Toon posts:

Tip voor solderen kapotte monitorkabel

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey all,

Even een tip voor als je een kapotte monitorkabel hebt:
Koop GEEN los VGA-stekker. Het zal je veel tijd kosten om het aan het snoer te solderen en de verbinding blijft mechanisch zwak. Anders gezegd: als je een belangrijk mailtje verwacht zul je zien dat de kabel opnieuw achter het stekker afbreekt. En dan ben je fu#&ed.

Veel handiger is het om een (goeiekope) monitorverlengkabel te kopen en hier het benodigde stekker van af te knippen. Laat er een flink stuk kabel aanzitten (20 cm oid) en soldeer nu de benodigde draadjes aan elkaar. Dit gaat veel makkelijker en kun je daarna met krimpkous goed isoleren. En het aangegoten stekker is veel sterker dan een zelf gesoldeerde unit.

Nog wat bijkomende dingen:

- Een losse vga-plug is meestal net zo duur als een cheapo verlengkabel.

- Je kunt best een cheapo verlengkabel kopen: je gebruikt maar 20 cm. Storingen levert het ook bij mijn VGA-> BNC kabel niet op.

- Als je het stuk draad dat je aan het benodigde stekker wat langer laat (dus geen 5 cm maar 20) dan kun je het soldeertrucje een paar maal uitvoeren mocht de draad weer breken.

- Je kunt zeggen: koop een nieuwe VGAkabel. Is waar. Maar deze oplossing koste mij (de aanschaf van een los VGAstekker met bijbehorende ergernis niet meegerekend) alleen een oude verlengkabel. Een nieuwe 2 meter lange 5-aderige VGA -> BNC kabel is een stuk duurder...

- Als je het stekker met een stuk kabel van een oude monitor kunt knippen ben je helemaal goedkoop bezig...

Doe er je voordeel mee...

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

Bedankt voor deze ultra handige tip.
Deze meot in de faq :)

Samen staan we sterk!

Verwijderd

Het is inderdaad een zeer handige tip, echter er is wel een "klein" probleempje met de kleuren van de draden als de twee kabels verschillend gekleurd zijn.

Ik had hetzelfde idee, echter bij de ene kabel heb ik de kleuren geel, oranje, groen, lichtblauw, roze, zwart, bruin en 2x wit (dun + dik); de andere kabel heeft geel, oranje, groen, wit (dun), 2x rood (dun + dik), bruin, grijs, blauw (dik) en groen (dik)
De 3 gelijk gekleurden kunnen (waarschijnlijk) aan elkaar, maar hoe zouden de andere gekoppeld moeten worden???

Verwijderd

Als je er een nieuwe stekker aan zet, en je giet deze erna dicht met bijv een lijmpistool. Dan maakt het toch geen moer uit.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
IkBenAlles schreef op 18 januari 2003 @ 11:13:
Bedankt voor deze ultra handige tip.
Deze meot in de faq :)
De FAQ is voor 'Vaak Gestelde Vragen' en dat is dit dus niet echt :)

Maar het is zeker een slimme manier om het te soen, dus als iemand de search gebruikt en dit topic tegenkomt heeft die er veel aan :)

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

woei, *idee*
ik heb nog wel een oude monitor staan en heb nog een cheap ruk-verlengkabel.

Dan kan ik gewoon van die oude monitor alles eraf knippen en daar een stukje snoer van die verlengkabel aan fixen :)

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Koop gewoon Niets :P

Gewoon goed zoeken langs de straat :D (grofvuil, bedrijven ed)

[ Voor 18% gewijzigd door Atlas op 18-01-2003 20:43 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Verwijderd

Topicstarter
Aha.. Blij hier mensen mee van dienst te zijn. Alleen van ED45 had ik iets meer inventiviteit verwacht...
Je pakt een weerstandsmeter en dan ga je meten welke ader bij welke poot in het stekker hoort. En als je een beetje zoekt op internet dan leer je dat je er eigenlijk maar een paar nodig hebt: groen blauw rood V-sync en H-sync. En eventueel bijbehorende massa. Dus kom je zo op rond de 11 aders als je de algemene massa niet vergeet. Maar nogmaals: met een voltmeter bepaal je welke ader aan welk pootje moet komen. Ik zou niet op de kleuren van de aders afgaan: elke draadfirma heeft hier zijn eigen voorkeur in...

Succes.

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

Mooie tip, laat ik nu net met een kapotte kabel zitten! Ik ga dus eens aan de slag om te kijken of je tip echt zo handig is. alleen even een weerstandsmeter lenen ergens....

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Verwijderd

in enkele gevallen kun je geen goedkope kabel gebruiken.
je krijgt met die kabel een soort van schaduw op het beeld.
dan kun je beter gewoon (ik vindt altijd) er een stekker aansolderen.
het is ff wat priegelwerk maar het voldoet goed.

en idd die tip met de hotmelt gebruik ik ook al een paar jaar . _/-\o_

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 January 2003 @ 17:35:
Aha.. Blij hier mensen mee van dienst te zijn. Alleen van ED45 had ik iets meer inventiviteit verwacht...
Je pakt een weerstandsmeter en dan ga je meten welke ader bij welke poot in het stekker hoort. En als je een beetje zoekt op internet dan leer je dat je er eigenlijk maar een paar nodig hebt: groen blauw rood V-sync en H-sync. En eventueel bijbehorende massa. Dus kom je zo op rond de 11 aders als je de algemene massa niet vergeet. Maar nogmaals: met een voltmeter bepaal je welke ader aan welk pootje moet komen. Ik zou niet op de kleuren van de aders afgaan: elke draadfirma heeft hier zijn eigen voorkeur in...

Succes.
Ik kan best wel een weerstandsmeter pakken en ik weet dat daar een tweetal pennen aan zitten, maar verder gaat mijn kennis niet....

In de kennissenkring is er niemand die ervaring heeft met dit soort spul en mijn vader is er (helaas) niet meer om het me te leren.
Ik heb gezocht op het Net naar een soort van cursus/handleiding maar tot nu toe geen succes.

Heeft iemand tips?
Pagina: 1