[Debian Sid][sane]Segfauls en weigeringen met CanonScan 300

Pagina: 1
Acties:

• Evi
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Recent heb ik de bij mijn scanner geleverde SCSI kaart moeten vervangen door een Adaptec AVA-2904. Eindelijk ook een kabel kunnen regelen en nu werkt de scanner niet echt meer.
De aic7xxx module met modprobe laden werkt prima en 'sane-find-scanner' geeft:
code:
1
2
found SCSI scanner "CANON IX-03035B 2.01" at /dev/scanner
found SCSI scanner "CANON IX-03035B 2.01" at /dev/sg1

Ook 'scanimage -L' beweerd de scanner te vinden
code:
1
device `canon:/dev/sg1' is a CANON IX-03035B        flatbed scanner

Als ik echter hierna 'xscanimage' start springt mij printer (toevallig ook een canon) aan en resulteerd de knop 'scan' in een segfault. Als ik eerst 'preview window' -> 'aquire preview' gebruik krijg ik de mededeling "Failed to start scanner: Operation not supported" en geeft de 'scan' knop "Failed to start scanner: Device busy". Sane (geïnstalleerd met de deb package sane-gimp1.2) in the Gimp reageerd hetzelfde en segfault heel Gimpje als het fout gaat.

Inmiddels heb ik de manpages van zowel sane, xsane als (x)scanimage doorgenomen en die van sane-canon. M'n sane configfiles staan zoals ze in die documenten aanbevelen (daarvoor werkte het exact hetzelfde, Debian had redelijke defaults lijkt het). Op de sane homepage (www.mostang.com/sane/) heb ik niet meer informatie kunnen vinden. mijn laatste poging komt van http://www.rzg.mpg.de/~mpd/sane/sane-canon.html, de SANE backend for Canon scanners. Hier heb ik de howto doorgenomen en ook de patch geprobeerd voor sg.c. De patch zorgde ervoor dat (x)scanimage en sane-find-scanner niet meer wilden starten met een fout aangaande cmd_size = COMMAND_SIZE(opcode);

Wie weet kan iemand hier helpen of me richting een wat specifiekere mailinglist schoppen dan debian-users???

If you can't win fair, cheat!

• mpol
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 18:45

mpol

root@localhost

In de sane-canon manpage zal staan hoe je debugging aanzet voor de scanner/bacxkend. Misschien dat je dan wat wijzer wordt.

Maar als het probleem begon nadat je de scsi kaart verwisseld hebt, moet je het daar misschien zoeken. Geeft dmesg ook foutmeldingen?

https://timelord.nl

• Evi
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Misschien dat ik inderdaad wat onduidelijk was door het woord omruilen te gebruiken. De reden van de verandering is dat ik m'n P300 eindelijk heb geupgrade naar iets fatsoenlijks en dat alle ISA sloten dus zijn verdwenen en dat is toch alweer een paar maanden geleden. Tussendoor heb ik dus gewoon m'n scanner niet kunnen gebruiken (en nu ook niet ;)). Dit zeg ik omdat ik me net bedenk dat dus zo ongeveer alles is veranderd sinds de laatste keer dat de scanner iets deed.

dmesg geeft geen meldingen die ik als fouten zie, maar voor de zekerheid toch maar even:
code:
1
2
3
4
5
6
7
ahc_pci:0:13:0: Host Adapter Bios disabled.  Using default SCSI device parameters
scsi1 : Adaptec AIC7XXX EISA/VLB/PCI SCSI HBA DRIVER, Rev 6.2.8
        <Adaptec 2902/04/10/15/20/30C SCSI adapter>
        aic7850: Single Channel A, SCSI Id=7, 3/253 SCBs

Vendor: CANON     Model: IX-03035B         Rev: 2.01
  Type:   Scanner                            ANSI SCSI revision: 02

en zodra ik een programma gebruik van de scanner moet vinden/gebruiken komt er nog bij:
code:
1
2
Attached scsi generic sg1 at scsi1, channel 0, id 5, lun 0,  type 6
(scsi1:A:5): 5.000MB/s transfers (5.000MHz, offset 15)

Bedankt voor de debug tip, stom dat ik daar niet op ben gekomen.

If you can't win fair, cheat!