Toon posts:

Zelfbouw subwoofer naar de topic van play:D

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zou heel graag zelf een subwoofertje maken maar kun je hier ook een 5.1 systeempje bij bouwen als je wel zo'n receiver hebt
Ik kom er namelijk echt niet uit :X

Verwijderd

Kun je het eerst eens wat duidelijker beschrijven en niet meteen een aantal topics openen.

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:13

JT

VETAK y0

WTF wil je ? Maak is een duidelijke beginpost...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:34

Scatman_II

R9500 Pro >:)

In de electuur hebben ze een artikel binnenkort ovr een subwoofer bouwen...

[ja, ik ga het ook proberen :P En ik heb geen id van alles... :)]

[ Voor 32% gewijzigd door Scatman_II op 17-01-2003 21:40 ]

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Verwijderd

Wat ik uit je openingspost kan opmaken, is dat je een subwoofer wilt maken, om in een 5.1 set te plaatsen.

Dat is heel goed mogelijk, dan bouw je dus een sub waarin je vervolgens een actieve subwoofer versterker in zet. Die sluit je dan aan op de subwoofer (LFE) uitgang van je versterker (aangenomen dat je die hebt). En zo heb je een een mooi 5.1 HT setje,

Meer vragen zijn uiteraard welkom, maar wees dan wel wat duidelijker ;)

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

ik heb ff een offtopic vraagke , maar het gaat ook om subjes .. nu zit ik met mijn passieve mission sub op een stereo setup ( subje gelinked aan één van men fronts , dus kabel van versterker > sub > front ) nu zal ik me binnekort wel een receiver aankopen met zo een subwoofer uitgang aan en al , kan mijn sub dan op de marktplaats vliegen of kan ik er nog mee doordoen zoals op mijn stereo-installatie ? Of moet er iets anders mee gebeuren ? want ik denk dat de subwoofer sound uit de subwoofer out komen , of kan je dat regelen?

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-07 07:14
Je kunt die sub niet zomaar aan de LFE-uitgang (Low-Frequency Effects) hangen, omdat deze uitgang niet versterkt is. Dus aan de sub-uitgang moet je er een versterker tussen hangen, misschien degene die je nu gebruikt? Of je sluit die subwoofer net als nu aan, tussen je fronts.

Zin.

Verwijderd

Tis het mooiste als je de LFE uitgang gebruikt. Die is wel gefilterd op de juiste frequentie (komt alleen het LFE kanaal door) maar niet versterkt dus.

Veel receivers kunnen ook het LFE kanaal door de front uitgangen kwijt, als je vervolgens je Sub aan je fronts hangt dan werkt het dus wel. Het is alleen verre van ideaal, want als je hem bv bij muziek wilt uitschakelen kan dat niet.

Budget oplossing: Hang je oude versterker aan de LFE uitgang en laat die dan vervolgens je sub aansturen.
Beste Oplossing: Versterker module voor je sub kopen, weet niet of hij het waard is, maar op zo'n module kan je wel alles instellen zodat hij perfect op de fronts is afgestemd

• TomSwinnen

TomSwinnen

wat is de algemene prijs van zo een module , en moetek daar speciaal verbouwingswerken voor uitvoeren aan men sub?
De sub zelf is het zeker waard , het is een echt pareltje ..

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Redheinz
Modules heb je vanaf €80,- (Detonation DT50/Mivoc AM80) tot €800 (Hypex HS500) en misschien nog wel verder. Deze amps hebben het voordeel dat ze een actief filter ingebouwd hebben. De duurdere amps hebben meer mogelijkheden in de vorm van instelbare bass-boost, high-pass crossover naar satellieten, mooiere filters etc + natuurlijk meer vermogen.
Dan moet je echter wel zagen in je sub, of een behuizing voor zo'n versterker maken, ze zijn namelijk gemaakt om in de sub in te bouwen. Zagen in je sub lijkt me zonde. Welke jij nodig hebt hangt af van de gevoeligheid van je sub, wat jouw sub aan kan (Watt/maximale uitslag) hoe hard jij het geluid wilt hebben en hoeveel je ervoor over hebt.
Maar nogmaals: Wat play ook zegt: Aan LFE-kanaal van HT-receiver/versterker met je oude versterker ertussen is om te beginnen perfect en goedkoop. Als je dat ding verpatst dan kan je er ook over denken een 2de handse of een goedkope eindversterker te kopen (topic op hifi over goedkope eindversterker (erg high end HAHA): http://forum.hifi.nl/inde...a0aa280cfa9742144a0717793 ).

Zin.

• TomSwinnen

TomSwinnen

heb hier nog een oud JVC versterkertje staan .. die kan ik dan verloopig gebruiken .. euhm maar hoe zit dat dan qua verbinding , wat moet waar? :)

• Redheinz
Receiver LFE-uitgang -> JVC CDin (rood) -> JVC Luidspreker out (rechts) naar sub. Je kunt natuurlijk ook andere line-in op je JVC Kiezen.
JVC volume op 0 zetten.
Op je surround-receiver eerst setup-tone proberen. Voor het geval je dat niet kent: gaat in een rondje (linksvoor, center, re vo, re achter, li achter, sub) en laat witte ruis horen, neemt meestal ook je sub mee.
Stel nu rustig het volume van je JVC bij om de sub op hetzelfde geluidsniveau te krijgen als je andere speakers.
Indien je setup-sound van je receiver niet je sub meeneemt kan je een dvd'tje proberen en weer langzaam volume opvoeren.
Er zijn ook speciale setup-dvd'tjes in de handel voor het setuppen van je HT-geluid en beeld (bijv. de platinum of avia dvd).

Zin.

• TomSwinnen

TomSwinnen

thx red , dat was zeer verruimende informatie :)

Pagina: 1