaderen die erachter komt.
Als ik het niet voor elkaar krijg, hoef ik ook geen aparte filters te bouwen :)

Maareuh .. dan henb je wel wat gemist (One NetVision Congres van Novell).

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:30
Ik zit hier op me stage en ben ook bezig met Bordermanager. De installatie is ook gewoon gelukt. Ik draai Novell Netware 5.1 en dat gaat goed. Het enige waar ik mee zit is dat ik (nog) geen internet kan delen met de proxy! Maar dat ben ik nog ff aan het uitvogelen! :)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Wimlem
Ohw jah.. Nog ff een vraagje tussendoor. Kan je die proxy ook zelf istellen, want met proxycfg kan je geen dingen instellen!
:?:?:?:?:?:?:?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Onno
  • Niet online
Het enige waar ik mee zit is dat ik (nog) geen internet kan delen met de proxy!
Voor alleen internet delen heb je meestal geen proxy nodig. NAT is genoeg. Een proxy wordt pas nuttigs als je veel clients hebt (zodat er flink wat traffic bespaard wordt door caching) of als je met access rules wilt werken. Jantje wel internet, Pietje niet... of Jantje mag alleen op die en die sites komen, maar Pietje overal... enz enz.
Kan je die proxy ook zelf istellen, want met proxycfg kan je geen dingen instellen!
Wat is documentatie toch iets moois he... *zuchtje*

NW Admin. Server object, tabbladen BorderManager Setup, Access Rules en Alert.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Voor alleen internet delen heb je meestal geen proxy nodig. NAT is genoeg. Een proxy wordt pas nuttigs als je veel clients hebt (zodat er flink wat traffic bespaard wordt door caching) of als je met access rules
wilt werken. Jantje wel internet, Pietje niet... of Jantje mag alleen op die en die sites komen, maar Pietje overal... enz enz.
Dus BM hoeft niet perse?? Van NAT heb ik absoluut geen verstand, hoe stel je zo iets in?

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
[quote]

Wat is documentatie toch iets moois he... *zuchtje*
[/quote]

Thnx!! MAar over dat documentatie slaat nergens op. Ben al een poos aan het zoeke in de knowledge base op novell.com. MAar als ik de juiste woorden niet gebruik kom je er niet achter ook :)

• Onno
  • Niet online
Ehm... documentatie != knowledge base.

documentatie: http://www.novell.com/documentation
KB: http://support.novell.com
Dus BM hoeft niet perse??
Nee... als je op je public interface poorten wilt gaan forwarden naar hosts in je private netwerk trouwens weer wel.
Van NAT heb ik absoluut geen verstand, hoe stel je zo iets in?
inetcfg -> bindigs -> je public TCP/IP binding -> expert TCP/IP bind options -> network address translation -> dynamic only.

En dan nog ff reinitialize system doen en alle private hosts kunnen vrolijk connecten naar public hosts... :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Thx!! Zal er vanavond ff naar kijken!
Terugkomend op de install van BM, er zit idd een groot verschil tussen de installatie van BM via de 'oude' weg en de install onder X.
De laatst is ook beter (maar geeft weer andere probs).

Onno:heb hier ff niet je e-mail en wil iets vragen wat ik niet op GoT kwijt wil. Zou je me misschien weer ff een mailtje kunnen sturen ?

Braaikamer - Smoke&BBQ

Verwijderd

Kijk eens bij [url="http://support.novell.de."]http://support.novell.de.[/url] En zoek op document 2942180. Misschien heb je daar wat aan

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op vrijdag 17 november 2000 16:02 schreef Onno het volgende:
[img]"http://gathering.tweakers.net/i/profile.gif"[/img] :)
Oeps...
Wist niet dat de email adressen weer online in het profiel stonden ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Toetie: ThX Zal 'm ff doorworstelen.

Goed, ben dus weer het hele weekend bezig geweest ermee.
Heb een huidige server (2* 3COM 509B ISA) met daarop WinNTTSE. Deze dient als proxy server en werkt uitstekend.

Vervolgens de server dualboot gemaakt en er NW5.1 naast gezet.
Onder WinNT krijg ik een IP in de range 212.58.176.XXX echter op dezelfde bak, met dezelfde NIC onder NW krijg ik het IP uit de range 213.73.166.XXX
Als ik hem dan weer opnieuw boot in NT krijg ik weer het 212 adres (ook na releasen).
Als ik onder NW de DHCPCLNT draai, krijg ik dus wel een IP adres.
Tevens weettie ook wat de DNS server is, dus er is een verbdinding en hij kan babbelen.

In de eerste instatie kreeg ik dus met BM nix voor elkaar (bleef zeuren dattie geen antw. van de DNS kreeg).
Toen ben ik verder gaan zoeken (en maar weer's een clean install).
Vervolgens kwam ik erachter dat zelfs als ik alleen een IP heb dat het dan al mis gaat.

Heb dan dus cleane NW, kabel NIC heeft IP gekregen, maar kan nog niet eens de default gw/router van mijn segment pingen (213.73.166.1) laat staan andere IP's (bijv. 212.189.235.11).

Dus; hij babbelt met het netwerk en krijgt een IP, maaar kan vervolgens nix naar buiten bereiken. Ook niet als ik keihard het IP invoer wat ik onder NT krijg.

Wie o Wie weet raad ???

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
De mijne babbelt ook niet naar buiten. Zal wel aan instellingen liggen denk. Heb ook ff gekeken op de documentation site van novell.

MAar waar ik nu mee zit is dit :

To set up the IPX/IP or IP/IP gateway service, complete the following steps:

1. In NetWare Administrator, select the BorderManager Setup page for the server.

Ik kan dat niet vinden :(

Willem

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ga naar je NWAdmin, en selecteer de server container.
Kies vervolgens BorderManager setup.
Als je dat tabblad niet hebt, zijn de snapins niet goed geinstaleerd.
Maarueh ... als je geen verbinding hebt, waarom ga je dan door met BM? zou je niet eerst een verbinding (evt. via NAT) willen hebben?

Update voor mijn verhaal:
Zit dus bij sonera, het 213.73 segment is van Sonera, maar de helpdesk beweerde mij dat er een adres uit dat segment wordt toegewezen als je client een proxy zou draaien.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Onno
  • Niet online
Dus; hij babbelt met het netwerk en krijgt een IP, maaar kan vervolgens nix naar buiten bereiken. Ook niet als ik keihard het IP invoer wat ik onder NT krijg.

Wie o Wie weet raad ???
Als je in tcpcon kijkt in de routing tabel, staat daar dan een default gateway bij?

En als je packet filtering aan hebt staan (inetcfg -> protocols -> TCP/IP) post je SYS:ETC\FILTERS.CFG eens.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Als je in tcpcon kijkt in de routing tabel, staat daar dan een default gateway bij?
Zal ff kijken vanavond als ik weer bij de server ben.
Maarueh hij krijgt toch al van de DHCP te horen wat de def.gw zou moeten zijn?
En als je packet filtering aan hebt staan (inetcfg -> protocols -> TCP/IP) post je SYS:ETC\FILTERS.CFG eens.
Nope alles staat uit (clean install) dus geen BM,NAT or whatsoever.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
Op maandag 20 november 2000 11:31 schreef Koffie het volgende:
Ga naar je NWAdmin, en selecteer de server container.
Kies vervolgens BorderManager setup.
Als je dat tabblad niet hebt, zijn de snapins niet goed geinstaleerd.
hebben?
Tabblad heb ik dus ook niet! Je zegt er bij dat je de snap-in moet installeren, maar waar haal je dat vandaan en hoe installeer je dat ?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hmm pff .. ff uit het hoofd want zi hier op non-Novell plek.

1) Draai je de NWAdmin vanuit de WIN95 fir od uit de WIN32 ??

2) Indien in beide geen SNapins staan dan pak je de BM CD erbij.
Ik meen dat je de dir border moet hebben. Dan naar public en dan WIN32 (of wassut nou WIN95 :? ). Selecteer alles en plak het in dezelfde dir op SYS:pUBLIC\WIN32/95

Suc6
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
Thnx.. DAt is gelukt :)

• Wimlem
Bordermanager staat er op, NAT aan, ingebeld op me provider en ik kan pingen met de buitenwereld. Alleen als ik de proxy instel op me client dan krijg ik wanneer ik wil gaan surfen :
status : 502 bad gateway

dns name server is unreachable

als ik onder proxycfg kijk optie 3 zie ik netjes http staan met poort 8080 maar origion host port staat op 0 . Moet deze op 80 komen te staan ?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
kan pingen met de buitenwereld
Kun je pingen op de server of op de clients ??

Bij mij werkt het juist niet meer als ik NAT aan heb staan.

En aan de hand van de tip van Onno; wat staat er bij TCPCON -> IP Rotuing Table-> en dan enter op de eerste optie ??
ingebeld op me provider
Dus je hebt er een modem aan hangen ?

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
Kun je pingen op de server of op de clients ??
- Op de server kan ik pingen!!

Bij mij werkt het juist niet meer als ik NAT aan heb staan.
-Kzal t ff zonder proberen

En aan de hand van de tip van Onno; wat staat er bij TCPCON -> IP Rotuing Table-> en dan enter op de eerste optie ??
Destination Next hop Type cost interface
62.0.0.0 62.45.47.91 direct 1 2
192.168.0.0 angel direct 1 1

angel is de server naam. Ip van de server is 192.168.0.1

Dus je hebt er een modem aan hangen ?
- Jep 56k6 modem extern!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op donderdag 23 november 2000 13:16 schreef Tonnetje het volgende:
- Op de server kan ik pingen!!

Kan de server DNS Resolven?? LOAD PING en als adres geef je www.tweakers.net dan gaatie heel lang denken. Alsie 'm resolved naar 212.53.?.11 (weetnie meer uit het hoofd) dan werkt DNS alsie zegt dattie geen DNS kan resolven is er iets mis :)

-Kzal t ff zonder proberen
Lemmeknow

Hmmz .. euhm bij mij werkte het door de volgende toe te voegen:

0.0.0.0 62.45.47.1 REMOTE 1

Just try it ...

- Jep 56k6 modem extern!
en je krijgt IP met DHCP neem ik aan ?
Tipje: je hebt modem dus zo erg issut niet, maar porobeer te vermijden dat je je complete IP hier post ;)

Suc6!

[layout was fucked up ...]

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
Kan de server DNS Resolven?? LOAD PING en als adres geef je dan gaatie heel lang denken. Alsie 'm resolved naar 212.53.?.11 (weetnie meer uit het hoofd) dan werkt DNS alsie zegt dattie geen DNS kan resolven is er iets mis :) Dat werkt dus niet!!

Hmmz .. euhm bij mij werkte het door de volgende toe te voegen:

0.0.0.0 62.45.47.1 REMOTE 1

Just try it ... Als ik dit wil toevoegen zegt hij : Object not found! :(

- Jep 56k6 modem extern!
Tipje: je hebt modem dus zo erg issut niet, maar porobeer te vermijden dat je je complete IP hier post ;)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dat werkt dus niet!!
Dan weettie niet wat je DNS server is (want je komt dus wel naar buiten)

zegt hij : Object not found! :(

Klopt, je moet ff kloten met dat nummertje. Indien je het nog niet wist, dat nummer komt overeen met de nummer sonder LOAD MONITOR/LAN-WAN en dan die lijst. Je bindings dus..

- Jep 56k6 modem extern!

Je draait dus DHCPCLNT ?? (doe je ook -inetcgf ??)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Onno
  • Niet online
Dhcpclnt is alleen voor LAN interfaces, bij WAN interfaces als WHSMAIO (die je voor modems gebruikt) kun je het automatisch krijgen van een IP adres gewoon in inetcfg instellen bij de TCP/IP binding.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op donderdag 23 november 2000 14:56 schreef Onno het volgende:
Dhcpclnt is alleen voor LAN interfaces, bij WAN interfaces als WHSMAIO (die je voor modems gebruikt) kun je het automatisch krijgen van een IP adres gewoon in inetcfg instellen bij de TCP/IP binding.
Zorry .. vergeten :o
Als je 'm vanaf een ws runt (met de windows executable) dan issut volgens hem niet mogelijk .. maar op het console zelf wel.
Silly me ... vergeet ik iets waardoor ik in de eerste instantie BM zelf niet aan de praat kreeg.

* Koffie moet maar weer 's terug naar de schoolbanken.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
Ik zal morge wel weer es kijken!

alvast bedankt!

• Wimlem
Ik heb nu het een en ander veranderd. Maar het werkt nog steeds niet :( Hij lijkt nu wel dingen te gaan verzenden via het modem (txd lampje knippert) maar ontvangen doet deze niet. Moet je ook de dns servers van je provider ergens invullen ?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
DNS:
INETCFG ->Protocols -> TCP/IP -> DNS Resolver (4e van onder)

Enneuh.. heb je je IP filters aan staan?

Ineens werkte het zooitje hier niet meer.
Wat bleek, had totaal nieuw IP gekregen maar op alle filters stond het oude IP nog ... kijk daar dus ook ff naar.
(LOAD FILCFG -> Config. TCPIP Filters -> Packet Forwarding -> Exceptions)

Suc6!!!
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Onno
  • Niet online
Bij een dynamisch IP kun je ook beter alleen de source of destination interface invullen, en niet het IP... :)

Verwijderd

Ik had ook problemen met het naar buiten babbelen. Zowel met bordermanager als met nat. Heel mijn server kon niet naar buiten pingen. Dat lag aan het subnet van @home.
Die gebruiken subnet 255.255.252.0 ik heb dit verandert in 255.255.255.0. En daarna in de bind gate= toegevoegd om de default gateway op te geven. Hij geeft dan aan dat deze niet op het default network ligt maar doet het vervolgens wel.

Geen nette manier maar werkt wel. Misschien weet iemand een nettere manier????

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op zaterdag 25 november 2000 00:11 schreef Onno het volgende:
Bij een dynamisch IP kun je ook beter alleen de source of destination interface invullen, en niet het IP... :)
Yep .... alleen het betrof hier de standaard filters die BM tijdens de install erop had gegooid ;)

Ben nu bezig POP3/SMTP erdoorheen te filteren (TID:2933125).
Lukt alleen niet zo erg :?

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
DNS:
INETCFG ->Protocols -> TCP/IP -> DNS Resolver (4e van onder)
- Kabelfoon maakt geen gebruik meer van DNS dus heb ik er niks ingevuld.

Enneuh.. heb je je IP filters aan staan?

(LOAD FILCFG -> Config. TCPIP Filters -> Packet Forwarding -> Exceptions)
-Dit kent ie niet :(

ik zit nu dus ook een beetje vast. Weet niet waar ik naar moet kijken :( .. Alvast bedankt koffie!

• Wimlem
Het is in ieder geval filtcfg.. Gaat weer ff proberen :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dat wus dus idd. een typo.
Moet FILTCFG zijn ;) maar dat wist je inmiddels al.
Ik ken de situtatie die jij draait niet (kabelfoon :? ).
Ken je ff een soort layout van je server/inbel hw dumpen?
- NW versie (SP's)
- Welke andere Netware producten (al dan niet 3rdparty).
Dat soort dingen ...

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
Kabelfoon maakt geen gebruik van DNS servers meer!
Ik gebruik een 56k6 elsa microlink modem wat op com1. Ik gebruik novell netware 5.1 samen met bordermanager. Voor de rest staat er niks op. Heb onder inetcfg een verbinding voor mijn internet aangemaakt!
Met filtcfg heb ik heb ik die filter aangezet zoals jij zei.
Pingen kan ik naar buiten.
op de client pc connect ik naar de server op poort 8080 om te browsen. En daar krijg ik nog steeds die DNS error!

• Wimlem
Wanneer ik bij proxycfg kijk, dan zie je de proxy listen addresses. Daar staat alles ingevuld behalve origin host port. Moet deze soms op 80 komen te staan ipv 0 ?

• Onno
  • Niet online
Kabelfoon maakt geen gebruik van DNS servers meer!
Zonder DNS kun je geen hostnamen gebruiken, aleen IP adressen. Dus natuurlijk moet je ook bij Kabelfoon een DNS server invullen bij je TCP/IP config.

• Wimlem
Op maandag 27 november 2000 12:17 schreef Onno het volgende:

[..]
Zonder DNS kun je geen hostnamen gebruiken, aleen IP adressen. Dus natuurlijk moet je ook bij Kabelfoon een DNS server invullen bij je TCP/IP config.
Dus niet he!!! Wij hoeven absoluut geen dns server meer te gebruiken!

• Wimlem
KHeb nu ff een account van TMFweb gebruikt en dat werkt beter. DNS resolven werkt gewoon en ik krijg nu op de client een andere melding namelijk : 403 forbidden :(

• Onno
  • Niet online
Dus niet he!!! Wij hoeven absoluut geen dns server meer te gebruiken!
Je gebruikt het, hoe dan ook. Dat je het niet in hoeft te vullen in Windows is heel wat anders. De DNS server wordt waarschijnlijk via DHCP doorgegeven. Maar zonder DNS kun je geen hostnamen gebruiken. Dat is een feit. Punt.

• Wimlem
Ja volgens mij heb je gelijk !! Met tmfweb en dns server ingevuld doet ie al meer!

Sorry voor mijn voorbarige conclusie!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Maar het blijft verstanfi om ff een stuk of 3 DNSen (van 2 providers) erin te rammen.
Maar als je still probs hebt met de clients (volgens mij kun je dus nu beter inetten), probeer het dan eens op IP.

Enne wat heb je bij de install van BM gedaan?
Er zijn 2 vragen bij de install van BM die betrekking hebben op kunnen inetten, namelijk:

- Wil je de standaard filters installen (VPN, WWW enzo)
- Wil je dat iedereen nu kan inetten (WWW) of wil je aklles dichtknallen en het zelf gaan regelen

Desnoods knal je BM er opnieuw overheen (kost je 5 min extra).

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
Ik gooi het er gewoon nog een keer op !!

en gelijk ff naar die instellingen kijken!! :)

• Wimlem
Hij doet al meer...

als ik niet verbonden met het internet ben en ik start internet explorer op dan krijg ik 504 Gateway Timeout. Dus dat is goed neem ik aan. MAar wanneer ik een pagina in typ en ik ben verbonden , dan gebeurt er dit : ik type in www.tweakers.net. Linksonderin zie waar hij naar zoekt en daar komt te staan ..

www.www.tweakers.net.org
www.www.tweakers.net.com
www.www.tweakers.net.net

Iemand een idee ????

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Ja hoor .. das gewoon inet die hem niet kan vinden, en dan gaatie standaard dat soort dingen proberen.
Zet dus ff onder Tools ->Internet Options ->Advanced -> Search from the address bar

Het zoeken uit.
Betekent dus dattie het nog steeds niet doet.
Hmmz... geef nog eens wat meer info (wat waren wijzigingen na dat TMFweb en wat heb je allemaal gedaan?).

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
Dat zal ik morgen doen ! kzit nu thuis :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Toevallig gisteren weer eens BM geinstalleerd thuis ...
Net na, of tijdens de vraag over wat je public en private is kan je 2 vinkjes doen.
Eentje voor de standaard filters, en eentje voor Acces Control.
Als je Acces Control aanvinkt kan niemand inetten, en moet je dat zelf nog met de NWADMN instellen.
Als je 'm dus afvinkt kan default elke user inetten...

Let me know ..

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
Dat heb ik goed gedaan. Ik kon net op me client pc tweakers.net opvragen!! Heel langzaam!
Alleen toen sprong de stroom in het halve Westland uit! :( En nu werkt t weer niet :(:(

maar we blijven het proberen :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Klopt, ik heb ook het gevoel dat sommige sites ietsjes langzamer gaan dan direct de kabel/modem op een client hangen.
Maar zodra de zut geproxyd is ... gaaaaaaan!!!

p.s. sjek je mailbox ff!

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
Het werkt dus weer.. MAar het gaat baggertraag! :( Krijg de pagina's wel binne :)

komt dat iemand bekend voor ?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
-Site overbelast
-Snelheid van je modem
-Snelheid van de connectie (voor het zelfde geld heb je met je 56K6je een verbinding op 2400 baud)

Hoe zit het met sites die al gecached zijn ?? Gaan die ook zo traag?
Enne iets wat ik me absoluut niet kan voorstellen maareuh

- Util. van 100%
- Harriwarrie hub die zelfs op HTTP al collission geeft.

Oh ja, de mailproxy die je in de NWAdmin kunt instellen is ruk. Gebruik liever SMTP/POP3 filters in plaats van de mai-proxy.
Zelfs Novell raad de mailproxy af (onofficieel uiteraard).

GRtZ
Koffie
ps:had je er wat aan ?
ps2:Lekker gevoel als de pages uiteindelijk bninenstromen he *D

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
Nog ff aan het prusse...

Maar nog steeds baggertraag! En het zijn volgens mij niet de redenen die jij zei. een pagina duurt denk 10 minuten voor ie compleet binne is. Maar als ik m dan nog een keer op vraag dan istie snel ! *D

Ik ga nu ff naar dat documentje van je kijken :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hmmz.. dan is er maar 1 oplossing;
Check nogmaals de snelheid van je huidige verbinding.
Trek je modem eraf en knoop deze aan een W9x bakje ... bel in op dezelfde snelheid en check het nog eens ...
Als het retetraag is (wel ff een andere site sjekken, anders paktie je IE/NS cache) heb je dcus een rukverbinding en anders ligt de prob in NW/BM ..
Dus check ff waar het zit,laat dat weten en we kennen weer verder troubleshooten,.

Suc6
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
Heb het hele zoitje opnieuw er op gezet. Had ff te veel zitte klooien :)

Maar als ik nu in NWadmin32 naar bordermanager setup gaat en dan de http proxy aanvink, wil ik gaan kijken naar de instellingen, krijg ik deze melding :( :
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/~thok/1.bmp

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hmmz ... heb je tijdens de BM setup wel de juiste devices als public en private aangemerkt ??
Ik denk dattie daar nu een probje mee heeft.
Flikker BM eraf en install ff opnieuw (da's zo gedaan).

Suc6
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
En het is op gelost :)

Bij ip addresses moest er de server ip bijstaan met de public/private erbij

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dus je bent weer helemaal tevreden??
Kijk ook eens ff op http://novell.pagina.nl staan linx naar TID's voor packet filters .. scheelt een hoop gezoek.

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
krijg nu voor de verandering weer es een andere melding op de client :(:(:(

server : 403 Forbidden
Desription: Organizational policies prohibit acces to this page

• Wimlem
Koffie : Ik ben ff een verslagje aan het maken van al mijn instellingen e.d. Kan ik die ff een keer opsturen zodat jij kan kijken wat er niet goed ingestelt staat en/of verbeterd kan worden ?

Willem

Verwijderd

Je kan ook niets ook he Willem :P

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Op vrijdag 01 december 2000 11:58 schreef Tonnetje het volgende:
Koffie : Ik ben ff een verslagje aan het maken van al mijn instellingen e.d. Kan ik die ff een keer opsturen zodat jij kan kijken wat er niet goed ingestelt staat en/of verbeterd kan worden ?

Willem
no probs ... mail maar ff (as much as available please ...)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
Best.. Ben nu hard aan ut typen :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Al uit getyped? ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
Maandag weer.. Ben er alleen mee bezig op me stage !!

Moest ook nog me stage verslag type dus waarschijnlijk wordt dat maandag

• Wimlem
Het wordt dus vandaag

kzal m ff maile strx !

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Mailbos=empty hoor

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
Hij is er hoor

gister verstuurd om 16.00 uur ofzow :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Klopt ... maar is naar mijn zakelijke account verstuurd, dus zag 'm pas vanmorgen.
Ben al druk aan het lezen.
Ziet er goed uit.

Comments volgen per mail.
Tipje .. alsi helemaal af is kun je 'm hier misschien ff posten. Is best handig voor anderen (evt. mijn documentatie ook).

GRtZ
Koffie

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Wimlem
Als er dingen zijn die niet goed zijn oid, zou je het dan kunnen/willen veranderen aub ?

en dan met een andere kleur zodat ik zelf kan zien wat er fout is :)

• Wimlem
Goed gevoel als het werkt jah *D

Hij hangt alleen af en toe de telefoon op met de volgende melding :

LCP is down : ***Compression engine Failure*** Interface ELAS_1, Board2

Pagina: 1