Toon posts:

[CSS-table] bgcolor aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een website gemaakt maar omdattie erg groot is geworden wilde ik er een css-file aanhangen. Nu heb ik het volgende gedaan om de achtergrond van de cellen aan te passen:

code:
1
2
3
4
table
{
background-color: 000080;
}

Nu is de bgcolor van alle cellen donkerblauw.

De tabel bestaat uit 3 rijen en nu moeten de bovenste en de onderste donkerblauw worden en de middelste wit. (Hoe) kan dit met CSS?

• coubertin119
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08 15:43
Door een class te gebruiken, dus .blaat{} en dan de code erin te plaatsen, en dan class="blaat" in je bepaalde tag die je wilt aanpassen. Zoiets.

[ Voor 107% gewijzigd door coubertin119 op 18-01-2003 11:15 ]

Skat! Skat! Skat!

Verwijderd

Toch je HTML aanpassen, omdat je browser niet uit de CSS file kan halen wat er met de eerste rij uit een tabel moet gebeuren. Jammer, want zoiets moet er met CSS zeker in komen, maar browsers ondersteunen dat nog niet zo lekker.

Maak dus maar gebruik van classes, want ik weet ook geen andere oplossing, als ik even vlug nadenk.

Overigens hoort een kleur met een hexadecimale waarde met een hekje (#) te beginnen.

Verwijderd

Topicstarter
Okay, dus:
code:
1
2
3
4
5
TABLE
{
  BACKGROUND-COLOR: #000080;
  MIDDEN.BACKGROUND-COLOR: #FFFFFF;
}

code:
1
2
3
4
5
<TABLE BORDER="2">
<TR>
<TD>&NBSP;</TD></TR>
<TR><TD CLASS="MIDDEN">Hello World</TD></TR>
</TABLE>

Zoiets?

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

Je zou eventueel voor de bovenste de header-tag kunnen gebruiken. Die is speciaal om koppen boven een tabel te maken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
<table>
   <tr>
      <th>blaat</th>
      <th>meer geblaat</th>
   </tr>
   <tr>
      <td>  en dan de rest

en dan in je CSS geval iets met th {}

Verwijderd

Nu ik er nog even over nadenk, schiet me ineens te binnen dat je hiervoor misschien wel het beste thead, tfoot en tbody kunt gebruiken. Hoe dan ook, je moet iets in je HTML aanpassen. Je bent dus eigenlijk al te laat met hierover na te denken.

Ik heb trouwens een sterk vermoeden dat je een tabel gebruikt waar hij niet voor bedoeld is.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:33

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

code:
1
2
3
4
5
6
7
table
{
  bacground-color: #000080;
}
td.midden, th.midden {
  background-color: #FFFFFF;
}

zie hierover meer op http://www.w3schools.com/css/

Cheatah, als je dan toch TH toepast, doe dat wel uit structureel oogpunt, omdat in die algemene column-uitleg geplaatst is, oals benaming van de data in de onderliggende cellen, maar nooit enkel uit visueel oogpunt

[ Voor 45% gewijzigd door RM-rf op 18-01-2003 11:53 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

Topicstarter
Ik doe het zo:
code:
1
2
3
4
<table>
<tr><td>Hier de titel</td></tr>
<tr><td>Hier de informatie</td></tr>
<tr><td>Hier de Navigatie</td></tr>

Ik heb het gebrobeert met dat class"midden" maar dat werkt niet (zoals ik het gepost heb). Hij gebruikt gewoon altijd de standaard background-color ipv. de Midden.background-color :?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 11:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 18 January 2003 @ 11:53:
Ik doe het zo:
code:
1
2
3
4
<table>
<tr><td>Hier de titel</td></tr>
<tr><td>Hier de informatie</td></tr>
<tr><td>Hier de Navigatie</td></tr>

Ik heb het gebrobeert met dat class"midden" maar dat werkt niet (zoals ik het gepost heb). Hij gebruikt gewoon altijd de standaard background-color ipv. de Midden.background-color :?

Dat is een kwestie van de juiste syntax gebruiken. Klik op die link van RM-rf, en leef je uit.
RM-rf schreef op 18 January 2003 @ 11:51:

Cheatah, als je dan toch TH toepast, doe dat wel uit structureel oogpunt, omdat in die algemene column-uitleg geplaatst is, oals benaming van de data in de onderliggende cellen, maar nooit enkel uit visueel oogpunt

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor, en daarom zei ik ook al dat ik vermoedde dat de tabel misschien min of meer misbruikt wordt. Dat vermoeden is een stuk sterker geworden bij het zien van de HTML.

TS:
Gebruik gewoon geen tabel. Je hebt maar één kolom, en daarin staan dingen die niets met elkaar te maken hebben. Ik denk dat het beter is op te lossen door div's te gebruiken, bij gebrek aan elementen die de data beter beschrijven.

<div id="title">Titel</div>
<div id="content">Content</div>
<div id="navigation">Navigation</div>

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2003 12:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
thanx RM-rf

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 18 januari 2003 @ 11:55:

[...]

Dat is een kwestie van de juiste syntax gebruiken. Klik op die link van RM-rf, en leef je uit.

[...]

Daar ben ik het helemaal mee eens hoor, en daarom zei ik ook al dat ik vermoedde dat de tabel misschien min of meer misbruikt wordt. Dat vermoeden is een stuk sterker geworden bij het zien van de HTML.

TS:
Gebruik gewoon geen tabel. Je hebt maar één kolom, en daarin staan dingen die niets met elkaar te maken hebben. Ik denk dat het beter is op te lossen door div's te gebruiken, bij gebrek aan elementen die de data beter beschrijven.

<div id="title">Titel</div>
<div id="content">Content</div>
<div id="navigation">Navigation</div>
Ik heb hier idd. maar 1 kolom, maar in andere pagina's heb ik een extra cel in de middelste rij om een plaatje neer te zetten, het werkt allemaal perfect, alleen heb ik wat moeite met het omzetten naar een stylesheet.

Ik heb op die site gekeken, en ik heb mijn pagina helemaal aangepast, werkt als een trein, ik kan alleen niet vinden hoe ik de valign kan aanpassen.
Pagina: 1