The_Greater schreef op 17 January 2003 @ 22:48:
Je proc loopt op 100Mhz. Dat komt door dat de jumper op 50FSB staan. 2 x 50 = 100Mhz.
Wanneer je de jumpers op 60FSB insteld hebt je 120Mhz. Je kunt er ook een schepje bovenop doen en de bus nog iets hoger zetten en je kunt hem laten lopen op een 66 FSB. 2 * 66= 133. Het is geen wereld vooruitgang. Maar je kunt het misschien merken.
Hoe weet je zeker dat het op 2x50 loopt

Meestal kom je eerder 1.5x66=100 tegen. Maar goed, 2x60 is de correcte instelling voor een P120 idd.
Ik zou qua OC hem idd op 2x66(133MHz) proberen, dat is iig sneller dan 2.5x60 (150MHz). 166MHz is een beetje te hoog gegrepen voor een simpele P120, vrees ik...
Er is wel iets waar je op moet letten: de snelheid van je geheugen. Om 66MHz FSB en dus geheugenbus aan te kunnen moet je geheugen 60ns aankunnen. Is het 70ns geheugen, dan kan het de mist in gaan op 66MHz. Hou daar rekening mee en klok desnoods terug tot 60MHz FSB.
Ik zou niet eens willen beginnen om NT4/5 op tezetten. Ik heb laast Windows XP op een P166MMX en 256MB RAM machine gezet. Het liep redelijk. Maar NT4/5 zou dan wel helemaal niet lopen.

Waar slaat dat nou op
WinXP=Win2K (NT5) plus een hele hoop eye candy. Als WinXP redelijk loopt, zal Win2K minstens even goed, maar allicht een stuk beter draaien. WinNT4 draait prima op een 486DX2, dus zal het zonder meer op een P120 draaien (mits er voldoende RAM is, maar 64MB is zat voor NT4 en zelfs 2K wil redelijk erop draaien (en XP ook met de eye candy uitgezet))
Door DJSmiley - 18-01-2003 01:02
NT4 is stabiel.. maar ja, dx is brak, en voor spellen presteert ie slecht
Yup, in de regel wel, al draaien we zonder problemen Half Life op kantoor onder NT4 (wel op Celly 533 bakken, maar toch)
Win98 is beter... maar iets overkill voor zo'n oude bak
mijn advies: windows 95..
Wel de C versie (OSR 2.5), incl alle updates enz, maar dan loopt ie perfect imho
98 is niet nodig, usb enz kent ie toch niet, en bij zo'n trage bak moet je zuinig zijn op de Mhzjes en ze niet verknallen door onnodige zooi.
Komt bij dat alles wat niet op 95 werkt (maar hoger eist) zoiezo al niet op zo'n oude bak werkt, ook al zou er 98 opstaan
Volkomen oneens.
Win98SE draait al goed op een 486DX4-100, zolang je maar genoeg RAM hebt- dat is het grote verschil tussen 95 en 98- Win 98 heeft 24MB nodig om redelijk te draaien of 32MB of meer om goed te doen, Win95 is al met 16MB redelijk blij. Wat voor CPU je eronder steekt maakt veel minder uit (Win98 met een P200MMX en 16MB

- een ramp

)
Hier is 64MB voorhanden, dus zal het performance verschil tussen WIn95 en Win98 verwaarloosbaar zijn. Win98 heeft wel degelijk voordelen anders dan USB, een aantal op gebied van secturity (minder relevant voor een stand-alone gamesbak), een paar mbt stabiliteit (nuttiger) maar boven alles: de Quick Start balk. Klinkt stompzinnig, maar voor mij DE reden om Win98 boven Win95 (en Win2K boven NT4) te verkiezen is dat je daar je shortcuts kunt dumpen en de desktop met een enkele click weer omhoog kunt halen
Edit:
Belangrijkste punt vergeten:
Scoor een nieuwe HDD
Een schijf van 850MB ofzo is ruim zat voor dit soort dingen en kun je zowat gratis krijgen, schijven van 1 of 2 Gig zijn ook niet zo moeilijk om aan te komen. Als je problemen hebt met een OS te installeren op een schijf kun je er zeker van zijn dat je ook later stabiliteitsissues erdoor kunt krijgen. Niet doen dus
[
Voor 7% gewijzigd door
dion_b op 18-01-2003 11:30
]