NT4 of NT5 op oude pc?

Pagina: 1
Acties:

• UnExPeCtAbLe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-08 11:22
Ik heb zelf hele wisselende ervaringen met w2k, dus vraag ik het hier maar even, ik heb voor mijn broertje een oude pc op de kop weten te tikken voor noppes, het is een p120, mobo herkent m als p 100, maar ga em overklokken tot ?, nouja, waar het om gaat, hij wil er een beetje oude spelletjes op gaan spelen en ik had nog een oude voodoo kaart liggen, die werkt alleen onder nt4 en 98. maar wat zouden jullie zo aanraden als os?

bvd,

owja, er zit 64 intern in! :Y)

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 19:07

dominic

will code for food

98 lijkt me logischer voor games op zo'n oude bak.

Download my music on SoundCloud

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 05:55

Sen

<-->

• UnExPeCtAbLe
jah, ik zou wel willen, maar het is geval is dat die hd's zo gaar zijn dat hij 98 echt niet wilt. met geen enkele mogelijkheid

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 19:07

dominic

will code for food

UnExPeCtAbLe schreef op 17 januari 2003 @ 20:42:
jah, ik zou wel willen, maar het is geval is dat die hd's zo gaar zijn dat hij 98 echt niet wilt. met geen enkele mogelijkheid
Waarom denk je dat NT4 die HDD wel zou slikken dan?

Download my music on SoundCloud

• UnExPeCtAbLe
omdat ik er al een poging tot heb gedaan om nt5 te installeren en dat ging goed! maar toen bedacht ik me opeens dat die voodoo kaart het dan niet deed, is een gare kaart hoor, maar beter als een 4 mb s3 virge DX 8)

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 05:55

Sen

<-->

Wat is nou de vraag ? nt5 doet de videokaart het niet. Dan is het toch logisch dat je of 98 of nt4 pakt. 98 doet het ook niet wordt het dus nt4. Ik begrijp het dillema totaal niet.

• UnExPeCtAbLe
hmm.. zit misschien wel wat in.. vroeg me gewoon af of nt5 beetje fatsoenlijk zo draaien op dat systeem, maat van mij heeft ook oude bak staan, geloof iets van p166, met nt5 en dat gaat best redelijk.. vandaar, omdat ik misschien nog es naar een active directory toe ga:)

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 17:25

DarkSide

theres no place like ::1

NT5 zou ik echt niet doen op die bak. Ookal herkend hij alle hardware.
Win2k wil echt wel wat meer zien om lekker te werken.
En NT4 zou ik ook niet doen. Omdat dit OS niet voor games geschikt is.
Ok er kunnen wel spellen op gespeeld worden. Maar niet de nieuwste.
NT 4 heeft nogal moeite om de nieuwe directx te ondersteunen.
Volgens mij gaat NT4 zelfs maar tot direct x 4 officieel.
Dus lijkt mij 98 het beste.
Verder is 98 over het algemeen makkelijker met hardware dan NT ossen (zeker nt 4)
Vraag is dan ook of je HD wel door NT herkend zou worden.
Probeer die HD eens goed na te lopen. Of eventueel een andere in te plaatsen.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• UnExPeCtAbLe
iets ontgaat mij nu, wat is het verschil tussen nt5 en w2k, dat is toch een en hetzelfde, net als winxp en nt5.5 welgenoemd? ik heb besloten zo mijn ghost schijf uit mn server te jatten en m te verwisselen met deze. problem solved, wou alleen ff advies hebben!

thnxs 8)7

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
nt5 = win2k.. noem het in het vervolg maar gewoon win2k, das wel zo duidelijk :Y) winxp is volgens mij NT5.1.. maar gebruik ook maar gewoon XP..

en op die p120 bak zou ik gewoon win98 zetten.. draait gewoon het beste met zo'n config. Win2k gaat niet lekker met 64MB ram.. en bovendien draaien niet alle oude spellen daarmee.

ps. een voodoo1 kaart draait prima onder win2k. Pas vanaf winxp wordt dat moeilijker. Maar winxp is sowieso geen optie voor die pc.

[ Voor 31% gewijzigd door Palomar op 17-01-2003 21:14 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Puur voor spellen is een NT variant geen goed idee. Juist die oudere spellen doen er moeilijk over.
Ga gewoon voor Win98...

🖥️ | 🏎️ | 🚙

• UnExPeCtAbLe
het was toen zo'n el cheapo voodoo kaart, no brand, alleen 1 cdtje met drivers, nix anders van te vinden! maar ben m aant overklokken, en dan rag ik er win98 op :) nogmaals dank

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
UnExPeCtAbLe schreef op 17 January 2003 @ 22:29:
het was toen zo'n el cheapo voodoo kaart, no brand, alleen 1 cdtje met drivers, nix anders van te vinden! maar ben m aant overklokken, en dan rag ik er win98 op :) nogmaals dank
FYI: er zijn wel degelijk win2k drivers voor voodoo1 kaarten.. elcheapo merk of niet maakt niks uit, die dingen zijn allemaal hetzelfde.. gewoon wat beter zoeken ;)

Maar win98 is idd gewoon de beste keuze voor die pc. Succes ermee :P en zoek dan meteen ff de nieuwste officiele drivers voor je voodoo1 kaartje, want die drivers op het cd'tje zullen nog wel de ouden zijn uit 1996 oid..
zie hier: http://www.voodoofiles.com/1848

[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 17-01-2003 22:39 ]

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Je proc loopt op 100Mhz. Dat komt door dat de jumper op 50FSB staan. 2 x 50 = 100Mhz.
Wanneer je de jumpers op 60FSB insteld hebt je 120Mhz. Je kunt er ook een schepje bovenop doen en de bus nog iets hoger zetten en je kunt hem laten lopen op een 66 FSB. 2 * 66= 133. Het is geen wereld vooruitgang. Maar je kunt het misschien merken.

Ik zou niet eens willen beginnen om NT4/5 op tezetten. Ik heb laast Windows XP op een P166MMX en 256MB RAM machine gezet. Het liep redelijk. Maar NT4/5 zou dan wel helemaal niet lopen.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

1 woord: Win98SE

NT4 staat niet bepaald bekend om zijn compatibiliteit met games.
En 64mb ram is psies het minimumvereiste voor Win2k, welke toch echt net een tikkeltje te zwaar is voor dit systeem.

• MaNdM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:13

MaNdM

1000-dingen-doekje

Even heel simpel, NT5 vereist mmx. Dus je zal wel naar NT4 moeten gaan of gewoon een win9x versie. WinNT 4 werkt lekker stabiel dus dat zou mijn voorkeur hebben...

Maar voor games en voodoo moet je toch weer een win9x kloon nemen want die werken niet onder NT 4. Simpele spellen nog wel maar een voodoo kan niet onder NT4 geloof ik :? (ik kan me vergissen)

[ Voor 45% gewijzigd door MaNdM op 18-01-2003 01:01 ]

To be determined...

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:56
NT4 is stabiel.. maar ja, dx is brak, en voor spellen presteert ie slecht

Win98 is beter... maar iets overkill voor zo'n oude bak

mijn advies: windows 95..
Wel de C versie (OSR 2.5), incl alle updates enz, maar dan loopt ie perfect imho

98 is niet nodig, usb enz kent ie toch niet, en bij zo'n trage bak moet je zuinig zijn op de Mhzjes en ze niet verknallen door onnodige zooi.
Komt bij dat alles wat niet op 95 werkt (maar hoger eist) zoiezo al niet op zo'n oude bak werkt, ook al zou er 98 opstaan

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

The_Greater schreef op 17 January 2003 @ 22:48:
Je proc loopt op 100Mhz. Dat komt door dat de jumper op 50FSB staan. 2 x 50 = 100Mhz.
Wanneer je de jumpers op 60FSB insteld hebt je 120Mhz. Je kunt er ook een schepje bovenop doen en de bus nog iets hoger zetten en je kunt hem laten lopen op een 66 FSB. 2 * 66= 133. Het is geen wereld vooruitgang. Maar je kunt het misschien merken.
Hoe weet je zeker dat het op 2x50 loopt :? Meestal kom je eerder 1.5x66=100 tegen. Maar goed, 2x60 is de correcte instelling voor een P120 idd.

Ik zou qua OC hem idd op 2x66(133MHz) proberen, dat is iig sneller dan 2.5x60 (150MHz). 166MHz is een beetje te hoog gegrepen voor een simpele P120, vrees ik...

Er is wel iets waar je op moet letten: de snelheid van je geheugen. Om 66MHz FSB en dus geheugenbus aan te kunnen moet je geheugen 60ns aankunnen. Is het 70ns geheugen, dan kan het de mist in gaan op 66MHz. Hou daar rekening mee en klok desnoods terug tot 60MHz FSB.
Ik zou niet eens willen beginnen om NT4/5 op tezetten. Ik heb laast Windows XP op een P166MMX en 256MB RAM machine gezet. Het liep redelijk. Maar NT4/5 zou dan wel helemaal niet lopen.
:? Waar slaat dat nou op :?

WinXP=Win2K (NT5) plus een hele hoop eye candy. Als WinXP redelijk loopt, zal Win2K minstens even goed, maar allicht een stuk beter draaien. WinNT4 draait prima op een 486DX2, dus zal het zonder meer op een P120 draaien (mits er voldoende RAM is, maar 64MB is zat voor NT4 en zelfs 2K wil redelijk erop draaien (en XP ook met de eye candy uitgezet))
Door DJSmiley - 18-01-2003 01:02

NT4 is stabiel.. maar ja, dx is brak, en voor spellen presteert ie slecht
Yup, in de regel wel, al draaien we zonder problemen Half Life op kantoor onder NT4 (wel op Celly 533 bakken, maar toch)
Win98 is beter... maar iets overkill voor zo'n oude bak

mijn advies: windows 95..
Wel de C versie (OSR 2.5), incl alle updates enz, maar dan loopt ie perfect imho

98 is niet nodig, usb enz kent ie toch niet, en bij zo'n trage bak moet je zuinig zijn op de Mhzjes en ze niet verknallen door onnodige zooi.
Komt bij dat alles wat niet op 95 werkt (maar hoger eist) zoiezo al niet op zo'n oude bak werkt, ook al zou er 98 opstaan
Volkomen oneens.

Win98SE draait al goed op een 486DX4-100, zolang je maar genoeg RAM hebt- dat is het grote verschil tussen 95 en 98- Win 98 heeft 24MB nodig om redelijk te draaien of 32MB of meer om goed te doen, Win95 is al met 16MB redelijk blij. Wat voor CPU je eronder steekt maakt veel minder uit (Win98 met een P200MMX en 16MB :X :X :X - een ramp :( )

Hier is 64MB voorhanden, dus zal het performance verschil tussen WIn95 en Win98 verwaarloosbaar zijn. Win98 heeft wel degelijk voordelen anders dan USB, een aantal op gebied van secturity (minder relevant voor een stand-alone gamesbak), een paar mbt stabiliteit (nuttiger) maar boven alles: de Quick Start balk. Klinkt stompzinnig, maar voor mij DE reden om Win98 boven Win95 (en Win2K boven NT4) te verkiezen is dat je daar je shortcuts kunt dumpen en de desktop met een enkele click weer omhoog kunt halen :z

Edit:
Belangrijkste punt vergeten:

Scoor een nieuwe HDD

Een schijf van 850MB ofzo is ruim zat voor dit soort dingen en kun je zowat gratis krijgen, schijven van 1 of 2 Gig zijn ook niet zo moeilijk om aan te komen. Als je problemen hebt met een OS te installeren op een schijf kun je er zeker van zijn dat je ook later stabiliteitsissues erdoor kunt krijgen. Niet doen dus :o

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 18-01-2003 11:30 ]

Oslik, blyat! Oslik!

• FastBunny
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-09 12:51

FastBunny

Give it the Works !

Pak een goede harddisk, als Win 98 hem niet pakt vanwege bv fouten krijg je dat met andere besturingssystemen ook :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:33

LopeZ

Too much is never enough

Move OH -> WOS
Pagina: 1