Vluchtsimulatie/cockpitbouw topic: waar?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Na de sluiting van de HK ben ik eens gaan kijken hoe ik nog van nut zou kunnen zijn voor GoT... zonder al te veel in de details te treden aangaande mijzelf en mijn *kuch* carriere op GoT, heb ik ontdekt dat datgene dat ik naast mijn studie op de hogeschool doe eigenlijk gewoon alles met tweaken te maken heeft. En nu wil ik er een mooi topic over openen. Maar waar?

Even voor de duidelijkheid: bij het bouwen van een "vluchtsimulator" moet je denken aan _bijvoorbeeld_ het gebruiken van een oude vliegtuigcockpit, en die met allerlei hard- en software maken tot een bruikbare vluchtsimulator in de sfeer van een echt vliegtuig. Wat vooralsnog NIET de bedoeling is, zijn simulatoren waarbij de enige referentie naar een echt vliegtuig voortkomt uit het gebruik van één of twee "vliegtuigjoysticks" en de gebruikte software...

Iedere boerenl*l kan immers een stuurtje aansluiten en zeggen dat hij een vluchtsimulator op zijn bureau heeft staan... daarvoor lijkt mij een topic in [SGD] meer dan geschikt ;)

Wat voorbeelden van wat ik bedoel:

Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/y.a.cathalina/Image%20Upload/__hr_DSC00016_small.jpg
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/y.a.cathalina/Image%20Upload/AC97-0295-10_a%5B1%5D.jpeg
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/y.a.cathalina/Image%20Upload/fd2b.jpg

Omdat het bouwen van een goede vluchtsimulator zoals net omschreven zoveel raakvlakken heeft met zoveel verschillende "disciplines" hier op GoT, zoals daar zijn:

[VB] De visuals, dus het grafische gedeelte
[PM][VB][OH][SA] De gebruikte hardware in de vorm van PC's en allerlei zelf inelkaar gesoldeerde/geprogrammeerde zut
[OH] De verwerking van de "intputs" van alle besturingsorganen
[OH] Alle "outputs" behalve het geluid en de visuals, dus bewegende metertjes en lampjes
[SA][SGD] De gebruikte "off-the-shelf" software

Persoonlijk geef ik de voorkeur aan [OH], maar om te voorkomen dat een topic als deze straks heen en weer wordt gesmeten wil ik graag even jullie mening horen. :)

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-10 22:14

Arno

PF5A

Mij lijkt het dat SG het beste past, aangezien een IRL cockpit based sim eigenlijk in geen van de andere fora goed past ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Traag schreef op 18 January 2003 @ 11:50:
Mij lijkt het dat SG het beste past, aangezien een IRL cockpit based sim eigenlijk in geen van de andere fora goed past ;)
Is een idee... ik ben in de eerste instantie gewoon benieuwd of er nog meer GoT-ers zijn die zich hiermee bezig houden, maar aan de andere kant vind ik het toch net iets teveel passen in het tech-gedeelte om het dan maar in [SG] te gooien... ;)

Bally Jerry pranged his kite right in the how's your father. Hairy Blighter dicky-birdied, feathered back on his sammy, took a waspy, flipped over on his Betty Harper's and caught his can in the bertie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:48
Tsuru schreef op 18 januari 2003 @ 11:44:
[knip]
[OH] Alle "outputs" behalve het geluid en de visuals, dus bewegende metertjes en lampjes
[knip]
Dat moet toch in Casemodding & Elektronica ([CE])?

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-10 22:14

Arno

PF5A

NitroX_infinity schreef op 18 januari 2003 @ 12:57:
Dat moet toch in Casemodding & Elektronica ([CE])?
CME is alleen voor PC related Elektronics ;)

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:49

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Ik vind cockpits nabouwen 'hobby-achtig' en dat kan imho gewoon in SG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Dat lijkt mij een flinke mod van je joystick :P
CME lijkt mij wel goed daar voor, omdat de computer zelf ook wordt weggemod.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Demon
  • Laatst online: 04-10 14:58

Mad_Demon

de dokter

Resistor schreef op 18 January 2003 @ 13:17:
Dat lijkt mij een flinke mod van je joystick :P
CME lijkt mij wel goed daar voor, omdat de computer zelf ook wordt weggemod.
Hier komt wel meer bij kijken hoor, zie ook de openingspost, de software bijvoorbeeld :)

Een mod is het ook niet denk ik, aangezien de computer bij een simulator eerder een deticated systeem is dan een mulit-purpose computer.
Dan zou een pinautomaat ook een casemod zijn (kort door de bocht) ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Mad_Demon op 18-01-2003 22:51 ]

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou kunnen denken aan een Special Project In Progress (SPIP © John Socca ;) ) wat je forumbreed toegankelijk maakt. En streng modereert, want de "Mooi" "1337" "KIKKUH" etc. posts zullen niet van de lucht zijn wanneer je zo'n topic start.

Al-met-al denk ik dat dit een mooie kruisbestuiving tussen SG en HW zal zijn, feestje voor Kaj. en ItSnows dus :P

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
Eeeh, verwacht niet al te veel kennis hiervan op GoT hoor.

Dit gaat wel even verder dan het inbouwen van een LCD'tje in een drivebay. Zeker in SG bereik je niet het publiek dat je wilt bereiken.

Ik zou het zoeken op internetnationale fora, van vliegtuigfanatici, flightsimmers of vliegtuigspotters...

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 23:19:
Je zou kunnen denken aan een Special Project In Progress (SPIP © John Socca ;) ) wat je forumbreed toegankelijk maakt. En streng modereert, want de "Mooi" "1337" "KIKKUH" etc. posts zullen niet van de lucht zijn wanneer je zo'n topic start.

Al-met-al denk ik dat dit een mooie kruisbestuiving tussen SG en HW zal zijn, feestje voor Kaj. en ItSnows dus :P
Forumbreed "Special Project"? Klinkt interessant... vertel eens wat meer daarover! :P
Captain Pervert schreef op 18 January 2003 @ 23:32:
Eeeh, verwacht niet al te veel kennis hiervan op GoT hoor.

Dit gaat wel even verder dan het inbouwen van een LCD'tje in een drivebay. Zeker in SG bereik je niet het publiek dat je wilt bereiken.

Ik zou het zoeken op internetnationale fora, van vliegtuigfanatici, flightsimmers of vliegtuigspotters...
De reden dat ik zoveel in de HK postte is dat ik er nooit vanuit ging dat er erg veel meer mensen "net zoals ik" op GoT zouden ronddwalen die zich hier ook mee bezig houden...

Helaas is het aantal projecten op deze schaal in NL maar op één of twee handen te tellen... dus ik vraag me net als jij ook af of hier op GoT wel een "markt" voor is :)

[ Voor 50% gewijzigd door Tsuru op 18-01-2003 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Captain Pervert
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-03 12:19
en die met allerlei hard- en software maken tot een bruikbare vluchtsimulator
Dat is een kort zinnetje, maar die 12 woorden beschrijf je 120 jaar werk :)

Ik zou ten eerste gebruik maken van bestaande software (MS Flightsim comes to mind natuurlijk). Daarnaast kan je (dit idee kwam net bij me opborrelen) een toetsenbord uit elkaar slopen. De printplaat met chips etc. hou je, maar die koppel je niet aan toetsen op het toetsenbord, maar aan knoppen die je in de cockpit plaatst (kunnen gewoon knopjes en switches van electroboer zijn). Dat zijn als het ware dus je toetsenbord-toetsen, maar dan in een cockpit-layout.

Daarmee behoud je een realistische doelstelling.

- Het is goed mogelijk om een frame in elkaar te lassen, wat stoelen en een vliegtuigstuur erin te plaatsen (ik zou een bestaand PC-vliegtuig-flightsim-stuur nemen en die dusdanig modden dat hij goed in je cockpit te verwerken is), en de hele handel te bekleden naar smaak en authenticiteit

- Het is goed mogelijk een beamer op de cockpit te plaatsen met een groot scherm ervoor en daar FS 2002 (was dat de laatste editie?) op te spelen

- Het is (denk ik) ook mogelijk, zij het met wat kunst en vliegwerk, om alle knopjes te koppelen aan een toetsenbordcontroller.

Als ik kijk naar wat jij eigenlijk van plan bent, vraag ik me af waarom je niet meteen een compleet vliegtuig wil bouwen, nee, waarom niet meteen een ruimteschip :P

Bij mijn idee ontbreken weliswaar alleen gauges en displays, daar heeft MS Flightsim immers geen output voor. Maar je moet maar zien wat je ermee doet.

In elk geval succes, of je er nou op GoT mee aan de slag gaat of niet, maar kom in elk geval wel even het resultaat showen 8-)

Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Wow wacht... ho stop enzo :P

Ik "heb" er al eentje :+

Sinds 1991 staat er op de Hogeschool Haarlem een oude Fokker F28 3/4 cockpitsectie van Fokker, en die is door studenten LT en Elektro in de afgelopen 12 jaar langzaam verbouwd tot een ware "fixed-base" vluchtsimulator. Dus met een beamer, 19" rack met zelf ontworpen electronica, Linux masjien met wat zelfgeschreven besturingssoftware, werkende autopilot, touchscreen, etc etc etc. (zie bovenste foto in mijn openingspost ;) ). Door mijn interesse en de tijd die ik in dit ding geïnvesteerd heb om hem voor mijn medestudenten luchtvaarttechnologie en de rest van de school draaiende te houden ben ik sinds een paar maanden benoemd tot de beheerder van dat monster.

Het leek me leuk om er eens wat meer mee te gaan doen op GoT, dus andere mensen die iets soortgelijks van plan zijn te helpen en samen nieuwe ideeen op te doen. :)

Maar desalniettemin ga ik er ongetwijfeld ook ooit eentje voor mezelf bouwen, maar nu nog even niet... er moet ook nog gestudeerd worden enzo... ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Tsuru op 19-01-2003 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

naja t ligt eraan. als je zoals ze in t topic al zeggen en flight simulator 2002 (8)7) (ja dat is de laatste versie :P) gaat gebruiken dan heb je iig geen software nodig en alleen een pc waar je de verschillende toetsen apart moet bouwen en dan heb je als t ware een ocm topic. het gaat dan alleen je toetsen goed zetten en vliegen maar :)

je kan ook zelf alles in gaan proggen (dat is nog een stu stoerder imho) maar dan heb je echt mega veel werk :) k ben zelf een keer begonnen aan een super shooter die ik nog nooit heb afgemaakt (http://www.xs4all.nl/~disjfa/shoot/index.html) maar dan moet je iig een groepje mensen die ook daadwerkelijk kunnen proggen hebben en iets te groots maken :) maar wel erg stoer :)

wat ik dus zeg. lekker makkelijk houden en fs 2003 gebruiken en lekker je toetsenbord openslopen :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

disjfa schreef op 19 January 2003 @ 01:57:
naja t ligt eraan. als je zoals ze in t topic al zeggen en flight simulator 2003(ja dat is de laatste versie :P)
Kan je mij vertellen dan waar ik die kan kopen? >:) 2002 issut nu en over een klein jaar naar 2004. ;)

BTW, FS2002 is heel goed te gebruiken in zo'n setup. Wide View kan gebruikt worden.
http://www.projectmagenta.com/ ----->onmisbaar

En er zijn EPIC kaarten om de hele handel (lees: speciale hardware) aan elkaar te koppelen. :)

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2003 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:30

beany

Meeheheheheh

disjfa schreef op 19 January 2003 @ 01:57:

wat ik dus zeg. lekker makkelijk houden en fs 2003 gebruiken en lekker je toetsenbord openslopen :)
nooooo, das zo primitief. Je com-poort is een prima interface om signalen van knopjes/toeters en bellen te ontvangen. Nog netter en professioneler ook!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsuru
  • Niet online

Tsuru

Sim Warrior

Topicstarter
Da's dus duidelijk... ik zal morgen wel even een écht topic openen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:26

Jaymz

Keep on moving !

Hell, je zou hier zomaar een forum voor kunnen oprichten I guess met het voordeel dat je dan ook alleen maar / veelal geinteresserden krijgt 8)7

Zoiets kun je (als ik het wel heb) niet in één thread kwijt en dan wordt GoT best moeilijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-09 13:13

André

Analytics dude

Volgens mij kun je dit kwijt in heel veel forums. Ligt eraan met welk onderdeel je bezig gaat. Als je moet programmeren P&W, leds displays enz CME, Frame's lassen enz SG, en ga zo maar door.

Dit onderwerp zul je nooit in 1 forum kwijt kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Yogho schreef op 19 January 2003 @ 13:30:
Volgens mij kun je dit kwijt in heel veel forums. Ligt eraan met welk onderdeel je bezig gaat. Als je moet programmeren P&W, leds displays enz CME, Frame's lassen enz SG, en ga zo maar door.

Dit onderwerp zul je nooit in 1 forum kwijt kunnen.
Opsplitsen lijkt mij het beste dan, niet echt crossposten, maar meer:

CME: computer weggewerkt in cockpit
SA: wat is goede software voor een flightsim
VB: hoe krijg ik rondom zicht met een beamer (vervorming)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-10-2020
[persoonlijke mening]
Persoonlijk zou ik dat opsplitsen een mooie oplossing vinden. Als dit namelijk geen tweaken is weet ik het ook niet meer :+
Ik zou zeggen mail eens met de mods waarin je eventueel de topics zou onderverdelen, om zo te horen of hun het er ook mee eens zijn.
[/persoonlijke mening]

HAI
CAN HAS STDIO?
VISIBLE "HAI WORLD!"
KTHXBYE
@BasRaayman op twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit wordt een spannend/interessant draadje ben ik bang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
gewoon een nieuw forum:

het grote bouw je eigen apparaten dingus :+

dwz voor Mark Evans style bouwen: hele helicopters en vliegtuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"De nerd hoek, alleen voor echte nerds"
een forum voor vliegtuig spotters ed
:P

stoer om te maken lijkt me, maar om daarna in je huis te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
misschien eens kijken hoeveel animo er is met een Thema Forum? Misschien is de aanloop we zo groot dat je dus WEL een perm appart forum kan maken.
Misschien gaat het ook wel een soort van project worden? Vaak word het zo van: ok, dan maak ik de software voor de auto-pilot, jij voor de "toeten", de ander voor de gauges etc.

Ik denk dat het wel veel animo zal krijgen. Zeker als er echt iets gaat gebeuren. Beginnen met een TF kan imo wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 17:45:
"De nerd hoek, alleen voor echte nerds"
een forum voor vliegtuig spotters ed
:P

stoer om te maken lijkt me, maar om daarna in je huis te hebben?
Wrom bennik nou ineens een nerd? :+
Zo beschouw ik me nie echt denk ;)

Ik kijk naar vliegtuiggies net zoals ik naar auto's en vrouwen kijk. Über Geil dus :)
Pagina: 1