Vreemd stekkertje aan mijn Chieftec voeding??

Pagina: 1
Acties:

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Beste tweakers,

Ik zit nu al n uur te rommelen om uit te vinden waar dit vreemde 3 aderige stekkertje met 2 draadjes (geel en zwart) aan mijn 360w Chieftec PSU voor is.
Het lijkt verdacht veel op n FAN stekkertje.

Mijn gok is dat et n temperatuur sensortje is, maar als dat zo is, waarlaat ik dat ding op mijn Asus P4PE ?

Wie oh wie weet et. ik zou et graag ook willen weten.

[ Voor 4% gewijzigd door Freakaz0id op 17-01-2003 20:39 ]

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 11:00
Is voor op je mobo als je een pentium 4 heb.
Is een vierkant stekkertje toch

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat is het stekkertje voor de RPM meting van je voedingsfan.
Gewoon op een vrije FAN aansluiting aansluiten op je mobo.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

is het niet gewoon een fanstekkertje
een aantal moderne voedingen hebben een aansluiting waarmee je de psu fan kan regelen.
is de casetemp hoog dan draait je psu fan harder dan wanneer het wat koeler is.

en waar je die kan aan sluiten?? gewoon op een fan connector.
maar waarom kijk je niet even in de handleiding? dan weet je zeker wat het is.

• Freakaz0id
Dit is et female stekkertje, en de meeste fans zijn ook Female. dus neem ik aan dat ie ergens op in geplugt moet worden

• Freakaz0id
Tijdens et replyen kwam jadjong met et meest lgische antwoord.
Dank jullie wel voor et bloedsnelle reply!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

Freakaz0id schreef op 17 January 2003 @ 20:42:
Dit is et female stekkertje, en de meeste fans zijn ook Female. dus neem ik aan dat ie ergens op in geplugt moet worden
ja, dat klopt
je moet hem op een fanconnector prikken.

pak anders je handleiding van je mobo erbij.
kan je opzoeken waar die dingen zitten.

Verwijderd

woot, vet weet ik dat ook weer :)

Verwijderd

nu ik dit zo lees... zou er op iedere voeding FAN een RPM sensor zitten??
en als ie er op zit kan ik die FAN dan IPV in de PSU op het mobo aansluiten ??

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Verwijderd schreef op 17 januari 2003 @ 20:51:
nu ik dit zo lees... zou er op iedere voeding FAN een RPM sensor zitten??
en als ie er op zit kan ik die FAN dan IPV in de PSU op het mobo aansluiten ??
Die zit zeker niet op elke voeding... Sommige goedkope voeding hebben niet eens een fan met een ball-bearing! Ik heb ook zo'n voeding :'(

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Novah
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-08 13:47
Inderdaad, je kan die aansluiten op een FAN stekkertje, op het mobo. Alleen de meeste gebruiken die dus al, jammer dat ze daar niet iets anders op hebben gemaakt.

Verwijderd

Novah schreef op 18 January 2003 @ 01:22:
Inderdaad, je kan die aansluiten op een FAN stekkertje, op het mobo. Alleen de meeste gebruiken die dus al, jammer dat ze daar niet iets anders op hebben gemaakt.

De meeste A-merk mobo's hebben meer dan 1 speed-reporting fan-header. Zelf heb ik een Abit KR7 en die heeft 4 headers waarvan 2 speed-reporting. (ook niet genoeg imo maar ok)

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-08 17:17
als het alleen een rood en zwart draadje zijn en geen gele, is het dus voor de stroom van de fan in je PSU, niet voor de meting. Voor de snelheidsmeting wordt het gele draadje gebruikt. Meestal zit op een mobo ook een PWR_FAN aansluiting oid, dus dan zou je hem daar op moeten aansluiten...

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bij mijn Antec 300 Watt voeding was dat stekkertje puur bedoeld als sensor heb ik het idee. Zonder dat stekkertje reageert de fan ook gewoon variabel op de temparatuur. Als ik het stekkertje op een fan aansluiting van mijn mobo prikte ging de fan in de voeding op zijn hardst draaien. Je wil niet weten wat voor herrie dat maakt. Ik heb hem dus gewoon los gehaald.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Wat smvs zegt heb ik ook al een keer ondervonden, het lijkt erop dat die stekker bedoeld is om de regelbare snelheid van je voedingsfan te overbruggen.

Met maar 2 draadjes + en - zal hij in elk geval niet het aantal RPM kunnen aangeven.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Freakaz0id
inderdaad, het is de PSUfan RPM meter.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dreeke schreef op 18 januari 2003 @ 20:24:
Wat smvs zegt heb ik ook al een keer ondervonden, het lijkt erop dat die stekker bedoeld is om de regelbare snelheid van je voedingsfan te overbruggen.
idd, en dan kan je de snelheid met speedfan oid instellen softwarematig als ik me niet vergis.

• dreeke

dreeke

outdated icon

Aikon schreef op 26 januari 2003 @ 18:01:
[...]

idd, en dan kan je de snelheid met speedfan oid instellen softwarematig als ik me niet vergis.

Kewl dat wist ik niet :)
Heeft het toch nog z'n voordelen om de regeling vanuit de voeding zelf uit te zetten.

• MickMack
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12-08 21:52
Aikon schreef op 26 January 2003 @ 18:01:
[...]

Ja zoiets is het wel ja. Als je kijkt op de website van High Power, dan staat er dat bij het aansluiten van die stekkertje op je mobo, de voeding automatisch in "Turbo mode" gezet wordt. Alleen wat bedoelen ze met "Turbo mode"? Daarnaast staat ook op de website dat de fan al temp gestuurd is. Dus waarom zou je dan nog een extra progje de snelheid laten aanpassen, als dit al hardwarematig met behulp van een tempsensor gebeurd?

[ Voor 3% gewijzigd door MickMack op 26-01-2003 20:30 ]

The JavaScript GoT Tracker

• dreeke

dreeke

outdated icon

MickMack schreef op 26 januari 2003 @ 20:29:
[...]

Ja zoiets is het wel ja. Als je kijkt op de website van High Power, dan staat er dat bij het aansluiten van die stekkertje op je mobo, de voeding automatisch in "Turbo mode" gezet wordt. Alleen wat bedoelen ze met "Turbo mode"? Daarnaast staat ook op de website dat de fan al temp gestuurd is. Dus waarom zou je dan nog een extra progje de snelheid laten aanpassen, als dit al hardwarematig met behulp van een tempsensor gebeurd?

Dan kan je de fan snelheid zelf lager zetten als de voeding staat te koken, zodat ie minder herrie maakt.

Waarom je dát dan weer zou willen doen (lijkt me niet bevordelijk voor je voeding) weet ik niet, maar ja .... het kan wel :P

Turbo mode dan draait ie gewoon op z'n hardst.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:12
dreeke schreef op 18 January 2003 @ 20:24:

Met maar 2 draadjes + en - zal hij in elk geval niet het aantal RPM kunnen aangeven.
offtopic:
Je wilt helemaal niet weten wat je allemaal over een twee draads verbinding kunt duwen :P

Maar dat kan dus prima, het rpm signaal is nix anders dan een open collector uitgang, zelfs alleen het gele draadje zou al genoeg zijn

[ Voor 4% gewijzigd door Sine op 27-01-2003 00:37 ]

Repareren doe je zo.

• mmxmmx
  • Laatst online: 23-07 14:33
Hmmm ik heb dus ook zo een kast met voeding gekocht en een amd proseccor en ik wist dus ook niet waar die stekker voor was en ik heb hem dus niet aangesloten maar toen wilde mijn computer niet meer werken .

Ik kreeg gewoon geen beeld op de monitor en Het asus a7n8x de luxe moederd bord begon ook niet tegen mij te lullen .
Zelfs als ik het geheugen eruit haalde en de pc aan deet gaf hij geen piep meer .

Het heeft zeker 10 minuten geduurd voordat ik er achter was dat die stekker de oorzaak was want toen ik hem aansloot werkte alles weer .

Vaag dat ze er niet ff een briefje bij doen waar op staat dat het verplicht is om dat ding aan te sluiten .
Ik zie trouwens in asus probe dat hij op de chasie fan zit nu das wel aardig .

Ik heb de DX-01BL-D-U-W

Asus RTX 5090 OC - AMD 9-9950 X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Verwijderd

deze is voor je fancontroller die krijg je eigenlijk bij je voeding... zodat ie niet zo veel of juist wel zo veel herrie maakt :p... ik had iig wel 2 van controllers bij mn case gekregen.....
Pagina: 1