Toon posts:

[vb6] detecteren of runtimes geinstalleerd zijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Euj iedereen.

Ik ken het hele verhaal van de VB6 runtimes nu wel. Voordat je een VB6 prog kan runnen, moeten de runtimes geinstalled zijn. Dat kan met de Package and Deplo... blablabla...

Ik heb volgensmij een nieuw probleem, dat ik niet gevonden heb met de search, dus heb ik maar een nieuw topic geopend. Heel veel programma's hebben een autorun. Als voorbeeld even het spel 'The Sims'. Je krijgt (als je de CD er voor de eerste keer instopt) een schermpje met daarin taalkeuze en of je het spel wil installeren. Als het eenmaal geinstalleerd is, en je stopt de CD erin, dan krijg je schermresolutie keuze, en uninstall.

Ik wil hetzelfde voor mijn VB6 app. CD erin --> checken of het proggie al geinstalleerd is, zo niet --> installeren, wel geinstalleerd? --> starten. Maar hoe maak ik zo'n schermpje als bijv. in the sims, als ik niet zeker weet of de runtimes wel geinstalleerd zijn?

Misschien is het een domme vraag, maar ik weet het echt niet! Alvast tnx!

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-04 13:18
Dat is autorun.inf start hiermee een programma op en controleer. Vanzelfsprekend kan je dat programma niet in Visual Basic maken, want wat als de runtime nog niet geinstalleerd is :)

Ik zat zelf te denken aan flash ofzo, ik neem aan dat het daar wel mogelijk mee moet zijn.

Autorun

Verwijderd

Topicstarter
Ja, heb ik ook aan gedacht... Maar tsja, wees eerlijk, zo wordt het wel een gepruts. Want stel nu dat de gebruiker geen flash heeft? Eerst flash downloaden, dan controleren of de runtimes geinstalleerd zijn... blablabla... Als het echt niet anders kan, dan moet het idd zo, maar is het niets beters? Harstikke bedankt voor de suggestie!

• BOOTZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 09:38
als je naast vb ook een beetje van een andere taal kent kan je dat gebruiken
met bijvoorbeeld delphi of c(++) kan je stand-alone-exe's maken, die je dan kan laten checken en evt installeren

Maak je eigen poll

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik heb geen verstand van andere talen. Delphi heb ik geloof ik wel ergens staan. Als iemand een korte, eenvoudige tutorial/guide heeft van Delphi waarmee ik de basics onder de knie kan krijgen, dan wil ik dat best doen. Een beetje Delphi leren kan geen kwaad ;)

• Delpix
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11-2021

Delpix

Alanis Fan

Enkele links naar Delphi sites: http://gathering.tweakers...t_messages/392390/#Delphi

[ Voor 85% gewijzigd door Delpix op 18-01-2003 12:23 ]

...beter bekend als AMFan

Verwijderd

Topicstarter
Even samenvattend: het kan dus alleen met een andere taal die geen aparte runtimes nodig heeft?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 12:33:
Even samenvattend: het kan dus alleen met een andere taal die geen aparte runtimes nodig heeft?
Als je niet zeker weet of de gebruiker ALTIJD die runtimes heeft: ja...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een beetje gespeeld met Delphi (button gemaakt, beetje geprutst)... En ik denk dat ik m'n hele app maar in Delphi ga maken! Helamaal geen runtimes meer nodig :) Tnx voor de tips jongens.

BTW: weet er iemand nog een goeie Delphi site die niet in de FAQ staat?

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 11:47

Sponge

Serious Game Developer

Het kan in MASM, zodat de exe die kijkt of de file bestaat, erg klein blijft (maar moet je wel beetje ASM lere :P)

Trouwens, ik kreeg nog een idee.. via een batch bestandje :). Toevallig wordt die namelijk ook geburikt door de MASM compiler :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
@echo off

if exist %1.obj del %1.obj
if exist %1.exe del %1.exe

\masm32\bin\ml /c /coff %1.asm
if errorlevel 1 goto errasm

if not exist rsrc.obj goto nores

\masm32\bin\Link /SUBSYSTEM:WINDOWS %1.obj rsrc.obj
if errorlevel 1 goto errlink

dir %1.*
goto TheEnd

Misschien is dat nog een idee?

• Delpix

Delpix

Alanis Fan

volgens mij staan die VB runtime's in de Windows systeem map. En dat kan op elk systeem anders zijn (98: Windows\system | 2k: WINNT\System32\ etcetc) Een batch lijkt me geen goed idee.

in Delphi kan je overgens via de GetSystemDirectory api de windowssystem map opvrage en dan kijken of daarin de vb runtimes staan met FileExists.

• Osiris
  • Niet online
Jongens, laat die jongen nou gewoon in Delphi werken :D

IMO is Delphi toch stukken beter als Visual Basic met z'n runtimes enzo :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja guys! Ik ga maar eens overstappen op Delphi. Dat is toch gebaseerd op pascal, of heb ik dat nou verkeerd. Ik heb ooit wel eens met pascal in Dos lopen knoeien... De goeie ouwe tijd. Tegenwoordig lijkt DOS verleden tijd... Lang leve Bash en Tux!

Bedankt voor alle support!

• johnwoo
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-08 18:20

johnwoo

3S-GTE

Zolang je geen ingewikkelde dingen wil doen kan je de VB runtime ook gewoon in dezelfde map op je CD zetten als je executable. msvbvm60.dll heeft namelijk geen installatie nodig, echter veel andere runtime DLL's die je vaak in VB gebruikt wel (automation enzo). Zolang je alleen maar wat formpjes hoeft te laten zien en alleen gebruik maakt van VB's built-in functies werkt dit.

4200Wp ZO + 840Wp ZW + 1680Wp NW | 14xIQ7+ + 1xDS3-L | MTVenusE | HWP1

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 14:11:
Ja guys! Ik ga maar eens overstappen op Delphi. Dat is toch gebaseerd op pascal, of heb ik dat nou verkeerd. Ik heb ooit wel eens met pascal in Dos lopen knoeien... De goeie ouwe tijd. Tegenwoordig lijkt DOS verleden tijd... Lang leve Bash en Tux!

Bedankt voor alle support!
Ja, Delphi is gebaseerd op Pascal of is gewoon simpelweg Pascal :P Nou ja, wel Object Based natuurlijk enzo :)

Veel plezier ermee :) Het enige wat ik wel klote vind van Delphi, is het feit, dat een simpel Formpje met button oid al meteen iets van 400 kB is :/

• Delpix

Delpix

Alanis Fan

tja, of je moet direct met de API gaan werken (dus zonder VCL). Dan zijn je apps minimaal 17kb :D.
Of je gebruikt gewoon geen Forms en Dialogs unit (vensterloze app) :)

Maarja, voor een applicatie op een cd maakt 400kb niet zoveel uit denk ik

[ Voor 46% gewijzigd door Delpix op 18-01-2003 15:38 ]

• Osiris
  • Niet online
Delpix schreef op 18 January 2003 @ 15:37:
tja, of je moet direct met de API gaan werken (dus zonder VCL). Dan zijn je apps minimaal 17kb :D.
Of je gebruikt gewoon geen Forms en Dialogs unit (vensterloze app) :)

Maarja, voor een applicatie op een cd maakt 400kb niet zoveel uit denk ik
Ja, okay, een Console-App is ook niet echt groot ;) Maarja, Forms zijn voor een mooi GUI-App wel noodzakelijk (voor de n00bs iig :P )

• Nocturno
  • Laatst online: 08-08 13:30
kan toch gewoon met een batchfile?

ff uit m'n hoofd dus zal wel niet kloppen

if exist %SYSTEMDIR%runtimedlldiejecheckt.dll goto end
if not exist %SYSTEMDIR%runtimedlldiejecheckt.dll goto installerendiehap
:installerendiehap
copy dirwaardllstaat/dll.dll %sysdir%
:end

• Osiris
  • Niet online
Is 't dan niet %SYSTEMDIR%/runtimedlldiejecheckt.dll? Dus met die / ertussen?

Verwijderd

Wat je ook kunt doen is gewoon een app in VB6 schrijven en zo compileren dat je geen runtime nodig hebt (zijn speciale tools voor). En dan gewoon de windows dir opvragen en je bestanden zoeken.

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-08 11:47

Sponge

Serious Game Developer

Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 16:41:
Wat je ook kunt doen is gewoon een app in VB6 schrijven en zo compileren dat je geen runtime nodig hebt (zijn speciale tools voor). En dan gewoon de windows dir opvragen en je bestanden zoeken.
Dan kan je dat net zo goed dat ook doen met het echte programma ;)

• Korben
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-11-2025

Korben

() => {};

Of je schrijft gewoon keihard in C een programma waarbij je geen runtime functies nodig hebt, alleen kernel en usermode functies :P

.oisyn: Échte programmeurs haten PHP met een passie. Ben jij soms geen echte programmeur?

• robjanssen
  • Laatst online: 02-08 16:10

robjanssen

Software Developer

Je kunt er toch ook voor zorgen dat tijdens de installatie er een key in het regsiter wordt gezet.
De EXE die je met de autorun.inf aanroept controleert dan als eerst of die key in het regsiter bestaat, en afhankelijk daarvan kun je bepaalde dingen uitvoeren.
Volgens mij werkt het bij de meeste programma's zo.
Pagina: 1