Toon posts:

Screensaver: wit brandt eerder in?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig een screensaver te maken, witte achtergrond, ziet er prachtig uit. Maar nu wil mijn klant per se geen witte achtergrond hebben, omdat dat te veel zou inbranden. Nu is het zo dat ze daar ook echt oude monitoren gebruiken(zo'n 10 jaar oud of nog erger) waar een screensaver nog echt nodig is. Dus nu is mijn vraag of wit inderdaad 'erger' inbrandt dan bv. donkerblauw....

Alvast bedankt

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Als je maar niet de hele tijd op de zelfde plaats de zelfde kleur hebt.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:51
ja, dit klopt wel, wit word gemaakt door alle drie de elektronenkanonnen (rood, groen en blauw) tegelijk aan te zetten, daardoor zie je wit. Maar dat betekend ook dat het sneller/meer inbrand.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Verwijderd

Wit betekent dat alle 3 de fosfors (?) Groen, Rood en blauw constant oplichten. Dat is uiteraard minder goed dan bv. zwart, waar alle 3 juist niet oplichten. Donkerblauw zal alleen 1 kleur wat laten oplichten. (zo ongeveer).

Het is gewoon van belang dat je zorgt dat de pixels idd niet steeds dezelfde kleur laten zien. Het beste door ze helemaal neit te laten oplichten natuurlijk, maar als je het doet zorg dan gewoon dat het tijdelijk is en at het patroon/figuur dan zich verplaats/veranderd.

Verwijderd

Yep.. maar zoals al eerder gezegd is gewoon constante kleuren vermijden.

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:56

EnnaN

Toys in the attic

mijn 2 cent: is het niet zo dat het inbranden van schermen iets uit vroeger tijden was? wat ik ervan begrijp is dat dat niet zo'n issue is meer, en dat als je iets wil doen, je gewoon je monitor uit moet zetten, zodat je geen 'slijtage' van de hele hap krijgt (==minder bright etc) .. in dat geval kun je het volgens mij zo donker mogelijk maken (==zwart)

sig

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:35
EnnaN schreef op 18 januari 2003 @ 12:02:
mijn 2 cent: is het niet zo dat het inbranden van schermen iets uit vroeger tijden was? wat ik ervan begrijp is dat dat niet zo'n issue is meer, en dat als je iets wil doen, je gewoon je monitor uit moet zetten, zodat je geen 'slijtage' van de hele hap krijgt (==minder bright etc) .. in dat geval kun je het volgens mij zo donker mogelijk maken (==zwart)
Yep, helaas zijn zijn monitor ook werkelijk uit "vroegere tijden".

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:56

EnnaN

Toys in the attic

ik zie nu dat ik wat onzinnige meuk heb lopen zeggen....eeuhm...wakey wakey ennan

ik bedoelde meer zoiets te blaten"

vroeger in branden--> nu niet meer --> monitor uit/zwart --> misschien ook handiger voor oude monitoren want dan 2 vliegen in 1 klap --> maak scherm zwart, met evt iets bewegends..

sorry :)

sig

Verwijderd

Betekent dit nu voor het GoT om meer mensen er op te houden, door de achtergrond eens te veranderen van wit naar zwart ;) ;)

• BreadFan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Neuh, de meeste GoTTers hebben niet meer van die Fred Flintstone-monitoren die nog inbranden. ;)

Een beetje tweaker heeft een fatsoenlijke monitor. :P

Verwijderd

Een monitor waar heel de dag een wit scherm op de achtergrond staat zal sneller verouderen (het fosfor degenereert altijd toch een heel klein beetje, al is het weinig). Slijten doet ook een moderne beeldbuis toch nog steeds, al is het veel minder dan vroeger.

Maar wat volgens mij ook nog eens scheelt, ik heb het vermoeden dat een beeld dat voornamelijk zwart is, ook nog eens minder energie verbruikt en minder warmte produceert.

Verwijderd

IMHO ziet een zwart beeld er gelijk veel rustiger uit. Enne, je scherm @ 5600K zetten, straalt nog wat meer rust uit dan hoge waardes [7800K ofzo, weet niet precies uit 't hoofd :)]. Maar dat zal met die ouwe bakken van 10 jaar geleden vast niet in te stellen zijn ;)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

SA --> VB :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik zou iig alles behalve wit doen. Gewoon zoveel mogelijk zwart (echt zwart dus geen donker tintje oid).

Maar aangezien de screensaver in jouw geval ook echt als doel heeft om het 'screen te saven' zou ik gewoon instellen dat ie na x minuten op standby gaat.. en als de monitor dat niet ondersteunt een zwart scherm instellen (zoals al in windows zit).

En beetje offtopic misschien, maar om eerlijk te zijn heeft het imo helemaal geen nut meer om voor 10 jaar oude monitors nog maatregelen te treffen om ze langer mee te laten gaan.. ze zitten echt tegen het eind van hun bestaan aan en het lijkt me een beter plan voor dat bedrijf/klant om es wat nieuwe monitors aan te schaffen. Je kunt er op wachten tot er binnenkort een paar van die monitors plotseling uit gaan vallen.. dat gebeurt altijd op een dag dat die pc hard nodig is. Dat risico wil je niet lopen als bedrijf lijkt mij.. :)

Verwijderd

Nou ik moet zeggen, als ik een pagina kom met veel wit op de achtergrond en ik daarbij graag een beetje sfeerlicht mag hebben in mijn hobbykamer is dat wel aardig fel op de achtergrond. Daarom heb ik ook voor mijn pagina SPAM gekozen voor een zwarte achtergrond. Zeg nu zelf, dat kijkt toch heel wat relaxter... :) ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Pollewob op 19-01-2003 20:20 ]

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:46
Verwijderd schreef op 19 januari 2003 @ 19:07:
Nou ik moet zeggen, als ik een pagina kom met veel wit op de achtergrond en ik daarbij graag een beetje sfeerlicht mag hebben in mijn hobbykamer is dat wel aardig fel op de achtergrond. Daarom heb ik ook voor mijn pagina gekozen voor een zwarte achtergrond. Zeg nu zelf, dat kijkt toch heel wat relaxter... :) ;)
zo, je heb weer een manier gevonden om te spammen zie ik..

ook nog eens bold... hoe durf je.

• iets
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-08 18:24
+1 creatief :Y)
ontopic:
zwart kan idd niet inbrandden en (puur) blauw dacht ik ook niet, omdat dat de testkleur is waarop monitors worden gestest :).

tvw

Verwijderd

ShotGun schreef op 19 januari 2003 @ 23:42:
ontopic:
zwart kan idd niet inbrandden en (puur) blauw dacht ik ook niet, omdat dat de testkleur is waarop monitors worden gestest :).
Nou nee, inbranden was vroeger dat de oplichtende laag nog uit een groot deel fosfor was en je zag ook altijd trails achter bewegende dingen aan net zoals op slechte TFT's maar dan erger. Als je te lang iets op dezelfde plaats had (text bijvoorbeeld) dan bleef het fosfor oplichten (als er stroom op de monitor staat dan) en dat was nogal irritant. Maar het hele inbrand probleem was allang verholpen door een composiet materiaal als oplichtende laag waardoor je ook geen trails meer hebt lang voordat er ooit kleurenschermen gemaakt werden.

In principe zou wit niet eerder in moeten branden maar wel erger omdat je dan 3 pixels inbrand ipv 1 (bij blauw dus, of rood of groen) De testkleur ed is natuurlijk onzin. Die dingen worden steeksproefgewijs gecontroleerd en dan wordt er een moire patroon en een kleurenverloopje en een zwart-wit verloopje en een paar vlakken met rood groen en blauw om de uitlijning te testen.

Een beetje a la testbeeld........

Dus

1 - inbranden kan al jaren niet meer
2 - inbranden heeft nooit gekunt op kleuren monitoren omdat het toen al was opgelost
3 - monitoren worden niet allemaal getest en dan helemaal niet met een testkleur oid
4 - omdat het 3 aparte pixels zijn maakt het kwa duur niet uit of dat je maar 1 kleur aan hebt of allemaal aangezien ze toch apart op het scherm terecht komen.

Screensavers zijn dus voor de fun en niet handig want je kan beter je monitor op stand-by zetten of uitzetten. Of beter nog je hele PC uitzetten want aan die 25 watt van je TFT'tje zal het niet liggen denk ik.

Verwijderd

ShotGun schreef op 19 January 2003 @ 23:42:
ontopic:
Ik heb nog eens een monitor gezien waarop ik Norton Commander's dubbele vensters kon zien terwijl de PC uit stond.... Dus dat blauw niet inbrandt is bullshit...
inbranden heeft nooit gekunt op kleuren monitoren omdat het toen al was opgelost
De voorgenoemde ingebrande monitor was een Compaq 1024 kleuren monitor....

Nieuwe of oude fosfor, het mag dan wel mínder snel inbranden, maar hoe hoger de helderheid en refreshrate des te sneller het electronenkanon en de aansturing verslijt. Uiteindelijk draait het om duur, intensiteit en warmte voordat een monitor het begeeft.
Mijn tip: maak een screensaver op zwarte achtergrond en laat met energiebeheer na een tijdje de monitor uitschakelen en de PC in standby zetten. Scheelt electra, slijtage en milieu. Beter is helemaal uit, maar blijkbaar wil dat bedrijf daar niet aan...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2003 06:19 ]

Pagina: 1