Kun je XP opstarten vanaf een USB memory Stick?

Pagina: 1
Acties:
  • 554 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EdGnoj
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Misschien een domme vraag, maar kan een USB Memory Stick of hoe je die dingen ook noemt een floppydrive volledig vervangen?

Kun je de pc opstarten vanaf zo'n stick (XP)
Kun je ook BIOS updates e.d. doen of moet dit beslist via een floppydrive?

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-11-2025

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Kijk eens hoe groot memorysticks zijn en hoeveel ruimte XP in beslag neemt ;)

Verwijderd

ten 2e dit is niet mogelijk of jou bios moet boot van usb ondersteunen maar volgens mij is dit niet mogelijk

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:54

DinX

Motormuis

Bedoel je dat je de memory stick als een soort boot-floppy wil gebruiken en dat je XP op je harde schijf staat, of wil je je hele windows op zo'n stick krijgen ?
Weet dan dat XP 1.2 gieg of iets nodig heeft (dacht ik toch), dat krijg je niet op zo'n stick :)

Wil jet het gewoon als een soort floppy gebruiken, dan gaat dat normaal gezien, mits je een recent moederbord hebt. De laatste moederborden ondersteunen het booten vanaf zo'n usb device.

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• EdGnoj
  • Niet online
Hahaaaa, neee ik bedoel gewoon met dos opstarten vanaf zo'n stick en ermee kunnen flashen.

Verwijderd

DinX schreef op 18 January 2003 @ 11:50:
Bedoel je dat je de memory stick als een soort boot-floppy wil gebruiken en dat je XP op je harde schijf staat, of wil je je hele windows op zo'n stick krijgen ?
Weet dan dat XP 1.2 gieg of iets nodig heeft (dacht ik toch), dat krijg je niet op zo'n stick :)

Wil jet het gewoon als een soort floppy gebruiken, dan gaat dat normaal gezien, mits je een recent moederbord hebt. De laatste moederborden ondersteunen het booten vanaf zo'n usb device.
hmm bij mij kost het al zo 2 gb xp installatie wel fat32 dan

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Misschien is dit iets voor jou, ter vervanging voor de altijd gare bootflop:
De boot cdrom :)

• Appesteijn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
hee interessant. Ik heb hier ook zo'n ding liggen van 32mb. Mijn mobo ondersteunt idd boot from: usb-floppy, usb-zip en usb-cdrom. Als ik hem op usb-zip set dan gaat ie iig de memory-stick lezen bij het booten. Alleen moet ik nu nog een goed progje vinden wat hem wil formatten. Gewoon de opstartbestanden voor bv. win98 kopieren werkt tot nu toe nog niet. En het lijkt me wel handig als je je bios moet flashen (ja kan ook vanuit windows maar, dat is toch niet leuk), WinXP opnieuw installen (ok je kan ook van cd-rom af booten). Of te wel, ik zou ook wel eens willen weten of het kan en zo ja, hoe dan?

• dr snuggles
  • Niet online
Wanneer je de memory stick inplugt in je pc, ziet windows xp hem als het goed is als een harde schijf. Nu kan je daar wat opstart bestanden op te zetten, dit heb jij al geprobeerd met win98 bestanden, maar probeer het eens door in xp een floppy te formatteren met opstartbestanden en kopier deze bestanden vervolgens naar de memory stick.
Edit: als dit niet lukt kun je ook proberen de inhoud hiervan op je usb stick te zetten: Xp bootflop voor winXp prof uit de faq

Probeer het ook eens met een image maker die eigelijk voor een boot cdrom is bedoeld, maar volgens mij ook werkt voor usb sticks.

Booten van een memory stick is zoiezo mogelijk met Linux.

Dan kan je ook vast wel je bios mee flashen. Voorwaarde is wel dat de nieuwe bios (die je graag in je bios wil flashen) op de c schijf moet staan. Als je van een cd af boot wordt deze automatisch de a schijf (en een floppy die b: schijf, als je op de flop dat een bios zet, kan je die niet flashen). Wanneer je usb stick als a: schijf wordt herkent kan je er je bios mee flashen.

Het 1 en ander zul je toch zelf moeten uitzoeken vrees ik. Gebruik google en voor vragen kun je uiteraard verder op GoT terecht. Suc6 ermee.

[ Voor 12% gewijzigd door dr snuggles op 18-01-2003 12:49 ]

Verwijderd

Antwoord is heel simpel: NEE! Die memory stick wordt door XP namelijk pas gezien nadat de USB driver geladen is. Indien je het geluk hebt dat je BIOS wel Boot from USB device ondersteunt, kun je wel andere OS'en starten (DOS 6.2 bijv ;) ) maar XP gaat helaas (nog) niet lukken.

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-01 22:03

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

hm hm zal idd vast wel kunnen als je bios het ondersteund, op de mijnes, de verpakking er van staat Boot Up en floppy teken dus dan moet et wel kunnen maar idd moet je er dan gewoon 98 flop op zetten?

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

• EdGnoj
  • Niet online
Dus als ik het goed begrijp kun je in elk geval wel in DOS komen en dus ook flashen (vanaf de C schijf)

Dat zou betekenen dat ik de floppydrive eindelijk kan wegflikkeren. De vrijgekomen ruimte kan dan worden ingenomen door een extra HD of een ventilator.

Verwijderd

ben wat aan het surfen en kom toevallig dit artikel tegen misschien wat leesvoer voor de topic starter :-) http://www.letsgodigital....lyDisk.html?LetsGoDigital

• EdGnoj
  • Niet online
Als je het zo leest Extreme, dan lijkt het alsof er twee soorten memorypennen bestaan. Bootable middels speciale software en non-bootable.

Ik heb trouwens ook eens in mijn BIOS gekeken (Asus A7N8X Deluxe), en daar heb ik niet de mogelijkheid om vanaf USB te starten. Wel is er een optie "Other Bootable Devices", maar die kun je alleen enabelen of disabelen.

Ik vind het toch wel een beetje wazig allemaal

• dr snuggles
  • Niet online
EdGnoj schreef op 18 January 2003 @ 16:59:
Als je het zo leest Extreme, dan lijkt het alsof er twee soorten memorypennen bestaan. Bootable middels speciale software en non-bootable.

Ik heb trouwens ook eens in mijn BIOS gekeken (Asus A7N8X Deluxe), en daar heb ik niet de mogelijkheid om vanaf USB te starten. Wel is er een optie "Other Bootable Devices", maar die kun je alleen enabelen of disabelen.

Wanneer je die optie niet hebt kun je het wel vergeten.

Verwijderd

Nou, ik ben dit weekend bezig geweest met Flonix (mengeling van debian, knoppix en damnsmalllinux) op mijn USB key te zetten en ik kan in de bios van mijn A7N8X Deluxe 2.0 revisie gewoon USB-ZIP kiezen als boot device. Wel belangrijk is dat je USB Keyboard & Legacy aanzet. Vlak voor de uiteindelijke boot krijg je een overzicht van je system + dmi pool en dan zie ik daar Flash Disk 2.00 tussen staan en boot hij vrolijk van het apparaatje.

meer info over flonix:
http://linuxdocs.tuxfamily.org/flonix/

(btw: ik gebruik de 1007 Final Uber Bios voor de Deluxe 2.00 rev.)
(edits: bios vermelding + typos)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2004 16:26 ]

Verwijderd

Ik heb dit weekend ook van mijn Sweex flashdrive 32Mb een "windows startdiskette" gemaakt,gewoon de win98 startdiskette bestanden naar m'n flashdrive gekopieerd.
Werkte eerst niet maar moet inderdaad ook op m'n Asus A7N8X in het bios usb mouse legacy enablen,zie ook mijn topic

Sweex flashdrive bootable maken.

De floppy is voor mij verleden tijd. :*)

• Zodiac
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01 16:41
Kan dit ook met een Asus A7V600? Ervaringen, iemand?

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Zodiac schreef op 26 januari 2004 @ 11:16:
Kan dit ook met een Asus A7V600? Ervaringen, iemand?
Lijkt me dat je dat gewoon moet proberen :? Gewoon in bios kijken en zien of je ook de USB kan kiezen om te booten :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Nemrah
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-12-2025
Effe een zijdelinkse opmerking... Ik zie hier een aantal maal de opmerking staan "dat past niet". Maar er zijn toch ook hele grote USB keys? Ik zag laatst een pendrive van 2 Gb. Daar moet XP wel op passen lijkt me. :?
(Nee die dingen zijn niet te betalen zo duur, maar even het principe..)

Plant eens een boompje

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

Anders proberen win98 erop te krijgen :)

[rml][ win98] <5 mb; iemand al geprobeerd?[/rml]

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:17

Nitai

Live the life you love.

EdGnoj schreef op 18 januari 2003 @ 16:59:

Mijn exact dezelfde moederbord kan dat wel (bios 1007), je dient je bios te flashen en dan heb je deze mogelijkheden (en meer) ook tot je beschikking.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Harmen1975
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik weet niet hoe ze heten, maar er bestaan een soort van 'converters' om compact flash geheugen op een standaard IDE-controller te prikken. Misschien dat op deze manier iets mogelijk is ?

If you don't succeed at first, redefine succes.

Pagina: 1