[Studio] Gebruik Sid of Commodore 64 in studio

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
Ik heb vroeger een commodore 64 gehad en een van de dingen die zo speciaal er aan is is het geluid, de welbekende (?) SiD chipset dus. Nu maak ik als een hobby muziek (computer gegenereerd) en ik kocht van de week dus de Interface magazine. Stond daar de SidStation in (een synthesizer met daarin een SID chip) http://www.sidstation.com/

Ik was gelijk gelijk geïnteresseerd natuurlijk, maar nu blijkt dat ding 749 euro te kosten en ik ben student :P. Ik zou dus graag het sid geluid willen gebruiken in mijn muziek.

Nu kwam ik in de search ook nog HardSID tegen, maar die is nog niet uit (een geluidskaart die ipv midi gebruik maakt van de SID, die je dus kan gebruiken en doorlussen naar je pc). Lijkt me veel goedkoper dan 749 euro, maar wellicht kan het ook anders. http://www.hardsid.com/

Is het ook mogelijk een commodore 64 op de kop te tikken en doormiddel van midi of op een andere manier deze te synchen (of zelfs de commodore 64 als master :D) en hiervan de SID te gebruiken? Zijn er mensen die een soort zelfde idee hebben en wellicht mij hier meer over kunnen informeren of weten waar ik zou kunnen kijken?

Alle ideen zijn zoals altijd welkom.

Human Bobby

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Heb het zelf al eens geprobeerd maar er is echt geen mogelijkheid om een out-of-the-box commodore te syncen aan een externe midi-bron of andersom. Een hardsid of een sidstation is een betere oplossing maar erg veel geld voor het geluid dat menige synth (met een goed notch filter) ook prima kan herproduceren..

Maar de 64 blijft idd wel zijn eigen geluid houden, er is idd geen andere synth die het 100% kan benaderen.. (Zelfde verhaal als het tb303 verleden)

[ Voor 4% gewijzigd door dominic op 17-01-2003 20:39 ]

Download my music on SoundCloud

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Al die SID-apparaten zijn volgens mij erg duur omdat er geen SID-chips meer gemaakt worden. Weet niet over er namaak-chips bestaan.

Volgens mij moet er wel een MIDI-interface voor die Commodore te bouwen zijn.. dan heb je natuurlijk wel het 'echte' geluid :) Kan dus niet kennelijk :) Zie post hierboven

[ Voor 12% gewijzigd door Bigs op 17-01-2003 20:39 ]

• Justice
http://www.refx.net/pro_QuadraSID.htm?lang=eng
Heb hier een VSTi gevonden die SID zou moeten emuleren ;) wellicht dat iemand hier ervaring mee heeft (QuadraSID)

Human Bobby

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

PommeFritz

...geen friet

Iets op tegen om op een PC / laptop SIDPLAY te gebruiken?

FireFox - neem het web in eigen hand

• dominic

dominic

will code for food

PommeFritz schreef op 17 January 2003 @ 20:45:
Topicstarter maakt imho duidelijk dat er niks gaat boven het 'echte' geluid, iets dat ik wel kan snappen..

• Justice
PommeFritz schreef op 17 januari 2003 @ 20:45:
Daar kan je toch geen muziek mee maken? dit kan je alleen gebruiken om bestaande muziek af te spelen? Dan heb ik er voor produceren van muziek vrij weinig aan namelijk :)

Human Bobby

• PommeFritz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11-2025

PommeFritz

...geen friet

Yep. natuurlijk. stom van mij.
Ehh.. dan maar een ouwe C64 opsnorren en Future Composer gaan leren :)

Of SoundMonitor of Music Assembler 8)

[ Voor 18% gewijzigd door PommeFritz op 17-01-2003 21:12 ]

FireFox - neem het web in eigen hand

• dominic

dominic

will code for food

PommeFritz schreef op 17 January 2003 @ 20:52:
Yep. natuurlijk. stom van mij.
Ehh.. dan maar een ouwe C64 opsnorren en Future Composer gaan leren :)
Heheh oei future composer, 3 tracks ongesynchroniseerd sequencen.. Veel tracks in gemaakt maar wat was dat een nachtmerrie zeg. Door kleine afrondingsfouten ging een track wel eens achterlopen na 2:00 ofzo.. en maar zoeken naar het foutje.. :D

• Justice
Ik ken persoonlijk Future Composer niet, erg jammer, ik heb wel eens een uur geluisterd naar de muziek die bij een readme file zat van de lambada :D heb 'm later wel terug gevonden bij die HSV Sid archive :)

BTW, die Quadra Sid VST voor 60 dollar lijkt me toch wel erg ok. luister bijvoorbeeld eens hierna: http://www.refx.net/downloads/QuadraSID/QuadraSID_BigBug.mp3

Human Bobby

• Eraser127
  • Laatst online: 20:23

Eraser127

Nijkerk

voor muziek check ook ff: Machinae Supremacy :9~

My Discogs

Verwijderd

Heb je niet van die soundfont banks met sid geluiden?

• Eraser127
  • Laatst online: 20:23

Eraser127

Nijkerk

Verwijderd schreef op 17 January 2003 @ 22:35:
Heb je niet van die soundfont banks met sid geluiden?
hhm, goede vraag, k'heb en hele zooi soundfonts met oude synth's, maar een SID zou helemaal wreed zijn. Helaas denk ik niet dat die te vinden is

My Discogs

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 23:12
Ahh ja fantastisch was/is die SID he?
De commodore64 was de computer die me aan het muziekmaken bracht.
Maakte toen al m'n eigen muziek met soundmonitor.
Ook nog voor een blauwe maandag een midi interface gehad maar
ging toen al snel over naar de Atari1040 met Cubase.
Voor zover ik me kan herinneren kan je niet de SID aansturen met midi
net zoals je dat met soundfonts doet.
Een VST plugin zou het makkelijkst zijn ja.
Vind trouwens de Sidplayer behoorlijk in de buurt komen van de
originele SID...heerlijk om al die oude nummers weer te horen.
(en herinner me dan dat ik al een beetje een ouwe lul wordt :-))

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
maar waarom wil je'm per se gesynched hebben met je midi-setup? 'Tuurlijk is het wel makkelijker maar zonder de financiele middelen ervoor is het ook prima op te lossen met een multitrack recorder/sampler/pc :)
oftewel een track maken op de c64 (die je ergens gekocht heb, rommelmarkt is een aanrader) en dat gewoon opnemen op het gewenste apparaat, en vervolgens de opname gebruiken in je tracks. het is qua timing en tempo moeilijk voor elkaar te krijgen maar het is wel een goedkope oplossing. Ik heb tijden lang hetzelfde gedaan met een oud keyboard/orgel (zo'n echt vintage geluid zat erin :D) die dus ook geen MIDI had

Rookworst zonder R is ook worst.

• OnAcid
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-02 08:51

OnAcid

aka 303BASS

Ik heb een Sidstation en het is een hele leuke machine. Over de interface is duidelijk goed nagedacht, hij's prima te programmeren met het numerieke toetsenbord en het enkele datawiel. Verder klinkt ie natuurlijk heerlijk ranzig. :)

Een nadeel is dat de sidstation monofoon is. DWZ 1 geluid per keer bestaande uit max 3 oscillatoren. De Sidchip zelf en de Hardsid kaart zijn wel 3stemmig polyfoon. (3 geluiden tegelijkertijd bestaande uit 1 oscillator).

De Hardsid kaart moet als het goed is binnenkort in PCI versie te koop zijn.

Maar als je een echte tweakert bent, dan maak je zelf een midi interface voor je C64 ;). De schema's staan ergens op het net. Als je goed zoekt, kom je nog wel eens midi interfaces tegen voor de C64. Vaak ondersteunen deze interfaces niet meer dan note on/off en wat modulatie. Je kan dus niet zoals bij de Sidstation/Hardsid de filters ed aansturen.

Verwijderd

Ga eens naar www.refx.com....

QuadraSID bridges the gap between the dreams of the past and current studio technology. Finally there is the immortal sound of a VST instrument!

Dat is een hele goeie simulatie van de SID chip.. maar dan 4 SIDs in 1 VST instrument...

Ikzelf ben op het moment een SID chip aan een microcontrollertje aan het bouwen. Het midi gedeelte speelt al! Klint wel te gek!
Nu schrijf ik de software om ook controllers te gebruiken.
Als er iemand is die wel wil helpen met het elektronische gedeelte, dwz de printjes en het ontwerpen van een goeie voeding dan hoor ik het graag!
Software matig lukt mij allemaal, maar op elektronika ben ik niet de beste ;-)

Affijn...succes!!

• BezurK
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-12-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 18:16:
Ga eens naar www.refx.com....

QuadraSID bridges the gap between the dreams of the past and current studio technology. Finally there is the immortal sound of a VST instrument!

Dat is een hele goeie simulatie van de SID chip.. maar dan 4 SIDs in 1 VST instrument...

Ikzelf ben op het moment een SID chip aan een microcontrollertje aan het bouwen. Het midi gedeelte speelt al! Klint wel te gek!
Nu schrijf ik de software om ook controllers te gebruiken.
Als er iemand is die wel wil helpen met het elektronische gedeelte, dwz de printjes en het ontwerpen van een goeie voeding dan hoor ik het graag!
Software matig lukt mij allemaal, maar op elektronika ben ik niet de beste ;-)

Affijn...succes!!
Het is wel handig als je voor het posten even naar de datum kijkt ;)

Rookworst zonder R is ook worst.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:53
hoi tjerk30...als je mij kan voorzien van wat info/schema's etc dan zal ik er eens naar kijken. Printjes ontwerpen en bakken is niet zo n probleem voor mij :P

Verwijderd

savale schreef op dinsdag 15 maart 2005 @ 19:07:
hoi tjerk30...als je mij kan voorzien van wat info/schema's etc dan zal ik er eens naar kijken. Printjes ontwerpen en bakken is niet zo n probleem voor mij :P
Dat is te gek! Misschien moeten we dan ff wat email uitwisselen? Hoe doe je dat hier??
Pagina: 1